Tällainen provosoiva(?) asia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jätkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Tämä kuulostaa varmasti pahalta, mutta tunnen kyllä sympatiaa sitä ihmistä kohtaan sillä kuulostaa tosiaan siltä, että hänellä on mielenterveysongelmia.
Totta on, että se ei oikeuta sitä mitä hän teki, mutta jossain vaiheessa ihminen menee sen rajan yli, että saattaa tehdä sellaista mitä ei koskaan olisi aiemmin uskonut tekevänsä ja kun näin käy kerran - siitä tulee helpommin osa käyttäytymistä.
Ja kun ihminen on tarpeeksi huonossa jamassa, hän ei yksinkertaisesti jaksa tai pysty hakemaan apua, vaikka apua haluasikin. Sillon muiden pitäisi puuttua asiaan.

Eli kyllä mun mielestäkin ilmoitus lastensuojeluun vois olla paikallaan. Se on harmi, että se nähdään aina niin negatiivisena asiana, vaikka se voi olla se juttu jonka avulla tilanne alkaa selviämään: aikuinen saa itselleen apua ja sitä myötä ongelmat alkaa selvitä.

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Lastensuojeluun ilmoitus ja lapsi pois äidiltä,silleen ne asiat pitää hoitaa :headwall:

No en mä ainakaan oo edes tarkoittanut että lapsi pois äidiltään, vaikka kehoitinkin puhumaan kuraattorille/lastensuojeluun. Mutta viranomaiset, koulun henkilökunta ym. ovat velvollisia ilmoittamaan lastensuojeluun, jos syytä ilmenee. Lähinnä tarkoitin että tuen tms. tarve pitää selvittää.

Mustakin on ihan heidän oman etunsa mukaista, että teet ilmoituksen lastensuojeluun. Henk. koht. sanoisin asiasta suoraan myös heille, että olen seurannut tilannettanne, ja se näyttää todella tulehtuneelta ja että olen keskustellut asiasta rehtorin kanssa ja tehnyt myös ilmoituksen lastensuojeluun. Tykkäsi tai ei.

Lastensuojeluun ilmoitus ja lapsi pois äidiltä,silleen ne asiat pitää hoitaa :headwall:

Ei lasta oteta tällaisen asian vuoksi pois, vaan lastensuojelu voi tarjota esim. apua lastenhoitoon, apua kodinhoitoon, keskusteluapua äidille vaikkapa masennuksen tms vuoksi, keskusteluapua äidille ja lapselle jotta he oppisivat kommunikoimaan ja tulemaan toistensa kanssa toimeen....

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:

Ei lasta oteta tällaisen asian vuoksi pois, vaan lastensuojelu voi tarjota esim. apua lastenhoitoon, apua kodinhoitoon, keskusteluapua äidille vaikkapa masennuksen tms vuoksi, keskusteluapua äidille ja lapselle jotta he oppisivat kommunikoimaan ja tulemaan toistensa kanssa toimeen....

Nimenomaan, miksi lastnsuojelu AINA mielletään negatiiviseksi asiaksi??? Omassa työssäni olen nähnyt niin paljon hyviä asioita mitä tehdään hyvässä yhteistyössä lastensuojelun ja asiakkaan kanssa. Ei sitä pidä pelätä. Lastensuojelun tehtävä on NIMENOMAAN lastenSUOJELU, ei vahingoittaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Tämä kuulostaa varmasti pahalta, mutta tunnen kyllä sympatiaa sitä ihmistä kohtaan sillä kuulostaa tosiaan siltä, että hänellä on mielenterveysongelmia.
Totta on, että se ei oikeuta sitä mitä hän teki, mutta jossain vaiheessa ihminen menee sen rajan yli, että saattaa tehdä sellaista mitä ei koskaan olisi aiemmin uskonut tekevänsä ja kun näin käy kerran - siitä tulee helpommin osa käyttäytymistä.
Ja kun ihminen on tarpeeksi huonossa jamassa, hän ei yksinkertaisesti jaksa tai pysty hakemaan apua, vaikka apua haluasikin. Sillon muiden pitäisi puuttua asiaan.

Eli kyllä mun mielestäkin ilmoitus lastensuojeluun vois olla paikallaan. Se on harmi, että se nähdään aina niin negatiivisena asiana, vaikka se voi olla se juttu jonka avulla tilanne alkaa selviämään: aikuinen saa itselleen apua ja sitä myötä ongelmat alkaa selvitä.

olen aikalailla samoilla linjoilla. Tosin en voi sanoa tuntevani sympatiaa.

mutta jollain tasolla ymmärrän tätä ihmistä. Ymmärrän, mutten hyväksy.

Herää vain kysymys, kuka aikuinen ihminen läimäsee omaa lastaan omalla työpaikallaan, aikuisten nähden?

No masentunut tietty, kuuluu kohta. Mä en usko tuota, olen itsekin toipunut masennuksesta jo, eikä tullut mieleenkään lastani satuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Herää vain kysymys, kuka aikuinen ihminen läimäsee omaa lastaan omalla työpaikallaan, aikuisten nähden?

No masentunut tietty, kuuluu kohta. Mä en usko tuota, olen itsekin toipunut masennuksesta jo, eikä tullut mieleenkään lastani satuttaa.

ihminen, joka on niin väsynyt, ettei kykene enää kontrolloimaan käytöstään. :/

Väsynyt, ahdistunut, masentunut... mikä lie syynä. Ehkä on itse aikanaan lapsena joutunut kokemaan vastaavaa "tunteidenilmaisua".
Niin tai näin, apua tarvitaan, ja ulkopuolista puuttumista.

Ala sitten tekemään asian eteen jotain,ei se täällä vatvomalla parane =)

Luuletko että masennusta on vain yhdenlaista, samanlaisilla oireilla.... Otat asian vähintäänkin kyseisen ihmisen kanssa puheeksi, hän tarvitsee apua.

Mä sanoisin näin että masennus ja psyykkinen väsymys on kaksi eri asiaa siis oman kokemukseni pohjalta.

Me ihmiset ollaan erilaisia. Joku ei voisi koskaan lyödä lastaan vaikka olisi kuinka mieleltään sairas, toinen taas voi.

Ja niitä jotka voi lyödä täytyy auttaa jotenkin

Ala sitten tekemään asian eteen jotain,ei se täällä vatvomalla parane =)

Sorry, reksi on nukkumassa ja tämä palsta toimii kuitenkin. =) Pulloja/tölkkejä en laske kuitenkaan, vielä.

Mielenterveysongelmat voi muuttaa ihmistä ja hänen käytöstään aika hurjasti. Sitä tekee asioita, joita ei koskaan olis kuvitellu tekevänsä - vaikka samalla tietää tekevänsä väärin.

En kyseenalaista sitä, ettetkö sinä olisi ollut "oikeasti masentunut" (kuten usein kommentoidaan) mutta et ehkä ollut niin sairas, että oma persoonallisuus ja sen myötä käytös olisi alkanut muuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

ihminen, joka on niin väsynyt, ettei kykene enää kontrolloimaan käytöstään. :/

Tai sitten ihminen joka on vain välinpitämätön. Ihminen, joka ajattelee, että suuttuessaan hän saa tehdä mitä vain, koska häntä suututtaa. Ihminen joka ei osaa eikä välttämättä haluakaan kontrolloida käytöstään. Ihminen joka on ehkä jo lapsuuden kodissaan saanut mallin, että kun äitiä ottaa päähän, lapsi saa kärsiä. Ihminen joka on kenties jo omassa lapsuudessaan oppinut, että ihan normaalia kiroilla lapselle ja lyödä häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Mielenterveysongelmat voi muuttaa ihmistä ja hänen käytöstään aika hurjasti. Sitä tekee asioita, joita ei koskaan olis kuvitellu tekevänsä - vaikka samalla tietää tekevänsä väärin.

En kyseenalaista sitä, ettetkö sinä olisi ollut "oikeasti masentunut" (kuten usein kommentoidaan) mutta et ehkä ollut niin sairas, että oma persoonallisuus ja sen myötä käytös olisi alkanut muuttua.
Tähän on helppo yhtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
No juu, siinä on kans jos vittua ja saatanaa täytyy lapsilleen huutaa-Niinhän ne jotkut nukuttaa lapsensa sanomalla:- Pää tyynyyn perkele!

mun mutsi nukuttaa systerin 3v alle minuutissa kun sanoo noin :whistle:

No monesti ne huonot kasvatusmetodit periytyy äidiltä tyttärelle ja isältä pojalle. Fjonga ei OSAA muunlaista tyyliä kasvattaa lapsiaa, koska näin hänet on itsensä kasvatettu.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
miksi kaikki yleensä ajattelee et kotona piilossa muiden katseilta tehdään kaikki paha?

Siksi, koska yleisellä paikalla on muitakin näkemässä, ja ehkä se auttaa kontrolloimaan itseään. Näin luulen asian olevan... töissäkin eräänä päivänä puhuttiin, että kotona uskaltaa huutaa, vaikka muualla ei kehtaiskaan. Autossakin jo voi jotain sanoa... :D

mä olen sitten täysin estoton, siis oikeesti!

Ja ylpeä siitä...?

En jaksa koko ketjua lukea mutta rehtorile pitäis kertoa ja myös kyseiselle ihmiselle että hänen toimintansa on ala-arvoista ja sitä ei siedetä. Ei sais olla lasten kanssa tekemisissä ollenkaan muita homia pitäis tollasen löytää.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen kovasti:
No on ihme toimintaa, ettei kukaan mennyt väliin heti....vaikka ois ollu 100 lasta välipalalla.Nythän se pahoinpidelty lapsi sai tuta että kukaan ei apuun tule vaikka mitä kävis!Hitto et meinaan ihan hermostua!!Mitä se auttaa jos reksille tänään puhutte?!
Aika raukkiksia olitte....hiton hitto...

Niinpä :/
Mutta sitä se nykyään on...ei uskalleta puuttua, ettei saada kyylän mainetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen kovasti:
No on ihme toimintaa, ettei kukaan mennyt väliin heti....vaikka ois ollu 100 lasta välipalalla.Nythän se pahoinpidelty lapsi sai tuta että kukaan ei apuun tule vaikka mitä kävis!Hitto et meinaan ihan hermostua!!Mitä se auttaa jos reksille tänään puhutte?!
Aika raukkiksia olitte....hiton hitto...

Niinpä :/
Mutta sitä se nykyään on...ei uskalleta puuttua, ettei saada kyylän mainetta.

Parempi se on kuitenkin puuttua asiaan =) Kuitenkin kun kaikki näki mitä siinä tapahtui.

Etkö sä Fjonga näe mitään väärää tuossa nukuttamismetodissa? Mieti, miltä pikkasesta tuntuu...

Ja tosiaan, ei sun varmaan tarvi muutaman vuoden päästä täällä palstalla voivotella, kun lapset huutaa sulle saatanaa ja perkelettä ja vittua ja on väkivaltasia sua kohtaa, kun kerran itse heille sitä opetat...

okeiokei kerrotaan nyt hiukan lisää tästä :D
siinä vaiheessa kun se lapsi on huutanut muutaman tunnin eikä mikään hyssyttely ole auttanut niin tottahitossa lähes kaikki huutaa et pidä jo pääs kiinni. mä oon kaks kertaa itse ollut todistamassa systerin nukutustraditioita ja mulla olis leikannu kiinni jo aiemmin. tosiaan ton lauseen jälkeen mikä ei tullut edes huutamisena vaan tiukkana hieman korotettuna, lapsi laittoi pään tyynyyn silmät kiinni ja nukahti :o joten ihan sama miltä siitä pikkuisesta tuntuu siinä vaiheessa... voitto on joka tapauksessa saavutettu. lapsi nukkuu ja äitikin pääsee nukkumaan.

ja mitä mun voivoitteluun palstalla tulee niin miksi pojat olis mua kohtaan väkivaltaisia kun en sitä niille opeta vai onko sulla paremman käden tietoa?

Sorry, reksi on nukkumassa ja tämä palsta toimii kuitenkin. =) Pulloja/tölkkejä en laske kuitenkaan, vielä.

Ai kun sä osaat olla ihana :hug: Niin humoristinenkin vielä :heart:

jätkä ja meduusa vetää samaa tuttua linjaansa :heart: "en mä tietoisesti/tarkoituksella kellekkään vittuile/pahoita toisen mieltä" :whistle:

Etkö sä Fjonga näe mitään väärää tuossa nukuttamismetodissa? Mieti, miltä pikkasesta tuntuu...

Ja tosiaan, ei sun varmaan tarvi muutaman vuoden päästä täällä palstalla voivotella, kun lapset huutaa sulle saatanaa ja perkelettä ja vittua ja on väkivaltasia sua kohtaa, kun kerran itse heille sitä opetat...

okeiokei kerrotaan nyt hiukan lisää tästä :D
siinä vaiheessa kun se lapsi on huutanut muutaman tunnin eikä mikään hyssyttely ole auttanut niin tottahitossa lähes kaikki huutaa et pidä jo pääs kiinni. mä oon kaks kertaa itse ollut todistamassa systerin nukutustraditioita ja mulla olis leikannu kiinni jo aiemmin. tosiaan ton lauseen jälkeen mikä ei tullut edes huutamisena vaan tiukkana hieman korotettuna, lapsi laittoi pään tyynyyn silmät kiinni ja nukahti :o joten ihan sama miltä siitä pikkuisesta tuntuu siinä vaiheessa... voitto on joka tapauksessa saavutettu. lapsi nukkuu ja äitikin pääsee nukkumaan.

ja mitä mun voivoitteluun palstalla tulee niin miksi pojat olis mua kohtaan väkivaltaisia kun en sitä niille opeta vai onko sulla paremman käden tietoa?

Siis jos sä kiroilet lapsillesi ja käytät fyysistä kuritusta, saat taatusti samalla mitalla takaisin, kun lapset kasvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
sinä et nyt toiminut ammattisi edellyttämällä tavalla. olet varmasti saanut koulutuksen työhösi ja sinun tulee olla vastuussa niissä tilanteissa mitä työssäsi kohtaat. vaikeneminen ei ole vastuun ottamista. lapset tuossa kuvaamassasi tilanteessa katsoivat esimerkkiä teiltä aikuisilta ja kun huomasivat että vaikenitte ettekä käsitelleet asiaa mitenkään he tekivät samoin. se ei tarkoita, että siihen satuhetkeen mennessä kaikki olisivat unohtaneet asian.

väkivallan (henkisen tai fyysisen ) kohtaaminen lasten edessä on yksi sinun työsi vaikeimpia asioita. sitä suuremmalla syyllä väkivaltaa ei saa koskaan lakaista maton alle, vaan tilanne on pystyttävä laukaisemaan myös yleisönä olleiden lasten kanssa. jos viedään asia lasten maailmaan ja heidän tasolleen, niin tuossa tilanteessa se väsynyt työntekijä oli luokan kiusaaja ja sinä olit se kiusaamisen hiljainen hyväksyjä, koska et puuttunut asiaan.

Peesi tähän.
Ikävä kyllä minun mielestäni kertoo jotakin ammattitaidostasi se miten kerrot täällä tapahtuneesta sekä se miten hoidit sen töissä...

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä