Takuuvuokra..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uu121u
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uu121u

Vieras
Mistä olette saaneet asuntoihinne takuuvuokrat? Olemme menossa huomenna katsomaan asuntoa, jossa on vuokra 900e, ja vuokranantaja (yksityinen) haluaa 2kk vuokratakuun, eli 1800e.. Kaiken kaikkiaan siis marraskuussa menisi tuohon asuntoon vuokran kanssa 2700e.. Oletteko lainanneet jostain, vai ottaneet lainaa, säästäneet? Tuntuu kamalalta summalta tuollainen, itse olen kotihoidontuella ja mies töissä ja nettotulot n. 2200e..

[QUOTE="vieras";27290281]Sosiaalitoimesta minä olen hakenut enkä ole koskaan maksanut niitä takaisin :)[/QUOTE]

Mä oon käsittänyt että sieltä saa vain maksusitoumuksen, ei rahana, ja yksityinen ei hyväksy sitoumusta..

[QUOTE="vieras";27290298]Mitähän lie olet käsittänyt. Jos vuokranantaja vaatii rahallisen takuun vuokrasta niin ei siinä sossun laput auta vaan rahaa se olla pitää.[/QUOTE]

Niinhän mä just sanoin

Pankista lainaa... Menetettiin edellisestä takuuvuokra koska muutettiin pois määräaikaisesta ennen sopimuksen loppua mutta oli pakko. Nyt vuosi myöhemmin parin tonnin takuuvuokrat on jo maksettu pois ja raha tallessa pankissa :)

PS. Meillä tosin vielä isompi vuokra eli takuuvuokra oli muistaakseni 2200e.

[QUOTE="vieras";27290316]No niinpäs sanoitkin, että rahana sen saa sieltä jos vuokran antaja vaatii rahallisen takuun. Ihan oikein sanoit :D[/QUOTE]

Niin ja sossusta kun ei saa rahana, niin sieltäkään ei apuja tule kun yksityinen ei niiden lippulappusia hyväksy :)

Tässä asunnossa takuuvuokra oli melkein 1300 euroa. Minulle ei ollut silloin sitä summaa kokonaan niin jouduin ottamaan pari pikavippiä, jotka sitten maksoin seuraavassa kuussa pois.

[QUOTE="vieras";27290515]Minä ainakin olen saanut 2 kertaa ihan rahana sen takuuvuokran, ovat suoraan maksaneet sen vuokranantajalle ja vuokran antaja on palauttanut sen minulle. :)[/QUOTE]

Me ollaan saatu maksusitoumuksena kaksi kertaa. Toisen kerran yksityiselle. Joillekkin tuo kelpaa, toisille ei. Mietin vaan miksiei, koska rahaksihan se vuokranantajalle muuttuu, jos tarve vaatii..

Rahana takuut on saanut joskus vuosia sitten, mutta normaalisti vain kerran. Eli jos et ole palauttanut summaa sos toimelle, tai pystynyt osoittaamaan, että se on mennyt uuden asunnon takuuvuokraan, on sieltä toistamiseen ollut turha pyytää. Nykyään (Tampereella ainakaan) ei saa kun maksusitoumuksia.

Minulle kyllä tulee heti epäilyttävä olo jos vuokralainen alkaa puhumaan sossun maksulapuista. En ota vuokralaiseksi. Kyllähän jokainen vuokralle pyrkivä tietää takuuvuokran tarpeellisuuden ja säästää jos on muuttamassa.

Sopimuksissa on yleensä tietty "sopimus-sakko", yleensä se on 1-2kk vuokra+normaalivuokra, eli käytännössä tuo takuu..

Ok. Tuli vaan mieleen kun muutama vuosi sitten olin tässä käsityksessä ja kysyin silloiselta vuokranantajalta tästä mahdollisuudesta, mutta sain sitten huudot puhelimessa kun oon keksiny koko jutun omasta päästäni, ettei tommosta käytäntöä ole missään. Hän kyllä tietää kun on 20 vuotta vuokrannut asuntoa.

[QUOTE="Anne";27290536]Riippuu tilanteesta. Normiolosuhteissa näin voi olla, mutta esim vesivahingon, työpaikan, asunnonoston takia jos purkaa määräaikaisen niin näin ei pitäisi käydä.[/QUOTE]

Lopulta sain purettua vuokrasopimuksen kun pääsin toiselle puolelle Suomea opiskelemaan.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Minulle kyllä tulee heti epäilyttävä olo jos vuokralainen alkaa puhumaan sossun maksulapuista. En ota vuokralaiseksi. Kyllähän jokainen vuokralle pyrkivä tietää takuuvuokran tarpeellisuuden ja säästää jos on muuttamassa.

Saanko kysyä, miten epäilyttävä olo? Mitä epäilet? Ja muutto voi tulla joillekkin oikeasti yllättäen. Syitä en ala luettelemaan, vuokranantajana varmasti itsekin tiedät.

Eikö se silti ole varmempi vuokran maksaja kuin töissäkäyvä. Tulee asumistuki ja mahdollisesti sossusta suoraan vuokran antajan tilille se vuokrasumma. Töissäkäyvä ei välttämättä maksakaan sitä vuokraansa eräpäivänä ja silloinkin voi maksella sitä osissa.

Yhteistyössä