Takapakki pottailussa

Mya
Meidä nyt 1vee 2kk poika oppi potalle 7 kk.n ikäisenä ja vuoden iässä jo kaikki kakat ja suurin osa pissoistakin tuli pottaan. Poika osasi myös itse sanoa kakka ja pyytää potalle kun tuli tarve.

Maaliskuun alussa, pojan ollessa reilun vuoden kaikki kuitenkin muuttui yhtäkkiä. Vieläkin poika kyllä istuu suht mielellään potalla, mutta tulosta ei synny. Yleensä kakat tulevat heti vaippaan potalta nousun jälkeen. Poika ei myöskään enää pyydä itse potalle. Tilanne tuntuu vain pahenevan kokoajan. Nyt ei pissojakaan ole tullut pottaan moneen päivään

Onko jollain kokemusta vastaavasta? Miten pottailu alkaisi taas onnistua, kun harmittaa vietävästi kun pottatouhut sujuivat jo noin loistavasti....

Olimme maaliskuun alussa viikon kestävällä mummolareissulla, jossa pottailu hiukan unohtui. Voisiko tuo reissu olla syynä tuohon takapakkiin ja vaikuttaa vieläkin? Jännittää kun taas olisi mummolareissu edessä, että mikä taito tällä kertaa unohtuu.......
 
Käytä silti säännöllisesti potalla taikka osta wc-supistaja.Meillä oli tytöllä se hetken aikaa käytössä,kun potalla ei istunut.Nyt kelpaa taas pottakin ja ite kipittää potalle ja laskee housut alas.
Pidät rutiininomaisesti pottailua niin kyllä se luoonnistuu udelleen.
 
Meilläkin poika nyt kohta 1v.10kk kävi pari kuukautta potalla, ei käytetty kotona vaippaa kuin nukkuessa, mutta nyt pissaa koko ajan housuihin ym. Mistäköhän johtuuísi? Eikö enää viitsi mennä potalle vai eikö enää muistakaan vai mikä on? Aikaisemmin aina sanoi itse milloin hätä tai meni itse vessaan.
 
Kevättuuli
Heippa, meillä tyttö 1v8kk ja myös vähän pottaboikottia ilmenee! Jo pariin otteeseen (1v.ja 1,5v.) teki hienosti pottaan pisut ja kakat, mutta nyt myös istuu potalla mielellään, muttei tee sinne mitään! Myös tekee vaippaan pian potalla istumisen jälkeen...No, tää on joku kausi ja niitä tulee ja menee joten 1v2kk kanssa ei todellakaan kannata olla huolissaan tms! Mummolassa meilläkin aina ollessa on aina niin paljon touhua, että potalle laittaminen ym. unohtuu...Ei oteta vielä paineita =)
 
Meillä tyttö 1v 9kk. Pottalla hän ei ole vielä tykännyt käydä - enkä ole patistellut. Kyllä ne lapset kuivaksi oppii aikanaan ;) Tyttö kyllä huomaa, kun pissa tulee. Kakkahommat hän hoitelee piilossa ja tulee siteen sanomaan, että "kakka tuli". Ajattelin, että kesällä voisi oikeasti harjoitella.
 
Tuo on yleistä kun aloittaa pottailut "liian" ajoissa. =) Moni alle vuoden ikäinen ei pottaile tajutakseen sen varsinaisen idean, vaan tekee sitä, kun se on kivaa ja uusi juttu. Sitten kun on kyllästytty, niin se lopetetaan.

Voit jatkaa tapaa ja jossain vaiheessa lapsi sitten oikeasti sisäistää asian. Tai sitten jättää hetkeksi asian hautumaan.

Olen intoillut esikoisen kanssa (jo 8-kuisena) ja toisen kanssa taas en. Molemmat kuitenkin vasta 2-vuotiaana hiffasivat jutun, jonka jälkeen ovat olleet kuivia.
 
Meillä on poika nyt 2v 5kk ja oli tuossa parisen kuukautta sitten aika mahoton.Osasi mennä itse aina potalle ja tulosta tuli kakan tahi pissan muodossa kunnes tosiaan yhtäkkiä alkoi pissaamaan pitkin huushollia.
sohvat oli aina märät samoin matot ja aina oli pyykkiä valtavasti kun pissahousuja tuli tuon tuosta ja tarhasta ei ollut kiva hakea kun tiesi että pussillinen pissikamppeita tulee tuliaisena.
Varasin ajan jo lääkäriin kun aloin epäillä pissatulehdusta sun muuta.
Kaikki oli ok ja lääkäri sanoi että se on varmaankin tuo uhmaikä mikä tekee tuon.sitä oikeesti kesti parisen viikkoa kunnes loppui ihan seinään ja taas on pottailu rullannu ;)
Alkuun kun vahinkoja tuli niin olin aika raivona ja tuiskin pojalle mutta sitten en enää antanut negatiivista palautetta vaan jos pisu tuli sohvalle en ollut huomaavinaankaan vaikka toki se kismitti mieltäni kovasti.
Tsemppiä pottailun :)
 
Meillä oli ihan sama homma kuin teillä, tosin me kävimme potalla aika epäsäännöllisesti ihan vain harjoittelemassa hommaa ja tutustumassa pottaan. Aloitimme noin 9kk iässä ja harjottelimme noin 1v4kk ikään saakka. Homma ei vain enää kiinnostanut = ei malttanut istua potalla ja kerran säikähti kakkaa joka olikin sinne tipahtanut. Jätimme asian yksinkertaisesti hautumaan muutamaksi kuukaudeksi. Tyttö on nyt 1v10kk ja pottailtu/pönttöilty on noin 1kk ja nyt sujuu oikein hyvin. Istuu mielellään ja on tavattoman iloinen tuotoksistaan :) Jälkikäteen ajateltuna tuo tauko teki meillä ainakin tavattoman hyvää.
 
Aloitin pottailut hieman enne vuoden ikää ja välillä ne kiinnostivat, välillä eivät. Eli takapakkia tuli monestikin! Kunnes sitten 2 vuoden ja 2 kuukauden ikäisenä, kolmen kuukauden tauon jälkeen, potalla käynti ilmeisesti sisäistettiin ja kesti 2 viikkoa kun luovuttiin ihan kaikista vaipoista, jopa yövaipasta. Ollaan oltu jo 3 kuukautta ilman mitään ilman takapakkeja.

Taitaa olla kiinni lapsesta, milloin sisäistää asian. Vaikka kuinka aloittaisi aikaisin, ei se takaa mitään. Sitten kun on tarpeeksi ikää, että ymmärtää asian, niin se sujuu hyvin helposti. Ehkä kannattaa vaan vähän odotella.

Kesällä on muutenkin hyvä opettaa kun ei tarvitse ja anna pitää ollenkaan housuja, niin pidätystarve tulee herkemmin kuin housut jalassa.
 

Yhteistyössä