VINKKEJÄ melkein 2-vuotiaalle joka ei suostu tekemään pottaan mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mievain"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27897276]Pieni on vielä.. en hätäilis sekuntiakaan. Et ehkä kaivannut tällaista vastausta, mutta tätä mieltä olen.[/QUOTE]

Sammaa mieltä. Meil muksu oppi aika tasan 2v kun itse heivas vaipan. Siihen asti muiden mielipide ja vaipattomuus yks ja hailee.

[QUOTE="mievain";27897295]En mä itse hätäilisikään, mutta jotenkin mulla on sellanen "tunne" että lapsi pitää saada kuivaksi noin 2-vuotiaana - ja jos siihen lisätään vielä se ettei tuo meidän mukula käy edes potalla vaan vääntää kaiken vaippaan niin tulee vähän paska fiilis. Tai sellanen, että pitäs tehdä jotain... Päiväkodistakin tullut ihan tarpeeksi ihmettelyjä ja päivittelyjä että mikähän siinä on kun ei tee mitään.... Mut jos se on ok, että 2v tekee vaippaansa niin mun puolesta :) Mietin vaan et pitäiskö ton ikästä alkaa jo hiillostaa enemmän vai ennemminkin jättää taas pottailua kokonaan sivuun?[/QUOTE]

Ei ja ei...päikyssä ollaan nyt hätäsiä. Niiden ammattilaisina pitäs tietää että alle 2v on vielä pieni ja ehtii kyllä oppia. Hyvä että tyttösi istuu potalla, jatkakaa jos haluaa istua. Kyl se tuotoskin alkaa sinne tulla. Se 2v ei ole mikään sellanen raja että täytys osata jo.

Aloimme pitää pottaa esillä ja kokeilla istuttaa lasta sillä jo joskus 8 kk-ikäisenä. Mutta tyttö rupesi satunnaisesti pissaamaan pottaan vasta 2-vuotiaana, useimmiten potan ehdottaminen aiheutti vain huutavan vastalauseen. Ei alettu painostamaan ja päiväkodissakin sanoivat, että kaikki kehittyvät omaan tahtiinsa ja painostaminen ei todellakaan kannata. Pikkuhiljaa edettiin, pidettiin lasta ilman vaippaa kotona, välillä tuli pissat lattialle, mutta välillä hän juoksi pissaamaan kylppärin lattialle, mitä pidimme jo edistysaskeleena :). Jonkun ajan päästä hän sitten malttoi istahtaa potalle ja kyllä taputettiin joka kerta kun pisu tuli pottaan.

Painostaminen ei todellakaan kannata. Meidän tyttö alkoi kärsimään ummetuksesta, kun mummi yritti vähän turhan hanakasti saada lasta kakkaamaan pottaan :(. Tarrakeinot ym. ei meillä auttaneet vaan kaikki lähti lapsen omasta oivalluksesta. Miten vaippa tuntuu kurjalta ja isoilla tytöilläkin on pikkuhousut. Kakka tuli pottaan vasta 2 v 9 kk. Pikkuhiljaa nytkin edetään. Tyttö 3 v. ja pidättää vaikka koko päiväkotipäivän, kun ei siellä suostu potalle (ei myöskään ravintoloissa tms), joten on tässä vielä tekemistä... Mutta lapset ovat vaan niin erilaisia ja toiset tarvitsevat enemmän aikaa kuin toiset. Tottakai harmittaa jokin mummin äimistely, että "kun ei se vieläkään suju kunnolla" ja "kyllä niin moni osaa jo", mutta tuumin vaan, että joissakin asioissa lapsemme onkin sitten huikeasti ikätovereitaan edellä, joten ei pidä antaa tolle potta-asialle niin suurta painoarvoa. Kyllä se ihan varmasti siitä etenee.

Meillä lapsi 2v2kk, eikä ole sanaakaan tullut päiväkodista että pitäis osata potalle tehdä. On teillä taas helmi-päikky valittuna! :D

Ei noiden kanssa kannata kiirehtiä, meillä tekee ehkä yhdet pissat päivässä pottaan, joskus ei sitäkään. Päikystä on sanottu, että kun alatte todella treenata niin ilmoittaa sinne, mutta ei olla vielä sanottu mitään. Sitten kun lapsi alkaa enemmän itse sanomaan, että haluaa potalle, niin ilmoitamme päikkyyn, että saa alkaa sielläkin tarjota pottaa.

[QUOTE="mievain";27903698]Eipä meidän tarvinnut päikkyä valita, kun on kunnan ainoa. Ei ole vaihtoehtoja pienessä kunnassa...[/QUOTE]

No onpa surkeaa :( Sanot niille, että pottaHARJOITTELULLE otollisin aika on lapsen ollessa 2-3-vuotias. Missään ei lue, että 2-vuotiaan pitäis osata jo tehdä potalle tarpeensa. Eikö ne hoitajat ole käyneet mitään kouluja?!

En minä niiden kouluista tiedä... Se vanhin niistä se ärsyttävin on, en muista että muut olisi siitä niin puhuneet.

No mut enivei sen ei tarvi enää mennä sinne noin vuoteen kun jäätiin vauvaa odottamaan :)

Itse alkoivat. En ole istuttanut potalla, toki toisinaan voi ohimennen kysäistä josko tarvitsisi käydä. Minulta se on vaatinut sen verran, että siinä vaiheessa kun lapsi jossain vaiheessa alkaa jatkuvasti hinkua pytylle (eivät tykkää potasta), annan pari päivää viipottaa ilman pöksyjä ja joudun siivoamaan muutamat lirut.
Mietin asiaa vielä, ja itse asiassa lapsista kaksi oli kuivia jo 2,5-vuotiaina ja yksi muutamaa kuukautta myöhemmin. Minusta ihan ok siihen nähden, että ei ole elämä lyhentynyt pottasulkeisissa.

Voi tietysti olla, ettei kaikilla mene näin. Mutta pointti oli se, että tuossa vuoden päästä voit alkaa stressata jos ei tytöllä ole mitään mielenkiintoa vielä. Useimmissa asioissa normaali lapsi ei tarvitse mitään preppausta tai painostusta, vaan oppii kyllä asiat kun on siihen valmis. Tottakai täytyy tarjota mahdollisuuksia jne, mutta vastustan lasten treenaamista.

Mä oon huomannut saman. Esikoista treenailtiin ja istutettiin potalla. Kahta seuraavaa en jaksanut. Ja niin nekin oppi 2,5-vuotiaina "itsestään" käymään potalla, tai oikeastaan pöntöllä mielummin.

Jätä ensi kesään tuo opettelu. Vaipat pois ja annat liritellä. Ja päästä se sun mukana vessaan, että tietää mitä siellä tehdään. Matkimalla ne parhaiten oppii. En ole kuullut vielä (terveestä) lapsesta, joka ei olisi oppinut käymään vessassa :)!

Yhteistyössä