Tajusin just, että mä olen jämähtänyt kouluttamattomaksi huoltsikan myyjäksi:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epäonnistuja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yliopisto-opintoja voi kyllä osittain suorittaa etäopintoina ja verkko-opintoinakin. Pari läsnäolopäivää viikossa voi hyvin riittää. Joitain kursseja voi käydä myös pelkästään tenttimässä osallistumatta lainkaan luennoille.

Opiskelet etänä sen minkä pystyt avoimessa yliopistossa. Muista opiskella myös sivuaineita. Kun opinnot ovat riittävän pitkällä, niin otat opintovapaata töistä. Tukea voit hakea koulutusrahastosta http://www.koulutusrahasto.fi/?1;2;900;900.html
Ala kyllä kannattaisi valita sen mukaan, että alalta on myös töitä luvassa.

Miten pitkä matka sinulla siis on sinne kouluun, jonne haluaisit? Itse olen vähän samassa tilanteessa. Kuljen noin kerran viikossa 100 kilometrin päässä. Muuttaminen ei ole vaihtoehto, mutta tämä matka nyt ei vielä olekaan mahdoton. Verkossa onnistuu monet kurssit (riippuu tietysti alasta) ja meillä päin on lähipaikkakunnilla myös yliopistoni opetuspisteitä, joten niissäkin onnistuisi jotkin kurssit.

Suosittelisin sinulle vielä lisää niitä avoimen opintoja, jos ne onnistuu siellä kotipaikkakunnallasi. Sitten kun lapsesi vähän kasvaa, voit miettiä asiaa uudestaan.

No miksi et hakeudu koulutukseen, jossa voit kehittää taitojasi jo olemassa olevassa työssäsi. Kai "kassantädeillekkin" on tarjolla opistotasoista aikuiskoulutusta? Ja siitä sitten eteenpäin?

Kun mä hain opiskelemaan, niin informoin miestä kyllä siitä - mutta en jäänyt odottamaan hänen mielipidettään, saati "lupaansa".

En tiedä onko sekään fiksuin mahdollinen tapa toimia, mutta sen tiedän että jos mies olisi estänyt mun opiskelut, niin me emme olisi varmaankaan enää yhdessä. Mua ahdistaisi liikaa se, etten saa itse päättää elämäni isoista asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja ähis;25758946:
No miksi et hakeudu koulutukseen, jossa voit kehittää taitojasi jo olemassa olevassa työssäsi. Kai "kassantädeillekkin" on tarjolla opistotasoista aikuiskoulutusta? Ja siitä sitten eteenpäin?

Koska en halua jatkaa tälla alalla, haluan akateemisen loppututkinnon ihan eri alalta. Se on ollut haaveissani monta vuotta. En ole kiinnostunut "kehittämään" itseäni tässä työssä, tämän piti olla vain väliaikaista...

[QUOTE="aapee";25760665]Koska en halua jatkaa tälla alalla, haluan akateemisen loppututkinnon ihan eri alalta. Se on ollut haaveissani monta vuotta. En ole kiinnostunut "kehittämään" itseäni tässä työssä, tämän piti olla vain väliaikaista...[/QUOTE]

Asia selvä. Haet kouluun tai muuten kadut ikuisuuden. Voihan olla, ettei pääsykokeet mene hyvin, mutta sinun täytyy yrittää tai harmittaa lopun ikää.

[QUOTE="vieras";25758863]Opiskelet etänä sen minkä pystyt avoimessa yliopistossa. Muista opiskella myös sivuaineita. Kun opinnot ovat riittävän pitkällä, niin otat opintovapaata töistä. Tukea voit hakea koulutusrahastosta Koulutusrahasto
Ala kyllä kannattaisi valita sen mukaan, että alalta on myös töitä luvassa.[/QUOTE]

Kyllä haluamallani alalla pitäisi töitä olla, mutta tarkoitin vain, että nykyinen asuinpaikkakuntamme ja sen lähipaikkakunnat eivät oikein työllistä korkeakoulutettuja. Pitäisi lähteä kaupunkeihin, mikä kävisi mulle varsin hyvin, mutta mies ei suostuisi ikimaailmassa.

Mulla siis on jo avoimesta jonkin verran tehtynä opintoja ja kyllä ne sitä läsnäoloa aika pitkälti aineopinnoissa ja syventävissäkin jo vaatii. Sen verran paljon käytännön harjoituksia.

[QUOTE="aapee";25760665]Koska en halua jatkaa tälla alalla, haluan akateemisen loppututkinnon ihan eri alalta. Se on ollut haaveissani monta vuotta. En ole kiinnostunut "kehittämään" itseäni tässä työssä, tämän piti olla vain väliaikaista...[/QUOTE]

Yliopisto-opintoja voi myös osittain tenttiä, eli käyt kerran kuussa tiedekuntatentissä esimerkiksi. Ei se tahti tietty päätä huimaa ja pakollisia opintoja tuskin kovin paljoa saa noin tehtyä, mutta alkuun pääset ainakin.

En ymmärrä miksi se on niin vaikeaa tuppukylässä lapsen kanssa? En väitä sitä helpoksikaan, mutta kyllähän moni opiskelee monenkin lapsen vanhempana. Luulisi ettei se nyt mitään ylitsepääsemätöntä ole.

[QUOTE="vieras";25760714]Yliopisto-opintoja voi myös osittain tenttiä, eli käyt kerran kuussa tiedekuntatentissä esimerkiksi. Ei se tahti tietty päätä huimaa ja pakollisia opintoja tuskin kovin paljoa saa noin tehtyä, mutta alkuun pääset ainakin.

En ymmärrä miksi se on niin vaikeaa tuppukylässä lapsen kanssa? En väitä sitä helpoksikaan, mutta kyllähän moni opiskelee monenkin lapsen vanhempana. Luulisi ettei se nyt mitään ylitsepääsemätöntä ole.[/QUOTE]

Lue muut viestit, niissä olen selittänyt tilannetta.

[QUOTE="aapee";25758321]
Lähin korkeakoulu kaupunki on niin kaukana, että kotoa käsin kulkeminen ei onnistu. Kerran varovasti miehelle ehdotin, että kun lapsi on vähän isompi, niin mitäs jos pääsisin opiekelemaan ja viikot asuisin opiskelupaikkakunnalla. Suorilta sanoi ei ja asia loppuunkäsitelty, laina pitää maksaa jne. Ei halua olla lapsesta yksin vastuussa viikolla.

Sitten tietysti sellainenkin asia, että meidän paikkakunnalla ei olisi koulutetulle edes töitä. Duunareille kyllä löytyy ja sellainenhan mä jo olen. Vaikka saisinkin tutkinnon, niin en mä voisi jättää perhettäni ja lähtäe yksin työn perään..[/QUOTE]

No suoraan sanoisin jättäisin ukon varmaan tässä tapauksessa. Jos toinen tieten tahtoen estäisi kaikki kehittymismahdollisuudet, eikä suostuisi edes neuvottelemaan asiasta. Ei sitä toisen elämästä voi päättää. Koulutuksen pitäisi olla perusoikeus jokaiselle.

Komppaan kaikkia edellisiä. Opiskelemaan vain! Ja lapselle hoitopaikka opiskelupaikkakunnalta. Taloudellisesti voi olla tiukempaa, mutta kaikki vaiva on lopulta varmasti sen arvoista. Itse aloin opiskella 29 - vuotiaana ja muutin uudelle paikkakunnalle silloin jo kouluikäisen lapsen kanssa. Nyt kirjoitan gradua ja kolmas lapsi on tulossa. Aikamoista sumplimistahan tämä on, mutta en tiedä miten muutenkaan olisin toiminut. Ei kannata jäädä aloilleen, tyytymättömyys lisääntyy vuosi vuodelta ja lopulta tilanne räjähtää käsille. Jos ei muuten niin sisäisesti :D

Elämä on valintoja täynnä, niitä vaan pitää uskaltaa tehdä jos oikeasti haluaa muutoksia. Surkuttelu ei auta mitään,olet vielä 30 vuoden päästä samassa tilanteessa jos et uskalla ottaa sitä ensimmäistä askelta muutoksen suuntaan. Itse päätin hakea ammattikorkeaan ja kun pääsin sisään, elämä muuttui kokonaan. Lapsiakin on, mieskin on ja sitä ikääkin on jo yli 30, mutta en antanu niiden asioiden vaikuttaa. Tsemppiä ja uskallusta sulle! Opiskelemaan vaan, se kannattaa!

Lapsi nyt ei ainakaan ole opintojen este (nimim. meillä on kaksi lasta ja kumpikin miehen kanssa opiskellaan tällä hetkellä). Valintoja, valintoja :)
Tosin en kyllä tietäisi mitä tekisin jos mun ukkoni järjestelmällisesti kieltäisi mun opiskeluni. itsellä kun on ajatusmaailma, että ihminen pystyy opiskelemaan ja kouluttautumaan vaikka eläkkeelläkin vielä jos vaan innostusta piisaa.
ihmisen kyllä pitää pystyä olemaan sen verran itsekäs edes joskus, että pystyy katsomaan elämäänsä taaksepäin ja olla katumatta kaikkea mikä jäi tekemättä.

Ajattele positiivisesti ap. Nyt sinä teet työtä josta on ihmisille iloa ja hyötyä, toisin kuin jos olisit kouluttautunut turhatieteiden maisteriksi joista on ihmisille vain rasitteeksi.

[QUOTE="vieras";25760885]Ajattele positiivisesti ap. Nyt sinä teet työtä josta on ihmisille iloa ja hyötyä, toisin kuin jos olisit kouluttautunut turhatieteiden maisteriksi joista on ihmisille vain rasitteeksi.[/QUOTE]

Et ole mikään ilmeisen älykäs yksilö. Onko sulle annettu mitään diagnoosia tuosta ajattelutavasta?

Mä peräänkuulutan sitä omaa asennetta. Itse olen sitä mieltä että kaikki rehellinen työ on arvokasta ja että jokaisella on VELVOLLISUUS kehittää itseään siinä työssä mitä ikinä tekeekin, vaikka sitten edes väliaikaisesti.

Kuten kaikki ovat sanoneet, mies ja lapsi eivät ole este opiskelulle. Miestäsi ehkä ennemmin risoo ajatus siitä että sinä et olekkaan enää "kotiorja", vaan osoitat omaehtoista ajattelua.

[QUOTE="vieras";25760885]Ajattele positiivisesti ap. Nyt sinä teet työtä josta on ihmisille iloa ja hyötyä, toisin kuin jos olisit kouluttautunut turhatieteiden maisteriksi joista on ihmisille vain rasitteeksi.[/QUOTE]

Loistava :) Olen itse eräänlainen turhatieteiden maisteri enkä kyllä silti vaihtaisi opintoja mihinkään :) Kun miettii liikaa mitä muut haluaa, käy kuten ap:lle.

Niinpä niin, se tuttu tarina. Minä tein nuoruuttani ja tyhmyyttäni kaksikymppisenä ihan saman valinnan: opiskelupaikan ja kaupunkiin muuton sijaan valitsin miehen ja elämän kotipaikkakunnalla. Haaveita opiskeluista oli, mutta ajattelin, että parin vuoden päästä sitten. Työpaikka löytyi, ihan mukavakin sellainen, sitä en kiellä, mutta eihän tässä työssä mitään kehittymismahdollisuuksia tai haasteita ole ollut enää vuosiin. Miten niille opiskelusuunnitelmille kävi? No, "parin vuoden päästä" olikin jo lapsi maailmassa ja talo rakenteilla, tänne kotikylään tietenkin. Syrjässähän tämä on, vaikka silloin nuorempina muuta ajateltiin: kahteen lähimpään kaupunkiin on kumpaankin 60km, toisessa yliopisto (mutta siellä ei sitä alaa, jota haluaisin opiskella) ja toisessa amk.
Nyt vuosien jälkeen on alkanut kaduttaa, että pitikin tänne jäädä ja perhe perustaa. Mies on hyvä ja rakas, mutta ei oikein ymmärrä tätä minun kipuiluani. Miten voisikaan, kun elää itse juuri sellaista elämää, josta on omien sanojensa mukaan aina haaveillut. Minäkin halusin miehen, kodin ja perheen, mutta olisin halunnut myös hyvän koulutuksen, ammatin ja maistaa hieman toisenlaista elämää kaupungissa. Paljon sain, voiko enää vaatia kaikkea?
No, lapset kasvaa ja lainakin lyhenee... mutta minä en enää nuorru ja oppimiskyvyn katoaminen tässä eniten pelottaa. Rohkeutta sinulle, rohkeutta valintoihin!

[QUOTE="vieras";25761150]Loistava :) Olen itse eräänlainen turhatieteiden maisteri enkä kyllä silti vaihtaisi opintoja mihinkään :) Kun miettii liikaa mitä muut haluaa, käy kuten ap:lle.[/QUOTE]

Aapeella on sellaista mitä sä et tule koulutuksellasi koskaan saamaan: talot, autot ja työpaikka. Revi siitä. ;)

Noilla asiolla kun ei ole yhtään mitään väliä, jos työ ei tyydytä itseä ja on kapasiteettia tehdä muutakin. Kokemuksesta puhun. Kouluttautuminen ei ole turhaa, ainakaan ap:n tapauksessa. Oli ala sitten mikä tahansa.

Jos ihminen ei ole tyytyväinen tilanteeseensa, niin silloin on lähdettävä opiskelemaan vaikka niitä turhatieteitä, jos se vain tekee onnelliseksi. Huoltoaseman kassa saa aina töitä, jos opiskelu ei jostain syystä onnistukaan. Maisterin papereilla on joka tapauksessa enemmän arvoa kuin pelkillä lukion papereilla. Ne parantavat työn saantia ja mahdollisuuksia joka tapauksessa, vaikka ei just oman alan hommaa saisikaan.

Ainakin turhatieteiden parissa saa enemmän sivistystä kuin huoltoaseman kassalla ja sitä totisesti kannattaa hankkia, muuten käy kuten sinulle; ajattelu jää suppeaksi ja kehittymättömäksi.

Yhteistyössä