Taitaa olla väärä palsta, mutta kysyn kuitenkin kohdunpoistosta...

...eli onko kellään kokemusta kohdunpoistosta, lukisin mielelläni asiasta jos jollain omakohtaista kokemusta. Itselläni asia olisi ajankohtainen, kun vain saisin itseäni niskasta kiinni ja pyytäisin lääkäriltä lähetteen. Lri olisi laittanut minut jo alkuvuonna leikkausjonoon, mutta hannasin ja sanoin ettei vielä...Nyt olisin jo valmis siihen, mutta mietityttää leikkauksesta toipuminen lähinnä.
 
Viimeksi muokattu:
Multa poistettiin pari kuukautta sitten kohtu alakautta.Sairaslomaa sain kolmisen viikkoa.Toipuminen sujui hyvin ja itse leikkaus myös, vaikka olin todella kipeä leikkauksen jälkeen ja kipulääkettä meni odotettua enemmän.Jälkitarkastusta ei tarvittu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kohta neljän äiti;22666015:
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, vaikka olenkin pyytänyt kohdunpoistoa monesti. Tiedän kuitenkin työn puolesta miten homma toimii. Miksi sulla poisto tehdään, jos saan kysyä?
Kohtu poistetaan myooman vuoksi. Pelkän myooman poisto ei kannata koska se on niin kookas että täyttää kohdun takaseinämän tyystin.
 
::::
Mulla on kahdelta tutulta poistettu ja molemmilla on hormoonit menneet ihan jäihin ja mielialat alkaneet muutella. Menee kuulemma vuosi, että hormoonitoiminta palautuu ennalleen vaikka mnunasarjoihin ei kosketa.
 
Multa poistettiin tähystysleikkauksella viime toukokuussa kohtu. Sinällään helppo leikkaus ja toipuminen lähti hyvin käyntiin mut mulle tuli sit komplikaatioita. Ne ei sinällään oo mitenkään kauheen yleisiä mitä mulle tuli, oli vaan törkeen huono tsägä.

Mä en oo huomannu mitää erikoisia seurauksia leikkauksesta ja oon todella tyytyväinen että poistoleikkaus tehtiin. Mulle se tehtiin endon takia.
 
"vieras"
Minulta poistettiin kohtu myooman vuoksi muutama vuosi sitten. Leikkaus sujui näppärästi tähystyksellä, kohtu otettiin pois alakautta - myooma oli kuulemma lapsen pään kokoinen. Eka vuorokausi oli vähän pää sekaisin, sain hyvin kipulääkettä. Vuorokauden kuluttua leikkauksessa olin jo ihan hyvässä kunnossa. Kotiin pääsin sitä seuraavana päivänä.

Omasta mielestäni toivuin hyvin, kipulääkkeitä söin, mutten muista kuinka kauan. Parin kolmen viikon ajan leikkauksesta iltapäivisin nousi lämpöä, mutta koska ei mennyt yli 38 asteen, niin olis vielä normaalia. Saikulla olin neljä viikkoa ja se oli passelisti.

Itselläni ei ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa operaatiosta. Elämänlaatu parani hurjasti eikä vaihdevuodetkaan ole vielä iskeneet (olen nyt 47 v). Munasarjat jäivät paikoilleen.
 
ketjun aloittaja
[QUOTE="vieras";22777315]Minulta poistettiin kohtu myooman vuoksi muutama vuosi sitten. Leikkaus sujui näppärästi tähystyksellä, kohtu otettiin pois alakautta - myooma oli kuulemma lapsen pään kokoinen. Eka vuorokausi oli vähän pää sekaisin, sain hyvin kipulääkettä. Vuorokauden kuluttua leikkauksessa olin jo ihan hyvässä kunnossa. Kotiin pääsin sitä seuraavana päivänä.

Omasta mielestäni toivuin hyvin, kipulääkkeitä söin, mutten muista kuinka kauan. Parin kolmen viikon ajan leikkauksesta iltapäivisin nousi lämpöä, mutta koska ei mennyt yli 38 asteen, niin olis vielä normaalia. Saikulla olin neljä viikkoa ja se oli passelisti.

Itselläni ei ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa operaatiosta. Elämänlaatu parani hurjasti eikä vaihdevuodetkaan ole vielä iskeneet (olen nyt 47 v). Munasarjat jäivät paikoilleen.[/QUOTE]

No minulla syy kohdunpoistoon olisi ihan sama. Itse vaan olen pelännyt että joudutaan tekemään avoleikkaus koska kyysessä isohko myooma(halkaisija n.9cm). Lääkäriltä en ole aisaa kysellyt mutta olen itse ajatellut että tähystys tai alakautta poisto tuskin kyseeseen tulee koska kyseessä noinkin iso pahkura siellä. Mutta eihän tuo todellakaan sinullakaan mikään pikkunappula siellä ollut, hyvä jottei jopa isompi mitä minulla.
 
"vieras"
No minulla syy kohdunpoistoon olisi ihan sama. Itse vaan olen pelännyt että joudutaan tekemään avoleikkaus koska kyysessä isohko myooma(halkaisija n.9cm). Lääkäriltä en ole aisaa kysellyt mutta olen itse ajatellut että tähystys tai alakautta poisto tuskin kyseeseen tulee koska kyseessä noinkin iso pahkura siellä. Mutta eihän tuo todellakaan sinullakaan mikään pikkunappula siellä ollut, hyvä jottei jopa isompi mitä minulla.
Se myooma oli paloiteltu kohdussa neljään osaan. Ihmettelin leikkauksen jälkeen, miksi alapäätä kirvelee niin kovin, mutta ei tainnut leikkauksen tuotos ihan tuosta vaan luiskahtaa ulos :)

Avoleikkauksesta toipuminen on niin paljon kalliimpaa yhteiskunnalle ja raskaampaa potilaalle, joten pitää olla tosi painavat syyt avoleikkaukseen.
 

Yhteistyössä