Taitaa olla ikuisuusaihe, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MargeSimpson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MargeSimpson

Aktiivinen jäsen
28.03.2007
7 538
1
36
Minkä ikäisiä lapsia olette päästäneet yksin ulos? Entäs minkä ikäisenä teidän lapset on halunneet mennä yksin ulos?
Tässä talossa asuu paljon lapsia, aina pihalla lauma, että seuraa kyllä löytyis ja ois kiva että poika sais kavereita. Jotkut tutut paasaa mulle että päästä ihmeessä se poika ulos yksin..! No, en tiedä voiko tuon ikäistä laittaa eikä oikeastaan edes yksin haluais mennä. Mutta oonkohan mä jotenkin totuttanut sen siihen, että äiti on aina mukana..? :ashamed: kun poika yks päivä kysyi, että enkö mä vois sitten aina mennä eskariin ja kouluunkin mukaan... No, ei silloin varmaan enää mua kaipaakaan mukaan, mutta pitäisköhän tässä jossain vaiheessa totuttaa siihenkin, että ilman muakin voi tehdä jotain..? :xmas: ollaan nimittäin aikalailla 24h yhdessä, otan lapset jokapaikkaan mukaan ja joka päivä ulkoillaan yhdessä, koirakin lenkitetään yhdessä... Poika menossa eskariin reilu vuoden päästä, nyt ikää 4v8kk.

Omassa pihassa on saanut olla noin viisvuotiaana yksin pidempiä aikoja, neljä vuotiaana pieniä aikoja esim odotellut että aikuinen saa puettua tms. Leikkikselle joka on huutomatkan päässä on päässyt kanssa yksin vasta viisvuotiaana, mutta vain niin että jompikumpi aikuinen on ulkona, jotta kuulee jos tulee hätä.

Poika täytti kuus, en päästä yksin pihalle, koska meiltä ei näe ollenkaan tuohon puistoon tai omaan pihaan. Edeltä voi mennä, jos ollaan kaikki menossa ulos kohta. Pitäisi sitä varmaa alkaa laskemaan, kun eskarikin alkaa, mutta kun tää meidän seutu on vähän sellasta, ettei aina tiiä mitä hiippareita tuolla pyörii.

Minulla poika oli jo kolmen vanhana hetken pihalla yksin, kun purin esim. kauppakassit tai kävin laittamassa ruuan uuniin. Meillä näkee ikkunasta tuohon rivitalopihalle, niin sai vahdittua samalla. Neljän vanhasta suunnilleen oli jo pitkiäkin aikoja muiden lasten kanssa keskenään pihalla.

Meillä on aika turvallinen piha talojen keskellä. Autotietäkään ei ihan vieressä, siksi uskalsin jättää.

Mut entäs kun tuo ei oikeastaan haluais mennä yksin ulos..? En tietty pakolla laita, mutta oon kuulema pitäny liikaa mammanpoikana... :ashamed: Se eskari alkaa reilu vuoden päästä... Ja ois kiva että sais kavereita noista pihan pojista. Ei vaan kaveeraaminen poikia kiinnosta, kun mä istun pihalla kans :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
3 vuotiaana on ollu pihalla yksin eikä mene luvatta naapureihin.

meillä kans esikoinen :wave: (oli tosin omk piha silloin.. ja tyttö oli 3½v :xmas: )

ja keskimmäistä en voisi kuvitellakkaan laittavani yksin ulos, ikää 2v8kk :whistle:

esikoinen pääsi yksin ulos 5v ja keskimmäinen 3v.
asuttiin rivitalossa josta näin suoraan leikkipaikalle ja muiden lasten äitien kanssa oli sopimus että kaikkien lasten perään katsottiin.
Lapset totteli hyvin asetetut rajat paitsi yhden kerran jossain vaiheessa neiti karkasi naapurin pojan kanssa läheisen pikku metsän leikkipuistoon.
siitä pidettiin sellanen haloo etteivät karaneet toiste.

Jo vajaa kolmevuotiaana oli poika pieniä aikoja yksin joka puolelta aidatulla takapihalla, jonka porttia ei saanut omin voimin auki. Kolmevuotiaana leikki jo yksinään etupihallakin ja pysyi sovitulla aluella eli niin, että häneen oli koko ajan näköyhteys sisältä.

Yhteistyössä