Taitaa jäädä lapset tekemättä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekoamispisteessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekoamispisteessä

Vieras
Enpäs nyt tiedä onko edes melkein oikea palsta aiheelle, mutta en parempaakaan keksinyt.

Olemme melko suurella ikäerolla varustettu pariskunta, josta minä olen 31 vuotias (miehen iällähän ei ole mitään väliä lapsen teossa) eli biologia tulee minulla kohta vastaan. Suhdetta aloitellessa sovimme, että lapsetkin tulevat kuulumaan kuvioon. Tuon jälkeen mies hoiti erittäin katkeran avioeronsa loppuun (olivat siis jo asumuserossa meidän tavatessa) ja ilmeisesti päätti, ettei kukaan nainen enää koskaan vie häneltä kattoa pään päältä, koska nyt ei minun mielestäni luota minuun ollenkaan (tai luottaa hän minuun, mutta ei muihin miehiin, kuten hän asian ilmaisee. ihan kuin olisi aivoton kana, jota jokainen voi viedä miten tykkää).

Tyhmyyksissäni kysyin melko alkuvaiheessa suhdetta haluaako hän avioehdon ja silloin asenne oli vähän hälläväliä. Luulin jo asian unohtuneenkin ja muistuttelin hoitamaan sitä, mutta eipä tuolla tuntunut olevan mitään sen suurempaa merkitystä. Kuitenkin kaksi viikkoa ennen hääpäivää hän sai vihdoinkin järjestettyä asianajajatapaamisen, mutta jostain syystä järkytyin asiasta kuitenkin niin paljon, että en missään tapauksessa olisi ehtoa enää halunnut tehdä. Mies kuitenkin ilmoitti, että ilman sitä ei häitä tule ja koska oli liian myöhäistä perua kaikkea (puku oli jo tehty, paikkaa ei voinut perua ilman maksua, kutsut jo lähetetty yms) menin itku kurkussa naimisiin. Ajattelin, että sama se on mennä nyt kun kuitenkin ollaan menossa jossain vaiheessa. Kuukauden itkin yhtä mittaa osaani, vaikka silloin pitäisi olla nuorenparin onnellisimmillaan. Mielestäni kaikki romantiikka ja hyvä mitä suhteessa oli ollut kuoli, kun siitä tehtiin liikesuhde ja mies osoitti minulle niin suuren epäluottamuslauseen vaikken sitä ollut millään tavalla ansainnut. Enää en itke, mutta vähintään joka toinen päivä "haaveilen" kerääväni luuni ja poistuvani jonnekin mikä olisi minun koti eikä hänen koti, jossa minä vain loisin.

Häiden jälkeen mieskin sanoi, että menimme liian nopeasti naimisiin ja jos olisimme mennyt vasta valmistumiseni jälkeen ei ehtoa olisi tehty (uskoo, ken tahtoo). Sovittiin, että puretaan ehto kun valmistun ja aletaan yrittää lapsia. Tästä mainitsin seuraavana vuonna, mutta mitään tämmöistä sopimusta hän ei enää muistanut tehneensä ja seurauksena oli kamala riita kuten aina asiasta keskusteltaessa. Hänen mielestään kaksioon sopii hyvin kaksi lasta, koska hänen lapsuudessaankin asuttiin ahtaasti. Minun mielestä ei sovi, hyvä kun sopii kahden aikuisen ja kahden eläimen tavarat enkä tosiaankaan näe mihin hän sijoittaisi edes yhden saati toisenkin lapsen vaatimat tavarat. Olen sanonut, että haluan muuttaa kolmioon ennen kuin lapsia yritetään, jos kaksioon tulee yksikin lapsi meidän seksielämä loppuu minun puolelta siihen (lasta ei voi jättää kissan ja koiran kanssa, enkä halua, että lapsi kuulee ikinä mitään puuhastelun ääniä edes vahingossa). Tästä en ole mielestäni saanut mitään selvää kommenttia hänen puoleltaan vaikka erään keskustelun aikana tuntui, että ymmärsi kantani. Tosin sen jälkeisen riidan aikana sanoi, että elämä on opettanut, ettei anna kenenkään enää tehdä häntä asunnottomaksi. Kiitos exän asunnonpolttoyritysten minun avioliittoni kärsii luottamuspulasta, mitä en todellakaan ole ansainnut.

Hän on sanonut, että ehtoa voisi ajatella purkavansa kun lapsia jo on, koska sitten avioliitosta on hankalampi lähteä. Minä taas en missään nimessä aio laittaa itseäni siihen tilanteeseen, että hän voi näyttää ovea minulle, muutamalle mukulalle ja elukoille, jos ei lapsiperheen arki enää miellytäkkään. Lapsikuumetta on, mutta itsesuojeluvaisto ja epäluottamus miehiä kohtaan on aina päällimmäisenä. Jossain vaiheessa hän on myös kuitannut kyselyni lapsista sillä, että pitää olla paikka mistä jäädä äitiyslomalle. Valmistumiseni lähentyessä hän on kuitannut kyselyni sen jälkeisestä ajasta sillä, että sitten tehdään töitä eli ei enää sanakaan lapsista. Lapsiasia pitäisi ratkaista myös siksi, että valmistumiseeni on enää vuosi ja äitini painostaa minua laajentamaan hänen yritystoimintaansa omalla osaamisellani. Jos näin teen, äitiyslomalle jääminen on käytännössä mahdotonta, koska kyse on toiminimestä.

Joskus yön pimeinä tunteina olen miettinyt sitäkin, että erotaan nyt, ositetaan se vähä mitä nyt on ositettavaa ja ehkä vain asutaan yhdessä. Hän saa pitää rakkaat seinänsä ja minä voin pikkuhiljaa säästää omaa asuntoa, jos tarvetta tulee. Tai sitten vain lähden heti pois. Ja yritän saada lapseni yksin.

Kuitenkin haluan jatkaa tässä avioliitossa nimen omaan tämän miehen kanssa. Uskon siihen, että niin makaa kuin petaa ja nyt vain pitäisi kääntää tilanne parhain päin. Mitenkäs sen teen? Meillä on kuitenkin hyviä aikoja minunkin puoleltani niinä päivinä kun pystyn painamaan edellämainitut asiat pois mielestä, miehen mielestä meidän liitossa ei ole mitään vikaa kuin silloin kun riitelemme ehdosta eli n. puolen vuoden välein.

En tiedä enää mistään mitään. Paitsi sen, että jos hän haluaa pitää niin kovin rakastamansa asunnon, minä haluan pitää mahdollisen yritykseni eli vuoden päästä on pakko taas tapella ehdosta, pitää liikeneuvottelut. Eipä tunnu rakastavaisilta tai edes avioparilta, tuntuu ihan aviovastapuolilta. "Kun et kuitenkaan tässä liitossa loppuun asti pysy, niin mun on pakko suojautua sun ahneilta aikeilta niin hyvin kuin mahdollista ja sen jälkeen vetäydyn kolooni odottamaan milloin ilmoitat erosta". Tosi hyvä perusta liitolle. Tähänkö vielä lapsia sekaan?

näin äkkiseltään luettuna ei kuulosta hyvältä ja tasapainoiselta avioliitolta, anteeksi nyt vaan. Haluat muuttaa pois yksin, ja haluat sitä ennen perua avioehdon, miksi sitten haluat edes ko. miehen kanssa lapsia jos hän on noin itsekäs kusipää?

Sinäpä, alkuperäinen, sen sanoit. "Tähänkö vielä lapsia sekaan?" Ehkä kannattaisi pelastaa oma elämänsä ja jatkaa sitä tervehenkisemmän ihmisen kanssa. Ei sun ikä ole vielä vuosiin este lasten saannille. Ja elämä kuntoon ennen kaikkea..

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästellen:
näin äkkiseltään luettuna ei kuulosta hyvältä ja tasapainoiselta avioliitolta, anteeksi nyt vaan. Haluat muuttaa pois yksin, ja haluat sitä ennen perua avioehdon, miksi sitten haluat edes ko. miehen kanssa lapsia jos hän on noin itsekäs kusipää?

Ei varmaan kuulosta, mutta toinen puoli on se, että mieheni kustantaa tällä hetkellä elämiseni 90%, antaa maksaa opinto- ym. velat pois ja säästöönkin olen saanut jonkin verran (sanoinkin heti häiden jälkeen säästäväni kahden kuukauden takuuvuokran, varmuuden vuoksi.) En siis ajattele miehestäni itsekkäänä kusipäänä, ymmärrän kyllä hänen vaikuttimensa. Olen vain todella loukkaantunut, että minua ei tunnuta ymmärrettävän ollenkaan ja että minua rangaistaan toisen naisen tekojen takia loppuelämäni ajan. En halua erota, enkä varsinkaan niin, että ensin puretaan ehto ja seuraavana päivänä vien hakemuksen. Olen vain hellinyt ajatusta lähdöstä nyt, kun ehto on vielä voimassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin..:
Sinäpä, alkuperäinen, sen sanoit. "Tähänkö vielä lapsia sekaan?" Ehkä kannattaisi pelastaa oma elämänsä ja jatkaa sitä tervehenkisemmän ihmisen kanssa. Ei sun ikä ole vielä vuosiin este lasten saannille. Ja elämä kuntoon ennen kaikkea..

Mieluummin pelastaisin avioliittoni, ei se yksin olo niin herkkua ollut, että ensimmäisenä eroamassa olisin. Vai että elämä kuntoon...ehkä mun pitäis pistää pääni kuntoon vai tuliko tekstinä sellainen kuva, että vika on vain miehessäni? Minä kun olen koko ajan luullut, että vika on vain mun korvien välissä, että olen vain ahne ihminen, josta hän ei edes tiedä enää rakastanko häntä oikeista syistä...

Eihän tuossa avioehdossa mitään kamalaa mielestäni ole. Kunhan siinä on sellainen ehto, että jos mies sinut jättää ja/tai pettää, et jää tyhjän päälle.
Luulisin, siis tämä on minun ajatus, että silloin ennen hääpäiväänne kun itse avioehdon otit puheeksi, miehesi mietti asiaa ja oli sittenkin kanssasi samaa mieltä.
Jos rakastat miestäsi ja hän oikeasti sinua, puhukaa asiat kauniisti keskenänne. Ei avioehto tarkoita sitä, ettei mies sinua rakasta, tai epäilisi sinua. Hän on ilmeisesti joutunut aika höykytykseen exänsä kanssa, älä siitä häntä enempää rankaise.
Aikaa, aikaa.

...akkiseltaan kuulostat todella heikkohermoiselta ihmiselta. Kuukausi itkeskelya jonkin avioehdon takia? Miksi? Mita pahaa siina on, sehan on jarkevaa tehda ja astuu voimaan vain JOS ero joskus tulee, ei se tarkoita etta eroa odottaisi eika normaalisti eroa myoskaan aiheuta. Paitsi jos liiton toinen osapuoli oikeasti on ottamassa eroa siksi etta toinen haluaa suojata omaisuutensa? Etenkin kun ensin ilmeisesti olit ITSE EHDOTTAMASSA ehtoa? Ehkapa miehella onkin syynsa epaluottamukseen... myos kohdallasi

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästellen:

Toivottavasti tuo mies ei ole niin tyhmä, että suostuu purkamaan avioehdon ja heti perään eroaa.
Tämä tasapainoton nainen on selvästi miehen rahojen perässä kun niin kivaasti vastustaa sitä avioehtoa. Haluaa viedä puolet miehen omaisuudesta, kun kyllästyy leikkimään kotista.

Minäkin mietin joka päivä pitäisikö jäädä vai lähteä. Lapsia ollaan hankkimalla hankkimassa. En tiedä enää mitä haluan, mikä on oikein ja mikä väärin. Voimia! Ei elämä ole mustavalkoista, kumpikin vaihtoehto on oikein ja väärin.

Avioehto on tarpeeton, jos liitto voi hyvin ja pysytty yhdessä. Miksi siis itket ehdon olemassaolon vuoksi. Minä olisin miehen tilassa myös halunnut ehdon, koska taustalla on vielä huonoja kokemuksia. Itselläni ja mieheläni on ehto, koska haluamme suojella omaisuuttamme, JOS tulisi ero ja samalla ei myöskään halua miehen velkoja niskaan, JOS tulee ero. Mutta niinkuin sanoin, ehto on tarpeeton, jos liitto voi hyvin.

Teidä suhteenne vaikuttaa epätasapainoiselta. Siihen vielä lapsia. Sinulla on biologisessa kellossasi aikaa, turhaa sitä vielä murehdit. Jos kaikki tuntuu niin hankalalle, niin kannattaa punnita onko tosiaan syytä lähteä.

Onpa täällä kriittistä porukkaa. Minä kyllä näen ap:n tekstistä, että se on nyt hyvin väärin ymmärretty. Älä ap usko kaikkea mitä sulle täällä vastataan. Täällä jostain syystä vastailee vähän agressiivista väkeä. :(

Minä kyllä ymmärrän tilanteen. En usko, että tilanteeseesi olisin ikinä joutunut, mutta jos olisin tilanteessaasi, niin pystyn ymmärtämään fiiliksesi todella.

Ratkaisuhan se on se vaikea asia, eikä sitä varmaankaan löydy muiltakaan, kun se on sinulle itsellesikin niin vaikea tehdä. En usko, että miehesi on missään nimessä paha, enkä usko, että sinäkään olet paha. Hänen toimintansa on vaan valitettavasti menneisyyden sanalemaa... Saattaa olla, että joku tuttu, vaikka miehesi vanhemmat on nyt tämän hänen toisen liittonsa kohdalla myös rohkaisseet häntä tekemään avioehdon. Minusta hän kyllä vaikuttaa aika reilulta, kun makselee suurimmaksi osaksi kaikki sinun kulutkin. Joissain liitoissahan vedetään tosi tiukka raja kummakin kuluissa, joka ei todellakaan taas sopisi minullekaan, mutta kaikki tyylillään. Kyllä hän todella vaikuttaa sinusta välittävän, sillä jos hän epäilisi, että olet siinä vain loisimassa tai jotain muuta sellaista, niin ei varmasti olisi niin kiinnostunut turvaamaan elämääsi. Avioehto on varmastikin se yksi ainoa suurin asia, joka sinua nyt kaivelee, kun tuli melkein ihan kirkkaalta taivaalta. Työasioihisi en kyllä oikein osaa sanoa mitään, sillä en oikein ymmärrä, että kuinka paljon vaikutusta niillä on vauva haavaiden ajankohtaan. Minusta taas teidän liittonne vaikuttaa muuten ihan hyvältä ja olisi todella sääli, jos se pitäisi heittää hukkaan. Pelkään, että ehkä teidän pitää vain kestää tuota avioehtoa vielä muutama vuosi... Kun olet siinä miehesi vierellä ja hän huomaa kuinka sitoutunut olet häneen, niin hänen pelkonsa varmasti hieman hälvenee ja ehkäpä tosiaan sitten kun niitä lapsia tulisi, niin saisitte avioehdon purettua. Ymmärrän hyvin, että sen täytyy tuntua kiveltä sydämellä, mutta uskallan toivoa, että miehesi on niin kultainen loppuen lopuksi, että "heltyy" ja luottaa sinuun. Hän kyllä vaikuttaa siltä, että pitää jatkossakin huolta siitä, että saat koko ajan vähän rahaa säästöön, etkä eron sattuessa jäisi kuitenkaan puille paljaille. Nythän sinulla on muutenkin paljon paremmin asiat kuin sinulla olisi ilman häntä. Hänhän on kustantanut elämäsi aika hyvin. En siis pelkäisi, että ainakaan tämä mies tulee yhtäkkiä käyttäytymään sikamaisesti.

En ymmärrä tuollaista avioehdon vuoksi itkemistä. Se on ihan normaali toimenpide ja olisi hienoa jos jokainen rakastunut häähuumassa oleva pariskunta sen tekisi, ihan vain varmuuden vuoksi. Sillä säästytään huomattavalta tappelulta ja kinaamiselta myöhemmin JOS jotain kuitenkin sattuisi.

Höpö höpö! Meillä ei ainakaan mitään avioehtoja aiottu tehdä missään vaiheessa. Olisi ollut todella älytön ajatus meidän mielestä. Jos sellainen olisi edes käynyt mielessä että "kaiken varalta", niin ei varmana olisi menty naimisiin. Me arvostamme perinteisiä arvoja. Me olemme menneet naimisiin kerran , eikä toista tule, Kaikki asiat on puhuttu läpi ennen kuin avioliittoon astuimme. Kaikki asiat lapsiluvusta siihen, että miten on aikomus kasvattaa lapsemme ja siitä eteenpäin ja siihenkin, että jos niitä ei tulekaan. (Tuli :)) Kyllä se avioehto olisi minun mielestäni aivan ehdoton epäluottamus lause. Itsekkyys... Se on se, joka on mielestäni suurin avioliittojen purkaja.

Ehdossa ei ole mitään sanktiota miehen pettämisen varalta, joten hän voi oikeasti tehdä mitä tykkää milloin tykkää. Tosin hänestä, jos kenestä en usko, että ikinä pettää, mutta en myöskään ole sinisilmäinen näissä asioissa. Siispä tyhjän päälle jään, jos ero sattuu ja vieläpä niin, että hän vie asuntonsa höysteeksi puolet säästöistäni, koska ne on hankittu avioliiton aikana. Ei kauniisti keskustelu onnistu tästä asiasta. Hän menee aivan lukkoon, mieluummin lähtee mökille yöksi ja odottaa, että unohdan aiheen (sitähän ei tapahdu vaan keskustelu jatkuu niin kauan kuin on tarvis) kuin keskustelee aiheesta. Olen yrittänyt ja aina on lopputuloksena mieletön riita, jota en viitsi käydä puolta vuotta useammin.

Yritysasia on minulle melkeinpä joko tai. Yritysmuodosta johtuen en koe voivani jäädä äitiyslomalle, jos sen aloitan ennen lasten hankintaa, joten koen, että perustan yrityksen tai teen lapsia. Jompi kumpi pitäisi tehdä vuoden päästä ja jos järjestys on yritys ensin ja lapset sitten, niin en ymmärrä missä välissä ja miten ne lapseni teen.

Kyllä, itse ehtoa ehdotin silloin kun siihen osasin suhtautua puhtaalla järjellä. Nyt suhtaudun siihen puhtaalla pakokauhulla ja sydäntä syövällä ahdistuksella. Vähitellen alan ymmärtää miltä tuntuvat psykosomaattiset oireet... Joka tapauksessa en ole lähdössä liitostani. Se ei ole tosi elämän vaihtoehto. Olen mennyt naimisiin ja siinä pysyn. Haavemaailmani on aivan eri juttu. Miehellä ei ole enää vanhempia elossa, enkä usko, että muukaan lähipiiri (eivät ole edes kovin läheisiä sisarustensa kanssa) olisi vaikuttanut asiaan. Oma on sotkuni. Luulin pystyväni ymmärtämään miehen mahdollista halua turvata ennen minua aikaan saamansa säästöt, mutta nähtävästi en.
Olen aina tiennyt olevani konservatiivinen parisuhdeasioissa, mutta luulin venyväni "nykyaikaisen" avioehdon verran. En veny en. Mitään en tällä hetkellä haluaisi niin paljon kuin YHTEISEN avioliiton ja YHTEISEN perheen, mutta taitaa jäädä saamatta.

Periaatteessa arvasin, että saan paskaa niskaani täältäkin, sen takia en ole kenellekään tuntemalleni ihmiselle asiasta koskaan kertonut enkä todennäköisesti koskaan tule kertomaankaan (vaitiolovelvolliset lukuunottamatta), mutta ajattelin kokeilla onneani. Kiitoksia niille, jotka ovat asiallisesti vastanneet, voimia tarvitaan varsinkin, kun aikaa ei ole loputtomiin annettavaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Siispä tyhjän päälle jään, jos ero sattuu ja vieläpä niin, että hän vie asuntonsa höysteeksi puolet säästöistäni, koska ne on hankittu avioliiton aikana.

Miten hän voi viedä puolet SINUN säästöistäsi, jos teillä kerran on avioehto?

Ihmeellistä touhua, en voi muuta sanoa kuin että onnea vaan, jos tuohon sekasotkuun teette lapsia. Kaikkea sitä ihmiset höyryää "rakkauden" takia.

Alkuperäinen kirjoittaja guib:
Me olemme menneet naimisiin kerran , eikä toista tule

Voisihan teillä silti olla avioehto. Ei avioehto tarkoita sitä, että se tulee väistämättä joskus tarpeeseen. Hyvä kuitenkin olla siinä vaiheessa jos ero tuleekin. Kukaan ei näe toisen pään sisälle, ei myöskään kymmenien vuosien päähän tulevaisuuteen.

Mun mielestä ne ihmiset, jotka viimeiseen asti vastustaa avioehtoja, on nimenomaan niitä joilta puuttuu luottamus - pelätään jotenkin taikauskoisesti, että yksi paperilappunen (joka lisäksi jää merkityksettömäksi, jos liitto kestää ns. loppuun asti) voisi jotenkin pilata rakkauden.

Vaikuttaa, että et ole vielä tarpeeksi kypsä vanhemmaksi. Ettehän osaa miehesi kanssa sopia edes avioehdosta niin miten ikinä voisitte hoitaa yhteistä lasta? :O

Mielestäni teet avioehdosta todellakin ison peikon, tuossa ei ole järjen häivääkään. Parempihan se sinullekin on, että teillä on avioehto jos myöhemmin tienaat hyvä palkkaisessa työssä ja miehesi makselee kaikki velkasi. Haloo!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeellistä menoa:
Siispä tyhjän päälle jään, jos ero sattuu ja vieläpä niin, että hän vie asuntonsa höysteeksi puolet säästöistäni, koska ne on hankittu avioliiton aikana.

Miten hän voi viedä puolet SINUN säästöistäsi, jos teillä kerran on avioehto?

Ihmeellistä touhua, en voi muuta sanoa kuin että onnea vaan, jos tuohon sekasotkuun teette lapsia. Kaikkea sitä ihmiset höyryää "rakkauden" takia.

Me olemme menneet naimisiin kerran , eikä toista tule

Voisihan teillä silti olla avioehto. Ei avioehto tarkoita sitä, että se tulee väistämättä joskus tarpeeseen. Hyvä kuitenkin olla siinä vaiheessa jos ero tuleekin. Kukaan ei näe toisen pään sisälle, ei myöskään kymmenien vuosien päähän tulevaisuuteen.

Mun mielestä ne ihmiset, jotka viimeiseen asti vastustaa avioehtoja, on nimenomaan niitä joilta puuttuu luottamus - pelätään jotenkin taikauskoisesti, että yksi paperilappunen (joka lisäksi jää merkityksettömäksi, jos liitto kestää ns. loppuun asti) voisi jotenkin pilata rakkauden.

No mutta kun vaihtoehtoa ei ole, että "jos ero tuleekin". Se on täysi mahdottomuus meille ja sillä mielellä ollaan naimisiin menty. Miksi edes vaivautuisi sitten moiseen? Tämän liiton purku olisi yhtä kuin kuolema, johon ollaan lupauduttu "kunnes kuolema meidät erottaa". Siinä vaiheessa ei kyllä kiinnosta maallinen mammona enää mitään. Kuten minä myös kirjoitin, niin meillä vallitsee perinteiset arvot. Minä olen kotona niin paljon kuin mahdollista lasten kanssa. En siis luultavasti ikinä tule tekemään täysipäiväisesti töitä, sillä meille sillä rahalla ei ole oikeasti niin suurta merkitystä, ja me tulemme toimeen vähemmälläkin. En myös koe ollenkaan, että olisin tyhjän päällä, sillä tiedän, että panostani kotona arvostetaan. Asunnot on meidän nimissä kuitenkin 50/50 huolimatta siitä kuka ne on maksanut. Kaikki on siis 50/50, vaikka mitään ei lasketaan. Ihan normaalisti kun asunto hankitaan, niin papereihin menee vaan meidän molempien nimet, sillä asunto on meidän molempien. Kaikkiin rahoilla on kummallakin valtuudet ja luottamus on 100 %.

Ehdossa ei ole mitään sanktiota miehen pettämisen varalta, joten hän voi oikeasti tehdä mitä tykkää milloin tykkää. Tosin hänestä, jos kenestä en usko, että ikinä pettää, mutta en myöskään ole sinisilmäinen näissä asioissa. Siispä tyhjän päälle jään, jos ero sattuu ja vieläpä niin, että hän vie asuntonsa höysteeksi puolet säästöistäni, koska ne on hankittu avioliiton aikana.

Jos nyt lähtisit, niin eihän hän puolia sinun säästöistäsi veisi. Sinähän kirjoitit, että hän kustantaa elämisesti 90 prossasesti. Täten siis onnistut säästämään joka kuukausi tuon verran hänen rahojaan. Hän saisi siis ainoastaa takaisin 50 % noista maksamistaan kuluista, vaikka hänen pitäisi saada varmaankin tuo koko summa.

Kyllä tuo itseasiassa vaikuttaa aika sopalta koko homma... Mielestäni on hassua, että kukaan alunalkaen ehdottaa avioehtoa. Outoa on myös, että tahtomattaan siihen suostuu. En myös käsitä, että jos siihen sitten suostuu, niin siitä jatkuvasti valittaa. Jotain syytä täytyy myös olla, että mies ei halua ehdosta luopua. Hassua myös, että mies silti makselee puolisonsa kuluja anteliaasti ja silti puoliso valittaa. Sitten on outoa, että on noinkin vaikea tehdä päätöksiä lapsi asiassa. Joko toinen on tärkeämpi, työ tai lapset ja ellei se ole selvää, niin kannattaa valkkaa se työ, sillä siinä ei ole onneksi kiinni muu kuin oma elämä. Voihan myös olla, että miehesi ei halua purkaa avioehtoa, sillä jos joudut ottaa lainaa yritykseesi ja ero tulee, niin miehesi joutuu maksamaan puolet lainoistasi. Noinhan se varmaan on. Ei varmaan ole järkevintä edes laittaa nyt juuri yritystä pystyyn ja miehesikin tämän varmasti tajuaa. Musta tässä jutussa on oikeasti jotain muutakin. Nythän kuullaan vasta puoli tarinaa. Selitys tuohon avioehtoon saattaa hyvinkin olla se yrityksesi. En kyllä ihmettele, ettei miehesi ehkä täysin suhun luotakaan, kun et itsekään näytä ihan tietävän, että mitä haluat tehdä... Jätä vaan se avioehto sinne voimaan. Mies voi poistaa sen joskus jos siltä tuntuu. Mitäs sillä on väliä. Itsekin sitä ehdotit alun perin, joten anna olla. Älä vaivaa miestäsi sillä koko aikaa, jos haluat, että liittosi pysyy onnellisena. Jos miehesi nyt suostuisi purkamaan ehdon, niin hänelle saattaisi puolestaan tulla tuo paha ahdistunut mieli. Hän ei selvästikään rakasta sinua yhtään vähempää avioehdosta huolimatta, mutta pitää sitä vain perusturvana, kun ei halua enää joutua *elvetiin. Ehkäpä tosiaan sitten joskus sen kuitenkin poistaa, kun siltä tuntuu. Anna olla.

mesota avioehdosta jota ei ehkä koskaan tarvita. Ja naivistista pitää liittoaan niin vahvana, vaikka se hieno tavoite onkin, ettei eroa voisi koskaan tulla. Ihmiset muuttuvat, voi tulla mielenterveydenongelmia, alkoholismia tms joiden myötä tilanteet muuttuvat. Ja kun ihmiset muuttuvat, voi mahdollisesta erosta tulla ruma. Ei tarvitse tapella ainakaan kaikista asioista, kun osa on jo sovittu.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa..:
mesota avioehdosta jota ei ehkä koskaan tarvita. Ja naivistista pitää liittoaan niin vahvana, vaikka se hieno tavoite onkin, ettei eroa voisi koskaan tulla. Ihmiset muuttuvat, voi tulla mielenterveydenongelmia, alkoholismia tms joiden myötä tilanteet muuttuvat. Ja kun ihmiset muuttuvat, voi mahdollisesta erosta tulla ruma. Ei tarvitse tapella ainakaan kaikista asioista, kun osa on jo sovittu.

Vain siksi, ettei sinun liittosi luultavasti tule toimimaan, ei tarkoita sitä etteikö jonkun muun liitto toimisi. Jos et ole ikinä olut niin varma liitostasi, niin et sellaisesta voi mitään tietääkään.

Minä olen nainut erittäin rauhallisen miehen, joka hädin tuskin alkoholia juo, eikä satuta kärpästäkään, paitsi suojellessaan minua. :)

Jostain syystä sinusta näköjään tuntuu siltä, että häviät jotain, jos jonkun muun liitto on näinkin onnellinen. Et vaan voi käsittää.

En ole itse kyllä edes naimisissa vaan pitkässä, hyvässä parisuhteessa. Kenenkään muun onni ei ole minulta pois ja tervejärkisenä ihmisenä toivon sitä kaikille. Kuitenkin olen myös realisti ja tiedän, että tilanteet ja elämät muuttuvat. Vaikka ei haluaisikaan. Olen nähnyt hyviä, kestäviä liittoja ja sitten niitä toisia. Ja myös niitä, joissa kaiken piti olla kunnossa, kunnes.. Olen aina vaan vierestanut ajatusta "en minä koskaan" tai "meille ei koskaan käy niin" koska kukaan ei voi vannoa satavarmasti, ei edes itsensä eikä varsinkaan toisen puolesta. Tavoitteena se on tietysti hieno ja ainoa oikea syy mennä naimisiin, mutta itse suosin enemmän realismia.

Tiedätkö, että se on muille täyttä realismiä ajatellä, että tässä ollaan lopun elämää, joiden liitto on vahva. Minä vannon rakkautta mieheeni vaikka lastemme ylitse. En nyt tätä tietenkään yleisesti kailota, mutta joidenkin mielestä on aivan absurdia, että voi rakastaa puolisoaan yli lastensa. Minun mielestäni on taas älytöntä rakastaa lapsiaan yli tuon. Tämä liitto on meidän liitto ja nuo mitä ihanimmat lapset ovat meillä vaan lainassa ja on meidän yhteinen ja tärkein projekti pitää lapsista erinomaista huolta ja kasvattaa heistä tasapainoisia aikuisia. Kyllä hekin mitä luultavimmin tulevat joskus löytämään itselleen puolison, joka vie voiton meistä. Meidän rakkautemme ei koskaan tuona aikana tule tippakaan hiipumaan. Et selvästikään pysty tätä ymmärtämään, kuten ei varmasti moni muukaan, mutta minun mielstäni on hienoa, jos joskus pystyt.

AP: En halua säikytellä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa etteivät lapset aina tule silloin kun niitä lähdetään tekemään tai hankkimaan. Entäs jos hylkäät hyvän työvaihtoehdon nyt kun haluat lapsia, mutta niitä ei kuulukaan vuoteen? Tai kahteen?Tai viiteen?

Järjestä duuniasiat kuntoon ja saat varmasti järjestettyä äitiysloman ajan jotenkin sitten kun se tulee ajankohtaiseksi. Älä jätä itseäsi välitilaan odottelemaan jotain, joka ei ehkä tapahdukaan siinä aikataulussa kuin haluaisit.

Avioehdon sureminen on kyllä vähän pirujen maalaamista seinille. Siinä ei ole mitään huolettavaa niin kauan kun olette onnellisesti naimisissa ja päinvastoin siitä riitely kuulostaa teillä vähentävän avioliiton onnellisuutta. Ja eikös se toimi toiseenkin suuntaan, että miehesi säästöt pistetään myös yhteiseen jakopakettiin mukaan joten jos sinä "menetät" puolet säästöistäsi eron tullen niin käyhän samoin hänellekin.

Höpö höpö! Meillä ei ainakaan mitään avioehtoja aiottu tehdä missään vaiheessa. Olisi ollut todella älytön ajatus meidän mielestä. Jos sellainen olisi edes käynyt mielessä että "kaiken varalta", niin ei varmana olisi menty naimisiin. Me arvostamme perinteisiä arvoja. Me olemme menneet naimisiin kerran , eikä toista tule, Kaikki asiat on puhuttu läpi ennen kuin avioliittoon astuimme. Kaikki asiat lapsiluvusta siihen, että miten on aikomus kasvattaa lapsemme ja siitä eteenpäin ja siihenkin, että jos niitä ei tulekaan. (Tuli :)) Kyllä se avioehto olisi minun mielestäni aivan ehdoton epäluottamus lause. Itsekkyys... Se on se, joka on mielestäni suurin avioliittojen purkaja.

No huhuh, ei kai sitä kukaan naimisiin mennessä ajatellut että ensi kerralla teen sitten toisin... Me vaan oltiin niiiiiiiiin köyhiö opiskelijoita että ei tarvittu ehtoa suojelemaan vanhaa runkopatjasänkyä ja lommoisia kattiloita :) Ehdottomastoi ehto olisi tullut kysymykseen jos toinen olisi ollut huomattavasti rikkaampi. Appiukkoni esimerkistä senkin opin, hän jäi leskeksi nuorena alle 25 vuotiaana, tämän jälkeen hänn ryhtyi naputtelemaan omaa taloa poikansa ja isänsä kodiksi. Talo valmistui pienellä budjetilla, itse kun tekivät, appiukko onnellisena, ei tarvittu kauheasti laina. Kun tontinkin sai lahjaksi isältään. No siihempä löytyi taloon uusi emäntä, isä ei vaimosta tykännyt joten muutti vanhainkotiin asumaan. Muutaman onnellisen avioliittovuoden jälkeen huomattiin että eivät olleetkaan niin luodu toisilleen, soppa alkoi vaimolle maistua, ja miehen poika ärsyttää. Riitoja riitoja, isä kuoli riidoissa poikansa kanssa, tuli avioero. Niimpä joutui appiukkoni maksamaan akalle puolet perinnöstään ja puolet talon arvosta, joka oli huomattavast paljon enemmän kuin mitä hän oli sitä vastaan lainaa ottanut. Ei muuta kuin pankista lainaa että sai ostettua itse rakentamansa talon takaisin itselleen. Nyt vihdoin 25 vuotta myöhemmin hän omistaa talonsa kokonaan itse. AVIOEHTO kunniaan, jos vaan on yhtään ennestään omaisuutta. Rakkaus voi loppua ykskaks, voilöytyä joku toinen, tietenkään kukaan ei halua tätä ajatella avioituessaan, mutta niin se vain on että rakkaus ei aina vaan riitä, ja kun nykyän se tahto tuntuu olevan niin horjuvaa. Olethan jo itsekin suunnitellut lähtöäsi, mistä moitit miestäsi? Unohdat nyt sen ehdon ja keskityt ELÄMÄÄN! Nauti miehestä (jos sitä rakkautta nyt siellä on) ja keväästä ja nuoruudesta. Miehet tarvitsevat yleensä enemmän aikaa asioiden päättämiseen, ja heidän pitää saada "keksiä" ajatus itse. Jos saatte yhden lapsen, tulee miehesi varmasti huomaamaan että isompi asunto ois kiva, ellei niin pystytte varmasti kaksiossakin elämään. Ja eihän sitä teidä vaikka saisitte kerralla kolmoset ;)