Taisin tehdä elämäni suurimman virheen...

• Viestiketjun aloittaja paska äiti
  • Ensimmäinen viesti
"alkup."
Onko sulla mahdollista tehdä osittaista hoitovapaata että saisit lyhyemmät työpäivät tai yhden ylimääräisen arkivapaan? Päivähoitotoimistoon kannattaa ilmoittaa, että haluat jonottaa perhepäivähoitajalle jos paikka vapautuu. Kyllä se arki noinkin järjestyy, mutta jotain kevennystä kannattaa miettiä että saisitte lapsen kanssa pehmeän laskun hoidon ja töiden aloittamiseen. :)
Olen sopinut että teen kuuden tunnin työpäivää, mutta olemme mieheni kanssa molemmat sen verran kaukana töissä että lasten hoitopäivä venähtää silti sinne kahdeksaan tuntiin. Tietysti jos en tekisi lyhennettyä niin se olisi vielä pidempi, mutta silti...

"ltm"
[QUOTE="minä";24146576]Voiko hoitovapaalla muka irtisanoa? ja siitä ei kyllä tule mitään karenssia jos potkut saa!![/QUOTE]

Oikein, hoitovapaalla e saa potkuja. Mutta jos on ilmoittanut palaavansa työhön eikä tulekaan, ekana työpäivänä voidaan työsopimus purkaa sopimusrikkomukseen vedoten jos työntekijä ei tule paikalle ja on veemäinen firma. Jolloin taas sopimuksen purkautuminen katsotaan työntekijästä itsestään ja käyttätymisestä johtuvaksi (ei ole täyttynyt ilmoitusaikojen ym osalta) joten karenssi tulee.

"alkup."
[QUOTE="minä";24146576]Voiko hoitovapaalla muka irtisanoa? ja siitä ei kyllä tule mitään karenssia jos potkut saa!![/QUOTE]

Voi, vanhempainvapaalla ei voi. Ja sitäpaitsi, minähän rikkoisin lupaukseni jos en nyt menisikään töihin. Lain mukaan mun pitää ilmottaa hoitovapaalle jäämisestä viimeistään kaksi kuukautta ennen sovittua töihinpaluupäivämäärää. Ja siihen on enää yksi kuukausi.

"Eee"

Ap ei ole hoitovapaalla, jos ei ole 2kk etukäteen ilmoittanut olevansa. Eli jos hän on luvannut saapua töihin elokuun alussa, eikä sitten saavukaan, niin ei ole hoitovapaalla.

Jos potkut on itse aiheutetut, niin kyllä takuulla napsahtaa karenssi.

Alkuperäinen kirjoittaja älä huoli;24146498:
Mun lapsi joutuu kanssa menemään 9kuukauden ikäisenä päiväkotiin ja kyllähän se vähän kirpasee, mutta useassa päiväkodissa työskennelleenä voin kertoa, että ei ne lapset sinne kuole ja suuriosa vielä viihtyykin siellä! :)
Viihtyykö 9kk ikäinen lapsi päivähoidossa? Ei se sinne kuole, mutta mutta... itselleni ei tulis mieleen laittaa pientä vauvaa hoitoon, järjestäisin mielummin elämäni+perheen menot kokonaan uusiksi. Enkä usko että tästä jäis vauvalle (tai sulle) mitään traumoja, mutta 9kk ei VIIHDY hoidossa.

'vähän kirpaisee' just, kerran se vaan kirpaisee, sitten olet ihan onnellisena työpaikalla.

AP: Ei ole myöhäistä, pystytkö järjestämään asiat niin että menet tutustumaan hoitopaikkaan vauvan kanssa yhdessä? Jos vauva ei pärjää siellä tai tulee huonoja kokemuksia, ei muuta ku lapsi kotiin ja järjestelyt uusiks. Kyllä minä tiedän hyvin miltä susta tuntuu, voimia!

"minä"
Minä teksin sinuna niin, että yrittäisin keskustella esimiehen kanssa tilanteesta ja sopia että aloittaisitkin työt myöhemmin tai sitten olisit hetken töissä ja jäisit sitten hoitovapaalle. Mies voisi kysellä omalla työpaikallaan kävisikö se, että jäisi hoitamaan lasta siksi aikaa. Kerroit, että olet ollut yli 10v samassa työpaikassa niin luulisi sieltä myös sopua löytyvän! Mitään et menetä jos kysyt!!

osa-aikainen
[QUOTE="alkup.";24146582]Olen sopinut että teen kuuden tunnin työpäivää, mutta olemme mieheni kanssa molemmat sen verran kaukana töissä että lasten hoitopäivä venähtää silti sinne kahdeksaan tuntiin. Tietysti jos en tekisi lyhennettyä niin se olisi vielä pidempi, mutta silti...[/QUOTE]

Oisko teillä sitten mahdollisuutta hakea lapsille hoitopaikkaa sun työpaikan läheltä? Hoitopäivän pituus lyhenisi, tosin autossa istumista tulisi enemmän. Jos sieltä vaikka saisi pph-paikan?

No eipä sun itkut lastasi auta. Jos tilanne on tuo ja näin olette päättäneet, niin iloitkaa nyt herranjestas elämästänne ja perheestäänne ja kesästä yms.
Onpa lapsilla pahempiakin kohtaloja, tiedät varmaan.
Mä myös selvittäisin tuota lyhennettyä työaikaa. Siitähän osan korvaa kela mm.
Tsemppiä ja iloista kesää teille ! :)

lto
[QUOTE="minä";24146508]Missään nimessä sinun ei tarvitse viedä lasta päivähoitoon, jos et haluakkaan!
Kyllä se useassa paikassa ikävä kyllä on niin, että vain yhdet päikyt nukutaan pienten ryhmässä vaikka jotkut tarvisivat kahdet...resurssit ei vaan riitä siihen, että kaikki nukkuisi silloin kun nukuttaa. :(
En oikein osaa sanoa sinulle mitään lohduttavaa, sillä itse en voisi /enkä vie pientä päikkyyn vaan hoidetaan kotona 3 vuotiaaksi ainakin. Tsemppiä sinulle!!![/QUOTE]
Tuliko sulle nyt HYVÄ MIELI kun tän kirjoitit?? Ihan vaan kysyn...

Ja ap, meillä tarhassa saa pienet nukkua useammin. Yksi nukkuu nukkarissa pinnasängyssä, itkuhälärin päässä ja toinen taas nukahtaa aamupäivällä vaunuihin kun ollaan ulkona...

Älä välitä noista idiooteista jotka kuvittelevat olevansa parempia äitejä - he ovat mielestäni sitä pohjasakkaa joilla ei ole minkään sortin ymmärrystä maailmasta, eletään vaan siellä oman kodin seinien sisällä ja ajatusmaailma suppeutuu niin pieneksi. Ihan kuin heillä jotenkin aivot rapistuis? Saattaa olla, järkevä ihminen kun ymmärtää että erilaisia elämäntilanteita on olemassa.

"minä"
Anteeksi vain jos kirjoitin sinusta lto väärin. Olen töissä päivähoidossa pienten puolella ja ihan omasta kokemuksesta kerroin! Taitaa sinulla itselläsi olla huono omatunto jostain... huh huh.

"hoitsu"
Kyllä meidän päiväkodissa ainakin pienet otti pienet "tirsat" jo aamupäivällä,sitten samaan aikaan muiden kanssa päikkäreille ja tarvittaessa iltapäivällä ulkona rattaissa kolmannet unet. Ei se ole kuin neuvottelu kysymys,saako lapsesi nukkua kaksia päikkäreitä vai ei. Sitten jos se menee siihen,että lapsesi nukkuu aamupäivällä ja sitä ei saa yhtäaikaa muiden kanssa nukkumaan,voidaan sanoa että nukutaan vain ne yhdet unet..muuten siinä tuskin on mitään ongelmaa. Meillä oli kanssa 9kk ikäinen hoidossa,ja aamu ulkoilun aikaan pieni nukahti 15min ja sitten 11 jälkeen 2-3h päikkäreille ja iltapäivällä ulkoilun aikaan pieni nukku niin kauan että äiti tai isä tuli hakemaan :) älä siis huoli,tuskin sen kanssa tulee ongelmia! ja lohdutukseksi pienet sopeutuu paljon nopeampaa päiväkotiin kuin isommat!! ne ottaa hoitajan "omaksi" ja sitten se korvaakin äidin päivän ajan :) Toki varmasti huolettaa miten lapsesi pärjää,mutta reippaana jätät lapsen hoitoon etkä näytä lapselle että sulla on paha olla..päivän aikana voit soittaa ja kysellä miten päivä sujuu. Hyvin se menee,usko pois :)

"huhhuh"
Viihtyykö 9kk ikäinen lapsi päivähoidossa? Ei se sinne kuole, mutta mutta... itselleni ei tulis mieleen laittaa pientä vauvaa hoitoon, järjestäisin mielummin elämäni+perheen menot kokonaan uusiksi. Enkä usko että tästä jäis vauvalle (tai sulle) mitään traumoja, mutta 9kk ei VIIHDY hoidossa.

'vähän kirpaisee' just, kerran se vaan kirpaisee, sitten olet ihan onnellisena työpaikalla.

AP: Ei ole myöhäistä, pystytkö järjestämään asiat niin että menet tutustumaan hoitopaikkaan vauvan kanssa yhdessä? Jos vauva ei pärjää siellä tai tulee huonoja kokemuksia, ei muuta ku lapsi kotiin ja järjestelyt uusiks. Kyllä minä tiedän hyvin miltä susta tuntuu, voimia!
Ajelitko että ap saa tosta vaan vaikkapa asunnon myytyä, suit sait sukkelaan kuukaudessa? ja hommattua uuden kodin? Tai mitäs, pitäskö iän ja äitin vaihtaa työpaikat, tosta noin lennossa vaan lähemmäs kotia? Sehän vallan helppoa on - noin äkkiä ja nopeasti... Entäpä vanhempien lasten hoidot/koulut ym, onko niilläkään mitään merkitystä? Ei ilmeisesti.

Helppo huudella,mutta kerrohan jotain konkreettista miten muuttaa tilannetta?

"puddighinu"
no niin... Meidän tyttö aloitti päiväkodissa 6kk iässä, ryhmässä missä oli 3-12kk ikäisiä lapsia. Kaikki saivat tarvittaessa syliä, saivat nukkua kahdet unet jos oli tarvis, hyvin harvoin kuulin kenenkään itkevän tuotaessa tai haettaessa. Ei ne vauvelit siihen kuole että ne viedään hoitoon pienenä. Tietty en tiedä mikä natsisysteemi sumalaisissa päiväkodeissa on, mutta meillä ei ainakaan ole huonoja kokemuksia hoidon aikaisin aloittamisesta. Eiköhän se hoidon aloitus ole äidille kovempi pala kuin lapselle.

Meidän vauva viihtyi
Hän meni ensimmäiseen kuukaudenmittaiseen hoitopätkään päiväkotiin 10 kuukauden ikäisenä.
Vakituinen hoito alkoi nyt toukokuussa, kun ikää oli 1v 2kk.
Aivan loistavasti on mennyt. Oikeastaan tiesin sen jo ennen ensimmäistäkään hoitopätkää. Lapsi on ollut vauvasta saakka sellainen, että viihtyy ihmisjoukoissa, mutta turhautuu kotona.
Ok, kotihoito on parasta, niin kai on pakko sanoa. Mutta meidän pikkuinen viihtyy ja voi mainiosti päiväkodissa. Ja illat kotona hän on hyväntuulinen.
Tsemppiä ap. Kaikki menee varmasti paremmin kuin luuletkaan.

"hmm"
Asutteko vuokra-asunnossa vai omistusasunnossa? Jos teillä on asuntolainaa niin lyhennysvapaata hakisin tuossa tilanteessa ja olisin ainakin vuoden kotona. Vuokralla ollessa tuo ei sitten onnistukaan..

Mutta toisaalta, tuo työsi alkaa jo ihan kohta, joten ei varmaan saa enää mitään muutosta tuohon. Luulen että hetki menee sopeutumiseen ja kohta olet asian kanssa jo ihan sinut.

"minä"
hoitsu: Onko sinusta lapselle hyväksi/normaalia, että lapsi ottaa hoitajan "omaksi" ja korvaa äidin? Joskus sosiaalipuolella on paljon ihmisiä töissä jotka nauttivat siitä, että jotkut ovat heistä riippuvaisia. se ei ole tervettä.

lto
[QUOTE="minä";24146663]Anteeksi vain jos kirjoitin sinusta lto väärin. Olen töissä päivähoidossa pienten puolella ja ihan omasta kokemuksesta kerroin! Taitaa sinulla itselläsi olla huono omatunto jostain... huh huh.[/QUOTE]

NO koetko oikeasti tyydytystä siitä että saat haukkua toisia ihmisiä? Valitettavasti kaltaisiasi mätiä yksilöitä löytyy jotka selkeästi nauttiiiiii siitä että saa kiusata toista hankalassa elämäntilanteessa.

Ja kuten ehkä ymmärrät, jos kykenet, niin tässä on jo kaksi erilaista käytäntöä. Teidän natsi-pk:ssa ei nukuta useammin. Selvä. Meidän kunnassa jo johtajalta on tullut ohjeet näidn pienien nukkumisesta, on hankittu itkuhäläri, kunnon pinnasängyt jne jne.

osa-aikainen
[QUOTE="hmm";24146687]Asutteko vuokra-asunnossa vai omistusasunnossa? Jos teillä on asuntolainaa niin lyhennysvapaata hakisin tuossa tilanteessa ja olisin ainakin vuoden kotona. Vuokralla ollessa tuo ei sitten onnistukaan..

Mutta toisaalta, tuo työsi alkaa jo ihan kohta, joten ei varmaan saa enää mitään muutosta tuohon. Luulen että hetki menee sopeutumiseen ja kohta olet asian kanssa jo ihan sinut.[/QUOTE]

Kalliiksi tulee tuokin ratkaisu, kun ap maksaa sitten korkoja pidempään. Vuosi lyhennysvapaata on kyllä todella pitkä aika, etenkin kun jo 2. lapsen kotihoitoa on rahoitettu lainarahalla. Ymmärrän kyllä rahan tarpeen ap:n tapauksessa.

"alkup."
Tuliko sulle nyt HYVÄ MIELI kun tän kirjoitit?? Ihan vaan kysyn...

Ja ap, meillä tarhassa saa pienet nukkua useammin. Yksi nukkuu nukkarissa pinnasängyssä, itkuhälärin päässä ja toinen taas nukahtaa aamupäivällä vaunuihin kun ollaan ulkona...

Älä välitä noista idiooteista jotka kuvittelevat olevansa parempia äitejä - he ovat mielestäni sitä pohjasakkaa joilla ei ole minkään sortin ymmärrystä maailmasta, eletään vaan siellä oman kodin seinien sisällä ja ajatusmaailma suppeutuu niin pieneksi. Ihan kuin heillä jotenkin aivot rapistuis? Saattaa olla, järkevä ihminen kun ymmärtää että erilaisia elämäntilanteita on olemassa.
:flower:

sivuta
[QUOTE="minä";24146693]hoitsu: Onko sinusta lapselle hyväksi/normaalia, että lapsi ottaa hoitajan "omaksi" ja korvaa äidin? Joskus sosiaalipuolella on paljon ihmisiä töissä jotka nauttivat siitä, että jotkut ovat heistä riippuvaisia. se ei ole tervettä.[/QUOTE]

Öh, tuota epätervettä nautintoa kutsutaan hoitoalalla kutsumukseksi... :D

"alkup."
[QUOTE="vieras";24146660]Kyllä lapsi saa(pieni!!!) päiväkodissa nukkua silloin kun nukuttaa. Kannattaa jonkun kotimamman juttuja kuunnella...Nehän ne tietää![/QUOTE]

Niin tuo naapurin äiti kenen kanssa juttelin on myöskin päiväkodissa töissä (ei tosin samassa mihin omani ovat menossa).

Yhteistyössä