Taisin tehdä elämäni suurimman virheen...

• Viestiketjun aloittaja paska äiti
  • Ensimmäinen viesti
paska äiti
Meillä on kolme lasta joista vanhin täytti juuri 5v. ja nuorin on 9kk. Nuorimmainen oli vahinko. Olimme kyllä puhuneet kolmannesta lapsesta, mutta tarkoitus oli että menen ensin itse töihin jotta saamme talouden tasaantumaan ja voin taas olla kotona sitten pienenkin kanssa. No auta armias, pillerit siten pettivät! Valinta ei ollut vaikea, tottakai lapsi oli tervetullut, mutta talousasiat jouduimme miettimään uudestaan. Aikaisempien lasten kanssa meillä oli säästöjä juuri siksi että voisin olla kotona. Kakkosen kanssa otimme jopa pienen lainan hoitovapaan aikana. Joo, tiedän että lainan ottaminen on aika äärimmäistä, mutta mulle on aina ollut hirveän tärkeää että en juodu laittamaan vauvaa päivähoitoon!

No, kolmannen kanssa tiesimme heti, että tällä kertaa joudumme pistämään pienen hoitoon jo vanhempainvapaan jälkeen. Olimme vielä juuri muuttaneet isompaan asuntoon ja mies tarvitsi auton työmatkoja varten (siihen asti oltiin pärjätty ilman).

Nyt tuohon hoidon aloittamiseen on aikaa kuukausi. Ja tuo on vielä ihan pieni vauva... Olen itkenyt monta viikkoa sillä tunnen oloni niin syylliseksi... Kaiken kruunasi se etten edes saanut pienelle pph paikkaa vaan joudun laittamaan tarhaan pienten ryhmään! Naapurin äiti kertoili mulle kauhujuttuja kuinka ne eivät anna pientenkään nukkua kaksia päiväunia....

Jotenkin yritin laskea talousasioita uudestaan ja ajattelin, että oltaisiin me ehkä voitu edes pari kuukautta sinnitellä niin että minä olen kotona. Sekin olisi ollut paljon. Ja nyt on liian myöhäistä... Joudunko sitten töissä istumaan ja miettimään kuinka pikkuiseni huutaa väsymystään puoleen päivään asti kun tädit eivät päästä aikaisemmin nukkumaan... Mä en oikeasti kestä! Itkettää nytkin... Eikai se voi niin mennä?

tn
Minusta tuntuu, että tämä asia on saanut elämässäsi kohtuuttoman suuret mittasuhteet. Toki meistä moni haluaisi hoitaa lasta kotona mahdollisimman pitkän, mutta aina se ei ole mahdollista! Mitäs jos naapurin kauhujuttujen kuuntelemisen sijaan olisit yhteydessä sinne tarhaan? Kyselisit käytännöistä ja kävisit vaikka tutustumassa? Ehkä tilanne ei oikeasti ole niin paha, miltä toisen käden tietojen perusteella kuulostaa.

"alkup."
[QUOTE="sondersson";24146474]miten niin myöhäistä?[/QUOTE]

No kun töihin olen ilmottanut tulevani elokuussa ja kaksi kuukautta aikaisemmin pitäisi ilmottaa jos jotain muutoksia tulee.

älä huoli
Mun lapsi joutuu kanssa menemään 9kuukauden ikäisenä päiväkotiin ja kyllähän se vähän kirpasee, mutta useassa päiväkodissa työskennelleenä voin kertoa, että ei ne lapset sinne kuole ja suuriosa vielä viihtyykin siellä! :)

"alkup."
Minusta tuntuu, että tämä asia on saanut elämässäsi kohtuuttoman suuret mittasuhteet. Toki meistä moni haluaisi hoitaa lasta kotona mahdollisimman pitkän, mutta aina se ei ole mahdollista! Mitäs jos naapurin kauhujuttujen kuuntelemisen sijaan olisit yhteydessä sinne tarhaan? Kyselisit käytännöistä ja kävisit vaikka tutustumassa? Ehkä tilanne ei oikeasti ole niin paha, miltä toisen käden tietojen perusteella kuulostaa.
No kun se koko tarha on kiinni heinäkuun loppuun! Juuri ehditään siellä elokuun eka viikko harjottelemaan ja sitten pitäisikin jo arjen alkaa... En tiedä juuri mitään koko tarhasta. Ollaan yritetty nyt kyllä käydä siellä pihassa leikkimässä että vähän tulisi tutuksi lapsille.

"minä"
Missään nimessä sinun ei tarvitse viedä lasta päivähoitoon, jos et haluakkaan!
Kyllä se useassa paikassa ikävä kyllä on niin, että vain yhdet päikyt nukutaan pienten ryhmässä vaikka jotkut tarvisivat kahdet...resurssit ei vaan riitä siihen, että kaikki nukkuisi silloin kun nukuttaa. :(
En oikein osaa sanoa sinulle mitään lohduttavaa, sillä itse en voisi /enkä vie pientä päikkyyn vaan hoidetaan kotona 3 vuotiaaksi ainakin. Tsemppiä sinulle!!!

"sondersson"
[QUOTE="alkup.";24146490]No kun töihin olen ilmottanut tulevani elokuussa ja kaksi kuukautta aikaisemmin pitäisi ilmottaa jos jotain muutoksia tulee.[/QUOTE]

potkutko tulee jos et mene? Onko homma sellanen ettet löydä muualta töitä?

meidän
neiti meni rymikseen 8-9kk iässä. Ikävä ei vaivannut lasta sen kummemmin. Viihtyi hyvin ja sai kyllä syliä sekä nukkua kun tarve oli. Isompana tietenkin rytmittivät unet muiden tahtiin. Hoitokiukut alkoi 3 vuoden iässä...

Hyvin se menee
Ihan varmasti. Katso pari kuukautta ja ellei sittenkään suju, niin ota hoitovapaata joulun yli. Ihan oikeasti kaiken maailman kauhutarinoita on ihan turha kuunnella.

haista huilu
Minä en oikein edes osaa kuvitella että miksi on PAKKO laittaa lapsi päiväkotiin?

T: 2 lasta kotihoidossa ja pärjätään
Joo, ja tätä ei ap taatusti kaivannut - eihän? Mene pätemään jonnekin muualle asialla, joka ei tee sinusta pätevää tai hyvää äitiä.

"alkup"
[QUOTE="sondersson";24146516]potkutko tulee jos et mene? Onko homma sellanen ettet löydä muualta töitä?[/QUOTE]

Kyllä mä luulen, ettei mulla olisi sitten enää asiaa sinne.... Kävin jo neuvottelemassakin töihinpaluusta kesäkuussa ja kaikki on ikäänkuin valmiina. Mun pitäisi vielä elokuussa tuurata kesälomalaisia joten tarvettakin paluulle olisi. Ja en tiedä. Olen ollut samassa paikassa töissä 10vuotta ihan valmistumisesta asti...

tn
Minä en oikein edes osaa kuvitella että miksi on PAKKO laittaa lapsi päiväkotiin?

T: 2 lasta kotihoidossa ja pärjätään
Hei, ihan oikeesti. Ap kyllä mielestäni selitti tilanteen varsin hyvin, miksi on pakko laittaa lapsi päiväkotiin. Vaikka sinä ja sinun perheesi pärjäisitte, niin toisten taloudellinen tilanne voi olla tyystin toinen. Toisekseen sinulla on lapsia vähemmän kuin ap:llä.

"vieras"
[QUOTE="sondersson";24146516]potkutko tulee jos et mene? Onko homma sellanen ettet löydä muualta töitä?[/QUOTE]

Monesa paikassa se on potkut ja alalle on tulijoita eli uuden työpaikan löytyminen on onnenkauppaa, 3 kk karenssista puhumattakaan (mitä kaikesta päätellen ei nyt ole varaa ottaa).

Onko soondersson noin vieraantunut todellisesta työelämästä?

osa-aikainen
Onko sulla mahdollista tehdä osittaista hoitovapaata että saisit lyhyemmät työpäivät tai yhden ylimääräisen arkivapaan? Päivähoitotoimistoon kannattaa ilmoittaa, että haluat jonottaa perhepäivähoitajalle jos paikka vapautuu. Kyllä se arki noinkin järjestyy, mutta jotain kevennystä kannattaa miettiä että saisitte lapsen kanssa pehmeän laskun hoidon ja töiden aloittamiseen. :)

"sondersson"
[QUOTE="vieras";24146552]Monesa paikassa se on potkut ja alalle on tulijoita eli uuden työpaikan löytyminen on onnenkauppaa, 3 kk karenssista puhumattakaan (mitä kaikesta päätellen ei nyt ole varaa ottaa).

Onko soondersson noin vieraantunut todellisesta työelämästä?[/QUOTE]

on on, en oo ikinä pahemmin töissä ollut. Mistään karensseista ikinä kuullutkaan. Että silläpä kysyin :)

"vieras"
[QUOTE="sondersson";24146573]on on, en oo ikinä pahemmin töissä ollut. Mistään karensseista ikinä kuullutkaan. Että silläpä kysyin :)[/QUOTE]

Ok, ei sitten mitään. :flower:

Yhteistyössä