Taisin pilata välini päiväkotiin heti kättelyssä :( Toivotaan vinkkejä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vivian"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vivian"

Vieras
Nukkuminen ei onnistunut ekana päivänä ollenkaan ja pyysivät minua tulemaan auttamaan tänään uuden yrityksen kohdalla. No menin sitten nukuttamaan lasta kun olivat kaikki menossa nukkumaan. Laitoin sinne petiin, hyräilin ja silittelin mutta lapsi vaikutti kovin levottomalta vaikka olikin selvästi väsynyt kun meni päiväkotiin heti aamulla klo 8. Kun sain rauhoittumaan yritin hipsiä pois, koska lapseni on tottunut nukahtamaan yksin makuuhuoneessa. No hän pomppasi heti pystyyn ja menin sitten uudestaan laittamaan makuulle ja silitin vähän aikaa. Tässä vaiheessa ahdistuin kun en tiennyt että kauanko mun nyt pitäis tässä silitellä kun ihan hyvin tiedän ettei nukahda jos olen paikalla. No menin sitten huoneesta pois kun vaikutti kiltisti makaavan ja olevan valmis nukahtamaan. Vähän aikaan oli hiljaista ja menin eteiseen ja olin lähdössä kotiin kun kuulin hirveätä huutoa. Sitten ajattelin että pitäiskö sille viedä vähän maitoa tai pitäisikö minun mennä takaisin rauhoittelemaan? Ketään hoitajaa ei ollut jolta olisin voinut kysyä kun olivat kaikki nukuttamassa lapsia. Hirvee tilanne ja lapsi vaan huutaa oven takana. Sitten ajattelin et jos mä nyt tohon huutoon vastaan, niin se luulee jatkossakin että äiti tulee jos nostaa hirveen metakan kesken unien. No en mennyt sitten ja ajattelin että kai ne hoitajat osaa mennä rauhoittelemaan. Tää oli siis kolmas päivä ja toinen nukutusyritys. Sitten vaan lähdin kotiin ahdistuneena, vihaisena ja vittuuntuneena. Miksei mitään neuvoa annettu etukäteen? Teinkö nyt ihan väärin.. Olisiko pitänyt juosta takaisin ja ottaa lapsi ulos huoneesta vai mitä? Siltä yritetään nyt samalla vierottaa se unimaito päiväkodin toiveesta, ja mietinkin että tuleeko nyt sit liikaa muutoksii kun ei oo pinnistäkään. Ehkä olis pitänyt sanoa vaan ettei halua vielä luopua siitä siis maidon annosta tuttipullosta ennen unia.. Ainakaan samaan syssyyn päiväkodin aloituksen kanssa. Lapsi siis 1v 10kk. Onkohan ne tädit vihasia kun menen hakemaan.. Harmittaa aivan hirveästi mutta en tiennyt ollenkaan mitä olisi pitänyt tehdä. Ajattelin että ehkä nyt kun ESITTELIN sen sängyn ja tilanteen, niin on parempi kuitenkin että jos tulee itkuhepuli niin saisi ja oppisi että voi saada turvaa niistä hoitajistakin. Mitä te olisitte tehneet? Mitä mieltä?

Teit varmaan ihan oikein... Itse en vaan ois pystynyt jättää lastani oven taakse huutamaan:( varsinkaan kun ei ketään hoitajista nähnyt tilannetta. Hankala tilanne ja hoitoon jättämiset on musta aina niin silleen ikäviä aina.

Ihmettelen, että päiväkoti pyytää nukuttamaan. Meillä saman ikäinen ja maitoa ei juotu pullosta sängyssä sitten puolivuotis synttäreiden jälkeen.
Maito pois ja lapsi nätisti hoitajien nukutettavaksi.

täh?! Sun piti mennä päiväkotiin nukkuttamaan oma lapsesi! Hoitotätien tehtävä kai se on. Olitko sä kotosalla vai töissä? Mä en ainakaan kesken työpäivän vois mennä näyttää hoitotädeille miten lapsen saa nukkumaan...

oleksä se sama joka eilenkin tästä nukkumisongelmasta kirjoitti?
Kyllä se hoitajien pitää opetella saada lapsesi rauhoittumaan unille,toki on alkuun hankalampaa. Kysy voisiko saada sen unimaidon nyt alkuun vaikka pari kuukautta.

Miksi ihmeessä sinun pitää mennä nukuttamaan lasta tämän ollessa päiväkodissa? Kyllä sen pitäisi olla henkilökunnan tehtävä.

Siis silloin kun äiti on mukana lapsensa kanssa päiväkodissa (ja jos välttämättä haluaa tunkea sinne nukkariin, itse ihmettelen että hoitajat edes suostuivat moiseen) niin silloin äiti hoitaa lapsen. Vastuu on silloin äidillä.

olisko kannattanut jättää se pullo jo ennen päiväkotia pois! Kyllä mäkin likkaa vielä imetin kun tarhan aloitti mutta hyvin oppi nukkumaan ilmankin, eikä tarvinnut äidin tulla nukuttamaan

Siis oliko lapsi päiväkodin vastuulla jo (hoitosopimus alkanut) vai olitteko yhdessä lapsen kanssa harjoittelemassa?

Kuulostaa tosi kummalliselta päiväkodilta jos haetaan vanhempi nukutusavuksi. Ideahan olisi nimenomaan, että lapsi oppii luottamaan hoitajiin ja ymmärtä, että pk:ssa ollaan ilman venhempia.

Unimaito olisi tietysti kannattanut ottaa pois joa aikaa ennen päiväkotia, se on tosi raskasta lapselle jos joutuu samaan aikaan eroon tutuista rutiineista kun aloittaa hoidossa.

No mä en kyllä olis varmaan mennyt ollenkaan sinne päiväkotiin pistää lasta unille. Siis se on aika kamala tilanne äidille ja lapselle kun normaalisti sit siellä päiväkodissa ei olla yhdessä. Ei tietty se lapsi nukahda jos äiti on paikalla, koska tasan tietää äitin häippäävän sillä välin kun nukahtaa. Mä en käsitä miksi sut on ylipäätään pyydetty sinne nukuttelee.
Aika vaikee tilanne ja en tiiä mitä ite olisin tehny, mut ei tollainen äiti päiväkodissa-äiti poissa, systeemi palvele kyllä ketään mun mielestä. Tutustumispäivät on asia erikseen sit....

Mä en ole IKINÄ kuullut että vanhemmat olis päiväkodissa nukuttamassa lapsiaan!!! Kuinka avutonta henkilökuntaa siellä VOI olla? Kyllä mä näen että olet tehnyt enemmän kuin tarpeeksi tämän ongelman hoitamiseksi! Tarhatädit taas... HUHHUH!!?

Aika erikoiselta kuulostaa kieltämättä. Mun poika aloittaa päväkodin ens maanantaina ja tuo nukkumisasia muakin eniten jännittää. Lähinnä sen takia, et kotona päiväunet nukutaan vasta kolmen aikaan ja tarhassa aikaisemmin. Meillä ei onneks enää ole käytössä unimaito eikä tutti joten niiden puolesta ehkä tilanne on hieman helpompi. Poika on myös tottunut nukahtamaan itsekseen mutta oudossa ympäristössä voi olla eri juttu. Luotan siihen, että ryhmän esimerkki toimii tässä eli jos muut nukkuu, nukkuu meidänkin poika. Toki aluks voi olla hiukan äitiä ikävä... Mut jos hoitajat on rauhallisia ja turvallisen tuntuisia, niin eiköhän se uni taaperoille tule :) Siihen on pakko luottaa! Ei siitä mitään tule, et työpäivän aikana täytys lähteä tarhaan poikaa nukuttamaan!

[QUOTE="vieras";24322298]Siis oliko lapsi päiväkodin vastuulla jo (hoitosopimus alkanut) vai olitteko yhdessä lapsen kanssa harjoittelemassa?

Kuulostaa tosi kummalliselta päiväkodilta jos haetaan vanhempi nukutusavuksi. Ideahan olisi nimenomaan, että lapsi oppii luottamaan hoitajiin ja ymmärtä, että pk:ssa ollaan ilman venhempia.

Unimaito olisi tietysti kannattanut ottaa pois joa aikaa ennen päiväkotia, se on tosi raskasta lapselle jos joutuu samaan aikaan eroon tutuista rutiineista kun aloittaa hoidossa.[/QUOTE]

HEI! Vaikka hoitosopimus olisikin voimassa, vastuu lapsesta siirtyy hoitajille vasta kun lapsi on luovutettu heille. Edelleen; jos äiti on lapsen mukana päiväkodissa, vastuu on silloin äidillä.

Nyt jos äiti on soitettu hätiin kesken päivän, on toimittu väärin.

Kylläpä on onnetonta henkilökuntaa päiväkodeissa nykyisin (tämä on jo kolmas vastaavanlainen juttu, josta kuulen tänä kesänä/syksynä ).

Kävisin itse päiväkodin johtajan juttusilla, jos hoitajat alkaisivat minulta kyselemään hoito-/ kasvatusneuvoja.

Ei, ei ja ei. Ei ole sinun asiasi mennä päiväkotiin lastasi hoitamaan, ethän sä siitä maksa järkyttävää hoitosummaa, että teet pk- henkilökunnan työn :O! Lapsesi nukuttaminen on ryhmän aikuisten/hoitajien asia ja heidä tulee se hoitaa ja järjestää. Mä näen erittäin kummallisena toimintana tuon, että vanhempaa ikään kuin syyllistetään lapsen toiminnasta, joka toisaalta on tilanteeseen nähden hyvinkin luonnollinen reaktio; lapsi on vasta muutaman päivä ollut vieraassa ympäristössä vieraiden ihmisten keskellä... Tämä tällainen oman vahemman paikalle pompottelu ei edistä paikkaan tutustumisessa pätkänkään vertaa, eikä se edes vahvista alkanutta hoitosuhdetta. Mä vallan kiehun moisesta toiminnasta :kieh:...

Muuten - kävittekö aikananne tutustumassa ko. paikkaan etukäteen? Vaihdoitteko tietoja millään tavoin tutustumisen lomassa? Paljonhan tuossa on kyllä muutosta pienelle tuttipullomaidosta lähtien...ja sen kanssa ovat kyllä aivan oikeassa, että siitä pitää luopua ja heti. Tilalle mieluummin sitten joku unilelu :). Mutta todellakin on heidän hoidettavissa oleva asia, ei suinkaan sinun :). Kunhan sitten kotona pitäydyt samoissa opeissa hoitopaikan kanssa eli unimaito päikkäreiden aikaan pois.

HEI! Vaikka hoitosopimus olisikin voimassa, vastuu lapsesta siirtyy hoitajille vasta kun lapsi on luovutettu heille. Edelleen; jos äiti on lapsen mukana päiväkodissa, vastuu on silloin äidillä.

Nyt jos äiti on soitettu hätiin kesken päivän, on toimittu väärin.

Niin sitä juuri haen että onko äiti hälyytetty apuun vaikka lapsi hoidossa?

Meillä pk:sa tarjottiin mahdollisutta harjoitelun aikana nukuttaa lasta jos haluaa mutta en halunnut. Se olisi vain vaikeuttanut sopeutumista, lapsi huutaa äitiään kuin syötävä siinä vaiheessa kun nukuttaja vaihtuukin hoitajaan.

SULLE on vastattu jo edellisessä ketjussa.
TOSIn etä voi hipsiä vain pois jos olet suostunut nukuttaan sen lapsesi.
Sinun pitää luovuttaa lapsesi henkilökunnalle eli sanoa että nyt menen.
Muuten vastuu jää sinulle koko loppu päivälsi ja aivan sama mitä tapahtuu,

Joo, kyllä kirjoitin eilenkin tosta nukkumisesta. Lapsi aloitti maanantaina ja viihtyy tosi hyvin päiväkodissa. Maanantaina olin siellä hänen kanssa ja eilen hän oli itsekseen puoli pvää. Hän ei lähtisi pois silloinkaan kun menen hakemaan. On kuulema kova leikkimään, eikä nimenomaan niitä leikkejä malttaisi jättää. Syöminen kuitenkin sujuu hyvin. Eli kaikki muu on loistavasti paitsi tämä nukkuminen. Kotona nukahtaa ongelmitta ja itsekseen, ja kolmena viime päiväna on nukahtanut kotona ilman sitä maitoa. Jätin tarkoituksella muutaman lomapvän tätä aloitusta varten. En ole silti kokenut tarpeelliseksi jäädä päiväkotiin hänen kanssaan koko päiväksi koska häntä ei meikäläisen läsnäolo siellä kiinnosta mitenkään muuten kuin tässä nukutustilanteessa. Tänään mulla oli työvelvollisuuksia aamulla ja kiirehdin sinne sitten puoli kahdeksitoista nukuttamaan lasta. Ongelmana oli se että en tiennyt että miten homma toimii siinä kohtaa enkä älynnyt kysyä, kun jotenkin ajattelin että kai senyt jotenkin suttaantuu. Ei tullut mieleen ennen päiväkotia se unipullo, kun olen kuullut suosituksen että kaksivuotiaaksi sitä tuttipulloa voi käyttää. Hän on aina nauttinut siitä eikä toisaalta ole missään vaiheessa käyttänyt tuttia, joten en ollut kiirehtinyt siitä luopumista.

Olisi selkeintä nt tehdä rajanveto pk:n kanssa että kenellä hoitovastuu on. Jos lapsi on muuten yksinään ja nukuttamiseen pitää mennä avuksi niin eihän siinä ole järjen hiventäkään. Se on joko tai paitsi harjoittelupäivinä, jolloin voidaan olla vähän aikaa yhdessä vanhemman kanssa tutustumassa paikkaan.

En kauhean vakain mielin jättäisi lasta hoitoon paikkaan, josta soitetaan apuun johonkin arkiseen asiaan kuten nukkumaan menoon. Olisi varmasti paikallaan jutella johtajan kanssa.

Yhteistyössä