Tais olla taas tasajako

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli omista vanhemmista taas kyse.
Isä on lähdössä toiselle puolen Suomea siskon luo lapsenvahdiksi. On varmaan viides kerta vuoden sisään. Kun taas meillä hyvä jos kylään selviävät pari kertaa vuodessa. Laspsia eivät hoida ikinä.
Ite olen menossa sit äidin luo lasten kanssa (joita on 6) auttamaan kukkapenkkien teossa.
Lupasin jo keväällä. Et voidaan ne penkit kaivaa kun äidin selkä ei kumartelua kestä.

Eilen sit soiteltiin ja selvisi et äidillä on vielä kaikki kukat ostamatta. Sanoi vain että käydään sitte yhdessä. Aivan mutta tais unohtua nuo lapset. En hae omiakaan kukkia koko sakin kanssa. Ja äiti on vielä niin tarkka että kattoo suurinpiirtein suurennuslasin kanssa kaiken läpi. Miettii ja pohtii että mikä on hyvä vai onko hyvä. Eli suoraan sanoen yks painajainen lähteä sinne puutarhalle.

Ja ei ole kyse etteikö ole ollut aikaa hakea niitä kukkia. Meidän piti mennä jo viime viikolla, mutta sairastuin ite ja siirty sitte tälle päivää tuo meno. Ja äidillä on tämäkin päivä vapaata. Ehtis ihan hyvin nyt aamulla käydä ne kukat. Oon sanonu moneen kertaa et hae valmiiksi ne kukat mutta ei. Aina vaan sanoo että en oo vielä hakenu.

Ja kaikenlisäksi mulla on sellanen olo että mun pitäis leipoa jotain viemistä tuonne vaikka oikeasti en kyllä ehdi enkä jaksa. Tietää vaan että siellä on tarjolla muutama kaupan pulla mitä sit jaetaan veitsen kanssa et kaikki saa jotain. ja ei ole oikeasti rahasta kiinni. Ovat lähdössä talvella kuukaudeksi Thaimaaseen.

Mut ei siinä oon luvannu ne kukat laittaa niin kans laitan. Joskus vaan niin syö tää homma.

[QUOTE="vieras";23905504]Montakos lasta sun siskollas on? Kuuden lapsen vahtiminen kuulostaa kyllä aika urakalta jopa sinulle, saati sitten isovanhemmille...[/QUOTE]

Siskolla 2 lasta. Että kaitpa tuo sitten menee niin. Siskolla tuntuu olevan niin rankkaa ja vaikeaa kun on niin hankalia heidän lapset. Mies tekee normi 8-16 päivää. Kun taas meillä mies tekee todella pitkää päivää ja yksin hoidan lapset. Ja ei siinä mitään, ite oon osani valinnut mut ois kiva jos nuo mummo ja pappa kävisivät edes kylässä että näkisivät lapsia. Ja se että kun sinne mennään niin mun ehdotuksia/toiveita ei huomioida mitenkään (kuten tuo kukkien haku) .

Voisihan niitä lapsia ottaa vähemmän kerrallaan myös hoitoon...Tiedän yhden perheen (3 lasta), jossa yksi kerrallaan sai mennä pieninä mummulaan. Nämäkin isovanhemmat ovat hyvin aktiivisia ja elävät mieluiten "omaa elämäänsä".

Mulle ainakin on tärkeää, että on jotain herkkuja tarjolla kun vieraita tulee, saatikka omat lapsenlapset aikanaan.....kyllä meitä on moneen junaan.

Sori, mutta kuulostat kyllä siltä, että olet vähän lellitty, ja vieläkin jotenkin äidistäsi riippuvainen. Itsenäisty, palkkaa vaikka lapsenvahti tms jos tarve vaatii.

[QUOTE="Vieras";23905706]Sori, mutta kuulostat kyllä siltä, että olet vähän lellitty, ja vieläkin jotenkin äidistäsi riippuvainen. Itsenäisty, palkkaa vaikka lapsenvahti tms jos tarve vaatii.[/QUOTE]

No minusta ehkä pikemminkin tämä kuin lellitty...ehkä et myöskään oikein osaa sanoa vanhemmillesi jos joku asia harmittaa?

Voisihan niitä lapsia ottaa vähemmän kerrallaan myös hoitoon...Tiedän yhden perheen (3 lasta), jossa yksi kerrallaan sai mennä pieninä mummulaan. Nämäkin isovanhemmat ovat hyvin aktiivisia ja elävät mieluiten "omaa elämäänsä".

Mulle ainakin on tärkeää, että on jotain herkkuja tarjolla kun vieraita tulee, saatikka omat lapsenlapset aikanaan.....kyllä meitä on moneen junaan.

Eivät ota edes noita isompia sinne yksitellen tai muutama kerrallaan. Ovat jo siis yli 10v joten ei todellakaan mitään vahdittavia. Ja viihtyvät kyllä hyvin mummolassa sen mitä siellä käydään.
Ei tuo ruokapuoli muuten mutta kuitenkin useampi tunti menee matkojen kans niin jotain suuhunpantavaa pitäs lapsille olla. Ja joo vien kyllä niitä omia eväitäkin.
Toisaalta kun sisko tulee sit muutaman kerran vuodessa niin heillä on täys ylläpito. tilataan leipomosta kakkua ym.

[QUOTE="Vieras";23905706]Sori, mutta kuulostat kyllä siltä, että olet vähän lellitty, ja vieläkin jotenkin äidistäsi riippuvainen. Itsenäisty, palkkaa vaikka lapsenvahti tms jos tarve vaatii.[/QUOTE]

Miten niin lellitty? En todellakaan. Mutta hankala tässä on kaikkea selittää.
Lapsenvahdin palkkaisin heti kun jostain sellasen löytäisin. Ja ei tässä ite ongelma ollut.

Siis että palkkaa lapsenvahti omille lapsilles, että pääset auttamaan äitiä kukkien ostossa ja kukkapenkin kaivamisessa?
No jo on aikoihin kuultu.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23905975:
Siis että palkkaa lapsenvahti omille lapsilles, että pääset auttamaan äitiä kukkien ostossa ja kukkapenkin kaivamisessa?
No jo on aikoihin kuultu.

Tässä kyllä sen verran totuttakin, että äiti ois kyllä mielissään kun ilmoittasin et tulen kahden isoimman kans tekeen ne penkit entä et nyt meen kaikkien kuuden kanssa.
Mies vaan on myöhään iltaan töissä joten jos aion auttaa niin sit mulla vaan on nuo kaikki mukana.

Mummola reissu takana ja ei tainnu jäädä kelleen hyvä mieli :( :(
Päästiin mummolaan niin ensimmäisenä sit lähdettiin sinne puutarhalle hakemaan kukkia. Siellä meni se 2 tuntia. Nuo muutama isoin jäi mummolaan kaivamaan takapihalle kunnon ryteikköä.
Olivat jonkin verran saaneet kaivettua kun tultiin takaisin. Ongelmana vaan et kaivaneet liian matalasti. No ei kun uusinta kierros. Sit ei multa riittänyt ja piti sitä sit möyhiä siitä kaivetusta maasta. Ja äiti tarkkana vieressä et ei saa jäädä mitään juurenpaloja sekaan kun kasvaa sitten rikkaruhoja.

No sit siirryttiin etupihalle kaivamaan kukkia penkistä ylös. Mistään ei saanu katketa lehteä tms. Juurten ympärillä piti olla kunnolla maata jne. Se vaan että todella hankalaa kun kukat ihan kiinni toisissaan. Äiti sit ite jatkuvasti jotain juuren palasta noukkimassa tai muuten kitkemässä.

Osa saatiin kaivettua ylös ja ne kahteen isoon jätesäkkiin jotka yllätys yllästys oli sovittu et minä vien veljelle kun meen kotiin. Muuten kyllä mutta mulla oli jo auto täynnä kun lapset kaikki kyydissä ja lisäksi muutama rautalapio ja muita työkaluja.

Kaiken huippu se että kun oltiin tultu sieltä puutarhalta niin äiti huomaa ettei hänellä ole mitään syötävää eikä edes muuta juomista kuin vettä. Eli ei muuta kuin taas osa lapsista mukaan ja ruokakauppaan.

Ruokakaupasta selvittiin yhdeksän jälkeen. Pihalla oli kaikki levällään. Lähdin niitä keräämään ja äidin oli tarkoitus laittaa sitä iltapalaa. Sillä sit jo menny sukset ristiin tuon omapäisen eskarin kanssa.

Pitäs vaan selvitä tekemään homma loppuun joku toinen päivä. Mut ei sinne voi ottaa kaikkia mukaan kun mun aika menee niiden vahtimiseen.

EN tiedä oliko tässä päätä tai häntää mut sainpahan avautua.

onkohan sun äitisi kunnossa? ei tuo kuulosta normaalilta toiminnalta! ekaksi se saamattomuus sen puutarhalla käynnin kanssa ja sit vielä se, että unohtaa (!!!) ostaa lapsille ruokaa... ei ole nyt asiat normaalilla mallilla.

Alkuperäinen kirjoittaja halaus täältä;23909827:
onkohan sun äitisi kunnossa? ei tuo kuulosta normaalilta toiminnalta! ekaksi se saamattomuus sen puutarhalla käynnin kanssa ja sit vielä se, että unohtaa (!!!) ostaa lapsille ruokaa... ei ole nyt asiat normaalilla mallilla.

Ihan kuule normaali töissä käyvä ihminen. Eilen oli viel vapaa päivä että ois kyllä aamupäivästä ehtiny käydä kaiken mahdollisen.
Jatkuvasti on tuo samatilanne kun mennään. Mehua on se litran tuoremehupurkki kaapissa jne. Ei toki olla syömään menossa mutta kuten eilenkin nuo isommat pojat kaivo pari kolme tuntia kovaa maata lapiolla. Joten pakko siinä on juoda muutakin kuin vettä tai syödä.
Mut ei siinä aion nyt vähäksi aikaa unohtaa koko mummolan ja keskittyä omaan elämään..

Tee sama kun me ollaan tehty anopille eli jos sitä ei kerran kiinnosta niin miksi meitä pitäis kiinnostaa?
Miksi ihmeessä sinä menet kuokkimaan niitä kukkapenkkejä jos kerran et saa palkaksi muuta kuin vinoilua? Ja jos ei aikuinen ihminen saa ite kukkia hankittua niin saisi kyllä mun mielestä olla hankkimatta!

Siis oikeesti! Älä alennu tuolle äitisi vaatimalle tasolle! Ei sinun tarvitse, hommaa riittää varmasti omassakin kotona lasten kanssa. Äitisi huomaa asian sitten kun et enää tee mitään valmiiksi ja muutenkin pidä hieman välimatkaa. Kyllä hän sitten tuntee mitä on menettämässä.

[QUOTE="huh";23911386]Siis oikeesti! Älä alennu tuolle äitisi vaatimalle tasolle! Ei sinun tarvitse, hommaa riittää varmasti omassakin kotona lasten kanssa. Äitisi huomaa asian sitten kun et enää tee mitään valmiiksi ja muutenkin pidä hieman välimatkaa. Kyllä hän sitten tuntee mitä on menettämässä.[/QUOTE]

Tuskin kaipaa mitään vaikka välimatkaa pitäisinkin. Ja oikeasti aion nyt pitääkin. Mutta kuten miehelle sanoin oon luvannu lasten kans ne kukkapenkit kaivaa (vanhat ylös ja uudet tilalle) niin sen sit kans teen. Mut sit saa mun puolesta olla. Ei taida tänä kesänä sit aikataulut venyä mummolaan asti.. Harmi lasten kannalta mut ei tällänenkaan kivaa.
Mutta kait tässä on takana jotain et yritän hakea itselleni samaa huomiota/hyväksyntää mitä sisko saa ihan automaattisesti. Mut kait se on vaan niin paljon parempaa elämää asua isossa kaupungissa parin lapsen kanssa ja käydä töissä entä asua maalla kuuden lapsen kotiäitinä.

[QUOTE="a p";23911434]
Mutta kait tässä on takana jotain et yritän hakea itselleni samaa huomiota/hyväksyntää mitä sisko saa ihan automaattisesti.[/QUOTE]

Siltä tuo kuulostaa. Teillä on klassinen orjatytär / prinsessatytär asetelma sun lapsuuden kodissa. Arvostusta et saa tuolla passaamisella yhtään, sillä se katsotaan sun velvollisuudeksi. :/ Tästä lähtien menette sinne vain kyläilemään (omien eväiden kanssa) lasten vuoksi. Mutta mihinkään työhön et enää lupaudu vaikka pyytäisivätkin. Sanot, että on niin paljon muuta hommaa, mutta kylään voimme tulla silloin ja silloin. :)

Tuo kuulostaa niin tutulta. Tunnistan samoja asioita omasta elämästäni. Olen miettinyt tässä muutamien viimeaikaisten tapahtumien takia, että taitaa mulla kiltteys kohta loppua.

Miksi täytyisi pitää toispuoleisesti huolta ja yhteyttä ihmisiin, joilta saa siipeensä aina lopulta? Vaikka kyse onkin sukulaisista, niin ei sekään kait mihinkään itsensä rikkomiseen velvoita. Sulla on ap varmaan sama urakka edessä kuin mullakkin, pitää opetella TERVEELLÄ tavalla itsekkääksi. Ei tarvi tehdä jatkuvasti asioita muiden eteen oman hyvinvointinsa kustannuksella. Toisaalta täysin itsekäs ihminen jää yksin. Jatkuvaa tasapainoilua ja rajanvetoa tuntuu vaativan.

Yhteistyössä