Taidan boikotoida ainakin Kiinaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rania
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Rania

Aktiivinen jäsen
06.08.2006
1 359
0
36
Luin kamalia juttuja naisten ja lasten (tyttöjen) kohtelusta ja tuli sellainen olo, etten heidän rääkkääjilleen aio maksaa senttiäkään yhtään mistään. Itseasiassa aion katsoa, mistä ostan mitäkin -ja jos esim. kehitysmaassa naisporukka tekee jotain myytäviä tuotteita esim. niitä pesupähkinöitä -pitää olla tosite, että rahat menevät juuri heille.

Parasta ostaa täysin suomalaista. Mitenkähän nuo leluasiat -eli jos joku tietää suomalaisia leluntekijöitä niin tähän alle saa laittaa. Ja jos materiaalikin on suomesta tai kierrätettyä niin sitä parempi.

aivan oikein! sitä tiiä mitä kiinalais itikoitaki voi tulla lelujen mukana...

kai näissä leluissaki on joku suomalais merkki? kaikki suomalais käsityöt ainaki on aika varmoja ostaa. pakkauksissa kyllä lukee yleensä...

Tuo on aika kaksipiippuinen juttu kuitenkin. Kun olen muutamia dokumentteja nähnyt esim.lapsityövoimasta niin lapset on itse siinä kertoneet että parempi näinkin kuin muut vaihtoehdot eli myydä itseään taikka kerjätä. Vaikka työolosuhteet ja maksettu palkkio ei olekaan huimia todellakaan niin heillä on ainakin "oikea" työ. En siis puolustele näitä asioita, vaan kannattaa ottaa huomioon moni muukin seikka kuin pelkästään että jos en osta heidän tuotteitaan niin kysyntä vähenee (jolloin joku lapsi taas joutuu paaljon epämiellyttävämpiin hommiin taikka vanhemmat myyvät lapsen ties mihin oloihin kun ei lapsi enää tuokaan mitään taloon eikä varaa pitää lasta siksi!!)

Niin totta. Ne naiset ja lapsetkin saavat huomattavasti parempaa kohtelua töissä kuin kadulla kerjäten tai muuta vastaavaa tehden. Varsinkin länsimaisilla tehtailla olot ovat suorastaan taivaalliset verrattuna paikallisiin vastaaviin.

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Tuo on aika kaksipiippuinen juttu kuitenkin. Kun olen muutamia dokumentteja nähnyt esim.lapsityövoimasta niin lapset on itse siinä kertoneet että parempi näinkin kuin muut vaihtoehdot eli myydä itseään taikka kerjätä. Vaikka työolosuhteet ja maksettu palkkio ei olekaan huimia todellakaan niin heillä on ainakin "oikea" työ. En siis puolustele näitä asioita, vaan kannattaa ottaa huomioon moni muukin seikka kuin pelkästään että jos en osta heidän tuotteitaan niin kysyntä vähenee (jolloin joku lapsi taas joutuu paaljon epämiellyttävämpiin hommiin taikka vanhemmat myyvät lapsen ties mihin oloihin kun ei lapsi enää tuokaan mitään taloon eikä varaa pitää lasta siksi!!)

En minäkään puolustele tuota,koska työt kuuluu aikuisille.
Mutta tosiaan ymmärrän että monella asiat paremmin kun saavat rahaa eikä lapset joudu itseään kaupittelemaan tai vanhemmat myy lapsiaa.Tai eivät ala imppaamaan.

Ainakin pikkulasten ja vauvojen lelut kannattaisi ostaa kotimaasta, jotta ei tarvitsisi pelätä esim viimeaikaisten myrkkylelutapausten uusimista. Pienimmät kuitenkin maistelevat lelujaan. Ainakin tässä kohtaa oman lapsen terveys menee kaiken edelle

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
kyllä muuten aika totta...
mutta oiskohan lastenkin olot parempia jos aikuiset tekis sen työn?

Ollaanko me valmiita maksamaan tuotteista permpaa hintaa? Nehän palkkaavat lapsia, koska lapsityövoima on halvempaa kuin aikuistyövoima. Ja se taas näkyy tuotteen hinnassa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ainakin pikkulasten ja vauvojen lelut kannattaisi ostaa kotimaasta, jotta ei tarvitsisi pelätä esim viimeaikaisten myrkkylelutapausten uusimista. Pienimmät kuitenkin maistelevat lelujaan. Ainakin tässä kohtaa oman lapsen terveys menee kaiken edelle
mä en ole ikinä ostanut mitään Suomalaista :o Meill on kaikki lelut aika kallit,mut en ole ikinä edes ajatellut että jotain vaarallista sielä voi olla ja kuitenkin kun lapsi menee päiväkotiin sielä hän maista varma kaikki myrkyt,eli ei tarvitse pelätä sellaista,pelkko on pahempi kuin myrkky =)

Ehkä länsimaalaistuminen saa aikaan sen, että naisten on parempi lähteä kylistään pois töihin tehtaaseen. Silti olen kuullut, että esim. työpäivät ovat hirveän pitkiä, ja näiden naisten lapset ovat hoidossa esim. isovanhemmillaan, joilla vielä vanhanaikaisia käsityksiä tyttöjen ja poikien eriarvoisuudesta.

Ehkä en ostaisi ulkomaalaista tavaraa esim. lentomatkojenkaan vuoksi. Ja eivätpä nuo miestenkään työolosuhteet esim. Afrikassa kaivoksilla tai kalastamassa tonnikalaa Euroopan markkinoille ole mitenkään houkuttelevia. Taitaa noissakin hommissa mennä rahat muihin taskuihin. Miksi ostaa ulkomaalaista, jonka alkuperästä ei voi olla aivan varma? En osta.

Enkä usko, että ostamattomuus ajaa takapajuisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
kyllä muuten aika totta...
mutta oiskohan lastenkin olot parempia jos aikuiset tekis sen työn?

Ollaanko me valmiita maksamaan tuotteista permpaa hintaa? Nehän palkkaavat lapsia, koska lapsityövoima on halvempaa kuin aikuistyövoima. Ja se taas näkyy tuotteen hinnassa

no niin niin, mutta en mä siltikään usko että jos firmalla ois enemmän rahaa ne palkkais kalliimpaa työvoimaa.
jos mulla ois firma niin en mä ainakaan vaihtais ryhmää A ryhmään B kun fyffee lentää sisää, koska ryhmä A on halvempi.
mutta en mä kyllä lapsiakaan palkkais...
mutta jos voi tehä jotain jolla estää lapsityövoiman käyttöä, niin sen teen..

Entäs ne äidit tai tulevat äidit jotka joutuvat työskentelemään Mattelilla tai muulla "länsimaisella" yrittäjällä ja joutuu kosketuksiin noiden myrkkyjen kanssa? Minusta epäeettistä, vaikka työolot olisivatkin muuten ok.

Yritin etsiä suomalaisia leluja, mutta harvassa taitavat olla. Käsityöläisliikkeissä jotain ihan kivoja...Onko ne aidonnäköiset pikkueläimet suomalaisia, ne joita myydään yksittäin ja ovat aika tyyriitä?

Yhteistyössä