Tahtoisin ulkopuolisten arvioita tästä kiusaamistapauksesta, mikä/mitkä asiat meni pieleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Oma lapseni jollain tapaa liittyy tapaukseen, mutten kerro sen enempää, jotta vastaukset olisivat mahdollisimman puolueettomia. Ei ole kuitenkaan itse kiusattu.

Luokka 6B oli ihan ok luokka. Luokalla paljon meneviä, urheilullisia, sosiaalisia lapsia. Aiemminkin tosin oli kiusaamistapauksia ollut. Eräs ADHD:ta sairastava poika joutui melkein koko luokan kiusaamaksi ja siirrettiin myöhemmin erityisluokalle. Tuo poika sai "hepulikohtauksia" tunneilla ja välitunneilla ja hermo meni todella pienistä asioista jne. Toinen edellinen kiusattu oli kiltti ja hiljainen tyttö, jolla ei oikein ollut kavereita. Tuo tapaus oli lievempi ja loppui kun pari tyttöä sitten otti tuon tytön porukkaansa mukaan, sitä ennen oli kuitenki palaveria tytön vanhempien kanssa, opettajan kanssa jne.

No kolmas ja pahin kiusaamistapaus jatkuu vielä. Luokalle tuli uusi oppilas. Uusi oppilas-poika ei hakenut kontaktia muihin lapsiin vaan oli omissa oloissaan. Vanhat oppilaat katsoivat että poika on ylpeä ja sitä ei kiinnosta heidän seuransa. Kiusaamista oli myös ihan vaatteista, hiusten väristä, puhetavasta (erilainen murre), siitä että poika on niin outo kun se ei puhu kellekään eikä oo kenenkään kanssa. Tapaus on mennyt niin pitkälle, että pojalle nykyään buuataan kun kävelee jonkun ohi, nauretaan päin naamaa, tönitään ja syljetään, solvataan kovaäänisesti. Kiusaamiseen on mennyt mukaan nyt myös rinnakkaisluokat. Tuo poika itse tai hänen vanhempansa ei millään tavalla puutu kiusaamiseen, antavat kaiken tapahtua.

No nyt on siellä luokalla monella todella paha olla... siis muillakin kuin kiusatulla itsellään, joka on nykyään lähes mykkä ja yrittää paeta välitunneiksi vessoihin tms. jotta saisi olla rauhassa.

Asiasta ovat muut vanhemmat jutelleet opettajalle, mutta opettaja vähättelee tapausta ja on sitä mieltä että kun pojalta itseltään tai hänen vanhemmiltaan ei tule mitään viestejä asiasta niin hän katsoo ettei se niin vakavaa voi olla ja että pojat nyt vaan nahistelee. Mukana on todellisuudessa suurin osa tytöistäkin.

Huojennuksen helpotus on, että ensi syksynä luokka hajaantuu kun yläaste alkaa. Ainut vaan, että tuon pojan kohdalla kiusaaminen on siis levinnyt myös rinnakkaisluokkiin...

Itsestäni tuntuu pahalta. Kuinka tähän ei puututa enempää? Onko normaalia lasten nahistelua? Entä onko tuo poika mielestänne tavallaan hyväksynyt ja pedannut asemansa sellaiseksi kuin se on (siihen suuntaan opettaja jopa vihjaili)?

vaikka se lapsi ei kenellekkään ole sanonut että sitä häiritsee se kiusaaminen ja olisi vaikka kuinka mielellään yksin,niin tuohon on puututtava!
opettajaan, kuraattoriin ja rehtoriin nyt vaan yhteyttä ja pikaisesti jotain toimia.
kohta se lapsi ei enää mene kouluun, vaikka edelleen väittää ettei häntä haittaa muiden puheet, ja muutkin oppilaat alkaa kärsimään..kiusaaminen kun jättää arvet myös niihin muihin, varsinkin niihin ketkä eivät uskalla siihen puuttua vaikka tahtoisivat.
nyt on aikuisten otettava homma hanskaansa ja tehtävä jotain!

niin ja yläkoulussa tuo tilanne tulee pahentumaan, koska varmasti ainakin osa tulee olemaan samalla luokalla ja yläkoulussa kun opettajat vaihtuvat joka tunti, ei kukaan pysty seuraamaan niitä tilanteita kunnolla.nimimerkillä tiedän mistä puhun!

onko muuten muut oppilaat kotona puhuneet, kun kerran te vanhemmat olette tietoisia asiasta?

lapsetkin voivat mennä opettajalle juttelemaan, ja kertomaan miltä heistä tuntuu

Opettajat sulkevat silmänsä tosiasioilta NIIN usein... Pallo on opella. Jos hän antaa kaiken jatkua, on hän syyllinen jos tulevaisuudessa tapahtuu kauheita. Näin se vaan on. Herätkää opettajat!

Ap on yrittänyt puuttua. Tällä hetkellä tuntuu siltä, että kun alakoulu kohta on käyty, niin asia siirtynee yläkoulun ratkaistavaksi. Toivottavasti siellä puututtaisiin paremmin.
Muuten mielipiteitä asiasta? Onko ihan tavallistakin tai ymmärrettävää tuossa tilanteessa että tuohon ajauduttiin vai onko tuo luokka jotenkin ilmapiiriltään häiriintynyt muutenkin?

ap

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;23637769:
niin ja yläkoulussa tuo tilanne tulee pahentumaan, koska varmasti ainakin osa tulee olemaan samalla luokalla ja yläkoulussa kun opettajat vaihtuvat joka tunti, ei kukaan pysty seuraamaan niitä tilanteita kunnolla.nimimerkillä tiedän mistä puhun!

onko muuten muut oppilaat kotona puhuneet, kun kerran te vanhemmat olette tietoisia asiasta?

lapsetkin voivat mennä opettajalle juttelemaan, ja kertomaan miltä heistä tuntuu

Minun lapseni on kotona puhut ja itse olen puhunut asiasta opettajalle sekä parille luokkakaverin vanhemmalle... Asiasta ei oikein tahdota puhua.

ap

itse tuollaisen kiusatun pojan äitinä voin sanoa et jos lapsi ei puhu, niin siihen asiaan ei osata puuttua.Meilläkin asiat ehti tosi pahoiksi ennenkun kukaan (minä ) heräsi ottamaan asioista selvää.Ja sitten kun joutuu tuollaisen koulun kanssa taistelemaan, niin aika heikoilla ollaan.
Kun koululla ollaan sitä mieltä et mitään ei ole tapahtunut, niin milläs siitä päästään eteenpäin? ei millään.
meillä asiat tapahtui siis vasta yläkoulussa, alakoulussa homma pysyi vielä hallinnassa.Luokkatovereiden kanssa kun olen nyt myöhemmin jutellut, olen kuullut aika karmaisevia juttuja, ja tiedän et ne (tänä vuonna 18v täyttävät ) potee aika moisia omantunnontuskia, kun eivät ole silloin mitään asian eteen tehneet.
mutta, lapsia ei voi syyttää, ne tekee tuollaista vain koska niille annetaan siihen mahdollisuus, aikuisten pitää olla ajantasalla ja pistää kiusaamiselle stoppi, ja jos sitä ei tehdä niin huonolta näyttää tulevaisuus.

Apua todellakin tarvitsee, poika voi voida vaikka kuinka huonosti vaikka ei sitä itse ilmaisisikaan. Loukkaa ihmisarvoa, jokainen päivä on liikaa. Tulevia mielenterveysongelmia jne. Outoa ettei opettaja puutu! LAittakaa mustaa valkoiselle, adressi tai kirje, VAATIMUS puuttua asiaan. s-postia usealle taholle, koulun opet ja koulutoimen johtaja mukaan lukien. Plus kuraattori, koulun psykologi, erityisope. Piste asialle HETI! Todella tärkeä asia ja kiitos sinulle kun et sulje silmiäsi tältä, ne jotka niin tekevät, tekevät väärin.

Ehdottomasti nyt yhteys rehtiriin tai muuhun ylempään tahoon! Poika tarvii apua. Ja oikeasti tota apua olis tarvittu jo paljon aikasemmin, koska nyt ko. luokalla on ilmeisesti aika karmaiseva luokkahenki (ja tiedän kokemuksesta että sellaisessa luokassa ei ole kiva olla. Meidän luokallahan se meni meinaan loppujen lopuksi siihen, että mua kiusattiin, ja muutenkin siellä olis sellasia pienempiä porukoita jotka ei tulleet toistensa kanssa toimeen. Meidän luokanvalvoja taas ei edes tiennyt koko asiasta eikä sillain enää silloin asian paljastuessa edes oikein ehtinyt auttaa, koska sattui olemaan liikan ope, eikä erinäisistä syistä oikein ollut koulu-rakennuksessa kuin pakosta. Liikkasali siis oli eri rakennuksessa).

Ja mitä sitten kun oppilaat etenevät yläkouluun? Toki on helppoa ajatella ongelmien vain katoavan kun luokka hajaantuu (omalla kohdalla onneksi kävikin näin), mutta toisaalta saattaa käydä myös niin, että vaikka tota poikaa ei enää kiusattaiskaan, niin hän leimaa sitten helpommin päässään muut kiusaajiksi, koska on aikaisemmin kokenut kiusaamista (tyyliin: "Mitä toikin tuijottaa? Ihan varmasti mussa on jotain vikaa ja se haluu olla ilkee" tai "Mitä toi tossa nauraa? Ihan varmaan se nauraa mulle "). Oikeasti noi kiusaamisesta aiheutuneet oireet voi jatkua yllättävänkin pitkään, eivätkä välttämättä katoa oikeastaan ikinä (ja se minkä takia ko. oppilaan vanhemmilta ei oo tullu mitään viestiä, niin sehän voi johtua vaikka siitä ettei poika puhu asiasta paljoa/ ollenkaan kotonaan, tai vanhemmat eivät välitä tai....).

Joskus kiusattu ei puhu asiasta, koska kiusaaminen on aikaisemmin pahentunut kertomisen ja puuttumisen takia tai pelkää niin tapahtuvan. Kiusattu voi kokea pääsevänsä helpommalla ollessaan hiljaa ja vältellen tilanteita.

Yhteistyössä