Täysin väärä imuote - onko mitään toivoa?

Hei,
olen ihan masentunut, kun vauvamme on oppinut täysin väärän imuotteen, koska joutui lisämaitoa pullosta ottamaan ja joutuu edelleen suuren kokonsa vuoksi ja mun maidontuotanto ei vielä ole niin hyvää. Hän on siis huomenna viikon vanha. Maitoa tulee minulta nyt ihan hyvin eli voitais siirtyä varmasti täysimetykseen pikku hiljaa, mutta koska imuote hänellä on täysin väärä, niin se ei edesauta herumista kunnolla ja joudumme antamaan edelleen pullosta. Eli se imuote on ns. puruote - hän puree vain nänniä raivona vaikka kuinka ohjaan tissiä oikein ja asento on oikea jne. Eli hän saa siten tuttipullosta maitonsa ja kielikin on väärässä paikassa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja selviytymistarinoita? Tilasin huomiseksi yksityisen kätilön kotiini, maksoi mitä maksoi, en jaksa enää nimittäin. Pelkään, ettei vauva opikaan oikeaa imua, niin vahvasti hän puree omalla otteellan. Yhden kerran olen saanut hänet imemään oikein, joten hän pystyy rakenteellisesti kyllä siihen.

Kokemuksia?

Nuppunella :(
 
Oletko koittanut lypsää tai pumpata rintaa ennen imetystä. Usein alkuvaiheessa maitoa on niin runsaasti, että rinnat ovat kivikovat maidosta, eikä vauva yksinkertaisesti saa niistä muuta kuin tuon ns. nänniotteen. Koita lypsää rintaa "pehmeämmäksi" (tyhjemmäksi), ettei rinta olisi niin piukea. Vaikea selittää...
Mutta siis tuota ongelmaa oli minullakin molempien lasten kanssa ensimmäiset pari viikkoa kun maito nousi ja tuotanto oli kovaa.
 
Koita vain sitkeästi jatkaa imettämistä ja saada imuote oikeaksi. Kokeileppa hörppyyttää ensin vähän vaikka tuttipullon korkista ja kun vauva on saanut ensihätään maitoa siitä, niin sitten imettää. Auttaisiko asiaa ja imuotetta? Ihan tuoretta ja vastaavaa kokemusta mulla ei ole, mutta meillä tissittely päätty esikoisen kanssa siihen, kun itse jouduin sairaalaan leikkaukseen vauvan ollessa 6 viikkoa vanha. Sillä aikaa vauva oppi helppoon pulloruokintaan, eikä enää viitsinyt tissiä imeä.

Tsemppiä ja jaksamista oikean imuotteen saamiseksi. Mutta muista että pääasia on vauvan ravinnonsaaminen oli se sitten ämmää tai korviketta! :hug:
 
Hyvä että olet hankkinut apua tuohon, meinasin ehdottaa, että käyt neuvolassa ja neuvolan täti koittais korjata. Toi on varmasti toimivampi vaihtoehto ku nuo neuvolatätit ovat välillä mitä ovat :| siinä on just se hankaluus ku imuote on erilainen, ni menee aikansa ennen ku vauva oivaltaa sen ja sit tietenki joutuu enemmän tekee töitä ruokansa eteen. Meillä on sama tilanne tutin kanssa. Ei osaa syödä tuttia ku ei ymmärrä että sitä imetään eri tavalla kuin rintaa..

Kunhan vauva kekkaa miten tuo rinnasta imeminen tapahtuu niin uskonpa että innostuu asiasta, koska kyllä se tuntuu ihan erilaiselta suussa kuin tuttipullon imuosa. Voin väittää että mukavammalta (ja tästä ei ole sitten omakohtaisia kokemuksia ;) ) Se voi kyllä jatkossakin hämätä jos käytät sitä tuttipulloa imetyksen ohella, mut eiköhän se siitä, kun vauvakaan ei ole ku viikon ikäinen :heart:

:hug: Tsemiä harjoitteluun =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pimienta:
Oletko koittanut lypsää tai pumpata rintaa ennen imetystä. Usein alkuvaiheessa maitoa on niin runsaasti, että rinnat ovat kivikovat maidosta, eikä vauva yksinkertaisesti saa niistä muuta kuin tuon ns. nänniotteen. Koita lypsää rintaa "pehmeämmäksi" (tyhjemmäksi), ettei rinta olisi niin piukea. Vaikea selittää...
Mutta siis tuota ongelmaa oli minullakin molempien lasten kanssa ensimmäiset pari viikkoa kun maito nousi ja tuotanto oli kovaa.
mulla tuo kesti 3vkoa, että oli pakko lypsää 30-60ml pois ensin (nyt siis poika hieman yli kk).
 
Jasmina
vaikka jo synnärillä kätilö opetti imuotetta,mutta vauva ei vain meinannut osata imeä oikein...neuvolassakin ravattiin alussa pari krt vkossa,kun painoa ei tullut tarpeeksi..ja kehotettiin antamaan lisämaitoa pullosta..olin päättänyt,että vielä en anna periksi,koska vauva voi kuitenkin hyvin..ja sitten soitin imetystuki ryhmään ja sieltä tuli ohjeita...vkon.lopun aikana saatiin homma käyntiin..vauva 2vkoa vanha..ja lisämaitoa en ole joutunut antamaan ollenkaan.Olen itseeni;) tosi tyytyväinen,etten antanut lisämaitoa vaan jatkoin sitkeästi..ja en kuunnellut neuvolan ohjeita.Koska esikoisella lisämaito aloitettiin 3,5kk ikäisenä ja siihen imetyskin sitten loppui,kun noudatin neuvolan ohjeita...olin silloin tosi pettynyt itseeni ja neuvolan antamiin ohjeisiin,koska olisin halunnut imettää kauemmin...nyt ollaan tilanteessa,että vauva on 3,5kk tällä hetkellä,eikä suostu edes syömään pullosta,eikä syö tuttia...täällä siis yritys kova imettää ainakin puoleen vuoteen,jos vain mahdollista =) lykkyä imetykseen ja toivon,että kätilö osaa opettaa oikean imuotteen...ja hyvää kesän jatkoa B)
 
Meidän pojalla oli väärä ja kivulias imuote kireän kielijänteen takia, joka leikattiin 2 kk iässä. Imuote ei kuitenkaan korjaantunut, vaan imetys oli edelleen tuskaista. En kuitenkaan luovuttanut, vaan jatkoin imettämistä. Imetystukihenkilökin kävi meillä kotona neuvomassa oikean imuotteen ja -asennon kanssa, mutta eihän sille pojan kielelle ja otteelle mitään voinut tehdä. Poika jynssäsi rintaa ikenillä, kieli ei tullut riittävän pitkälle eteen vaan jäi suun takaosaan ja litisti nänniä kitalakea vasten todella kivuliaasti --> rinnat usein verillä. Sain kuitenkin kannustusta ja uskoa siihen, että poika voi vielä oppia oikean imuotteen. Vierailin usein myös maitolaituri-keskustelupalstalla, jota suosittelen lämpimästi! Sieltä sai tukea ja hyviä neuvoja. Meidän tarinaan tuli yllättävä käänne pojan ollessa melkein 5kk. Imuote korjaantui ihan yhtäkkiä. Imetys ei siis enää tehnyt kipeää, ja kielikin näkyi olevan oikeassa kohdassa alaikenien päällä. Poika on nyt 8 kk ja imetän häntä edelleen 5-6 kertaa päivässä.
Yksi vinkki, jonka itsekin sain on, että harjoitutat imuotetta omalla sormellasi, kynsi vauvan kieltä vasten, sormi kitalaen pehmeään osaan.
Toivotan teille kovasti onnea imetyksen kanssa! Älä missään nimessä luovuta. Oikea imuote ON mahdollista oppia! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nuppunella:
olen ihan masentunut, kun vauvamme on oppinut täysin väärän imuotteen, koska joutui lisämaitoa pullosta ottamaan ja joutuu edelleen suuren kokonsa vuoksi ja mun maidontuotanto ei vielä ole niin hyvää. Hän on siis huomenna viikon vanha. Maitoa tulee minulta nyt ihan hyvin eli voitais siirtyä varmasti täysimetykseen pikku hiljaa, mutta koska imuote hänellä on täysin väärä, niin se ei edesauta herumista kunnolla ja joudumme antamaan edelleen pullosta. /--/ Pelkään, ettei vauva opikaan oikeaa imua, niin vahvasti hän puree omalla otteellan. Yhden kerran olen saanut hänet imemään oikein, joten hän pystyy rakenteellisesti kyllä siihen.
Hienoa, että teille tulee joku ihan paikan päälle seuraamaan imetystä ja auttamaan tarvittaessa!

Viikon ikäisen kanssa peli ei ole vielä menetetty, joten pelko pois :) Noin pieni oppii vielä vaikka mitä, jos annetaan mahdollisuus ja autetaan siinä oppimisessa.

Ihan ensiksi, mitä luulet, voisitteko kokeilla vaihtoehtoisia tapoja antaa lisämaitoa kuin se pullo? Paljonko lisämaitoa menee vuorokaudessa noin suunnilleen? Ihan hirveän suuria määriä ei kannattane hörpyttämällä lähteä antamaan, sillä suuri osa voi mennä rinnuksille. Lusikkakin voi olla melkoisen työläs tapa. Neulattomalla lääkeruiskulla lisämaidon antaminen on jo huomattavasti helpompaa. Lääkeruiskuja kun saa ainakin 10ml vetoisia, ellei jopa suurempiakin. Helpoin tapa antaa isoja määriä lisämaitoa lienee imetysapulaite. Ia-laitteen letkun voi rinnan sijasta teipata myös syöttäjän sormeen (ns. finger feeding), jolloin vauva saa letkun kautta maitoa imiessään sormea, johon letku on teipattu. Sormen imeminen helpottaa vauvan siirtymistä pullolta rinnalle.

Yksi erittäin tehokas keino oikean imuotteen opettamiseksi on ihokontakti: mitä enemmän vauva saa olla iholla, sitä valppaammiksi hänen vaistonsa käyvät ja monesti sitä helpommin sujuu rinnan imeminen oikein. Se, miten ihokontaktin toteuttaa, on sivuseikka - siis "pesiikö" vauvan kanssa sängyssä, löhöääkö sohvalla vai kantaako vauvaa kantoliinassa. Mikä nyt perheelle missäkin tilanteessa sopii.

Jos vauva ei saa otetta täydestä rinnasta, voit pehmentää rintaa painamalla nännin juuresta neljän sormen päällä muutaman sekunnin ennen kuin otat vauvan rinnalle imemään. Tästä ns. rps-tekniikasta (reverse pressure softening) on tarkemmin kerrottu Imetystukilistan sivuilla:
http://www.imetystukilista.net/faq/rinnanpehmennys.php

Imetysasennollakin on väliä. Jos vauva on liian alhaalla nänniin nähden (ts. pää ei pääse tarpeeksi takakenoon) tai jotenkin kierossa, hänen on vaikea saada rinnasta kunnolla otetta, jolloin imettäminen usein sattuu. Imetysasennosta enemmän myöskin Imetystukilistan sivuilla:
http://www.imetystukilista.net/faq/imemisasento.php

Mikäli vauvalla ei ole mitään fyysistä syytä, joka estäisi oikean imuotteen (esim. se kireä kielijänne), on erittäin mahdollista, että hän oppii imemään rintaa tehokkaasti ja aiheuttamatta sinulle kipua.

Netitse on vaikea auttaa, mutta jos haluat, voit aina soittaa Imetystukipuhelimeen (041 528 5582, klo 11-23, jos ei vastaa, soita jonkin ajan kuluttua uudelleen). Ja todellakin, tosi hienoa, että joku on tulossa teitä ihan katsomaankin :)

Tsemppiä! :hug:
 
hihhii
Mulle annettiin laitoksella rintakumi et poika oppi imemään. Pari viikko siihen meni ennen ku oppi imemisen. Välillä imee vieläkin huonosti. Pojalla oli siis huono imu...ei siis jaksa imeä kunnolla.
 
Meillä oli myös rintakumi apuna alussa noin 2 kk:n ajan. Vauvamme syntyi keskosena ja oli alussa huono imemään .Eikä pikkuruisella suulla tahtonut pulloisesta rinnasta saada otetta. Usein liikaakin pelätään rintakumin vaikutuksia maidontuotantoon. Meillä tämä oli onnistunut apu. Maitoa riitti hyvin ja edelleen imetän 10-kk:n ikäistä tyttöämme.
 

Yhteistyössä