Täysimetys ja joskus pullosta?

Mites teillä täysimettäjillä on onnistunut pullosta syöttäminen satunnaisesti (esim. Äidillä tiedossa päiväreissu ja Isän tarttis sen ajan antaa maito pullosta)? Vieroksuuko vauva pulloa? Huoliiko enää tissiä ollenkaan "pullon makuun" päästyään?

Meidän vauveli syntyy vasta elokuussa ja mulla tiedossa pari päiväreissua syksyllä, joten tällaisia asioita jo pienessä mielessä pyörittelen ;)
Vaik eihän sitä vielä tiedä miten imetys lähtee sujumaan, et mennäänkö kuitenki pullolinjalla alusta asti....
 
Minulla on nyt tämän nuorimmaisen 4kk (viides lapsi) kanssa sellainen tilanne, että neiti ei ole missään vaiheessa huolinut tuttipulloa. Olen yrittänyt aika-ajoin tarjota lypsettyä maitoa pullosta, mutta ei. Kaikki aiemmat lapset ovat huolineet hyvin pulloa imetyksen ohella eikä siitä pullosta ole muodostunut haittaa imetykselle. Mutta tosiaan nyt on sellainen neiti joka ei pulloa huoli lainkaan eli meillä todellakin ollaan täysimetyksellä :D Meillä varmaan aikanaan siirrytään suoraan juomaan mukista kun tilanne nyt on tämä :D
Jos sinulla vauva vaan huolii pullon niin en usko että satunnaisesta pullosta ruokkimisesta on mitään haittaa imetykselle. Onnea loppuodotukseen :D
 
Meidän esikoinetn ei huolinut tuttipullosta maitoa ollenkaan, ei vaikka mitä yritettiin (erilaisia pulloja/tutteja, isä tai mummo syötti jne...). Myöskään hörppyyttäminen ei oikein onnistunut. Kerran poika oli mummolla hoidossa pari tuntia ja mummo syötti lusikalla maitoa, siitä osasi ottaa kun oltiin annettu d-vitamiinit lusikalla alusta asti.
Täysimetin puoli vuotta ja kävin sinä aikana ilman vauvaa vaan niin pienillä reissuilla, esim. ruokakaupassa, että ehdin takaisin syöttämään.
Kiinteät aloitettiin puolivuotiaana ja samalla alettiin opetella nokkamukista juomista.

Näitä asioita on niin vaikee ennustaa etukäteen, vauvat on tosi yksilöllisiä myös tuossa ruokailuasiassa :)
 
Meillä kolmekuinen on ollut täysimetyksellä alusta asti. Parin viikon iässä annettiin pumpattua maitoa pullosta ihan vaan että tottuisi vähän pulloon. Tuolloin meni oikein hyvin ja tyttö hiffasi heti mistä on kyse. Annettiin sitten pullosta kerran-pari viikossa ja kahdesti olin itse illan poissakin ja hyvin meni miehellä tytön kanssa.

Unohdettiin sitten koko pullotus kun ei mulla oo ollut mitään menoja niin vauva on saanut reilun kuukauden vaan tissistä. Nyt viime viikolla sitten kokeiltiin taas pulloa niin eipä huolinut! Koko viikko harjoiteltiin ja kamala huuto vaan tuli. Perjantaina olisi ollut menoa, mutta jouduin perumaan kun ei olisi ollut kellään kivaa kun ei oltu varmoja että huolii pullosta. Nyt viikonlopun aikana on sitten harjoiteltu edelleen ja kaksi kertaa on nyt suostunut syömään.

Eli mun neuvo olisi, että koitatte suht nuoresta asti opettaa myös pulloa ja annatte siitä aina välillä. Ja tarpeeksi pieni reikä pitäisi kuulemma siinä tutissa olla ettei ala tosiaan tissiä hylkimään. Meillä ei kyllä ollut mitään sen suuntaista havaittavissa alussakaan.

Tosin voi olla että huolehdit ihan turhaan, mun neljä kaveria on saanut vuoden sisällä vauvan ja me ollaan ainoat kenen vauvalle ei ole lisämaitoa tarvinnut antaa. Muut saa välillä sitä joka tapauksessa ja tietenkin syövät sen takia myös hyvin pullosta.

Mukavaa loppuodotusta! B)
 
edellisen kommentoijan kanssa, eli aloittakaa pumpatun maidon antaminen pullosta mahd. varhain. Ekan kanssa teimme niin, ja pullosta juominen sujui aina täysin ongelmitta. Kiva äidin kannalta, kun ei tartte hermoilla, jos joskus on vähän kauemman aikaa poissa vauvan ulottuvilta. Kiva myös isälle, kun saa kivan syöttökokemuksen. Tokan ja kolmannen kanssa emme aloittaneet pullosta antamista kovin varhain, ja se ei sitten koskaan oikein hyvin sujunutkaan. Aina vaan kovan huudon jälkeen ja ei mitenkään mallikkaasti. Nyt neljännelle, 5-viikkoiselle olemme antaneet muutaman kerran pumpattua maitoa pullosta alle kaksiviikkoisesta alkaen. Sujuu tosi hienosti! Suosittelen siis minäkin varhaista totuttamista :)
 
jenkkivaimo
Komppailen edellisiä. Me alotettiin pojalle (nyt 4 kk) antaa pulloa ihan pariviikkoisesta lähtien, pumpattua maitoa siis, eikä oo ollut mitään ongelmia asian suhteen. Oon ollut kerran koko yön poissa, kaksi kertaa tullut aamuyöstä kotiin ja käyn vähintään kerran viikossa salilla, ja hyvin on pojat pärjänneet kahestaan :)

Nyt tosin ollaan huomattu, että pullo ei oikein maistu, jos on tissit paikalla, poika kattelee ihmeissään että miksi mun pitää pullosta juoda kun tossa ois tuoretta tavaraa vieressä :D Mutta syö kyllä silti. Ja muutenkin on sen verran kranttu, että syö pullosta vasta, kun on jo kova nälkä. Rintaa syö aina, kun tarjotaan. Täysimetyksellä siis voin kai sanoa että mennään, ja niin aion jatkaakin sinne 6 kk asti, koska kasvu on vallan huimaa (1,2 kg/kk syntymästä asti) ja syöttövälit on ihan normaaleja.
 
Meillä esikoinen sai pullosta pumpattua maitoa aina välillä, ja hyvin huoli. Nyt toinen lapsi on 2 viikkoinen ja ensi viikolla joudun käymään asioilla ilman vauvaa. Minkälaisia määriä pariviikkoiset vauvat pullosta juovat? Millään en muista, kun esikoisen vauva-ajasta on jo vierähtänyt jo useampi vuosi...
 
Meidän poika oli alun "teholla" jossa sai pelkkää pulloa;ei haitannut nykyistä täysimetystä ja etuna on todellakin se että joskus iltasyötöt antaa isi ja voin lähteä kauppaan yms ihan rauhassa.

Meidän mini söi pariviikkosena pullosta jo 80-90ml riippuen hetkestä.
 
meillä on poika pian 2vk ja imettänyt olen.
Muutaman viikon päästä me vanhemmat menemme teatteriin ja poika on tarkoitus laittaa mummolle hoitoon siksi aikaa. Ja olisi tarkoitus tuolloin korviketta laittaa mukaan että jos tuleekin nälkä.
Mitenkä muilla huolittu korviketta siinä ohessa silloin tällöin?
 
Miksi turhaan ostamaan korviketta? Varsinkin kun tiedät etukäteen milloin olette menossa, niin sopivan tilaisuuden tullen kannattaa lypsää maitoa pakkaseen.

Lämpimästi suosittelisin myös kokeilemaan etukäteen miten lapsi huolii maitoa pullosta. Ettei käy niin kuin meikäläiselle kun ensimmäisen kerran läksin pois vauvan luota. (Taisi silloin olla noin kuukauden ikäinen.) Isän pullosta syöttämisestä ei tullut yhtään mitään ja muutamassa minuutissa oli jo täysi paniikki päällä. Onneksi en ollut kaukana.

Lapseni ei tosin suostunut myöhemminkään pullosta syömään, joten käytännössä en voinut ensimmäisen puolen vuoden aikana lähteä tuntia kauemmaksi aikaa mihinkään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotiäiti Keski-Suomesta:
Miksi turhaan ostamaan korviketta? Varsinkin kun tiedät etukäteen milloin olette menossa, niin sopivan tilaisuuden tullen kannattaa lypsää maitoa pakkaseen.

Lämpimästi suosittelisin myös kokeilemaan etukäteen miten lapsi huolii maitoa pullosta. Ettei käy niin kuin meikäläiselle kun ensimmäisen kerran läksin pois vauvan luota. (Taisi silloin olla noin kuukauden ikäinen.) Isän pullosta syöttämisestä ei tullut yhtään mitään ja muutamassa minuutissa oli jo täysi paniikki päällä. Onneksi en ollut kaukana.

Lapseni ei tosin suostunut myöhemminkään pullosta syömään, joten käytännössä en voinut ensimmäisen puolen vuoden aikana lähteä tuntia kauemmaksi aikaa mihinkään...
korviketta en ole ostanut, vain sain sitä kun ystävän vauvalle se ei sopinut. Lypsäminen ei oikein onnistu minulla sattuu niin maan ja taivaan väliltä.. ja muutenkin helpompaa antaa korviketta silloin jos tarve tulee.. Ajattelin kyllä koittaa lähi päivinä korviketta pullosta että onnistuuko..

 
tyttönen 90, kannaattaa kokeilla aventin käsin pumpattavaa rintapumppua, siinä voi itse määrittää nopeuden ja heruttaa omasta mielestäni parhaiten maitoa. meillä onnistuu hyvin pullosta, mut poika nyt 4,5kk ei juo korvikettä, se pitää olla äiskän omaa maitoa ja sit menee kaikki pullosta :) ja minusta on aivan ihana tunne kun pieni juo rintaa ja tunne että sinä elätät pienen ihmisen :heart:
 
Esikoinen söi pullosta hyvällä halulla, imetin silti yli 1v asti. Hän söi myös tuttia. Pullosta esikoinen joi korviketta ja sitä annettiin todella satunaisesti (saattoi olla viikkojen taukoja pullosta tarjoamisessa).

Kuopus sai maitonsa pullosta sairaalassa ensimmäisinä päivinä (on siis juonut pullosta ja osasi sen hyvin) kun oli lastenosastolla. Sairaalasta kotiuduttuamme imetys oli jo hyvin käynnissä ja pullo ei olekkaan kelvannut enää lapselle (nyt vajaa 8kk ikäinen). Satunaisesti on saatu menemään muutomia kymmeniä millejä pumpatua maitoa, mutta ei sen enempää. Kuopus ei syö myöskään tuttia. Koetimme hänen kanssaan tarjota myös pullosta varsin pian kotiutumisen jälkeen mutta kun ei huoli niin ei huoli. Olenkin päässyt tässä vajaan 8kk aikana 2 kertaa liikkumaan kauppaa pidemmälle ilman vauvaa, ensimmäinen kerta oli kokeeseen, toisella kertaa olin jopa 3h poissa katsomassa lentopallopeliä.
 

Yhteistyössä