Tässä teille linkkejä joiden mielestä minkäänlaista taloa ei sa tontin kanssa alle 250000 euron

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
..
Eikös tähän liity juuri se eilinen iltapäivälehden juttu, jossa haastateltiin Oulun suunnan kiinteistövälittäjiä. He kaikki kertoivat samaa tarinaa, että taloja myydään tällä hetkellä alle todellisten rakennuskustannusten Nokian irtisanomisten takia.

Varmaankin silloin alueen rakennusyhtiöiden on yritettävä rakentaa edes jotain, omasta katteesta tinkien, että heillä olisi edes jotain tuloja. Toki Tyrnävä ei ole ihan Oulun kyljessä, mutta jos koko seutukunta räpiköi, niin eiköhän se Tyrnävälläkin näy.

viivipump
Eikös tähän liity juuri se eilinen iltapäivälehden juttu, jossa haastateltiin Oulun suunnan kiinteistövälittäjiä. He kaikki kertoivat samaa tarinaa, että taloja myydään tällä hetkellä alle todellisten rakennuskustannusten Nokian irtisanomisten takia.

Varmaankin silloin alueen rakennusyhtiöiden on yritettävä rakentaa edes jotain, omasta katteesta tinkien, että heillä olisi edes jotain tuloja. Toki Tyrnävä ei ole ihan Oulun kyljessä, mutta jos koko seutukunta räpiköi, niin eiköhän se Tyrnävälläkin näy.
No minä olen asunut Oulun seudulla nyt kohta 10 vuotta ja voin kertoa, että mielestäni hintataso on pysynyt kohtuu samana. Itse kun rakennettiin okt, niin ihan samoissa hinnoissa alueen talot ovat edelleen. Ei niitä edullisemmin myydä. Tyrnävä on ihan yhtä Oulun kyljessä kuin Liminka, Muhos ja Haukipudaskin. Oulun keskustaan on matkaa 30 km ja motarille n. 10 km.

Tässä vielä nämä omat linkittämäni talot, eli ihan uusiakin myydään 160000-190000 euron hintaan.

Linkitän tähän kaksi omalla kylälläni myynnissä olevaa taloa. Taitavat ollla saman kokoisia ja muutenkin hyvin samanlaisia. Toinen rakenteilla, hinta vuokratontilla ilman ulkorakennuksia ja pihatöitä hinta n. 180000 euroa. Toinen täysin valmis 236000 euroa (sis. autotalli ja katos n. 30000 euroa, asfaltti+liiteri+pihatyöt 10000 euroa ja tontti 15000 euroa). Eli kyllä mielestäni ihan näppärän tusinatalon saa 200000 eurolla, mutta palstan makuhan on tunnetusti vaativa ja tusinatalo ei kelpaa.

Myytävät Asunnot, omakotitalo, 4 huonetta, Tyrnävä, Pohjois-Pohjanmaa, 7518752 - Etuovi.com

Myytävät Asunnot, omakotitalo, Yli 4 huonetta, Eskolanpelto, Tyrnävä, Pohjois-Pohjanmaa, 372065 - Etuovi.com

Tuossa on AP:lle liuta linkkejä täältä päin Suomea. Kyllä täällä saa maksaa 300.000 helposti ihan normaalista talosta. Nuo linkittämäni talot eivät edes ole mitään kalliita. Koitin etsiä sellaisia taloja, joiden ostajakunta on todennäköisimmin nuori keskituloinen lapsiperhe.

Esim. velipoika myi toukokuussa heidän 2009 rakennetu 133m2 simonstalon hintaa 328000.

"Aila"
Jyväskylässä saa maksaa 400.000 ihan tavallisesta omakotitalosta. Alle 300.000 ei saa okein mitään käypää. Sitten on jossain vika. Tontissa, talossa tms.

http://www.etuovi.com/kohde/903920

http://www.etuovi.com/kohde/685462

Hepetsu
Minä lisään listalle Vaasan!

Tämä talo sijaitsee hankalassa paikassa, huonojen kulkuyhteyksien päässä ja ei ole enää kovin lapsiperheiden suosiossa. Perustalo ja hinta kaikkeen nähden aika kova

http://www.etuovi.com/kohde/932824

Tämä on ihan perustalo ja alue ei enää niin suosittu
http://www.etuovi.com/kohde/7161553

"Vieras"
Nilsiän perähikiältä moro! Etuovessa ei ollut oikein tarjontaa täältä päin. Nilsiä on pieni paikkakunta. Ei täältäkään alle 250t saa kyllä yhtään mitään!

Me etsittiin taloa vajaa pari vuotta sitten ja 300t puolin ja toisin oli kaikki ihan peruskivat 130m2-140m2 talot.

"Mies"
Oulu ja Oulun seutu on halpaa. Oulussa asuntojen hinnat ovat alhaisemmat, mitä täällä Pohjanmaalla maalaiskunnassa. Tämä on toki muuttotovoittoinen ja kasvava kunta. Täällä landella esim. kerrostalokolmio maksaa keskimäärin enemmän, mitä Oulussa.

EIköhän nuo muiden linkit todista, että monella alueella ympäri Suomea uusi tai uudehko talo nyt vain maksaa sen lähemmäs 300.000 ja silloin puhutaan ihan normitalosta.

"mies"
[QUOTE="Mies";28911037]Oulu ja Oulun seutu on halpaa. Oulussa asuntojen hinnat ovat alhaisemmat, mitä täällä Pohjanmaalla maalaiskunnassa. Tämä on toki muuttotovoittoinen ja kasvava kunta. Täällä landella esim. kerrostalokolmio maksaa keskimäärin enemmän, mitä Oulussa.

EIköhän nuo muiden linkit todista, että monella alueella ympäri Suomea uusi tai uudehko talo nyt vain maksaa sen lähemmäs 300.000 ja silloin puhutaan ihan normitalosta.[/QUOTE]

Lisään vielä, että siis kohtuu pienissä paikoissa maksaa tuon noin 300.000. Jos kaupunkeihin mennään, niin lisätään 100t hintaan.

"a p"
Tuossa on AP:lle liuta linkkejä täältä päin Suomea. Kyllä täällä saa maksaa 300.000 helposti ihan normaalista talosta. Nuo linkittämäni talot eivät edes ole mitään kalliita. Koitin etsiä sellaisia taloja, joiden ostajakunta on todennäköisimmin nuori keskituloinen lapsiperhe.

Esim. velipoika myi toukokuussa heidän 2009 rakennetu 133m2 simonstalon hintaa 328000.
Niin minähän en ole sanonutkaan ettei talot voisi olla noin kalliita ;) Otin kantaa siihen, kun täällä väitetty taas toistuvasti ettei saa minkäänlaista taloa vieläpä tontin kanssa 250000.

Minä olen myös seurannut Oulun seudun asuntoja lähemmäs 10 vuotta ja samassa linjassa ne hinnat on olleet aina.

Oulussa on aina ollut halpaa. Olen itsekin ihmetellyt joskus, miten täällä 10.000 asukkaan maalaiskunnassa ovat asunnot kalliipia, mitä Oulussa.
Huvikseni joskus etuovea selaillut ja Oulusta/lähikunnista saa melko hulppean talon 300.000.

Täällä 10t asukkaan kunnassa sellainen perushieno 130-140 neliöinen uudehko talo maksaa helposti lähemmäs 400.000:kin.

"a p"
[QUOTE="a p";28911044]Niin minähän en ole sanonutkaan ettei talot voisi olla noin kalliita ;) Otin kantaa siihen, kun täällä väitetty taas toistuvasti ettei saa minkäänlaista taloa vieläpä tontin kanssa 250000.

Minä olen myös seurannut Oulun seudun asuntoja lähemmäs 10 vuotta ja samassa linjassa ne hinnat on olleet aina.[/QUOTE]

Lisään, että on väitetty ettei mistään saa tähän hintaan taloja ;)

[QUOTE="a p";28911044]Niin minähän en ole sanonutkaan ettei talot voisi olla noin kalliita ;) Otin kantaa siihen, kun täällä väitetty taas toistuvasti ettei saa minkäänlaista taloa vieläpä tontin kanssa 250000.

Minä olen myös seurannut Oulun seudun asuntoja lähemmäs 10 vuotta ja samassa linjassa ne hinnat on olleet aina.[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä pointtisi. Ehkäpä nämä tyypit asuvat jossakin muualla, kuin Oulussa tai lähimaastossa? Nimittäin omalta kotiseudultanikaan ei kyllä mikään yli 110m2 uudehko talo irtoa alle 250k.

"Hanna"
Ehkä tuolla "ei mistään" on tarkoitettu sitä omaa kotiseutua? En nyt usko, että kukaan palstamamma nyt on koko Suomen mittakaavassa puhunutkaan.

Onhan maalaiskunnatkin kasvavia ja esim. Pohjanmaa on hyvin työllistävää ja kasvavaa aluetta. Paljasjalkaisena helsinkiläisenäkin tajuan, että myös muualla Suomessa asunnot kallistuvat ja myös maalaiskunnat vetävät porukkaa.
Palstalla on helposti ajatus, että jos on pieni kunta, niin sinne ei kukaan halua ja kukaan ei maksa taloista mitään. päinvastoin. Monille pikkukunnille on kova tunku ja talot viedään käsistä.

"a p"
[QUOTE="Hanna";28911077]Ehkä tuolla "ei mistään" on tarkoitettu sitä omaa kotiseutua? En nyt usko, että kukaan palstamamma nyt on koko Suomen mittakaavassa puhunutkaan.

[/QUOTE]

Minä uskon. Sen verran olen lukenut näitä raksakeskusteluja täältä :D

Me olemme laittaneet myyntiin meidän omakotitalon. Kaukana PK-seudusta. Kasvavaa ja muuttovoittoista aluetta, mutta pieni kunta. 2010 valmistunut juurikin "perustalo". Sähkölämmitys. Autotalli+varasto 60m2. Oma tontti 1560m2. Hinta-arvio on 368.000 ja sunnuntaina oli eka esittely ja porukkaa ainakin riitti.
Ilmeisesti on tulossa yksi tarjous.

Täällä Lahdessakin on havaittavissa sitä, että uudehkon talon ostaminen on usein halvempaa kuin uuden rakentaminen. Rakennuskustannukset on nousseet aivan valtavasti. Mitään bisnestä ei nykypäivänä talonrakennuksella voi juurikaan tehdä. Eksä myi juuri 3 vuotta sitten rakentamansa talon, jonka oli tosiaan lähes kokonaan tehnyt itse. Sai siitä voittoa huimat 5000€. Pyyntihinnat voi olla mitä vaan, mutta todellisuudessa suurin osa joutuu joko laskemaan hintaa tai hyväksymään reilusti pienemmän tarjouksen.

Eksän naapurissa oli talo myynnissä hintaan 359 000€. Vajaan vuoden yrittivät myydä sillä hinnalla, jonka jälkeen pudottivat hinnaksi 329 000€. Siitä muutama kuukausi eteenpäin hinta olikin jo 309 000€. Vieläkään ei ole mennyt kaupaksi. Todennäköisesti siis kakkosella tulee alkamaan lopullinen hinta.

Välittäjä, joka eksän talon myi, sanoi, että moni pitää omaa kotiaan arvokkaampana kuin se todellisuudessa on. Sen takia pyyntihinnat ovat joskus ihan liian suuria, koska välittäjän arvioon ei ole luotettu, vaan on ajateltu, että pitää saada enemmän.

Toista oli vielä jokunen vuosi sitten. Me rakennettiin eksän kanssa 2005. Kun erosimme, saimme myyntivoittoa lähes 100 000€.

"Vieras"
Niin, jostain keskeltä ei mitään saa varmaan halvemmallakin, mutta ostapa pääkaupunkiseudulta.

Et edes kunnollista rivaria saa alle 250t, ellei muuta jonnekin viereiseen kuntaan/kaupunkiin.

"a p"
[QUOTE="Vieras";28911514]Niin, jostain keskeltä ei mitään saa varmaan halvemmallakin, mutta ostapa pääkaupunkiseudulta.

[/QUOTE]

Minusta Oulun seutu ei ole keskellä ei mitään, mutta toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi :)

Yhteistyössä