Tässä dataa päivähoidon "turhista" lapsista

  • Viestiketjun aloittaja rajataanko?
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
HUHUUU! KATSOKAAS TÄTÄ!
"Lapsen varhaiskasvatuksen näkökulmasta 3-5-vuotiaalle sopisi esimerkiksi 5-15 tuntia viikossa kerhotoimintaa ikäistensä seurassa. Alle kolmivuotiaat eivät ryhmätoimintaa tarvitse."
No eikös tuo oo sama asia kun että 3-5-vuotias olis 5-15 tuntia viikossa päiväkodissa. Kun ei siellä hoidossa tartte olla kokopäiväsesti.


Niin... Tämä juttu perustui täysin rahaan, eli kerhotoimintaan pitäisi lapset laittaa vain koska se tulee kunnalle halvemmaksi.

 
äiti myös
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
eikö se nyt ole ihan oikein ettei lapsi jonka vanhemmat ovat kotona mene päivähoitoon kodinulkopuolelle? on olemassa vaikka millaisia kerhoja, perhekerhoja, seurakunnan kerhoja isommille lapsille, avoimia päiväkoteja jne. kyllä pitäisi kaikille löytyä sellaista toimintaa mitä lasi haluaa ettei se aina automaattisesti ole se päiväkoti jota tarvitsevat ne työssä käyvien lapset. joltain se on pois jos viet lapsesi hoitoon ja itse makoilet kotona, eikö?
Ota huomioon, ettei joka kunnassa todellakaan ole mitään virike/kaveritoimintaa päivähoitosysteemin ulkopuolella! Hyvä puhua avoimista päiväkodeista, perhekerhoista jne. esimerkiksi 4000 asukkaan kunnassa, jossa tuskin on edes yhtä kerhoa viikossa (sekin täyteen tupattu ja seurakunnan järjestämä). 3-vuotias ja vaikkapa esikoiseni 5,5-vuotias ovat pikkuisen eri kehitysvaiheessa ja tarvitsevat hieman eri asioita.
lapsia varten on se äiti joka keksii puuhaa lapsille ;) ei se pidä olla kunnan tehtävä järjestää kaikkien lapsille virikkeitä jos äiti on kotona!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
eikö se nyt ole ihan oikein ettei lapsi jonka vanhemmat ovat kotona mene päivähoitoon kodinulkopuolelle? on olemassa vaikka millaisia kerhoja, perhekerhoja, seurakunnan kerhoja isommille lapsille, avoimia päiväkoteja jne. kyllä pitäisi kaikille löytyä sellaista toimintaa mitä lasi haluaa ettei se aina automaattisesti ole se päiväkoti jota tarvitsevat ne työssä käyvien lapset. joltain se on pois jos viet lapsesi hoitoon ja itse makoilet kotona, eikö?
Ota huomioon, ettei joka kunnassa todellakaan ole mitään virike/kaveritoimintaa päivähoitosysteemin ulkopuolella! Hyvä puhua avoimista päiväkodeista, perhekerhoista jne. esimerkiksi 4000 asukkaan kunnassa, jossa tuskin on edes yhtä kerhoa viikossa (sekin täyteen tupattu ja seurakunnan järjestämä). 3-vuotias ja vaikkapa esikoiseni 5,5-vuotias ovat pikkuisen eri kehitysvaiheessa ja tarvitsevat hieman eri asioita.
lapsia varten on se äiti joka keksii puuhaa lapsille ;) ei se pidä olla kunnan tehtävä järjestää kaikkien lapsille virikkeitä jos äiti on kotona!!!!!!
Joo, kyllä keksin puuhaa lapsille. Ongelma vaan on se, että 5,5-vuotias lapsi kaipaa kavereita, joita minä en voi järjestää. Yksinhuoltajana muutenkin vaikeaa ilman autoa (täällä ei myöskään julkisia ole) esimerkiksi tavata ystäviä. Lasten isä kuljettaa isompia n. 10 päivää kuukaudessa hoitoon ja sieltä pois.
 
vieras
Mä kanssa ihmettelen, miten se äiti voi 5-vuotiaalle korvata samanikäiset kaverit. Tuntuu, että monilla kommentoijilla on ihan pienet lapset vasta, silloin tilanne onkin erilainen.

Laittaisin minäkin mielellään jonnekin muualle kuin hoitoon osa-aikaisesti, mutta uhkana on eskaripaikan menettäminen kodin vierestä ja kaikki kerhopaikat on täynnä.
 
justiina
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
eikö se nyt ole ihan oikein ettei lapsi jonka vanhemmat ovat kotona mene päivähoitoon kodinulkopuolelle? on olemassa vaikka millaisia kerhoja, perhekerhoja, seurakunnan kerhoja isommille lapsille, avoimia päiväkoteja jne. kyllä pitäisi kaikille löytyä sellaista toimintaa mitä lasi haluaa ettei se aina automaattisesti ole se päiväkoti jota tarvitsevat ne työssä käyvien lapset. joltain se on pois jos viet lapsesi hoitoon ja itse makoilet kotona, eikö?
Ota huomioon, ettei joka kunnassa todellakaan ole mitään virike/kaveritoimintaa päivähoitosysteemin ulkopuolella! Hyvä puhua avoimista päiväkodeista, perhekerhoista jne. esimerkiksi 4000 asukkaan kunnassa, jossa tuskin on edes yhtä kerhoa viikossa (sekin täyteen tupattu ja seurakunnan järjestämä). 3-vuotias ja vaikkapa esikoiseni 5,5-vuotias ovat pikkuisen eri kehitysvaiheessa ja tarvitsevat hieman eri asioita.
lapsia varten on se äiti joka keksii puuhaa lapsille ;) ei se pidä olla kunnan tehtävä järjestää kaikkien lapsille virikkeitä jos äiti on kotona!!!!!!
Mun kohta 5v tarttee virikkeitä 13h päivässä. Sit on 2v ja vastasyntynyt syksyllä. Ainakin nuo 2 ekaa on ensimmäiset kuukaudet viettäneet tissillä (tuntitolkulla) joten kerro mulle miten mä ne virikkeet tuotan siinä samalla? Ok, jotakin ohjaamista voin siinä imettäessäni tehdä ja tuo loppukesä lienee ihan ok - mut entäs siiten kun syksy tulee? Jos tämäkin on vielä koliikkilapsi kuten toinen noista oli, niin jotenkin kyllä olen päätynyt siihen että tuo 5v pääsee nyt kyllä pariksi päiväksi hoitoon.
 
Kertokaapas äidit mulle, mistä lähtee ajatus että halutaan lapsia ja sitten ei kuitenkaan olla valmiita hoitamaan niitä kotona vaan sanotaan että lapsi tarvitsee virikkeitä ja seuraa esim päivähoidon muodossa. Eikö lähtökohtana voi olla se, että niitä lapsia ns hankitaan sen verran kuin omat rahkeet riittävät hoitamaan ja antamaan virikkeitä tms ?
Kaikki pienten lasten äidit kun eivät voi olla masentuneita tai muita sosiaalitapauksia jonka perusteella näitä virike-paikkoja usein myönnetään lapsille.
 
minä
Minä ole ainakin elämäni aikana maksanut niin maan penteleen paljon veroja, että laitan takuuvarmasti lapseni virikehoitoon, kun hän kolme vuotta täyttää. Eli koska olen muksuni hoitopaikan jo tähän ikään mennessä ainakin satakertaisesti veroina maksanut niin tulen myös kyseistä oikeutta käyttämään.
 
En nähnyt minkäänlaista ongelmaa hoitaa 5-vuotiaalle virikkeitä kotona, kun vauva syntyi. Jopa tämmöisessäkin tuppukylässä on puistoja ja kerhoja mistä löytää lapsi ikäistään seuraa.
Ei käynyt mielessäkään, että esikoinen olisi jatkanut hoitoa, kun kuopus syntyi. Ei vaan sovi minun arvomaailmaani.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Kertokaapas äidit mulle, mistä lähtee ajatus että halutaan lapsia ja sitten ei kuitenkaan olla valmiita hoitamaan niitä kotona vaan sanotaan että lapsi tarvitsee virikkeitä ja seuraa esim päivähoidon muodossa. Eikö lähtökohtana voi olla se, että niitä lapsia ns hankitaan sen verran kuin omat rahkeet riittävät hoitamaan ja antamaan virikkeitä tms ?
Kaikki pienten lasten äidit kun eivät voi olla masentuneita tai muita sosiaalitapauksia jonka perusteella näitä virike-paikkoja usein myönnetään lapsille.
No minäpä kerron. Ajatus hoitoon viemisestä yli 4-vuotiaan kohdalla lähtee lapsen parhaasta, ei äidin. Minäkin mielelläni pitäisin 5-vuotiaan kotona, mutta kun se mamman helma ei enää tässä iässä riitä. Alueen samanikäiset ovat kaikki hoidossa. Myös päiväkoti on ehdotanut, että lapsi jatkaisi muutamana päivänä viikossa ja jatkaisi siitä sitten tutussa porukassa eskariin (jonka aikana ei hoitoa tarvita).

Päiväkoti tiedostaa sen minkä vanhemmatkin, erittäin sosiaaliselle tapaukselle äidin ja vauvan kanssa kotona oleilu 24h ei enää ole 'lapsen parhaaksi'.

Mitä tekevät ns. turhassa hoidossa alle 3-vuotiaat, siihen en osaa vastata.
 
kolmen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Olisin minäkin pitänyt lapseni (5v) kotona, jos muutkin. :)

Ts. Tämä on varsinainen kierre; kun ei yhtikäs yhtä ikätoveria ole päivisin maisemissa, niin pk on ainoa vaihtoehto. Seurakunnan kerhoon ei oikein viitsi laittaa, kun ei tuohon Jeesukseen niin usko...
No, puolta päivää toki vain tekee, mutta kuten Hs:n jutussa sanotaan, kalliiksi käy yhteiskunnalle.
Aivan, täyttä asiaa. Miksi ei JÄRJESTETÄ tarpeeksi tomintaa isommille lapsille 4-5v-vuotiaille??? Ihan turha valittaa, että nämä lapset vie resursseja jos ei järjestetä vastaavaa toimintaa. Tätä asiaa mä olen ihmetellyt jo pitkään.
Karhoja- ja toimintaa ilman mitään jeesusteluja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Kertokaapas äidit mulle, mistä lähtee ajatus että halutaan lapsia ja sitten ei kuitenkaan olla valmiita hoitamaan niitä kotona vaan sanotaan että lapsi tarvitsee virikkeitä ja seuraa esim päivähoidon muodossa. Eikö lähtökohtana voi olla se, että niitä lapsia ns hankitaan sen verran kuin omat rahkeet riittävät hoitamaan ja antamaan virikkeitä tms ?
Kaikki pienten lasten äidit kun eivät voi olla masentuneita tai muita sosiaalitapauksia jonka perusteella näitä virike-paikkoja usein myönnetään lapsille.
Alle 3-vuotias tarvitsee lähinnä perushoitoa. 4-6-vuotias lapsi tarvitsee myös sosiaalisia taitoja, kavereita ja harrastuksia - ainakin minun lapseni hyppivät seinille jos äiti on ainoa kaveri. Valitettavasti minulla ei ole mahdollisuutta muuttua lapselle lapsikaveriksi, ei sitten millään.

Virikkeitä lapsi voi saada hyvin kotoakin, mutta entä kun kavereita ei ole? Mitä sinä siinä tilanteessa tekisit? Kerhoja ei ole, julkisilla ei pääse esimerkiksi ystäväperheiden luo, tarpeeksi lähellä ei asu ketään.

On niin helppoa sanoa, jos on auto käytössä, kerhot toimivat ja iltaisin mieskin kuljettaa lapsia harrastuksiin... Minulla näitä mahdollisuuksia ei ole. Olisin ikionnellinen jos voisin jollain tavoin turvata lapsilleni ystävyyssuhteet ilman päivähoitoa, mutta yhteiskunta ei hirveästi sitä asiaa auta.
 
vieras
Oletteko koskaan tulleet ajatelleeksi, että esikoisilla on tutkimusten mukaan parhaat eväät elämää varten, koska ovat pienenä saaneet vanhempiensa jakamattoman huomion? Ja tutkimusten mukaan lapsilla tulisi siten olla ainakin 5 vuotta ikäeroa, jotta uusi lapsi saisi samat lähtökohdat mitä vanhempi. Näin ollen vanhemman lapsen ottaminen pois hoidosta nuoremman syntyessä tosiasiassa eriarvoistaa lapset, sillä uusi vauva ei saa samaa huomiota mitä vanhempi lapsi sai aikoinaan vauva-aikana. Niin, ja lasten asettaminen eriarvoiseen asemaan, "ei vaan sovi minun arvomaailmaani"...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Kertokaapas äidit mulle, mistä lähtee ajatus että halutaan lapsia ja sitten ei kuitenkaan olla valmiita hoitamaan niitä kotona vaan sanotaan että lapsi tarvitsee virikkeitä ja seuraa esim päivähoidon muodossa. Eikö lähtökohtana voi olla se, että niitä lapsia ns hankitaan sen verran kuin omat rahkeet riittävät hoitamaan ja antamaan virikkeitä tms ?
Kaikki pienten lasten äidit kun eivät voi olla masentuneita tai muita sosiaalitapauksia jonka perusteella näitä virike-paikkoja usein myönnetään lapsille.
Alle 3-vuotias tarvitsee lähinnä perushoitoa. 4-6-vuotias lapsi tarvitsee myös sosiaalisia taitoja, kavereita ja harrastuksia - ainakin minun lapseni hyppivät seinille jos äiti on ainoa kaveri. Valitettavasti minulla ei ole mahdollisuutta muuttua lapselle lapsikaveriksi, ei sitten millään.

Virikkeitä lapsi voi saada hyvin kotoakin, mutta entä kun kavereita ei ole? Mitä sinä siinä tilanteessa tekisit? Kerhoja ei ole, julkisilla ei pääse esimerkiksi ystäväperheiden luo, tarpeeksi lähellä ei asu ketään.

On niin helppoa sanoa, jos on auto käytössä, kerhot toimivat ja iltaisin mieskin kuljettaa lapsia harrastuksiin... Minulla näitä mahdollisuuksia ei ole. Olisin ikionnellinen jos voisin jollain tavoin turvata lapsilleni ystävyyssuhteet ilman päivähoitoa, mutta yhteiskunta ei hirveästi sitä asiaa auta.
Niin, mä lähden siitä ajatuksesta että niitä kerhoja ja puistoja on lähellä...sekä niitä kavereita, ei kait ne siellä päiväkodissa ole 24/7.
 
OMG
jeps1: Niin, mä lähden siitä ajatuksesta että niitä kerhoja ja puistoja on lähellä...sekä niitä kavereita, ei kait ne siellä päiväkodissa ole 24/7.

HEH, aika hyvin sanottu :D
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Minä ole ainakin elämäni aikana maksanut niin maan penteleen paljon veroja, että laitan takuuvarmasti lapseni virikehoitoon, kun hän kolme vuotta täyttää. Eli koska olen muksuni hoitopaikan jo tähän ikään mennessä ainakin satakertaisesti veroina maksanut niin tulen myös kyseistä oikeutta käyttämään.
Aika erikoinen peruste. Oletko laskenut paljon sinä olet maksanut yhteiskunnalle? Voipi olla että "makselet" veroissa niitä omia menojasi vielä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Niin, mä lähden siitä ajatuksesta että niitä kerhoja ja puistoja on lähellä...sekä niitä kavereita, ei kait ne siellä päiväkodissa ole 24/7.
Niin, jos lähtee siitä ajatuksesta. Onhan se ihan hieno ajatus - ei vain toimi käytännössä joka kunnassa ja kaupungissa.
 
vieras
Onhan niitä täälläkin lähellä, mutta puistoissa on 1-2-vuotiaita ja kerhoissa ei ole tilaa.

Ei päivähoitolapsia kyllä ainakaan täällä tapaa iltaisin puistoissa tms. Hoitopäivien jälkeen harva jaksaa lähteä enää puistoon kököttämään. Viikonloppuisin joskus.
 
OMG
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:
Niin, mä lähden siitä ajatuksesta että niitä kerhoja ja puistoja on lähellä...sekä niitä kavereita, ei kait ne siellä päiväkodissa ole 24/7.
Niin, jos lähtee siitä ajatuksesta. Onhan se ihan hieno ajatus - ei vain toimi käytännössä joka kunnassa ja kaupungissa.
jos ei ole kerhoja tai ystäviä lähellä niin miten se lapsi sinne päivähoitoon pääsee? sekö on siinä naaprurissa sitten vai?
 
kolmen äiti
Jauhetaan säästöistä, mutta missä ne vaihtoehdot on????
Niin kaun, kun vaihtoehtoja ei ole, niin aika moni pitää lapsensa osa-päiväisenä, mikä on ihan ymmärrettävää. Jos naapurustossa ei ole saman ikäisiä kavereita. Ja nyt tarkoitan isompia lapsia 4-5v.

Täällä on ainoa vaoihtoehto seurakunnan kerho, joka on täynnä. Ei ole edes varmaa saako lapsensa sinne. Mun tyttö oli siellä, eikä tykännyt yhtään. Mieluummin olisi ollut hoitopaikassa, mutta mä olin silloin niin tyhmä että otin tytön kotiin jäädessäni ä-lomalle.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Jauhetaan säästöistä, mutta missä ne vaihtoehdot on????
Niin kaun, kun vaihtoehtoja ei ole, niin aika moni pitää lapsensa osa-päiväisenä, mikä on ihan ymmärrettävää. Jos naapurustossa ei ole saman ikäisiä kavereita. Ja nyt tarkoitan isompia lapsia 4-5v.

Täällä on ainoa vaoihtoehto seurakunnan kerho, joka on täynnä. Ei ole edes varmaa saako lapsensa sinne. Mun tyttö oli siellä, eikä tykännyt yhtään. Mieluummin olisi ollut hoitopaikassa, mutta mä olin silloin niin tyhmä että otin tytön kotiin jäädessäni ä-lomalle.
Komppaan.

Moni ottaisi riemusta kiljuen vaihtoehdon vastaan, mutta jos sitä ei ole, on tyhjästä paha nyhjäistä. Ja vanhemmista lapsista minäkin puhun.

Minusta seurakunta ei ole velvollinen järjestämään ainoana tahona esim. kerhotoimintaa lapsille, ja isoissa kunnissa tällainen kuvio on sitäpaitsi mahdoton. Kaikki halukkaat eivät mahdu mukaan. Kirkollisveron maksajana sekin tuntuu typerältä, että ainoa vastine, jonka verorahoilleen nyt saisi, on yhtälailla myös kirkkoon kuulumattomien ulottuvilla eikä seurakuntaan kuuluminen esim. vaikuta siihen, ketkä paikat kerhosta saavat. En myöskään usko, että kirkkoon kuulumattomat ovat innoissaan viemässä lapsia juuri srk:n kerhoon.

Kaiken tämän taustalla on vain kuntien halu säästää lapsista koituvissa menoissa, ei mikään muu. Puhutaan lasten edusta, mutta todellinen motiivi on raha. Luuletteko, että säästynyt raha tulee perheiden hyväksi tai näkyviin esim. laadukkaampana tai pienempinä päivähoitoyksikköinä? Ei todellakaan tule vaan sitten kun hoitopaikkaa oikeasti tarvitsee, sitä on entistä vaikeampi saada läheltä ja se osoitetaan entistä isommista yksiköistä.
 
kolmen äiti


Kaiken tämän taustalla on vain kuntien halu säästää lapsista koituvissa menoissa, ei mikään muu. Puhutaan lasten edusta, mutta todellinen motiivi on raha. Luuletteko, että säästynyt raha tulee perheiden hyväksi tai näkyviin esim. laadukkaampana tai pienempinä päivähoitoyksikköinä? Ei todellakaan tule vaan sitten kun hoitopaikkaa oikeasti tarvitsee, sitä on entistä vaikeampi saada läheltä ja se osoitetaan entistä isommista yksiköistä. [/quote]

Juuri näin!
 
Jo muutama kotiäiti lapsineen voi kokoontua vaikka johonkin puistoon ja järjestää sitä ohjattua toimintaa...tosin jos muut äidit on töissä ja lapset päiväkodissa niin sitten on turha yksinään siellä puistossa nököttää ja leikkiä et ois muitakin mukana.
 
dddd
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Moni eskarilainenkin pitäisi jäädä silloin kotiin....moni äiti on pikkuisen kanssa kotona kun vanhempi on neljätuntia päivässä eskarissa....
Jos eskaria ei laskettaisi päivähoidoksi?
Onhan sekin "hoitoa" päiväkodissa...joten sellainen lapsi on turha siellä....
Se 4 h ajan ei ole hoitoa! Minun poika on eskarissa sen 4h maksuttoman ajan ja sitten haen kotiin. Ei tulis mieleenkään antaa olla koko päivää maksullisesti kun kotona olen. Koulua se on se 4h ajan ja sitten vaihtuu hoidoksi niillä jotka ovat koko päivän!
 
OMG
Alkuperäinen kirjoittaja dddd:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja miä:
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Moni eskarilainenkin pitäisi jäädä silloin kotiin....moni äiti on pikkuisen kanssa kotona kun vanhempi on neljätuntia päivässä eskarissa....
Jos eskaria ei laskettaisi päivähoidoksi?
Onhan sekin "hoitoa" päiväkodissa...joten sellainen lapsi on turha siellä....
Se 4 h ajan ei ole hoitoa! Minun poika on eskarissa sen 4h maksuttoman ajan ja sitten haen kotiin. Ei tulis mieleenkään antaa olla koko päivää maksullisesti kun kotona olen. Koulua se on se 4h ajan ja sitten vaihtuu hoidoksi niillä jotka ovat koko päivän!
esikoulu on ESIOPETUSTA eli koulua, se on aivan eriasia kuin päivähoito, että selittäkää vasta sitten kun tiedätte asioista jotain!
 

Yhteistyössä