Tänään ruokakaupassa

pimu
Maidostahan on nyt tullut uusi ikuisuusaihe. Kukapa sen tietää tai määrittelee, mitä ihmisen on oikeasti tarkoitus panna suuhunsa. Vaikka me ei olla lehmäntissi suussa synnytty, niin ei olla sen paremmin vesihana suussakaan tultu tähän maailmaan. Vaikken Jumala olekaan niin veikkaan, että moni luonnosta peräisin oleva tuote on tarkoitettu ihmisen ja eläinten käytettäväksi ja mahdollisimman vähän käsiteltynä tietysti. Eli eikös maito ja varsinkin punainen sellainen ole aika luonnollinen tuote, vaikka se nyt on tehtaassa käynytkin ja sitä on käsitelty, mutta onhan se luonnollisempi kuin moni muu tuote.
Itsekin käytän normaalia kevytmaitoa ja olen työsäni nähnyt miten vanhusten hoitokodeissa käytetään punaista maitoa ja voita, koska vanhempi ikäpolvi on niitä tottuneet käyttämään. ja keskimääräinen ikä näissä hoitokotipaikoissa on ollut korkea.

No jos tarkoitus on ottaa mallia eläimistä, niin uskon, että jos jättäisin kulhollisen maitoa villieläimille, niin kyllä lihaa syövät villieläimet sen joisivat. Ihmiset tekee ja syö kaikenlaista, kun ne pystyy ja haluaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pimu:
Maidostahan on nyt tullut uusi ikuisuusaihe. Kukapa sen tietää tai määrittelee, mitä ihmisen on oikeasti tarkoitus panna suuhunsa. Vaikka me ei olla lehmäntissi suussa synnytty, niin ei olla sen paremmin vesihana suussakaan tultu tähän maailmaan. Vaikken Jumala olekaan niin veikkaan, että moni luonnosta peräisin oleva tuote on tarkoitettu ihmisen ja eläinten käytettäväksi ja mahdollisimman vähän käsiteltynä tietysti. Eli eikös maito ja varsinkin punainen sellainen ole aika luonnollinen tuote, vaikka se nyt on tehtaassa käynytkin ja sitä on käsitelty, mutta onhan se luonnollisempi kuin moni muu tuote.
Mä olen samaa mieltä kanssasi. Emme me ole syntyneet sen enempää lehmänkulki tai porkkananvarsikaan suussa, joten sen puolesta ei voi määritellä mikä on ihmiselle hyvä ruokavalio. Sen sijaan ihminen on vuosituhansia elänyt tietyillä ruokavalioilla, jotka vaihtelevat asuinpaikan mukaan ja sillä on hyvin pärjätty.

Välimeren maissa ruokavalio on koostunut enemmän kasviksista, kalasta jne, grönlannissa on eletty valaanlihalla ja rasvalla, pohjoismaissa on käyetty myös lehmänmaitoa aikuisten ruokavaliossa ja laktoosi-intoleranssi on täällä vähemmän yleistä kuin esim kaukoidässä tai keskieuroopassa, jossa maitoa ei ole käytetty joko lainkaan tai vain vähäisenä määränä ruoanlaitossa.

Itsekin olen sitä mieltä, että aikuinen ihminen pärjää ilman maitoakin, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia.

Sen sijaan vanhusten on hyväkin juoda punaista maitoa ja syödä aitoa voita.

Itse ostaisin mielelläni käsittelemätöntä maitoa suoraan lehmän utareesta, mutta mistäpä semmoista nykypäivänä saisi. Ei viitsisi maallekaan ajella huhuilemaan, jotta kellä olisi aitoa maitoa tarjolla...

pimu
Alkuperäinen kirjoittaja f-f:
Itsekin olen sitä mieltä, että aikuinen ihminen pärjää ilman maitoakin, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia.

Itse ostaisin mielelläni käsittelemätöntä maitoa suoraan lehmän utareesta, mutta mistäpä semmoista nykypäivänä saisi. Ei viitsisi maallekaan ajella huhuilemaan, jotta kellä olisi aitoa maitoa tarjolla...
osta oma lehmä:)

Mitäköhän naapurit tykkäis jos tohon partsille lykkäis lehmän asumaan? :D

pimu

Mitäköhän naapurit tykkäis jos tohon partsille lykkäis lehmän asumaan? :D
:D Ainakin tulis vaihteeksi muutakin valituksen aihetta kun parvekkeella tupakointi.

hk
Meidän ukki ja mummi ei muuta juokaan kun maitoa suoraan navetan tonkasta (ja se se vasta rasvaista onkin). Ja hoikempia ja terveempiä vanhuksia saa kyllä hakea. Kummallakaan ei ole mitään pitkäaikaissairauksia ja ikää jo yli 80

Yhteistyössä