Tänään hakemaan 300 000e:n lainaa, kellään samansuuruista?

• Viestiketjun aloittaja "Hui"
  • Ensimmäinen viesti
"poikia3"
Juu, makuasioita tosiaan. Meillä talo oli edullinen ihan siksi, että hukkaneliöitä ei ole. 110 asuinneliötä riittää meille mainiosti. Mistään ei kyllä tingitty, joten meidän makuun talo on sangen kunnollinen ja hyvillä materiaaleilla tehty. Ei tällä velalla kuitenkaan esim. kivitaloa rakennettaisi.

Hinnat voi olla PK- seudulla kalliimmat, mutta tuskin ne Turun hintoihin ihan valtavasti poikkea.

Muoks: ja meillä oli siis kohtalainen summa omaa rahaa projektissa mukana.
Laskelmissasi et huomioi myöskään hintojen pääkaupunkiseutu lisää. Monet työt ovat täällä huomattavasti kalliimpia teettää kuin muualla Suomessa, jos edes saat jonkun jotain hommaa tekemään. Tarjouspyyntöihin ei välttämättä edes vastata tai saat aivan älyttömän suuren tarjouksen. Talopaketitkin maksavat enemmän pääkaupunkiseudulle toimitettuna.

Uskoisin myös, että sekä vesi- että sähköliittymissä saattaa olla pääkaupunkiseutulisää.

"mie"
No mut kyllä sulla on aika paljon enemmän käsissä 30 vuoden päästä kuin sillä joka on vuokralla asunut =)
Ei vältämättä. Eihän vuokralla asujan tarvitse tyhmä olla..... Jospa hän on säästänyt esim. kaikki ne rahat, jotka minä omistusasujana olen maksanut esim. korkojen muodossa pankille, lisäksi kaikki kunnostukset ja remontit, kodinkoneet yms, jotka eivät vuokralaiset kukkaroa rasita.

Turkilmas
[QUOTE="Hiphei";24848298]Jos ei ota ikinä lainaa, ei ikinä saa mitään. Jos ostaa halvan talon, se on luultavasti homeinen. Meillä on tuollainen iso laina ja pitkä maksuaika. Elintaso on hyvä, me saadaan palkkaa käteen kuukaudessa yhteensä n. 4000 euroa. Me ei haluta asua vuokralla. Me myydään omistusasunto ja rakennutetaan uusi talo. Meidän elämänlaatu ja elintaso ei tule notkahtamaan missään vaiheessa. Olen tyytyväinen. Moni on kateellinen.

4 tonnia on se vähimmäismäärä, joka jää sen kuukausittaisen lainan maksun jälkeen. Kesällä nosteltiin usein 6000 tonnia käteen. Auts vaan sullekin siis.[/QUOTE]

Aika hassua ilmoittaa nettotuloiksi neljä tonnia jos tulot todellisuudessa on 5500-7500€, olettaen että lyhennys+korko on kuussa about 1500€ :).

Turkilmas
[QUOTE="poikia3";24848307]Pääkaupunkiseudulla, esim. Espoossa kyllä jo pelkästä tontista saa pulittaa yli 200.000 euroa, jopa enemmän.[/QUOTE]

Juu, meillä on jopa täällä minne me rakennettiin, tontin hinnat arvossaan. Tää on semmoista rikkaiden aluetta ja tontit maksaa helposti yli 100 000 euroakin. Uskon että Espoossa on vielä kovemmat tonttihinnat. Mä otin vaan jostain aiemmasta viestistä tuon 100 000 euroa kun kirjoittaja totesi hintojen pyörivän 100-200te:n tienoilla.

Mulla ei olis ikinä varaa parinsadan tonttiin, se satanenkin kirpaisisi. Pankista kyllä saataisiin tarvittava määrä lainaa, mutta mieluummin hakisin muualta halvemman tontin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Aapee"
No niin, ap tuli pankista. Lainalupaus 350te, ilman vakuuksia.. Aletaan siis rakentamaan, tarkoitus ois pysyä n. 300 te:ssä mutta haluttiin laskea varuiksi enemmän jos tulee yllätyksiä. Perheen vuositulot yht 100 000 e ja nyt asunto josta lainaa jonkun verran jäljellä. Katsotaan uskaletaanko olla myymättä ennenkuin talo on valmis. Lupa saatiin siihenkin.. Riippuu siitä miten Euroopassa rytisee.

"vieras"
[QUOTE="Aapee";24848930]No niin, ap tuli pankista. Lainalupaus 350te, ilman vakuuksia.. Aletaan siis rakentamaan, tarkoitus ois pysyä n. 300 te:ssä mutta haluttiin laskea varuiksi enemmän jos tulee yllätyksiä. Perheen vuositulot yht 100 000 e ja nyt asunto josta lainaa jonkun verran jäljellä. Katsotaan uskaletaanko olla myymättä ennenkuin talo on valmis. Lupa saatiin siihenkin.. Riippuu siitä miten Euroopassa rytisee.[/QUOTE]

Miten ihmeessä voi olla laina ilman vakuuksia? Sadan tuhannen nettotuloilla lainan maksu ei varmaan ole kovin vaikeaa.

"vieras"
Sehän riippuu täysin teidän tuloista, et onko toi suuri laina ja siitä missä päin asutte. Kai toi etelässä on ihan normi laina, luulisin? Meidän piti ottaa 220 000 ja mä olen tällä hetkellä yhtäkkiä työtön. meillä on helsingissä omistusasunto, et voidaan se myydä, jos tekee tiukkaa. Keväällä alkais lainan lyhennys, et talo ei ole vielä valmis. Tällä hetkellä näyttää, et joudutaan hakeen vielä yks 20 000 lisää. Mut ei varmaan saada, kun mä olen työtön.

"Aapee"
Kuukausitulot vaihtelevat mutta kyllä yleensä vähintään muutama tonni per pää.. Uskon kyllä että selvitään kuukausieristä. Mutta kyllähän tämä itseäkin hirvittää.. Ihana tosin saada se unelmakoti! Pitkään tätä on pohdittu ja sillä välin lyhennetty nykyistä asuntoa..

merkonomi
[QUOTE="Aapee";24849016]Bruttotulot, veroprosentti on aikas korkea :) Valtiontakaus riittää, hämmästyttiin itsekin..[/QUOTE]

Joko sinä tai pankki vedättää. Tai molemmat.

"Valtiontakauksen suuruus on enintään 20 prosenttia omistusasuntolainasta, kuitenkin korkeintaan 50 000 euroa asuntoa kohti. Takaus myönnetään enintään 25 vuoden pituiselle lainalle."

20% 350 000 eurosta on 70 000, eli 20 000 enemmän kuin takauksen maksimisumma.
Lisäksi kerroit kk-erän olevan 1500 euroa. Sillä ei makseta 350keuron lainaa 25:ssa vuodessa. Eikä kyllä todennäköisesti 300 000 euron lainaakaan.

skeptikko
Joo mut sittenhän se asunto on vakuutena eikä tuo "lainaa ilman vakuuksia" pidä paikkaansa. En mä oikein usko tähän juttuun, juurikin ylempänä mainituista syistä.

"Aapee"
Ok, ap korjaa. Mä en tunne tätä sanastoa niin hyvin niin sekoitin takaajat ja vakuudet keskenään. Siis takaajia ei tarvita. Nykyinen asunto riittää joltain osin ja sit se valtiontakaus.. Mutta näin meille luvattiin. En osaa sanoa onko niin poikkeuksellista.

Ja tuosta kk-erästä. Me haluttiin se melkeinpä pienimmäi sillä 25v laina-ajalla. Just näiden huonompien kesäkuukausien takia. Todellisuudessa teemme useina kuukausina ylimäär. lyhennyksiä..

iso perhe/
Meillä on asuntolainaa jäljellä 95 000 (arvo vähintään 270 000) talo vain muutaman vuoden vanha ja lisäksi mökkilaina 150 000 (arvo noin 170 000, vasta hankittu mökki)
Eli ei meitä pelota nuo lainat, yhdessä lyhennetään 1700kk ja laina-aika molemmilla muitaakseni alle 16v.

Meidän perheen nettotulot on tällä hetkellä noin 5400e/kk ja näköpiirissä on nettotulojen lisääntymistä, joten pelkoa ei pitäisi olla. Minusta lainan määrä on täysin kiinni perheen omaisuudesta ja tuloista ja tavasta käyttää rahaa, joku ei selviä edes pienestä lainasta, joku toinen helposti isostakin...

"aapee"
Sampopankista, ollaan siellä asiakkaina. Ajateltiin kylläkin kävästä vielä toisessa pankissa kilpailuttamassa marginaalia.. Ja voihan olla ettei sieltä saakaan noin hyvää lainaehtoa. Kuitenkin omassa pankissa näkevt että ollaan aina hoidettu pankkiasiat hyvin.

Arew
Sampo on ainakin meillä ollut hyvä ja joustava asuntolainapankki! Alunperin lainaa oli varmaan jotain 300000, mutta nyt jäljellä jotain 222000. Marginaali mukavat 0,3 kun aktiivisesti aikoinaan alhaisten marginaalien aikaan tuota saimme vielä silloisesta alaspäin viilattua.

"vieras"
Meillä laina tuota luokkaa, lyhennys n.1500e/kk ja tarkoitus lyhennellä välillä isompia eriä. Yhteensä bruttotulot 190-200 000/v, kuukausittain vähän vaihtelee. Hirvitti kyllä vähän :) .

Yhteistyössä