Tämä EI ole PAHALLA mutta miksi ihmeessä (raha juttuja)

ihmiset ei huolehdi raha asioistaan paremmin? Ymmärrän että voi olla tiukkaa taloudellisesti ja joka sentti pitää laskea, mutta jos havahdutaan viikkoa-kahta ennen siihen että tilillä ei ole kuin euro rahaa ja pitää pärjätä lapsilisiin niin missä vika?
Vielä ymmärtää jos joskus näin käy, mutta toisille tämä tuntuu tulevan yllätyksenä kuukaudesta toiseen.
Siihen kun vielä haukutaan sosku joka ei antanutkaan samantien rahaa kun tajusi sinne mennä tai diakoni joka ei lämmennyt ajatukselle antaa maksusitoumusta. Samaan syssyyn haukutaan kaveri joka aina pelastaa mutta kerrankin sanoi vastaan että pitäiskö teidän miettiä tuota rahankäyttöä

Oikeasti, itsellä kaveri joka lähes joka kuukausi havahtuu tässä vaiheessa että rahat loppuu kesken, ei pärjää lapsilisiin. en ymmärrä miksi ei voida jo kuukauden alussa viedä soskuun hakemusta tai pyytää tekemään päätös jo seuraavallekin kuukaudelle? Miksi ei ennakoida yhtään ja katsota ja lasketa miten saada rahat riittämään?

Anteeksi urputus mutta suututtaaa, sain juuri puhelun toiselta kaverilta joka kertoi kuinka minut oli haukuttu kun en lainannut rahaa tälle toiselle. en kyllä edes sanonut että en lainaa, sanoin vain että eikö hän voisi hakea soskusta apua ajoissa, että laittais nyt jo ensi kuulle hakemuksen vireille.

en tiedä ymmärtääkö kukaan tästä mitään. Ei ehkä, suuttumus niin pinnassa ja väsymys.

Mä voin rehellisesti myöntää, että saan olla onnellinen et mulla on mies joka osaa hoitaa taloutta, vaikka kultalusikkasuussa onkin syntynyt. Mä itse tuhlaan milloin mihinkin rahani (en itse edes tiedä minne ne häviää) ja sit olenkin jo 10 päivän jälkeen jo melkein rahaton. Paljon on elämän vielä minua opetettava ja paljon olen itsekkin yrittänyt. Jonain päivänä minäkin osaa olla tarkempi rahoistani!

joo, kuule köyhä opiskelija olen ja en mäkään tajua! :eek: En oo rahaa lainannu/ottanu lainaa/luottoa/osamaksua koskaan kun osaan laskea ja olen pistäny säästöön pahan päivän varalle. sieltä tietty joskus on täytynyt rahaa ottaa, mutta omaahan se on. :D

sinna
Ymmärrän tuohtumuksesi. Jos itse osaa hoitaa raha-asiat kunnolla, se riittää. Ei toisten raha-asioista pitäisi joutua stressaamaan. Joskus jos ihan pakkotilanne, niin tottakai kaveria jelpataan, mutta jatkuvaa persaukisuutta en ymmärrä, tuolloin voi katsoa peiliin ja miettiä, mikä meni vikaan.

Taitavat siellä soskussa elellä reaaliajassa, luulisin että siellä mennään viikko ja kuukausi kerrallaan. Kun yleensähän sen pitäisi olla sellainen viime sijainen apu, ei toistuva juttu. Vaikka tiedän, että käytännössä se kuitenkin monella niin on. Mutta totta kyllä, että minultakin on apuja pyydetty, kun on mennyt talous liian tiukille, ja sitten suututtu kun en ole lainannut.

Moni pitää minua jonkinlaisena pankkina, että jos itteltä loppuu niin Kiiskis lainaa kun se on niin tarkka taloudestaan :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Sosku ei tee näin aikaisin mitään päätöksiä ensi kuulle etukäteen, sen tiedän ainakin muuhun ottamatta kantaa.
kyllä tekee sen minä taas tiedä :D siis ainakin jos muuttumattomat tulot. Täällä ainakin ennemminkin suosivat että tehdään kahdelle kuukaudelle kerrallaan päätös. Rahat maksetaan tilille vasta seuraavassa kuukaudessa.

+
Mä ennen opiskeluja ja ja vielä opiskelujen aikana oli tollanen, tietty ei ollu lapsia, joten ei ollut lapsilisiä mitä odottaa.. kaikki meni mikä tuli jo ennen kun ehti tulla. sit yhtäkkiä alkokin rahaa olla ja aloin laskemaan tarkkaan. sanotaan että suurin osa oppii kantapään kautta. nyt rahaa on reilusti pahan päivän varalle ja olen huomannut että mussa on jotain ihme fetissin piirteitä. :D tykkään käydä säästötilillä katsomassa kuinka paljon siellä on rahaa ja aina siirrän sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja naisenergiaa:
Sosku ei tee näin aikaisin mitään päätöksiä ensi kuulle etukäteen, sen tiedän ainakin muuhun ottamatta kantaa.
kyllä tekee sen minä taas tiedä :D siis ainakin jos muuttumattomat tulot. Täällä ainakin ennemminkin suosivat että tehdään kahdelle kuukaudelle kerrallaan päätös. Rahat maksetaan tilille vasta seuraavassa kuukaudessa.
No se vaihtelee kunnittain/kaupungeittain tietysti, eli molempi oikeassa.

asa
Mulla ainakin yksinäisyys ja huono itsetunto olivat syitä ostelulle. Tuli nopeasti hyvä mieli kun sai jotain itselleen. En ole oikein osannut säädellä rahaa koska se on ainoa millä olen saanut hetkellisesti hyvän olon. Toisilla kai suklaa, alkoholi tai pelit ajaa saman asian.

Jossain vaiheessa huomaa velkaa olevan sen verran ettei enää välitä.

hoplaa
Missä planeetalla nämä ihmiset elää jotka haluaa uskoa aina että kaikkeen löytyy taustalta masennus, alkoholismi tai jotkut muut ongelmat?

Kyllä toinen puoli ihmisistä vaan on niitä jotka ei jaksa ajatella rahajuttuja ja tuhlaa kaiken sitä myötä kun tulee. Surullista vaan ettei jaksa miettiä edes lasten takia, sitten on kuun viimeinen viikko makaronivellillä.

En ymmärrä sitä laisinkaan, mutta luonnekysymys se on täysin.

vieras
Niin toi on varmaan totta, että vaan kantapään kautta oppii. Harmi vaan, jos tuo vaihe jää siiheksi kun on lapsia, koska lapset joutuvat sitten rahattomuudesta kärsimään. Niin kauan kun sosku, diakonit tai kaverit pelastaa aina pulasta, ei henkilö opi varmasti mitään muuta kuin että rahat kannattaakin tuhlata johonkin kivaan silloin kun sitä on, koska joku muu tulee ja huolehtii ne ikävät velvoitteet, kuten ruoan oston, mihin koko tili muuten menisi :(

Toisaalta.. mitä hyötyä siitä on, jos asenne on se, että kaikki mitä tulee, käytetään saman tien ja loppukuu ollaan kumminkin p.a. Jos kerran kuussa sieltä saa rahaa, niin kyllä se samalla lailla palaa sai sen tililleen 1.4. tai 15.4.

Alkuperäinen kirjoittaja hoplaa:
Missä planeetalla nämä ihmiset elää jotka haluaa uskoa aina että kaikkeen löytyy taustalta masennus, alkoholismi tai jotkut muut ongelmat?

Kyllä toinen puoli ihmisistä vaan on niitä jotka ei jaksa ajatella rahajuttuja ja tuhlaa kaiken sitä myötä kun tulee. Surullista vaan ettei jaksa miettiä edes lasten takia, sitten on kuun viimeinen viikko makaronivellillä.

En ymmärrä sitä laisinkaan, mutta luonnekysymys se on täysin.
Juu ei ole taustalla aina sairautta tms.

No se vaihtelee kunnittain/kaupungeittain tietysti, eli molempi oikeassa.
Näin se varmaan muuten onkin. Meillä täällä käsittelyajat niin pitkät että tietty helpottaa virkailijan työtä että tehdään kahdelle kuukaudelle kerrallaan päätökset.

+
suurin osa ihmisistä ketkä valittaa että rahaa ei ole, niin heillä on hienot paljon bensaa vievät autot. lapsilla reimatecin haalarit, lassietec on aivan yhtähyvä. käyvät baareissa ym.. ja siis tottakai on niitä oikeesti köyhiä, mutta olen huomannut että he eivät valita ja saavat jopa säästöönkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
Toisaalta.. mitä hyötyä siitä on, jos asenne on se, että kaikki mitä tulee, käytetään saman tien ja loppukuu ollaan kumminkin p.a. Jos kerran kuussa sieltä saa rahaa, niin kyllä se samalla lailla palaa sai sen tililleen 1.4. tai 15.4.
mutta voisiko tuonkin soskun kanssa sopia että sosku maksaa vaikka puolet kuun alussa ja toisen puolen puolissa välin?

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:
mutta voisiko tuonkin soskun kanssa sopia että sosku maksaa vaikka puolet kuun alussa ja toisen puolen puolissa välin?
Jaa-a, enpä tiiä.... aikamoista holhoustahan se jo olisi.. Mutta toiset sen kyllä melkein vaatisivatkin, kun ei vaan itse osaa :/

Yhteistyössä