Tämä EI ole PAHALLA mutta miksi ihmeessä (raha juttuja)

vieras
Kantapäänkautta me ollaan opittu mut onneksi oppirahat on maksettu ja luottotiedot säilytetty :D
Mut mä rutisin kans ennen ku kaikki on kallista ja maksaa, kun tajusin et miksi meillä ei rahat riitä mihinkään.
Ja nyt riittää ja tarpeellinen saadaan joka kuukausi ja laskut maksettua.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
suurin osa ihmisistä ketkä valittaa että rahaa ei ole, niin heillä on hienot paljon bensaa vievät autot. lapsilla reimatecin haalarit, lassietec on aivan yhtähyvä. käyvät baareissa ym.. ja siis tottakai on niitä oikeesti köyhiä, mutta olen huomannut että he eivät valita ja saavat jopa säästöönkin.
Se on ihan sama mitä merkkiä mikäkin on.
Vain eletään yli varojen,menee rahat sitten mihin tahansa.

vierass
En kyllä ymmärrä minäkään. Mulla ei ole yhtään kaveria, joka sössisi raha-asiansa tolla tavoin. No ite olen köyhin, mutta varmasti myös säästäväisin :D Sisko on vähän tollanen huithapeli rahan suhteen ja asenne on just se, että kun on kituuttanut sit sen loppukuun niin kun alkukuusta tulee rahaa niin sitä käytetään miten sattuu ja loppukuussa taas sama tilanne... Olen yrittänyt neuvoa, tehdä laskelmia, antaa eri vinkkejä, mutta eipä se siitä miksikään muutu. Tulot on varmaan kaksi kertaa enemmän kuin mulla, sisko joka kk kinumassa vanhemmilta rahaa, mulla säästössä tuhansia euroja... Että väitän suuresti noiden rahaongelmien olevan ihmisestä kiinni.

näin
Minä olen sitä mieltä, että tuo on persoona-, luonne- tai lahjakkuuskysymys. Mieheni on ihan toivoton raha-asioiden kanssa ja olisi tarvinnut sen suhteen holhoojan jo parikymppisenä, ettei tarvitsisi vielä kolmekymppisenä maksella niitä mokia. Joillain ei vaan ole sellaista taitoa, eikä se näytä kehittyvänkään, vaikka esim. elämänkumppani kuinka koittaisi opastaa. Meillä homma pyörii ainoastaan sen takia, kun minä hoidan kaikki mahdolliset raha-asiat taloustilin kautta, vaikka kummallakin on muuten omat tilit.

Holhoajaa tai jotain ulkopuolista raha-asioiden hoitajaa siis suosittelisin ihan oikeasti tuollaisille ihmisille, jotkut eivät opi, vaikka kuinka vaikeaksi menisi...

kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja asa:
Mulla ainakin yksinäisyys ja huono itsetunto olivat syitä ostelulle. Tuli nopeasti hyvä mieli kun sai jotain itselleen. En ole oikein osannut säädellä rahaa koska se on ainoa millä olen saanut hetkellisesti hyvän olon. Toisilla kai suklaa, alkoholi tai pelit ajaa saman asian.

Jossain vaiheessa huomaa velkaa olevan sen verran ettei enää välitä.
Mulla vähän samaa :shame:

Tosin velkaa ei oo ja shoppailut on kirppikseltä... Rahat loppuu joka tapauksessa aina kesken, joten vaikka en ostaisikaan mitään ylimääräistä, ei päästäis monta päivää pidemmälle.

Miehellä ei ole tällä hetkellä tuloja ollenkaan ja menoja on, jotka pakko maksaa, vaikkei sossu niitä hyväksykään.

Yhteistyössä