Tällasesta en oo ikinä kuullutkaan! (Rako vatsalihasten välissä.)

  • Viestiketjun aloittaja aijjaakiva.
  • Ensimmäinen viesti
aijjaakiva.
Synnytyksestä tulee huomenna kolme viikkoa, tänään sitten netin suuresta maailmasta eteeni tupsahti juttu raosta vatsalihasten välissä, joka jää synnytyksestä, enkä ollut moisesta koskaan kuullutkaan. Ja sitten pitkän etsinnän jälkeen (luultavasti) itseltäni tuon raon löysin.

sitten luin pelotteluja, miten ei saa treenata "normi" vatsalihaksia, eikä 3kkteen synnytyksestä ei saisi edes sängystä nousta kuin kyljen kautta tai jää pömppö maha, koska rako ei mene umpeen.

Todellakin nousen melkein pelkästään vatsalihaksilla sängystä, ja monia kertoja päivässä nousen vauva sylissä vatsalihasten voimalla istumasta seisomaan. Olenko nyt menettänyt kokonaan toivoni litteästä vatsasta? :D

Ja jos joku voisi muutenkin vähän valaista ja kertoa paremmin tästä mystisestä vaosta. :)

Kiitos etukäteen :p
 
"annika"
no kyllä mä oon ymmärtäny että ihan normielämää voi elää, mutta että vain syviä vatsalihaksia saa tehä ennenkö se rako on menny umpeen. ja on kovasti yksilöllistä millon se menee, ei välttämättä tuo 3kk riitä, jollakin voi olla vaan muutaman viikon. avautuuhan se seuraavassa raskaudessa taas jokapatapuksessa ja sen jälkeen saa uuden mahdollisuuden kasvattaa se umpeen.
 
"höh"
Ei mulle kukaan tollasta kertonut, vaikka lääkäri sen raon tuolta vatsalihasten välistä löytikin 2. syntymän jälkeen. En siis mitenkään miettinyt miten päin nousen sängystä tai miten treenaan vatsalihaksia... ja kyllä mä sen vatsan oon ihan litteeks saanut jopa tämän 3. jälkeenkin :D
 
"aloittaja"
sitten on niin ristiriitasta nuissa kesksuteluissa, kun jotkut sanoo että ei missään nimesssä saisi treenata ENNEN kuin rako on ummessa, jotkut taas sanovat että pitäisi juuri treenata että vako menee umpeen, kumpaa tässä nyt sitten uskoa? :D
 
"vieras"
Ei pitäis olla mikään mystinen juttu. Kyllä siitä synnärilläkin kerrottiin ja ainakin meillä on synnärillä mahdollisuus osallistua fysioterapeutin pitämään jumppaan, jossa asiasta kerrotaan enemmän ja harjoitellaan syvien vatsalihasten treenaamista ja sitten noiden "ilolihasten" treenausta.

Tuollainen sängystä ylösnouseminen on vähän hifistelyä, mutta siis niitä vatsalihaksia ei pidä alkaa tekemään ennen kuin ne vatsalihakset on kuroutuneet takaisin umpeen eli se mainitsemasi rako kadonnut. Tämä tapahtuu yleensä suunnilleen jälkitarkastukseen mennessä. Sitä ennen saa treenata ihan vapaasti syviä vatsalihaksia,jotta se rako kuroutuu umpeen aiemmin.

Ja tosiaan, jos ne treenit aloittaa liian aikaisin niin siihen pömppään ei tepsi kuin puukko.
 
Täällä edelleen pieni rako, ja synnytyksestä on jo yli 11 kuukautta.. sitä kyljen kautta ylösnousua kannattaa kyllä harrastaa, vaikka kyllä se tuppaa täälläkin unohtumaan..

Mulle on ainakin annettu ohjeeksi, että sellaisia harjoituksia voi tehdä, missä kaikki vatsalihakset ovat ikäänkuin "lankkuna" ja tekevät työtä yhdessä (esim. punnerrus), mutta siis pääpiirteissään erityistä vatsalihastreeniä (nousuja, pumppausta jne.) kannattaa välttää kunnes on umpeutunut se väli.

Ainakin itse oon pidättäytynyt suuremmista treeneistä, käyn sen sijaan raskaudenjälkeisessä joogassa, jossa tehdään sitä palautumista edistäviä juttuja!
 
"Jonna"
2,5v lapsen syntymästä ja on edelleen pieni rako vatsalihasten välissä. Odottelin sen umpeutumista mutta mitään ei tapahtunut. Aloin tekemään vatsalihaksia, niin syviä kuin päällimmäisiäkin lapsen ollessa 1,5v ja rako rupesi pienenemään ja pömppis myös.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";24936178]Ei pitäis olla mikään mystinen juttu. Kyllä siitä synnärilläkin kerrottiin ja ainakin meillä on synnärillä mahdollisuus osallistua fysioterapeutin pitämään jumppaan, jossa asiasta kerrotaan enemmän ja harjoitellaan syvien vatsalihasten treenaamista ja sitten noiden "ilolihasten" treenausta.

Tuollainen sängystä ylösnouseminen on vähän hifistelyä, mutta siis niitä vatsalihaksia ei pidä alkaa tekemään ennen kuin ne vatsalihakset on kuroutuneet takaisin umpeen eli se mainitsemasi rako kadonnut. Tämä tapahtuu yleensä suunnilleen jälkitarkastukseen mennessä. Sitä ennen saa treenata ihan vapaasti syviä vatsalihaksia,jotta se rako kuroutuu umpeen aiemmin.

Ja tosiaan, jos ne treenit aloittaa liian aikaisin niin siihen pömppään ei tepsi kuin puukko.[/QUOTE]

Eipä mulle ainakaan synnärillä kerrottu yhtään mitään tämmösestä. Siellä oli kansiokin missä kerrottiin palautumisesta ja liikunnasta mutta ei mainintaakaan mistään raosta. :O
 
"kolmen äiti"
[QUOTE="aloittaja";24936228]niin ja se vielä, että eihän normi kävelylenkkeily vauvanvaunujen kanssa ole liian kovaa "treenaamista" :D ?[/QUOTE]

Tuohon ylemmäs jo vastasinkin. Toi on just sitä hyvää treenaamista. Samalla voit vaunuja työnnellessä vetää vatsaa sisään niin se treenauttaa niitä syviä vatsalihaksia.
 
"vieras"
mulla se rako on pysyvä, mutta ei treenaamisen takia vaan siksi että sain synnytyksessä pahoja lihasrepeämiä vatsalihaksiin (synnytys päättyi hätäsektioon jossa leikkaushaava oli liian pieni ja lihakset repesivät sivusuunnassa kun vauvaa vedettiin ulos) . ne eivät palaudu ilman leikkausta. normaalitilanteessa lääkärin mukaan eri asia, mitään hikijumppaa ei pidä ruveta tekemään mutta normaalisti saa kyllä elää.
korjausleikkaukseen pääsen sitten ehkä joskus jos rikastun tai kunhan vanhenen tarpeeksi, leikkauksen jälkeen kun ei enää saa tulla raskaaksi ja olen vielä alle kolmekymppinen joten...
 

Yhteistyössä