Täälläpäin kaikki ns. kunnon ihmiset käy lauantaina 9-11 aikaan kaupassa. Ja muita juttuja heistä...

vierailija
Mut eikös ne tee ukoilleen ruokaa vaikka olisiva kipeinä?
Tietysti - kaiken aikaa, mutta miehet ovat hakeneet kalat vedestä. Kai ne sentään itse ovat peranneet ne heti pyynnin jälkeen, muistelen. Muistan siksi, että mun pappa on ollut kalastaja ja tuolla Montajan saarella on myös samanlainen klosterin paikka (vanha luostari). Nunnalahdeksi on kutsuttu siellä lähellä olevaa lahtea - ja tuo saarikin on ollut paljon pienempi silloin. Nykyään ei taida olla kuin leirinuotio - liian tarkkaan siivottu?
 
vierailija
Tietysti - kaiken aikaa, mutta miehet ovat hakeneet kalat vedestä. Kai ne sentään itse ovat peranneet ne heti pyynnin jälkeen, muistelen. Muistan siksi, että mun pappa on ollut kalastaja ja tuolla Montajan saarella on myös samanlainen klosterin paikka (vanha luostari). Nunnalahdeksi on kutsuttu siellä lähellä olevaa lahtea - ja tuo saarikin on ollut paljon pienempi silloin. Nykyään ei taida olla kuin leirinuotio - liian tarkkaan siivottu?
Kloosterinnokka, sanoo näköjään simolainen :)

Verkkojen kutominen on kai ollut miesten puuhaa, mutta sukankutominen on ollut kautta aikojen tärkeä perustaito - ainakin sen jälkeen, kun lampaita on alettu kasvattaa. Karvakenkiinhän on laitettu pohjoisessa aina tietynlaista (onttoa!) saraheinää, niin pysyy jalat kuivina ja lämpimänä:)

Kynttilänteot ym on olleet naisten puuhaa ja siksi valon tai kynttilöiden määrän mukaan on ajoitettu ne puuhatkin. Kaipa myöhemmin Valion maitoauton vierailu on määrännyt kaiken muun?
 
vierailija
Laiskottelu on pahasta. Ysiltä lauantaina pyykkikone päälle, matot ulos tampattavaksi ja lattioiden kuuraus :sick: Ikinä ei saanut nuorena nukkua myöhään.
Niin - mutta kun silloin ei ainakaan miesten tarvinnut riisua saappaita jalasta, kun sisälle tulivat! Ottaako kaikki vielä nykyäänkään niitä pois?
Pirjoilla on ollut kobva kilpailu siitä, kuka ehtii tekemään kaiken nopeiten ja olemaan mahdollisimman paljon hyödyksi talonväelle. Ei ollut aikaa hukattavana joutenololle - ainakaan valoisana aikana.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Birgitta_(pyhimys)

(tykkäsit tai et, niin PIRJOT juontaa tuolta juurensa:))
 
vierailija
Heh. Tunnistan lähipiiristäni näitä perusPirjoja. Tuo nurmikonleikkuu on hyvä esimerkki: missään tapauksessa sunnuntaina ei saa leikata nurmikkoa, ei pyhäpäivänä.
Matot täytyy olla pesty ennen juhannusta, samoin ikkunat (tosin ikkunat pestään toisen kerran syksyllä). Kaupassa ollaan lauantaisin klo 10 ja valitetaan kassajonoista. Samalla paheksutaan kovasti jos jonkun lapset juoksevat kaupassa.
 
vierailija
Yhdeksältä pitää olla täysi meininki päällä. Kuka sitä nyt puoleen päivään nukkuu...
Arvaa, elettiinkö meillä kotona tuolla lailla, ahdistaa vieläkin...
Mun edesmennyt mummoni meni huonokuntoisenakin joka ikinen aamu kello 7.00 rollaattorin kanssa keittiöön ja kävelykepin avulla avasi verhot. Sitten meni takas nukkumaan. Tärkeintä ettei kylän juoruämmät saaneet aihetta sanoa että onpas xxxxxx aamu-uninen (=laiska).
 
  • Tykkää
Reactions: HopeaToffee
vierailija
En ole pirjo enkä edes sanna, sillä ennen näitä uusia vapautuneita kaupan aukioloaikoja mulla teki monesti toikkaa tai sitten en ehtinyt lauantaina kauppaan ennen klo 18.
 
Hbx
Loistava ketju, kiitos että sanoitit sen mitä joskus olen itsekin miettinyt, siitä näkökulmasta että toisinaan haluaisin enemmän olla se peruspirjo. Mutta aina huomaan olevani se joka päättää pinnistää sen ison viikon kauppareissun sunnuntai-iltana koska se kuitenkin olisi heti maanantaina edessä. Perheen kanssa vedetään viikkosiivouskin usein spontaanisti sunnuntaiaamupäivänä, kun huomataan että onpa likaista, ja kun kerrankin on yhteistä aikaa ja yhdessä touhutessa sen saa menemään nopeammin. Olen se joka havahtuu jokakesäiseen matonpesuun vasta siinä vaiheessa, kun luen lehdestä kunnan ilmoituksen että matonpesupaikat sulkeutuvat viikon päästä (syyskuun alussa). Sateinen ilma ja kello 20 on ihan kelpo keli ja kellonaika käydä juoksulenkillä. Perheenä ollaan aina ne, jotka lähtevät viimeisten joukossa juhlista.

Mutta joo, kuvailemasi täydellisesti ajoittavat pirjot tekevät kauppareissut tuolloin lauantaiaamupäivisin tai viiden aikaan töistä tullessa. Siivotaan ennen viikonloppua että viikonloppuna on siistiä. Matot pestään kesäkuun alussa. Käyvät lenkillä klo 16-19 arkipäivisin (oon nähnyt ikkunasta, ja samalla miettien miten ne tekee sen, koska itse en millään kerkeä; joko ruoanlaittoa tai sitten maha vielä ihan liian täysi että jaksaisi lähteä hikoilemaan). Pirjojen perheet osaavat myös lähteä juhlista standardiajassa, eivät koskaan tee mitään fiiliksen mukaan.
 
vierailija
Siis jollain on oikeasti aikaa filosofoida kaikkea paskaa jostain peruspirjosta, jollaista ei ole olemassakaan. Sen sijaan aloittajan tapaisia viisastelijoita, joilla ei toden totta ole elämässään mitään tähdellistä tekemistä. Säälittävää.
 
Siis jollain on oikeasti aikaa filosofoida kaikkea paskaa jostain peruspirjosta, jollaista ei ole olemassakaan. Sen sijaan aloittajan tapaisia viisastelijoita, joilla ei toden totta ole elämässään mitään tähdellistä tekemistä. Säälittävää.
No aloitusviestin veivaamiseen meni 2-3 minuuttia. Vastailemisiin toinen mokoma. Paljonpa mun aikaa meni. Ja mistä sä tiedät mun tekemisistä?

Ja jos on n.15 viime vuotta kerinnyt niitä Pirjoja näkemään niin on -ilman kummempaa stalkkaamista-kerinnyt muodostua tietty mielikuva ko. ihmisryhmästä.
 
vierailija
Siis jollain on oikeasti aikaa filosofoida kaikkea paskaa jostain peruspirjosta, jollaista ei ole olemassakaan. Sen sijaan aloittajan tapaisia viisastelijoita, joilla ei toden totta ole elämässään mitään tähdellistä tekemistä. Säälittävää.
Jotku oikeesti saa palkkaakin sellaisesta työstä, vaikka ei kai ketään nimen takia ole palkattu, esimerkiksi:
"FT Pirjo-Liisa Penttilä jatkaa kehityspäällikkönä maa- ja metsätalousministeriössä vuoden 2005 loppuun, ja hänen tehtävänsä Elintarvikevirastossa on jaettu eri esittelijöille: allergia-asioita hoitaa erikoissuunnittelija Annika Nurttila, luomuvalvonnasta ja torjunta-aineista vastaa ylitarkastaja Arja Kaiponen ajalla 13.1. - 30.4.2003. Samaksi ajanjaksoksi lisäaineiden valvontaan on nimitetty ylitarkastajaksi DI Marianne Taipale."
- Eviran Kaari-lehdestä nro 1/2003 -
 
vierailija
Ja jos on n.15 viime vuotta kerinnyt niitä Pirjoja näkemään niin on -ilman kummempaa stalkkaamista-kerinnyt muodostua tietty mielikuva ko. ihmisryhmästä.
Mun mielestä se silti on pilailua toisten kustannuksella. Eikä P i r j o i s s a ole mitään vikaa, kuten ei Pirkoissa, Piritoissa eikä Pipsoissakaan. Lokakuun 7. meillä vietetään heidän nimipäivää. 3.10. he keräävät lääkekasvinsa yrttitarhastaan, poimivat ne aamupäivällä, vievät pimeään kuivumaan jne. Kyllä se sopii oikein hyvin Naantaliinkin (luostari siellä!) - paitsi pohjoisempana se kannattaa tehdä kuu-kautta (yksi kuunkierto, ei kuukausi!) aikaisemmin, ettei yöpakkanen pilaa satoa ja se on tänä syksynä 6.9. -8.9. Ihan pohjoisessa kannattaa varmistaa sato keräämällä ne 10.-11.8. tai 18.8, jolloin on täysikuu ja yrteillä lääkearvo maksimissa. Käy Turun apteekkimuseossa katsomassa, jos et usko:)

Nykyaikana voi olla, että tietoa ei saa kukaan, esimerkiksi tässä - oli yhdessä ranskankielisessä ohjelmassa, mutta ei nyt mennä siihen.
---Muita voi kiinnostaa, ks linkki.
 

Yhteistyössä