Täällä oli joskus avaus aiheesta, miksi kouluun pitää hommata sekä sukset, että luistimet...

"vieras"
[QUOTE="luna";25307517]Luistimet ehkä vielä jotenkuten menee, kun on sisähalleja joissa voi luistella ja keinojääratoja aika tiuhaan, mutta mitä hemmettiä suksilla pitäisi tehdä? Lähin latu löytyy jostakin 10 km päästä ja siellä on tarpeeksi lunta ehkä kolme viikkoa talvesta, poislukien nuo kaksi viimeisintä friikkitalvea. Meinaat, että täällä pitäisi säilöä suksia useammallekin henkilölle? Missä? Varasto on täynnä tarpeellisempaa tavaraa.

Ulkona ei voi tällä hetkellä tuosta noin vaan luistella tai hiihtää. Siellä voi pyöräillä, potkulautailla, kiipeillä puissa, liukua liukumäessä, rakentaa hiekkakakkuja, juosta, leikkiä hippaa...

En todellakaan ala säilömään murtsikkasuksia sitä muutaman kerran koulujumppaa varten. Slalomsukset meiltä kyllä löytyy, kun käydään pohjoisessa laskettelemassa. Samaten löytyy kyllä luistimet isommille lapsille ja pulkkaa ja stiigaa joita on helppo käyttää tässä ihan kotipihallamme. Murtsikkasukset ovat turhat, typerät ja niitä ei tähän taloon kyllä osteta. Koulussa saavat sitä kokeilla jos koululla on tarjota välineet ja paikka jossa sitä harrastaa.[/QUOTE]

No mä näen tässä vaan asennevamman. Lapsen mielestä murtsikkahiihto ei välttämättä ole turhaa, tylsää ja typerää, ja hänestä voisi olla mukavaa että sä jaksaisit vaikka HUIMAT 10 km ajaa hiihtoladulle hiihtämään hänen kanssaan. Mutta tod.näk. olet jo siirtänyt omat asenteesi muksuihinkin.
 
[QUOTE="vieras";25307557]Milläs viet jos ei ole lunta ja paikkaa mihin viedä? Tarkoitin nyt kumminkin, että jos tänä talvena ei ole hiihtokelejä, niin koulu tuskin vaatii teitä suksia hankkimaan. Jos taas hiihtokelit on, niin olisitte vaan tyytyväisiä että koulu hoitaa sen lasten hiihtämään opettamisen teidän puolesta, kun ette te itse niitä kumminkaan viitsi hiihtämään viedä.

Suksia ja luistimia saa myös halvalla, jos vähän viitsii etsiä. On kirpputoreja ja alennusmyyntejä, tutuilta voi kysellä. Ja joka kylänpahasessa on vähintäänkin jonkinlainen postipalvelu, niin voi hankkia ne luistimet vaikka huuto.netistä halvalla.

No jos sä et itse pidä luistelu tai hiihtotaitoa kumpaakaan minään, niin antaa olla. Taitaa olla pääasia että muksu osaa hakata sitä peliohjainta ja olla poissa tieltä ;)[/QUOTE]

No sittenhän asia on eri, jos niitä ei todella vaadita hankkimaan. En ole vain kuullut, että tällaista olisi vielä Suomessa kovin monessa paikassa tapahtunut. Ja miksi minun pitäisi olla tyytyväinen, että lapsi opetetaan hiihtämään, jos hän ei sitä taitoa tarvitse? Onhan se tietysti mukavaa osata monenlaisia asioita, mutta en minä olisi kyllä erityisen helpottunut tai onnellinen siitäkään, jos lapsille opetettaisiin oopperalauluakaan (ettei minun itse tarvitse?), vaikka olisihan sekin aika hienoa osata.
 
[QUOTE="vieras";25307575]No mä näen tässä vaan asennevamman. Lapsen mielestä murtsikkahiihto ei välttämättä ole turhaa, tylsää ja typerää, ja hänestä voisi olla mukavaa että sä jaksaisit vaikka HUIMAT 10 km ajaa hiihtoladulle hiihtämään hänen kanssaan. Mutta tod.näk. olet jo siirtänyt omat asenteesi muksuihinkin.[/QUOTE]

Ei tässä ole kyse asennevammasta, vaan ihan käytännön kysymyksistä. Sinä väität että on tärkeää osata hiihtää ja luistella, mutta et pysty perustelemaan mitä hyötyä siitä oikeastaan on. Miten ihmeessä miljoonat muut ihmiset maailmassa tulevat toimeen tätä elintärkeää taitoa?
 
"luna"
[QUOTE="vieras";25307575]No mä näen tässä vaan asennevamman. Lapsen mielestä murtsikkahiihto ei välttämättä ole turhaa, tylsää ja typerää, ja hänestä voisi olla mukavaa että sä jaksaisit vaikka HUIMAT 10 km ajaa hiihtoladulle hiihtämään hänen kanssaan. Mutta tod.näk. olet jo siirtänyt omat asenteesi muksuihinkin.[/QUOTE]

Ajaa? Millä? Pyörälläkö? :O Niin että muutama muksu murtsikkakamoineen pyörän kyytiin ja sillä polkea kymmenen kilsaa hiihtoputkelle jotta voisivat oppia hiihtämisen jalon taidon?

Vai meinaatko, että kaikilla ihmisillä on ajokortti ja oma auto jolla voi tuosta noin vaan hurauttaa maksulliselle hiihtoputkelle ja maksaa monen ihmisen pääsymaksun? Voi luoja.

Miksi juuri hiihto? Suhtaudutko samalla intohimolla vaikkapa curlingiin? Tai krikettiin? Entä kalliokiipeilyyn?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25307623:
Ei tässä ole kyse asennevammasta, vaan ihan käytännön kysymyksistä. Sinä väität että on tärkeää osata hiihtää ja luistella, mutta et pysty perustelemaan mitä hyötyä siitä oikeastaan on. Miten ihmeessä miljoonat muut ihmiset maailmassa tulevat toimeen tätä elintärkeää taitoa?
En väitä että se olisi elintärkeä, mutta jos meillä on mahdollisuus opetella ja se on vielä terveydelle hyväksi tapa liikkua, niin typerää tappaa se taito ja mahdollisuus LAPSILTA. Jos se sun mielestä on typerää ja hyödytöntä niin senkus olet luistelematta.
 
"vieras"
[QUOTE="luna";25307651]Ajaa? Millä? Pyörälläkö? :O Niin että muutama muksu murtsikkakamoineen pyörän kyytiin ja sillä polkea kymmenen kilsaa hiihtoputkelle jotta voisivat oppia hiihtämisen jalon taidon?

Vai meinaatko, että kaikilla ihmisillä on ajokortti ja oma auto jolla voi tuosta noin vaan hurauttaa maksulliselle hiihtoputkelle ja maksaa monen ihmisen pääsymaksun? Voi luoja.

Miksi juuri hiihto? Suhtaudutko samalla intohimolla vaikkapa curlingiin? Tai krikettiin? Entä kalliokiipeilyyn?[/QUOTE]

Se on taas eri asia jos EI OLE MAHDOLLISUUTTA päästä hiihtopaikalle, sitten sille ei vaan mitään voi. Mutta ei se tee asiasta typerää, tylsää ja hyödytöntä.

Jos koulu vie lapset curlaamaan, kalliokiipeilemään, keilaamaan tai vaikka pelaamaan krikettiä niin olen vaan tyytyväinen, enkä valita kaikesta. Ei tulis mieleenkään.
 
[QUOTE="vieras";25307659]En väitä että se olisi elintärkeä, mutta jos meillä on mahdollisuus opetella ja se on vielä terveydelle hyväksi tapa liikkua, niin typerää tappaa se taito ja mahdollisuus LAPSILTA. Jos se sun mielestä on typerää ja hyödytöntä niin senkus olet luistelematta.[/QUOTE]

Ja sinusta ei voi siis liikkua, jos ei luistele tai hiihdä? Sitähän koko ajan tässä jankutat, että hakatkaa sitten peliohjaimianne.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25307598:
No sittenhän asia on eri, jos niitä ei todella vaadita hankkimaan. En ole vain kuullut, että tällaista olisi vielä Suomessa kovin monessa paikassa tapahtunut. Ja miksi minun pitäisi olla tyytyväinen, että lapsi opetetaan hiihtämään, jos hän ei sitä taitoa tarvitse? Onhan se tietysti mukavaa osata monenlaisia asioita, mutta en minä olisi kyllä erityisen helpottunut tai onnellinen siitäkään, jos lapsille opetettaisiin oopperalauluakaan (ettei minun itse tarvitse?), vaikka olisihan sekin aika hienoa osata.
Ja mä haluaisin kuulla missä koulussa vaaditaan hankkimaan sukset, jos koulussa ei viedä lapsia hiihtämään ollenkaan? :D
 
[QUOTE="vieras";25307686]Se on taas eri asia jos EI OLE MAHDOLLISUUTTA päästä hiihtopaikalle, sitten sille ei vaan mitään voi. Mutta ei se tee asiasta typerää, tylsää ja hyödytöntä.

Jos koulu vie lapset curlaamaan, kalliokiipeilemään, keilaamaan tai vaikka pelaamaan krikettiä niin olen vaan tyytyväinen, enkä valita kaikesta. Ei tulis mieleenkään.[/QUOTE]

No jos lapsesi pitäisi itse hankkia välineet noihin kaikkiin, niin tottakai vain hihkuisit riemusta, että lapset saavat liikkua?
 
Meidän esikoinen "joutui" ystäviensä kanssa yksityiselle puolelle päiväkodin eskariin muuten....
Siellä ei ollut nokkahuiluja, vaan rumpuja ja kitaroita. Talvella lumikenkäilyä ja kaikkea muuta "erikoista". Oli kiva eskarivuosi, ja lapset ja me äidit tykättiin!
 
[QUOTE="vieras";25307699]Ja mä haluaisin kuulla missä koulussa vaaditaan hankkimaan sukset, jos koulussa ei viedä lapsia hiihtämään ollenkaan? :D[/QUOTE]

Ja minä haluaisin kuulla, missä olen edes tuollaista väittänyt. Sanoin, vain että vielä ei ole vaadittu, mutta todennäköisesti monessa koulussa näin kuitenkin tänäkin talvena tehdään, joten sillä ei ole väliä milloin se vaatimus esitetään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25307692:
Ja sinusta ei voi siis liikkua, jos ei luistele tai hiihdä? Sitähän koko ajan tässä jankutat, että hakatkaa sitten peliohjaimianne.
Voi toki. Eikö sun lapset saa harrastaa mitään liikuntaa mihin tarvitsee hankkia jokin väline? Tai vaikka niitä luistimia tarttis vaan muutaman kerran talvessa, niin tekeekö se luistimien hankkimisesta turhan, jos lapsi pääsee kokeilemaan ja harjoittelemaan luistelua ja ehkä (hui!) jopa pitää siitä ? Mun mielestä on ihan kannattavaa tarjota lapselle mahdollisuus päästä kokeilemaan eri lajeja ja liikunta on aina hyväksi.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25307727:
Ja minä haluaisin kuulla, missä olen edes tuollaista väittänyt. Sanoin, vain että vielä ei ole vaadittu, mutta todennäköisesti monessa koulussa näin kuitenkin tänäkin talvena tehdään, joten sillä ei ole väliä milloin se vaatimus esitetään.
Monesti olen sanonut että tuskin vaaditaan jollei tarvetta ole, ja sinä väität että jokatapauksessa se pyyntö pian tulee. No jos teillä kerran pääsee luistelemaan ja ne luistimet pyydetään, niin mikä vaikeus niitä on hankkia? kiva kun niille tulee tarvetta.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;25307708:
No jos lapsesi pitäisi itse hankkia välineet noihin kaikkiin, niin tottakai vain hihkuisit riemusta, että lapset saavat liikkua?
No kyllä mä olen aina ostanut lapsille ne liikuntavälineet, mitä he ovat tarvinneet.
 
"luna"
[QUOTE="vieras";25307686]Se on taas eri asia jos EI OLE MAHDOLLISUUTTA päästä hiihtopaikalle, sitten sille ei vaan mitään voi. Mutta ei se tee asiasta typerää, tylsää ja hyödytöntä. [/QUOTE]

Niin, tarkoitin lähinnä, että sen vaatimaan työ- ja rahamäärään nähden se on tylsää, typerää ja hyödytöntä. Aivan eri asia jos asuisimme vaikkapa lapissa maaseudulla, josta voisi lähteä omalta pihalta hiihtämään ja mahdollisuus olisi usean kuukauden ajan, jopa puoli vuotta. Silloin se olisi vaivaton harrastus ja todellakin satsaisin jos lapset sitä tahtoisivat tehdä.

Jos koulu vie lapset curlaamaan, kalliokiipeilemään, keilaamaan tai vaikka pelaamaan krikettiä niin olen vaan tyytyväinen, enkä valita kaikesta. Ei tulis mieleenkään.
Mäkin olisin tyytyväinen, jos maksaisivat kaikki kulut. Ei mulla ole varaa kustantaa useammalle lapselle kaikkea maan ja taivaan väliltä jotta voisivat kokeilla kaikkia maailman lajeja kerran tai kaksi. Mieluummin satsaan siihen, että oikeasti osaavat jotain. Kesämökkeilyn takia uimataito on meillä tärkeä, jopa elintärkeä taito. Luistelusta tykkää yksi lapsista, saa pyöräillä hallille aina kun tahtoo ja uudet kamat ostan tarvittaessa. Autottomana perheenä pyöräily helpottaa arkea kummasti, ja meillä on vanhimmalla lapsella nastarenkaatkin odottamassa talvikelejä, ettei tarvitse lopettaa kun vähän tienpinta jäätyy.

Mutta murtomaahiihto on sen verran luksusharrastus näillä leveysasteilla, että ei kiitos meidän perheelle. Ei ole aikaa tai rahaa lennättää lapsia hiihtämään sen verran usein, että olisi mitään järkeä niitä vehkeitä ruveta hankkimaan. Koulusta saavat lainata, tai sitten skipata koko hiihdon ja vetäistä kävelylenkin.
 
"mä"
Meillä arvosteltiin kuudennella luokalla laulutaito. Eli mentiin opettajan kanssa pareittain varastokoppiin ja siellä piti yksin laulaa opettajalle. En osaa laulaa ja se oli hirveää... =( Tehdäänköhän sellaista vielä?

Ja joo en ymmärrä tota suksi ja luistinjuttuakaan yhtään. Mä en pidä kummastakaan ja nyt kun vanhin lapsi on 5 vuotta niin sen kanssa on "pakko" käydä harrastamassa molempia ihan vaan velvollisuuden vuoksi, ihan käsittämätöntä.
 

Yhteistyössä