Täällä kehä 3 ulkopuolella pärjää vaikka vain yksi perheestä käy töissä.

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"orvokki"
[QUOTE="äiti";24625325]No mä en koe edes asuvani missään syrjässä, tässä kaupungissa kuitenkin 25000 asukasta ja keskustan omakotialueella asutaan.[/QUOTE]


Söpöö :D Suomessa mittakaavat ovat kyllä vähän erilaisia kuin muissa maissa joissa olen asunut. Jenkeissä 27 000 asukkaan pikkukylä oli jo jokseenkin syrjäinen, ei ollut kuin yksi yläaste ja lukio jne.
 
"orvokki"
[QUOTE="vieras";24626723]Tosiasia on että se elämisen taso ei todellakaan laske vaan nousee, kunhan muuttaa sieltä betoniviidakosta pois.[/QUOTE]

Mulla kyllä laskisi; nyt olen työssäkäyvä, jossakin jorpakossa elelisin tuilla. Autottoman, ajokortittoman yksinhuoltajan tuskin onnistuu mitään omakotitaloa pikkukylästäkään hankkimaan, ja mitä mä tekisin elääkseni? Täällä voin vapaasti valita, töitä on tarjolla moninverroin enemmän kuin mitä minä jaksan tehdä. Kesämökkipaikkakunnallamme taas on suuri uutinen, jos vapautuu kaupan kassan paikkoja, ja sinne hakee heti 100 henkilöä/paikka.
 
  • Tykkää
Reactions: SporttisMama
"poikia3"
[QUOTE="vieras";24625404]Faktahan on se, että kehäkolmosen ulkopuolella elämisen taso on korkeampi kuin sen sisäpuolella. Se nyt vain on tyhmää maksaa liikaa.[/QUOTE]

Elämisen taso on mittari, jonka jokainen määrittelee itselleen. Mun mittareillani elämisen taso kehä kolmosen sisäpuolella on aika hemmetin paljon parempaa kuin sen ulkopuolella. Se on vain tyhmää hakeutua asumaan paikkaa, jossa tulisi onnettomaksi!

Me ihmiset olemme erilaisia ja se todellakin kannattaa muistaa.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";24626723]No kyllä ne siinä vaiheessa on alkanu ajattelemaan ja valittelemaan, kun ovat kattoneet muualta niitä asuntoja, ja huomaavaat että tämän kerrostalokolmion hinnalla olisi saanut järven rannalta uuden, hulppean omakotitalon, isolla omalla tontilla ja kahden auton autotallilla.

Tosiasia on että se elämisen taso ei todellakaan laske vaan nousee, kunhan muuttaa sieltä betoniviidakosta pois.[/QUOTE]

Onko vaikea käsittää, että kaikki eivät halua järven rannalle omakotitaloon, minä en halua edes kesämökkiäkään (tai mun ajatus kesämökistä on pieni kerrostaloasunto esim. Tammisaaren keskustasta tai Porvoosta). Me ei tehdä kahden auton tallilla mitään, perheeseen ei toista autoa tule, ja kun lapsia ei tarvitse enää kuskata ei tarvita sitä ensimmäistäkään.

Se mistä itse haaveilen on asunto merenrannalta kehä kolmosen sisäpuolelta. Se olisi minulle elämisen laatua.

Elämisen laatua mulle on kaikkien palveluiden saatavuus, myös ruotsinkielellä, museot, teatterit, taidenäyttelyt, leffateatterit, jäähallit, uimahallit, urheiluhallit, lasten mahdollisuus valita ja kulkea harrastuksiinsa itse. Valinnan varaa kouluissa, ihan oma piha, ja lähellä sijaitsevat meren rannat ja järvet, lähimpään metsäänkin on meiltä vain 100 metriä, lähimpiin palveluihin n. kilometri, junalle kilometri, bussille muutama sata metriä, ja tietysti ystävät, läheiset ja perhe täällä. Itse olen syntyisin pääkaupunkiseudulta ja tämä seutu todellakin on mun kotini! En kaipaa isoa tonttia tai hulppeaa taloa, niin moni muu asia ajaa todellakin ohi.
 
"poikia3"
[QUOTE="vieras";24626425]Maalla on yhtä asiaa selvästi enemmän kuin kaupungissa ja se on vapaus.[/QUOTE]

Tämäkin on kyllä monimutkaisempi asia. Onko vapautta se, että naapurit syynäävät ja tietävät koska olet käynyt alkossa tai kuinka se ja se naapuri on käynyt luonasi, tai että joku osti tupakkaa kaupasta tms.

Ystäväni koki nuoruutensa pikku paikkakunnalla erittäin ahdistavaksi. Nuoret pyrkivät ostamaan alkoholin ja tupakkansa toiselta paikkakunnalta, ettei kukaan juoruasi näistä hankinnoista omalla kylällä. Ihan sama koski kondomien hankintoja.

Oma mummoni kyttäsi aikoinaan lauantai-iltaisin autoja, jotka olivat menossa tanssilavan suuntaan. ja jos joku vieras auto ajoi ohi, alkoi soittelu, kuka tietää kenen auto jokin.

Minusta tuo olisi ahdistavaa, ei todellakaan vapautta!
 
[QUOTE="vieras";24626459]Kaupassa ei ole pakko käydä vain kerran viikossa ja fillarilla sekä kävellen saa mainiosti kulkemaan kauppatavarat kunhan kantovälineet ovat muuta kuin se muovipussi.[/QUOTE]

On tämä jännää kun ensin leuhkitaan niillä kahdella autolla mutta sitten keksitäänkin kaikenlaista veruketta ettei maalla tartte edes autoa. Miksi teillä omakotitaloasujilla sitten on kaksi autoa? Jos vielä toinen kotonakin...
 
[QUOTE="vieras";24626520]Sama onnistuu kyllä ympäri suomea.

Miksi te etelän hedelmät luulette että koko loppu-suomi on jotain helvetin peltoaukeeta tai metsää?[/QUOTE]

Yritäppä samaa jossain Karstulassa tai Konnevedellä. Kovin on vähissä siistit ruokaravintolat joissa treffata ja istuskella.
 
[QUOTE="vieras";24626723]No kyllä ne siinä vaiheessa on alkanu ajattelemaan ja valittelemaan, kun ovat kattoneet muualta niitä asuntoja, ja huomaavaat että tämän kerrostalokolmion hinnalla olisi saanut järven rannalta uuden, hulppean omakotitalon, isolla omalla tontilla ja kahden auton autotallilla.

Tosiasia on että se elämisen taso ei todellakaan laske vaan nousee, kunhan muuttaa sieltä betoniviidakosta pois.[/QUOTE]

Mutta kun se omakotitaloasuminen ei kiinnosta kaikkia. Se on jo energiankulutuksenkin kannalta tyhmin asumismuoto! Antaa nyt herranjestas ihmisten asua kerrostaloissa kaupungeissa jos ovat siellä onnellisia, asu sinä siellä järven rannalla mutta älä ruikuta muiden valinnoista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24626750:
Mun tuttavapiirissäni eivät ole alkaneet. Ja mitä nyt olen joskus katsonut asuntojen hintoja, niin eipä se ole kovin edullista Turussa, Tampereella tai Oulussakaan asua. Siis sellaisessa paikassa, missä julkinen liikenne toimii hyvin. Asuntojen hinnat on nouseet niissäkin aika rivakasti viime vuosina.
Juuri laitoin linkkiä samankokoisesta ja yhtä vanhoista asunnosta Helsingissä ja Tampereella, Helsingin asunto oli 15000e halvempi. Toki pari remppaa pitäis tehdä mut toi erotus asuntojen hinnassa on jo ihan kiva rempparaha.
 
[QUOTE="Tamperelainen";24628504]Tuo Pyynikin asunto sijaitsee keskustassa. Cityasunto. Eli ei voi varmaankaan verrata Helsingin laitakaupunkiin. Helsingin laitakaupunkiin verrattavissa voisi olla esimerkiksi Linnainmaa tai Lentävänniemi Tampereella. (Molemmista vilkas julkinen liikenne keskustaan) :)[/QUOTE]

Eihän Pyynikki ole keskustaa! Se on Pyynikki!!!
 
[QUOTE="Calm in the storm";24626837]mitähän sillä on väliä missä kukakin haluaa asua?
jos toiset haluaa asua pienemmässä kaupungissa, ne asuu siellä.
ne jotka haluaa asua maaseudulla, asuu siellä ja jotka halajaa suurkaupunkiin ni sinne vaan.
ihme kiistelyä siittä missä on paras,halvin tms kannattavin asua.
ihmiset on erilaisia.



Ei todellakaan pitäisi olla mitään väliä. Mahtaisi olla kamalaa, jos kaikki samaan "paikkaan" haluaisi, helvetillinen tunku....
 
"vieras"
On tämä jännää kun ensin leuhkitaan niillä kahdella autolla mutta sitten keksitäänkin kaikenlaista veruketta ettei maalla tartte edes autoa. Miksi teillä omakotitaloasujilla sitten on kaksi autoa? Jos vielä toinen kotonakin...
Ei tarvikkaan, kävellen ja pyörälläkin pääsee eteenpäin. Samoi julkisilla. Minä ainaki ostan autoja ja ajan niillä, koska nautin niillä ajamisesta. Monta autoa on pihassa.
 
[QUOTE="vieras";24635674]Yritäppä samaa vaikka Oulussa, tai vaikka Vaasassa, tai ihan missä vaan pikkupaikassakin, niissäkin kyllä löytyy paikka jossa treffata ja istuskella.[/QUOTE]

No aika kuppainen kunta pitää olla jos ei minkäänlaista ruokapaikkaa olisi. Onhan Konnevedelläkin, mutta siinä samassa ruokapaikassa kiskotaan myös kaksin käsin viinaa, se ei ole kyllä kiva paikka treffata perheen kanssa ja yrittää ruokailla.
Kyllähän sen nyt kaikki varmasti tietää että Helsinki on se Suomen ykköspaikka missä on asiassa kuin asiassa eniten vaihtoehtoja. Se ettei tartte tyytyä yhteen tai pariin vaihtoehtoon on mun mielestä ihanaa, helppoa. Sen verran tullut eleltyä ympäri Suomea eikä mikään ole mun mielestä niin ärsyttävää kuin tyytyminen huonoihin olosuhteisiin. Esim se että pikkupaikoissa loppuu päivystys tiettyyn kellon aikaan ja sen jälkeen joudut lähtemään isoon kaupunkiin johon tunkee tietysti koko maakunta. Samoin apteekki saattaa mennä kiinni klo 18, sen jälkeen lähin apteekki on isossa kaupungissa johon saattaa olla matkaa 100km. Joissain kaupungeissa ei ole pankkiautomaattejakaan kovinkaan monta, joissain jopa vain yksi. Sitten jos se ainoa tilttaa niin jippii, mitäs sitten... Ja tämä on sitten sitten helppoa elämää johon ei tarvitse omaa autoa mutta kuitenkin moni kehuskelee niillä kaksilla autoilla. Minä kyllä pysyn kehä kolmosen sisäpuolella ja vietän helppoa ja huoletonta elämääni onnellisena.
 
"vieras"
[QUOTE="äiti";24625297]Saa ostettua ihan omakotitalon ja pidettyä autoa. Tietenkin perheen pitää olla suht. pieni 3-4 henkinen ja silti pystyy asuntolainat maksamaan yms.[/QUOTE]

Meinaatko, että kehä III sisäpuolella ei ole yhtään yksinhuoltajaa, joka maksaisi asuntolainaa?
 
Mittee ne nahistelloo!
Minnoon aena asunna tiällä korvessa. Pirtti makso vajjoon sata tuhatta ja aatoja on vaekka nuapurille laenata jos tarvihtoo.Myyvään mehtää jos rahat loppuupi. Myö ilikosillaan voejaan kesäsinki pihalla makkoella ja ee tarvihe pelätä mittään hurjia, ku ee ne tänne ossois tullakkaa. Ee tarvihe ovvee laettoo säppiin yön aejaks. Kylältä suap voeta ja leepee ja netistä vuatetta piällesä. Voep tilata iha Hälshinkistä asti jos haluvaapi!! Ne tulloo tuoho kylän ärrälle ne ryysyt ja ee tarvihe henkkareeta ja lippuja viijä ku myyjä kyllä muistoo sannoo et paketti on tullunna!Liäkäriki muistaapi nimeltä ja mitä vaevoo on ollunna, ee tarvihe selitellä aena uuvestaan! Immeiset aattaapi jos tarvihtoo, nyttii valitin puistossa et en suanunna mansikkata tänä vuonna, ni olipaha nuapuri tuonu pihhaan hirviän läjän taemia ni suap ens vuujeks kasvammaan.

Oon minä kaapunkissaki käenynnä, iha mukavata lomalla käävä kahtomassa mittee ne immeiset tekköö suuressa maalimassa. Liikenne valot vuan hiukkasen ahistaa ku ee niitä meillä päen ookkaan. Mut asukoon kuka missähi tykkee, eepä tuo minun persettä kutittele yhteen!!
 
No aika kuppainen kunta pitää olla jos ei minkäänlaista ruokapaikkaa olisi. Onhan Konnevedelläkin, mutta siinä samassa ruokapaikassa kiskotaan myös kaksin käsin viinaa, se ei ole kyllä kiva paikka treffata perheen kanssa ja yrittää ruokailla.
Kyllähän sen nyt kaikki varmasti tietää että Helsinki on se Suomen ykköspaikka missä on asiassa kuin asiassa eniten vaihtoehtoja. Se ettei tartte tyytyä yhteen tai pariin vaihtoehtoon on mun mielestä ihanaa, helppoa. Sen verran tullut eleltyä ympäri Suomea eikä mikään ole mun mielestä niin ärsyttävää kuin tyytyminen huonoihin olosuhteisiin. Esim se että pikkupaikoissa loppuu päivystys tiettyyn kellon aikaan ja sen jälkeen joudut lähtemään isoon kaupunkiin johon tunkee tietysti koko maakunta. Samoin apteekki saattaa mennä kiinni klo 18, sen jälkeen lähin apteekki on isossa kaupungissa johon saattaa olla matkaa 100km. Joissain kaupungeissa ei ole pankkiautomaattejakaan kovinkaan monta, joissain jopa vain yksi. Sitten jos se ainoa tilttaa niin jippii, mitäs sitten... Ja tämä on sitten sitten helppoa elämää johon ei tarvitse omaa autoa mutta kuitenkin moni kehuskelee niillä kaksilla autoilla. Minä kyllä pysyn kehä kolmosen sisäpuolella ja vietän helppoa ja huoletonta elämääni onnellisena.
Tuolla asenteella ei edes täällä "kuppasessa kunnassa" selviäisi hengissä! :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
"vieras"
No aika kuppainen kunta pitää olla jos ei minkäänlaista ruokapaikkaa olisi. Onhan Konnevedelläkin, mutta siinä samassa ruokapaikassa kiskotaan myös kaksin käsin viinaa, se ei ole kyllä kiva paikka treffata perheen kanssa ja yrittää ruokailla.
Kyllähän sen nyt kaikki varmasti tietää että Helsinki on se Suomen ykköspaikka missä on asiassa kuin asiassa eniten vaihtoehtoja. Se ettei tartte tyytyä yhteen tai pariin vaihtoehtoon on mun mielestä ihanaa, helppoa. Sen verran tullut eleltyä ympäri Suomea eikä mikään ole mun mielestä niin ärsyttävää kuin tyytyminen huonoihin olosuhteisiin. Esim se että pikkupaikoissa loppuu päivystys tiettyyn kellon aikaan ja sen jälkeen joudut lähtemään isoon kaupunkiin johon tunkee tietysti koko maakunta. Samoin apteekki saattaa mennä kiinni klo 18, sen jälkeen lähin apteekki on isossa kaupungissa johon saattaa olla matkaa 100km. Joissain kaupungeissa ei ole pankkiautomaattejakaan kovinkaan monta, joissain jopa vain yksi. Sitten jos se ainoa tilttaa niin jippii, mitäs sitten... Ja tämä on sitten sitten helppoa elämää johon ei tarvitse omaa autoa mutta kuitenkin moni kehuskelee niillä kaksilla autoilla. Minä kyllä pysyn kehä kolmosen sisäpuolella ja vietän helppoa ja huoletonta elämääni onnellisena.
Yleistät aikalailla. Täällä 20000 asukkaan kaupungissa on 4 apteekkia, joista yksi vuorollaan päivystää. Pankkiautomaattejakin löytyy kymmenkunta, ravintoloita,pizzapaikkoja jne.. löytyy kymmeniä. Vaatekauppoja, ruokakauppoja kymmeniä.. jne.

Kaikki mitä tarvitsen, löytyy kävelymatkan päästä.

Ja jos jotain ei löydy, isompi kaupunki löytyy muutamankymmenen kilometrin päästä.

Samoin netistä voi tilata vaikka ulkomailta, kotiovelle toimitettuna tavaraa.. Aattele, eikö ole jännää.
 
"vieras"
Mutta tämä Sporttismama näköjään luulee, että Suomessa on vain Helsinki, ja loput paikkakunnat on 2500 ihmisen kyliä, joissa ei ole mitään palveluita ja sijaitsevat 100km päästä toisistaan.
 
Maalla on varmaan ihan mukavaa, mutta....juuei, ei kiitos.

Kaupungissa on palvelut, kulttuuritarjontaa, tekemistä, työpaikkoja. On valinnanvaraa koulujen suhteen ja on vapautta olla oma itsensä, eikä ole pitkä matka kaikkialle.

En nyt puhu pelkästään pk-seudusta, vaan Suomen "suurista" kaupungeista ylipäätään; Helsingin, Vantaan ja Espoon lisäksi vaikkapa Tampere, Turku, Oulu, Kuopio, Vaasa.
 
"vieras"
Maalla on varmaan ihan mukavaa, mutta....juuei, ei kiitos.

Kaupungissa on palvelut, kulttuuritarjontaa, tekemistä, työpaikkoja. On valinnanvaraa koulujen suhteen ja on vapautta olla oma itsensä, eikä ole pitkä matka kaikkialle.

En nyt puhu pelkästään pk-seudusta, vaan Suomen "suurista" kaupungeista ylipäätään; Helsingin, Vantaan ja Espoon lisäksi vaikkapa Tampere, Turku, Oulu, Kuopio, Vaasa.
Plussat sulle! Ihanaa että joku ymmärtää, että on muitakin vaihtoehtoja kuin pk-seutu ja lande.

"Elämisen laatua mulle on kaikkien palveluiden saatavuus, myös ruotsinkielellä, museot, teatterit, taidenäyttelyt, leffateatterit, jäähallit, uimahallit, urheiluhallit, lasten mahdollisuus valita ja kulkea harrastuksiinsa itse. Valinnan varaa kouluissa, ihan oma piha, ja lähellä sijaitsevat meren rannat ja järvet, lähimpään metsäänkin on meiltä vain 100 metriä, lähimpiin palveluihin n. kilometri, junalle kilometri, bussille muutama sata metriä, ja tietysti ystävät, läheiset ja perhe täällä. Itse olen syntyisin pääkaupunkiseudulta ja tämä seutu todellakin on mun kotini! En kaipaa isoa tonttia tai hulppeaa taloa, niin moni muu asia ajaa todellakin ohi. "

Ai toiko on tarjolla sitten vain pk-seudulla? Minun kotikaupungissani on vajaa 30 000 asukasta. Ruotsia täällä ei tarvitse, museoita löytyy useita, teattereita on kaksi, taidemuseo, leffateatteri, jäähalli, uimahalli, urheiluhalleja ja -kenttiä, useampi yläaste, lukio, ammattikoulu, ammattikorkea, oma piha, järvi kaupungin reunalla, metsä sadan metrin päässä, junalle 1,5km, bussille 100 metriä, ystävät, läheiset ja perhe täällä. Tämä on minun kotini.
 
"vieras"
Maalla on varmaan ihan mukavaa, mutta....juuei, ei kiitos.

Kaupungissa on palvelut, kulttuuritarjontaa, tekemistä, työpaikkoja. On valinnanvaraa koulujen suhteen ja on vapautta olla oma itsensä, eikä ole pitkä matka kaikkialle.

En nyt puhu pelkästään pk-seudusta, vaan Suomen "suurista" kaupungeista ylipäätään; Helsingin, Vantaan ja Espoon lisäksi vaikkapa Tampere, Turku, Oulu, Kuopio, Vaasa.
Myös isojen kaupunkien kehyskunnissa, sekä pienissäkin (yli 15000) asukkaan kaupungeissakin on palvelut, kulttuurintarjontaa,tekemistä ja työpaikkoja. On valinnanvaraa koulujen suhteen ja on vapautta olla oma itsensä, eikä ole pitkä matka kaikkialle.

Ymmärtäisitte jo, saatana.
 
[QUOTE="vieras";24635940]Myös isojen kaupunkien kehyskunnissa, sekä pienissäkin (yli 15000) asukkaan kaupungeissakin on palvelut, kulttuurintarjontaa,tekemistä ja työpaikkoja. On valinnanvaraa koulujen suhteen ja on vapautta olla oma itsensä, eikä ole pitkä matka kaikkialle.

Ymmärtäisitte jo, saatana.[/QUOTE]
Jaa, on vai?

Olen elänyt siinä uskossa esim. tuon koulujutun suhteen että yliopisto(j)a, ammattikorkeakoulua, erinäisiä ammattioppilaitoksia ja useampia lukioita, eri asioihin painottuvia ala- ja yläkouluja ei olisi kuin näissä "suurissa" kaupungeissa, mutta olen vissiin sitten väärässä.
 

Yhteistyössä