taas tyhmiä kysymyksiä :D oletteko uskaltanu raskaana ollessa käyttää nenäsumutteita?

No tota
No tota. Raskauden aikana limakalvot saattaa muutenkin olla vähän eri tilassa kuin "normaalisti", joten en ole uskaltanut käyttää mitään nenää aukaisevaa suihketta. Sellaista hoitosuihketta kylläkin.

"vieras"
Käytin flixonasea, olin myös tutkimuksessa mukana. Kysyin aikoinaan helsingistä jostain tietokeskuksesta ja voi käyttää paikallisia sumutteita, ei mene sikiöön asti.

Sain lääkäriltä reseptillä sumutetta jonka pakkausselosteessa luki ettei suositella raskauden aikana. Oli kuitenkin täysin vaaraton aine, kyse tässäKIN siitä, ettei lääkkeitä voi testata raskaanaolevilla.

En nyt kuollaksenikaan saa päähäni mitä sumutetta oli... Alkoi muistaakseni B:llä...

"vieras"
Mä oon käyttänyt melkein koko raskauden ajan,kun mulla löi nenän tukkoon viikolla 12 eikä oo sen jälkeen auennut :/ Tiedän kyllä että niitä sumutteita ei saisi muutenkaan käyttää paria viikkoa pidempään,mutta on ollu oikeesti vähän pakko että saa edes nukuttua. Nasolinia ja Otrivinia olen ostanut.

v
Käytin kun lääkäri kehotti. Syy miksi niissä on kielto on se että voivat mahdollisesti aiheuttaa supistuksia (ne kun perustuvat siihen huokosia supistavaan vaikutukseen), mutta riski on todella pieni, kun kyse on paikallisvalmisteesta ja ainoastaa silloin jos muutenkin on paljon ennen aikaisia supistuksia niitä kannattaa välttää kokonaan. Lääkäri oli sitä mieltä, että ehdottomasti nenäsuihketta, ettei mene poskionteloihin, jolloin vaatii antibioottikuurin (mulla on taipumus pahoihin poskiontelotlehduksiin rakenteellisen vian vuoksi), mikä on AINA jollain tapaa vahingollista sikiölle.

[QUOTE="vieras";22131725]Mä en käytä ikinä nenäsumutteita. Onko niistä oikeasti hyötyä?[/QUOTE]

tälläsessä flunssassa kyllä on, jos nenä on niin tukossa ettei sitä kautta voi oikeasti hengittää mitenkään päin niin saapahan ainakin yöksi auki :)

Mä olen niin ylivarovainen noissa jutuissa, etten ole uskaltanu raskausaikoina käyttää mitään lääkkeitä tms. Ei tarvi sit ainakaan jossitella, jos ja kun jotain sattuu.
juu en mäkään eilen illalla sit uskaltanu sitä nenä sumutetta laittaa ja siks on melkein valvottu yö taas takana :D ajattelin et kun kuitenkin syön antibioottia rintatulehdukseen niin se olkoon ainut lääke :D

fgtyhuijko
V: millä perusteella sanot etta antibioottikuuri on AINA jollain tapaa vahingollista sikiölle?
Sehän ei ole totta, mulle lääkäri määräsi poskiontelontulehdukseen antibioottikuurin jota voi raskaana
käyttää, eikä ole vahingollista sikiölle. Että näin... Ehkä kummiskin luotan enemmän koulutettuun
lääkäriin kuin johonkin kaksplus palstan nimettömään kirjoittajaan :D

Yhteistyössä