Taas perätilasta, ja missä liikkeet tuntuu?

Kaivan tämän ketjun ylös, mikäli löytyisi kohtalotovereita. Ollaan menossa huomenna polille tutkimuksiin, kun th ja neuvolalääkäri ovat sitä mieltä että vauva on perätilassa. Olen noita liikkeitä yrittänyt tässä viikonlopun aikana tunnustella, ja vahvimmat liikkeet tuntuu alhaalla juuri nivusissa ja alavatsalla, siellä myös liikkeitä määrällisesti eniten. Mutta hikkakin tuntuu alhaalla, että en osaa itse yhtään veikata miten päin pieni masussa köllöttelee...

Ylinnä oleva osa on pyöreä ja sen alla tuntuu pehmeämpää, ei oikein tunne minne vauva siitä jatkuu. Aikaisemmin tuntui selvästi kulmikkaampi osa, mistä lähti selkäranka toista kylkeä alas. Tätä tuskin aletaan kääntää jos on pt, koska LA on tiistaina ja suvussa ei ole pieniä vauvoja ollut, luultavasti tämäkin on lähempänä 4kg. Alatie synnytys ei siis tule kyseseen joten jos on pt niin sektio varmaan aika pian. Onko muita kellä on ollut perätilassa, voiko hikka tuntua alhaalla silti?
 
Mulla oli esikoinen perätilassa (2004), enää en tarkkaan muista missä kohtaa hikka tuntui, mutta luulisin että alempana ennemmin kuin ylhäällä. Pään kyllä tunsi mielestäni todella helposti, se painoi pahasti ylhäällä kykiluiden välissä. Päätä saattoi suorastaan silittää vatsanahan läpi, niin selvästi se oli tunnettavissa. Tämä esikoistyttöni oli ollut perätilassa ainakin viikosta 27, jolloin sitä ensimmäisen kerran tsekattiin. Käännösyritystä oli viikolla 37, mutta ei mitään mahdollisuuttakaan kääntää. Sektiolla syntyi viikolla 39+0, mitat 3290/48cm, py 37cm. Alkuun yrittivät Tyksin äitiyspolilla ylipuhua synnyttämään alateitse, epäröin kovin, vaikka pelvimetriassa todettiin tilaakin olevan. Viikkoa ennen sektiota lääkärin mielipide kuitenkin muuttui, kun vauvan pää tuntui vartaloon nähden olevan suurehko. Kun ensin syntyy pieni ja kapoinen peppu, ja lopuksi pitäisi sitten vielä synnyttää se kova ja suurehko pää, niin jumiin jääminen olisi kuulemma voinut olla edessä.

Sektio meni hyvin, toivuinkin ihan mukavan nopeasti, vaikka yksi tikeistä pääsi hiukan repeämään kun liukkaalla jäällä kaaduin viikko synnytyksen jälkeen. Toinen lapseni syntyi normaalisti alateitse, ja oli aina tsekattaessa raivotarjonnassa. Molemmat lapseni ovat tyttöjä. Nyt on menossa 3. raskauteni, mutta vielä sen verran vähän viikkoja, että pyörii ja hyörii vielä joka suuntaan (15+5), synnytys ei pelota ollenkaan, jos tämä tulokas olisi perätilassa, synnyttäisin taas sektiolla, ja jos raivotarjonnassa niin alateitse. Molemmat hyviksi tavoiksi todettu. :)

Mulla muuten on ollut molemmissa raskauksissa ihan samalla tavoin myös liitoskipuja, ja muitakin kolotuksia, mutta tukalampi olo oli kyllä perätilaraskaudessa. Pää painoi niin kovin ylös, että toisinaan oli jopa vaikea hengittää. Olen tosin aika pienikokoinen (161 cm), joten saattaa johtua siitäkin. Liikkeitä tunsin ihan alhaallakin myös perätilassa, ja luulen, että vauva saattoi toisinaan työntää jalkojaan sinne pepun alle. Tai sitten nyrkkejään... :D
 
Mulla vauva oli PT:ssä rv 35+1 asti, jolloin hänet käännettiin RT:hen. Hikka tuntui lähellä nivustaivetta niin PT:ssä kuin RT:ssäkin ollessa. Myös sydänäänet neuvolassa on kuuluneet alhaalta molemmin päin, mitä on neukkutädin kans ihmetelty.
Pää oli kyllä paljon kovempi tuossa kylkiluiden alla ja isompi kuin pehva. Pehva on paljon pehmeämpi.
 
Täälläkin epäilen, että perätilassa ollaan. Iso kova pallo tossa kylkiluiden alla ja kaikki liikkeet tunnen alas. Hikka tuntuu myös tosi alhaalla. Olo on mahdottoman tukala ja jatkuva kipu kylkiluihin kun painaa niihin niin kovasti. Oon yrittänyt itse tunnustella, että miten päin nyt ollaan, mutta en oo kyllä yhtään varma. No, kaks ja puol viikkoo pitäs odottaa neuvolalääkäriaikaa, joka sitten ultraa, että mitenpäin siellä ollaan. Oon kyllä miettinyt jo kovasti tuota perätilaa ja sektion mahdollisuutta, että vaikea suhtautua enää normi alatiesynnytykseen. Vieläköhän vauvalla on kovasti tilaa kääntyä? En haluaisi kokeilla kääntöyritystä, se pelottaa. Enkä tiedä onko se edes mahdollista kun istukka on tuossa edessä? Rv 33+5 on nyt mittarissa.

 
Mulla kans vauveli istuskelee masussa. :/

Nyt rv 35+1 ja viime viikolla terv.hoitaja huomasi että on perätilassa, tätä ennen on siis ollut rt:ssa visusti.

Mulla tuntuu kaikki liikkeet tuolla alhaalla, jaloillaan oikeen painaa mun lonkkaluiden päitä. Hikkaa ei tällä vauvalla mielestäni ole ollut..

Torstaina mulla on lääkäriaika, hän kattoo vielä onko edelleen perätilassa ja jos on niin äitipolille sitten kääntöyritykseen. :x
 
LEPPÄKERTTU: Mulla on istukka kohdun etuseinässä, mutta ei haitannut käännöstä. Käännös kaiken kaikkiaan paljon lievempi kokemus kun olin etukäteen pelännyt ja seuranta oikein hyvää sitä ennen ja jälkeen.

Bartsu ja M 38+4
 
Nyt on poli käynti takana. Täällä vauva on siis perätilassa, huomenna suunniteltu sektio. mihinkään kääntöyrityksiin ei oo aikaa, viikkojen ja kohdunsuun/kaulan tilanteen takia. Mutta liikkeet siis tuntuu tuolla alhaalla, tässäkin kun kannettava on sylissä niin usein oikein työntää pois päin tätä.

Tuo pää tosiaan on koko ajan tuntunut ahdistavasti tuossa kylkiluiden tuntumassa. Yölläkin heräsin siihen, että sattui kylkiluihin. Nyt kun tietää miten pieni masussa on niin kaikki viitteet mistä olen itse sitä epäillyt tukavat tuota lopputulosta.
 

Yhteistyössä