Taas kuntavaaleista.. kertokaa mielipiteenne!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kyy

Aktiivinen jäsen
24.04.2008
7 396
4
36
Eli mä oon nyt kauan ja hartaasti pohtinut ketä äänestäisin. Vaalikoneista on ollut jotain apua, mutta ei täysin. Olen myös perehtynyt puolueiden vaaliohjelmiin ja yleiseen arvomaailmaan. Tämän olen tehnyt, koska ääni menee aina ensisijaisesti puolueelle.

Tilanne on nyt sit se, että kannatan täysin puoluetta A. Tällä puolueella ei kuitenkaan ole yhtäkään ehdokasta tässä kunnassa. Eli en voi heitä nyt sitten kannattaa täällä.

Myös puolue B on hyvä vaihtoehto, tärkeissä asioissa omaan saman arvomaailman heidän kanssaan. Heillä on kuitenkin pari aika merkittävää asiaa (jotka ei sinänsä koske ajankohtaisesti kuntavaaleja eikä varmasti tule ajankohtaiseksi täällä seuraavalla vaalikaudella), joissa mielipiteemme eroaa jyrkästi.

Tästä puolueesta B löysinkin ihan hyvän ehdokkaan X, joka ajaa minulle tärkeitä arvoja. Sitten se mutta, hänellä on erittäin jyrkkä mielipide hyvin ajankohtaisesta asiasta ja se on omani vastakohta. Tätä asiaa todennäköisesti käsitellään ensi kaudella ja jos hän ajaa mielipiteensä läpi, huononee monen ihmisen olosuhteet.

Eli siis se tärkeä kysymys: Kannattaako minun äänestä tätä puolueen B ehdokasta X, koska pääpiirteittäin olemme asioista samaa mieltä? Vai kannattaako minun jättää äänestämättä (siis äänestää tyhjää) ketään, sillä hyvää ehdokasta ei löydy tästä kunnasta?

Puolueen B ehdokas X ajaisi kyllä varmasti montaa hyvääkin asiaa, mutta onko yksi pitkä miinus painavampi kuin 10 plussaa? Kerrottakoon sen verran, että tämä pitkä miinus tulee lapsiperheiden asioista, joita nyt ollaan pohdittu myös maanlaajuisesti eli koskee helpostikin myös jokaista palstamammaa.

Eli nyt mielipiteitä kehiin. Se mitkä puolueet/ehdokas on kyseessä ei ole nyt merkitystä. Niiden suhteen olen päätökseni tehnyt.

Äänestäisin puolueen B ehdokasta Y (en X) ja asettuisin vaikka itse siitä A-puolueesta ensi kerralla ehdolle. Tai värväisin jonkun fiksun tuttavan asettumaan ehdolle.

Jos pidät puolueesta B, niin tärkeintä on antaa sille ääni, henkilö on sitten se toiseksi tärkein valinta. Älä äänestä tyhjää.

Minä miettisin asian niin, että jos tuo asia, josta hän on jyrkästi eri mieltä kanssasi, on sinulle todella tärkeä (kuten varmastikin), niin älä äänestä häntä. Voi olla, että tilanteessasi jättäisin äänestämättä, jos en löytäisi sopivaa ehdokasta ja puoluetta. Itse äänestän kyllä melkein periaatteen vuoksi.

äänestäessä kannattaa ajatella ensisijaisesti omaa etuaan. vanhuksetkin kyllä pitävät oman puolensa. minä äänestin henkilöä. Mielelläni olisin kannattanut puoluetta x, mutta löytyi sopivampi ehdokas muulta.

Sellaista ehdokasta tuksin löydätkään, joka olisi kaikesta täysin samaa mieltä. Eli kuulostaa hyvältä ehdokkaalta kyllä. Riippuu tietysti myös siitä, miten tärkeä sinulle henkilökohtaisesti tämä mielipidekysymys on. Jos se vaikuttaa esim. työpaikkasi turvaamiseen, äänestä jotakuta muuta.

Mutta hyvä, että olet menossa äänestämään ja tyhjän äänestäminen ei mielestäni ole kannatettavaa. Toisinaan yksikin ääni saattaa ratkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Äänestäisin puolueen B ehdokasta Y (en X) ja asettuisin vaikka itse siitä A-puolueesta ensi kerralla ehdolle. Tai värväisin jonkun fiksun tuttavan asettumaan ehdolle.

Jos pidät puolueesta B, niin tärkeintä on antaa sille ääni, henkilö on sitten se toiseksi tärkein valinta. Älä äänestä tyhjää.

Mutta entä jos puolue B on tärkeissä asioissa täysin eri linjoilla äänestäjän arvomaailman kanssa, kuten ymmärsin asian olevan.

Mäkin mietin, että onko siinä tyhjän äänestämisessä sitten järkeä. Vaikka kannanottohan sekin tavallaan on. Mutta kun sinne valtuustoon sit kuitenkin pitää valita tietty määrä henkilöitä, niin ei se tyhjä ääni paljoa siellä vaikuta.

Tuossa puolueen B ehdokas Y:ssä on sellainen huono puoli, että kaikkien muiden ehdokkaiden linjat poikkeaa niin paljon omistani, että heitä äänestämällä teen hallaa itselleni ja tälle kunnalle.

Ja ensi vaaleihin en varmaankaan vielä mene ehdolle, sillä uskon olevani vielä liian nuori osatakseni tehdä päätöksiä yhteiseksi hyväksi. Tai eihän se vaikeaa varmasti ole, mutta uskon että elämänkokemus on sellainen asia, josta on etua kunnanvaltuustossa. Tietenkin nuoriakin pitää olla, mutta ei liian nuoria ja ehkäpä naiiveja.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:

Mutta entä jos puolue B on tärkeissä asioissa täysin eri linjoilla äänestäjän arvomaailman kanssa, kuten ymmärsin asian olevan.

Ei kun ap kirjoitti "Myös puolue B on hyvä vaihtoehto, tärkeissä asioissa omaan saman arvomaailman heidän kanssaan." Siksi antaisin sille puolueelle ääneni, jotta sillä puolueella olisi paremmat mahdollisuudet vaikuttaa. Ettei puolue C jyrää kaikkia.

Puolue B on pääosin samoilla linjoilla kanssani, vain pari (itselleni aika isoa asiaa) ovat täysin erilinjaa. Kuten myös puolueen B ehdokkaalla X.

Ehdokkaan X suuri ja merkittävä mielipide-ero ei toteutuessaan niinkään kosketa itseäni ja perhettäni, mutta on sen linjan veto, että turha sitten ihmetellä mistä niitä pahoinvoivia nuoria/perheitä sikiää. :/

Ei kun ap kirjoitti "Myös puolue B on hyvä vaihtoehto, tärkeissä asioissa omaan saman arvomaailman heidän kanssaan." Siksi antaisin sille puolueelle ääneni, jotta sillä puolueella olisi paremmat mahdollisuudet vaikuttaa. Ettei puolue C jyrää kaikkia.

Minä taas luin sieltä tämän kohdan
"Heillä on kuitenkin pari aika merkittävää asiaa (jotka ei sinänsä koske ajankohtaisesti kuntavaaleja eikä varmasti tule ajankohtaiseksi täällä seuraavalla vaalikaudella), joissa mielipiteemme eroaa jyrkästi. "
Hmm.

Itse valitsin ensin puolueen jonka sisältä etsin ehdokkaan. Ja Katsoin kuka ehdokas on kanssani samaa mieltä Minulle tärkeissä asioissa. Vähemmän tärkeiden asioiden mielipide-erot ei haitanneet. Löysin sopivan, onneksi.

Mä varmaan siis äänestäisin puolueesta A jotakin sellasta jonka mielipiteet osuu niissä tärkeimmissä asioissa yksinn (jos sellanen löytys).

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Itse valitsin ensin puolueen jonka sisältä etsin ehdokkaan. Ja Katsoin kuka ehdokas on kanssani samaa mieltä Minulle tärkeissä asioissa. Vähemmän tärkeiden asioiden mielipide-erot ei haitanneet. Löysin sopivan, onneksi.

Mä varmaan siis äänestäisin puolueesta A jotakin sellasta jonka mielipiteet osuu niissä tärkeimmissä asioissa yksinn (jos sellanen löytys).

Mutta kun puolueella A ei ole ehdokkaita täällä. Heitä äänestäisin vaikken suurimmasta osasta olisikaan samaa mieltä (tosin olisi aikas mahdoton yhtälö). Uskon, että heillä on puolueena oikeat arvot, jotka ohjaavat heidän jokaista ehdokastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Mutta kun puolueella A ei ole ehdokkaita täällä. Heitä äänestäisin vaikken suurimmasta osasta olisikaan samaa mieltä (tosin olisi aikas mahdoton yhtälö). Uskon, että heillä on puolueena oikeat arvot, jotka ohjaavat heidän jokaista ehdokastaan.

Jaa ei ollenkaan ehdokkaita.
No sit etsisin sieltä B ryhmästä sellasen jonka mielipiteen kävis yksiin tärkeimmissä asioissa, eli en äänestäis sitä henkilöä X vaan etsisin jonkun muun (jos löytyy)

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:

Jaa ei ollenkaan ehdokkaita.
No sit etsisin sieltä B ryhmästä sellasen jonka mielipiteen kävis yksiin tärkeimmissä asioissa, eli en äänestäis sitä henkilöä X vaan etsisin jonkun muun (jos löytyy)

Tähän on jo vastaus ylempänäkin, mutta siis puolueella B ei ole montaakaan ehdokasta täällä ja vain tämä yksi oli sellainen ketä voisin ajatella äänestäväni.

En osaa antaa vastausta kysymykseesi, mutta voin kertoa, millä perustein valitsen oman ehdokkaani. Ensinnäkin kunnallisvaalit on mulle tärkeämpi asia kuin eduskunta- tai pressanvaalit. Koska kunnallisvaaleilla on konkreettisempi merkitys meidän perheen elämään.

Koska asun suht isossa kaupungissa eli Vantaalla, ehdokkaani pitää olla itse länsivantaalainen. Hyvin pitkään kaupunginvaltuustossa jyräsi itävantaalaiset ja sen huomasi: Länsi-Vantaalta palvelut katosivat lähes tyystin. Nyt ollaan jotain saatu takaisin, mutta ei läheskään kaikkea. Esim terveyskeskuspäivystys on länsivantaalaiselle ihan perseestä..päinvastoin kuin olis vielä 1980-luvulla. Itävantaalaisten kohdalla taas terveyskeskuspäivystys on niin ok kuin se nyt budjetin puitteissa on ok olla. Mutta jotain on vialla, jos tulee halvemmaksi mennä yksityiselle lääkärille kuin terveyskeskuspäivystykseen. Eli haluan, että ehdokkaani ajaa nimenomaan meidän länsivantaalaisten etuja.

Olen kunnallisvaaleissa aina äänestänyt elämäntilanteeni mukaan enkä ole ollut puolueuskollinen. Voin siirtyä oikealta vasemmalle ja toisinpäin. Kun lapseni ovat olleet ppieniä, päivähoito on ollut tärkeä asia. Kun lapseni ovat olleet peruskoululaisia, peruskoulu ja nuorten harrastusmahdollisuudet ovat olleet lähellä sydäntäni. Kun lapseni nyt ovat jo isoja, molemmat opiskelevat helsinkiläisissä kouluissa ja koulukirjat yms maksaa, yhteiskunnan viimeinenkin tuki lakkaa ensi kuussa, en äänestä sellaista, joka on veronkiristysten kannalla. Pyrin elättämään ja kouluttamaan lapseni omalla työlläni. Olen kuitenkin valmis veronkorotuksiin, jos niillä tehdään jotain oikeasti merkittävää.

Löysin yhden mieleiseni ehdokkaan, jonka yksi teema oli iiiiiso miinus hänelle. Mutta koska kyseinen teema olisi merkityksellinen vain eduskuntavaaliessa eikä millään tavalla merkityksellinen kunnallisvaaleissa, en pitänyt sitä miinusta pahana. Sen sijaan löysin parikin muuta mieleistäni ehdokasta, mutta koko sen puoleen linjauksissa on yksi suuri miinus. Eli Vantaan yhdistäminen Helsinkiin. Vaikka varsin mielelläni olisinkin taas helsinkiläinen, en kuitenkaan näin. Vantaa haluaisi helsinkiläisten rahoja ja Helsinki vantaalaisten maata. Asun nyt paikassa, jossa on luonto lähellä enkä todellakaan halua, että nuo kauniit maisemat - lähestulkoon maalaismaisemat - hävitetään kerrostalojen alle.

Ehdokkaani pitää myös elää kutakuinkin samanlaisessa tianteessa kuin itsekin elän. En esimerkiksi äänestä kotiäitiä, jolla on suurituloinen mies. Vaikka periaatteessa arvostankin kotiäitiyttä. Koska tällä ehdokkaalla ei todennäköisesti ole hajuakaan sitiä, millaista minun ja lasteni elämä on. En myöskään äänestä ehdokasta, jonka eläminen perustuu pääsääntöisesti erilaisiin tukiin. Koska hänkään ei ymmärrä, millaista mun elämäni on.

Pyrin äänestämään naista, mutta sukupuoli on näissä vaaleissa kuitenkin vähiten merkitsevä tekijä. Tällä hetkellä mulla on 5 potentiaalista ehdokasta, vielä pitää sunnuntaihin mennessä päättää, kuka on se oikea.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
En osaa antaa vastausta kysymykseesi, mutta voin kertoa, millä perustein valitsen oman ehdokkaani. Ensinnäkin kunnallisvaalit on mulle tärkeämpi asia kuin eduskunta- tai pressanvaalit. Koska kunnallisvaaleilla on konkreettisempi merkitys meidän perheen elämään.

Koska asun suht isossa kaupungissa eli Vantaalla, ehdokkaani pitää olla itse länsivantaalainen. Hyvin pitkään kaupunginvaltuustossa jyräsi itävantaalaiset ja sen huomasi: Länsi-Vantaalta palvelut katosivat lähes tyystin. Nyt ollaan jotain saatu takaisin, mutta ei läheskään kaikkea. Esim terveyskeskuspäivystys on länsivantaalaiselle ihan perseestä..päinvastoin kuin olis vielä 1980-luvulla. Itävantaalaisten kohdalla taas terveyskeskuspäivystys on niin ok kuin se nyt budjetin puitteissa on ok olla. Mutta jotain on vialla, jos tulee halvemmaksi mennä yksityiselle lääkärille kuin terveyskeskuspäivystykseen. Eli haluan, että ehdokkaani ajaa nimenomaan meidän länsivantaalaisten etuja.

Olen kunnallisvaaleissa aina äänestänyt elämäntilanteeni mukaan enkä ole ollut puolueuskollinen. Voin siirtyä oikealta vasemmalle ja toisinpäin. Kun lapseni ovat olleet ppieniä, päivähoito on ollut tärkeä asia. Kun lapseni ovat olleet peruskoululaisia, peruskoulu ja nuorten harrastusmahdollisuudet ovat olleet lähellä sydäntäni. Kun lapseni nyt ovat jo isoja, molemmat opiskelevat helsinkiläisissä kouluissa ja koulukirjat yms maksaa, yhteiskunnan viimeinenkin tuki lakkaa ensi kuussa, en äänestä sellaista, joka on veronkiristysten kannalla. Pyrin elättämään ja kouluttamaan lapseni omalla työlläni. Olen kuitenkin valmis veronkorotuksiin, jos niillä tehdään jotain oikeasti merkittävää.

Löysin yhden mieleiseni ehdokkaan, jonka yksi teema oli iiiiiso miinus hänelle. Mutta koska kyseinen teema olisi merkityksellinen vain eduskuntavaaliessa eikä millään tavalla merkityksellinen kunnallisvaaleissa, en pitänyt sitä miinusta pahana. Sen sijaan löysin parikin muuta mieleistäni ehdokasta, mutta koko sen puoleen linjauksissa on yksi suuri miinus. Eli Vantaan yhdistäminen Helsinkiin. Vaikka varsin mielelläni olisinkin taas helsinkiläinen, en kuitenkaan näin. Vantaa haluaisi helsinkiläisten rahoja ja Helsinki vantaalaisten maata. Asun nyt paikassa, jossa on luonto lähellä enkä todellakaan halua, että nuo kauniit maisemat - lähestulkoon maalaismaisemat - hävitetään kerrostalojen alle.

Ehdokkaani pitää myös elää kutakuinkin samanlaisessa tianteessa kuin itsekin elän. En esimerkiksi äänestä kotiäitiä, jolla on suurituloinen mies. Vaikka periaatteessa arvostankin kotiäitiyttä. Koska tällä ehdokkaalla ei todennäköisesti ole hajuakaan sitiä, millaista minun ja lasteni elämä on. En myöskään äänestä ehdokasta, jonka eläminen perustuu pääsääntöisesti erilaisiin tukiin. Koska hänkään ei ymmärrä, millaista mun elämäni on.

Pyrin äänestämään naista, mutta sukupuoli on näissä vaaleissa kuitenkin vähiten merkitsevä tekijä. Tällä hetkellä mulla on 5 potentiaalista ehdokasta, vielä pitää sunnuntaihin mennessä päättää, kuka on se oikea.

Kiitokset Keittiönoita tästä! Mulla on kutakuinkin samat asiat puntarissa, mutta ajattelen asioita myös pitkällä tähtäimellä. Asun erittäin pienessä kunnassa ja täällä kaikella tuntuu olevan enemmän painoa kuin kaupungissa. Olen myös asunut suuressa kaupungissa, joten tiedän. Eli se, että menisin vain itseni ja tämänhetkisen tilanteeni mukaan ei palvele minua pidemmän päälle, sillä täällä ei helposti vaihdeta vallalla olevia. Ihan vain siksi, ettei kunnan asukkaat muuta äänestyskäyttäytymistään. Siksi täällä tosiaan yksikin ääni ratkaisee ja 4 vuotta on pitkä aika päättää asioista.

Sen tiedän, että jos jätän äänestämättä, ei minulla ole varaa valittaa tulevan valtuuston päätöksistä. Niin kauan kun en itse viitsi vaivautua ja panostaa, en voi olettaa että kukaan tekisi niin minun puolestani.

Yhteistyössä