Taas alkaa riitely aiheesta ikkunat auki vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ei mulla muuta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ei mulla muuta"

Vieras
mä tykkään tuulettaa ihan perinteisesti pitämäll ikkunaa / ikkunoita auki, tulee hyvä tuoksu ja raikas ilma.. MIes sulkee niitä sitä mukaa ku minä auon, sanoo et lämmitys systeemi menee ihan pilalle ja et huoneilmaa pitää jäähdyttää toisin keinoin.
Varmaan voi olla oikeessakin mut mä haluun pitää ikkunoita auki. KUn mä en ollut vielä yhdessä ton ukon kanssa mä nukuin aina ikkuna raollaan, melkein talvellakin. Nyt ei puhettakaan ja happi loppuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.

Siis onko teillä miten uusi koti? Omakotitalo?

Jos on uutta tekniikkaa, niin se ilmanvaihto kyllä menee sekaisin. Jos happi loppuu, niin ilmanvaihtokoneeseen lisää kierroksia...

[QUOTE="minä vaan";28313964]Siis onko teillä miten uusi koti? Omakotitalo?

Jos on uutta tekniikkaa, niin se ilmanvaihto kyllä menee sekaisin. Jos happi loppuu, niin ilmanvaihtokoneeseen lisää kierroksia...[/QUOTE]

On niin hurjaa asiantuntemusta että en viitsi enkä jaksa oikoa noita viisauksia.

Mä en oo mikään tekniikan asiantuntija, mutta jos on koneellinen ilmanvaihto, niin en ihan taloudellisista syistä pidä lämmityskaudella ikkunoita auki ikinä. Jos tarvetta "tuulettaa" esim. vieraita enemmän tms. niin ilmastointi neloselle. Ja jos ei ilmastointia talossa olisi, niin silloinkin nopea läpivetotuuletus. Meillä on yhdellä naapurilla aina tuuletusikkunat auki tuntikausia vaikka on sama ilmastointi kuin meillä. Lämmöt siinä vaan menee harakoille.

Mikäs järki siinä on että lämmitys paahtaa ja ikkunoista se löyhytellään sitten harakoita ilahduttamaan. Mieti vähän lämmityskustannuksia ja ympäristövaikutuksia. Miehesi on oikeassa. Laittakaa lämmitys pois, tulee kyllä freesimpi ilma taloon.

Mulle ei tulis mieleenkään pitää ikkunoita auki, varsinkaan tällaisilla kylmillä keleillä. Naurettavaa energian tuhlausta, sit patterit hehkuu ja lämmitysenergiaa kuluu?

[QUOTE="Vieras";28314269]Mikäs järki siinä on että lämmitys paahtaa ja ikkunoista se löyhytellään sitten harakoita ilahduttamaan. Mieti vähän lämmityskustannuksia ja ympäristövaikutuksia. Miehesi on oikeassa. Laittakaa lämmitys pois, tulee kyllä freesimpi ilma taloon.[/QUOTE]

Mitenhän se ilmanlaatu muuttuu kun lämmitys poistetaan, tuleeko siihen enemmän happea :laugh:

Eikö sitä lämmitystä, ilmanvaihtoa, ties mitä voi ottaa pois päältä, kun tuulettaa ikkunoista? Minä ainakin haluan tuulettaa myös ikkunoista välillä, ihanan raikas tuoksu.

[QUOTE="eee";28314274]Mulle ei tulis mieleenkään pitää ikkunoita auki, varsinkaan tällaisilla kylmillä keleillä. Naurettavaa energian tuhlausta, sit patterit hehkuu ja lämmitysenergiaa kuluu?[/QUOTE]

Minä ainakin öisin nukun paremmin, jos ikkuna auki.

Meillä on uusi talo ja koneellinen ilmanvaihto, ja kyllä mä tuuletan kesät talvet. En 24/7, vaan aamuisin pistän ristivedon päälle että happi vaihtuu ja tuulettuu nopeasti. Ilmastointi meillä sammutetaan yöksi tai jos ei olla kotona, muuten pidän sitä pienimmällä teholla. Jos on paljon vieraita, kokataan, tai ollaan käyty suihkussa/saunassa, pistän ilmastoinnin kovimmalle teholle. Ja silloin kun kuivatan pyykkiä suihkuhuoneessa.

Jos teillä on liian kuuma, kannattaa varmaan säätää niitä pattereita ennemmin...

Meillä on uusi talo ja koneellinen ilmanvaihto, ja kyllä mä tuuletan kesät talvet. En 24/7, vaan aamuisin pistän ristivedon päälle että happi vaihtuu ja tuulettuu nopeasti. Ilmastointi meillä sammutetaan yöksi tai jos ei olla kotona, muuten pidän sitä pienimmällä teholla. Jos on paljon vieraita, kokataan, tai ollaan käyty suihkussa/saunassa, pistän ilmastoinnin kovimmalle teholle. Ja silloin kun kuivatan pyykkiä suihkuhuoneessa.

Jos teillä on liian kuuma, kannattaa varmaan säätää niitä pattereita ennemmin...

Mä oon käsittänyt niin, että jos on uusi talo ja koneellinen ilmanvaihto, ei sitä saa sammuttaa koskaan. Me pidetään ykkösellä korkeintaan tosi tosi kovalla pakkasella tai jos ollaan vaikka viikko kotoa pois, ikinä ei sammuteta.

Aika pian on koko uusi talonne homeessa tuolla tyylillä. Meillä ei ole ikinä aamuisin ummehtunut ilma kotona kun pidetään ilmastointi päällä. Siksi se ilmastointi on olemassa, ettei tarvitse tuulettaa ja kosteus ei keräänny mihinkään rakenteisiin.

Miten talo homehtuu, jos öisin nukutaan ja pidetään ilmastointia pois päältä? miten se sinusta vaurioittaa rakenteita? Pistetään se pois päältä silloinkin, kun ei olla kotona, eli mitään ei tapahdu. Ei öisin mitään tapahdu. Se olis eri asia jos pidettäisiin se aina pois päältä, kun kuivataan pyykkiä, tehdään ruokaa, käydään suihkussa jne.

Ei pidetä yöllä päällä koska se hurina häiritsee, huoneeseen tulee kuiva ja kylmä ilma ja menee nokka ihan tukkoon. Ja sähköä menee turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta räjähtää pää;28314376:
Koneellinen ilmanvaihto ei ole sama asia kuin ilmastointi! KONEELLINEN ILMANVAIHTO EI OLE SAMA ASIA KUIN ILMASTOINTI!!!

Joo, anteeksi jos puhun väärillä termeillä. Meillä on siis käsittääkseni ihan vaan koneellinen ilmanvaihto.

Miten talo homehtuu, jos öisin nukutaan ja pidetään ilmastointia pois päältä? miten se sinusta vaurioittaa rakenteita? Pistetään se pois päältä silloinkin, kun ei olla kotona, eli mitään ei tapahdu. Ei öisin mitään tapahdu. Se olis eri asia jos pidettäisiin se aina pois päältä, kun kuivataan pyykkiä, tehdään ruokaa, käydään suihkussa jne.

Ei pidetä yöllä päällä koska se hurina häiritsee, huoneeseen tulee kuiva ja kylmä ilma ja menee nokka ihan tukkoon. Ja sähköä menee turhaan.

Älkää nyt hemmetti soikoon ottako sitä ilmanvaihtoa pois päältä! Teillä on kohta koko talo läpihomeessa!

En tiennykkään, että tuulettamalla voi saada lisää happea taloon! Oon nimittäin aina kuvitellut, että ulkoilmassa on yhtä paljon happea kuin huoneilmassakin, eli 21%... :D

Olispa aika kätevää hapettaa sairaalassakin potilaita aukaisemalla vaan ikkuna. Ei tarvitsisi muita hapetusvälineitä. :D

Miten talo homehtuu, jos öisin nukutaan ja pidetään ilmastointia pois päältä? miten se sinusta vaurioittaa rakenteita?

Uudet talot eivät "hengitä" rakenteiden läpi kuten vanhat harakanpesät. Näin ollen ihmisistä ja muusta elämisestä syntyvä kosteus tiivistyy rakenteisiin, jos ilmanvaihto on pois päältä.

Eikö miehesikään todellakaan tätä tiennyt? :O

Yhteistyössä