Taas alkaa riitely aiheesta ikkunat auki vai ei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ei mulla muuta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tästä syystä;28314402:
Uudet talot eivät "hengitä" rakenteiden läpi kuten vanhat harakanpesät. Näin ollen ihmisistä ja muusta elämisestä syntyvä kosteus tiivistyy rakenteisiin, jos ilmanvaihto on pois päältä.

Eikö miehesikään todellakaan tätä tiennyt? :O

Heh heh hee. Talo homehtuu kun me nukutaan, joo.

[QUOTE="joopa";28314434]No niin, provohan tämä oli, kuten jo heti alkuun arvelinkin. :)[/QUOTE]

Ei ole mikään provo :D älä ole noin vainoharhainen.

No tuo "pois kotoa" asento vaihtaa sitä ilmaa kuitenkin jonkin verran, eihän sitä nuista nupeista totaalisesti pois päältä saa.

Tuntuu ihan älyttömältä venkslata koko ajan koneellista ilmanvaihto päälle ja pois. Kyö se on ihan tarkoitettu olevan päällä aina. Vanhoissa taloissa on toisenlainen ilmanvaihto mutta uusissa olisi syytä pitää sitä päällä.

En usko että tuulettamalla hapen määrä lisääntyy jollei nyt aivan tiivis pieni koppi ole, missä kyhjötätte, silloin ois hyvä käydä ulkona ottamassa happea. Enemmän se varmaan on liiallinen kuumuus, josta tulee tunkkainen ja ahdiatava olo. Viileä ilma on raikkaampi. Jos on jokin termostaatti lämmisjärjestelmässä ja tuulettaa koko ajan, niin silloinhan tulee vaan lisää lämpöä ja kierre on valmis.

Maksatteko ihan itse lämmityksenne..?

Mä en pysty nukkumaan jos ei makkarin ikkuna ole auki, talvellakaan. Mies taas valittaa kun on niskat jumissa kun ikkuna levällään. Taidetaan kohta nukkua omissa makkareissamme.

Kannattaa laskea se makuuhuoneen lämpö aika alhaalle. Meillä on nyt ollut 19 astetta vanhempien makkarin lämpötila öisin ja uni on niinpaljon parempaa kuin esim. sellaisina öinä kun lämpötila on 21 astetta.

[QUOTE="Vieras";28314551]Keskuslämmitys on jäännesana ajalta, jolloin taloissa ei ollut keskuslämmistä. Oli uuni joka huoneessa ja sillä lämmitettiin. Ei kai sellaista ole enää joten miksi käyttää sanaa joka ei kerro mitään. E kai kellään ole enää mitään huonekohtaista takkaa lämmitysjärjestelmänä joten voit ihan unohtaa koko f...ng keskuslämitykset.[/QUOTE]

No miksikä sitä sitten sanotaan, kun se lämpö tulee noihin pattereihin "jostain"?

[QUOTE="Vieras";28314615]Kai sä nyt tiedät onko teillä kaukolämpö vai esim. talokohtainen öljylämmitys?? En enää ihmettele mitään...[/QUOTE]

Tiedän, ja olen sitä ikäni kutsunut keskuslämmitykseksi :D

En kylläkään ole ammatiltani hoitsu, mutta kerropa mikä viestissäni oli tyhmää! :D
Olenko väärässä, kun luulen, että ulkoilmassa on suunnilleen saman verran happea kuin sisäilmassa ja ettei tuulettamalla voida saada lisää happea talon sisälle?

Jos ulko- ja sisäilmassa on saman verran happea niin miksi sitten esim. oppilaita koulussa käsketään menemään ulos "haukkaamaan happea"?

Yhteistyössä