Taas äiti/isä loisti poissaolollaan leikkipuistossa

oksettavaa
mä olisin soittanut poliisille ihan varmasti. täällä oulussa näkee paljon noita lestadiolaisten pikkulasten hoidattamista toisilla lapsilla. tosi vastuutonta paskaa. ja se lasten vääntäminen maailmaan niin paljon, ettei niistä pysty pitämään huolta, pitäisi saada laittomaksi. kas, jos sotain sattuu, niin jumalapa se antaa kuulemma uuden, eli se on ihan okei...

niin.
Tää kaikki kiteytyy mun mielestä sellaiseen yhtälöön, että miksi *****tissä niitä lapsia on tehtävä kuin liukuhihnalla, että oma jaksamisen määrä ylittyy ja sitten tulee tällaisia yilyöntejä, ettei jaksa olla enää huolissaan mistään. Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä lasten hamstrausta.

en tykkää
Mä jätin aikanaan lähipuiston ja pihan väliin tuosta syystä. Lasten kanssa voi mennä muuallekin ja sisällä voi olla tai leikkiä parvekkeella jos ulkoilmaa on pakko saada.

hieman eri mieltä
[QUOTE="sipsi";29673110]lapsi ei koskaan mielestäni ole toisen lapsen hoitaja. Itsellä vain yksi lapsi, muua ajattelen, ettei lapsen tarvitse kestää sitä että pienemmälle jotain sattuu, kun hän on "vastuussa." Ja ajattelempa niinkin, että niitä lapsia kannattaa tehdä sellainen määrä, että ne itse jaksaa hoitaa - ei hoidattaa 8-vuotiaalla pienempiään, kun itse on kotona vauvan kanssa.

Jotenkin surullinen mieli tuli tästä kyllä :([/QUOTE]

Aika vaikeaa kuule olisi monillakin ellei vanhinta saisi ollenkaan käyttää sisarustensa vahtina. Hänet kuuluu tietenkin palkita siitä koska mikään selvyyshän se ei ole eikä sitä vaadita vaan omaakin kiinnostusta valvomiseen täytyy olla.

"sipsi"
Alkuperäinen kirjoittaja hieman eri mieltä;29673304:
Aika vaikeaa kuule olisi monillakin ellei vanhinta saisi ollenkaan käyttää sisarustensa vahtina. Hänet kuuluu tietenkin palkita siitä koska mikään selvyyshän se ei ole eikä sitä vaadita vaan omaakin kiinnostusta valvomiseen täytyy olla.
Minä kyllä ajattelen niin, ettei sisarukset ole yhtään sen enemmän VELVOLLISIA hoitamaan pienempiään, kuin isovanhemmat lapsenlapsiaan. On täysin eriasia pyytää vaikka kotona isosiskoa/-veljeä katsomaan hetki pienemmän perään, kuin laittaa 8-vuotias puistovaihdiksi imeisesti useammaksi tunniksi ja jäädä kotiin vauvan kanssa. Vastaamaan pienemmistään, ja elämään sitten loppuikä mahdollisen syyllisyyden kanssa jos pienemmälle jotain sattuu... Itse kun sitä esikoiseksi syntymistä ei voi valita, mutta lasten lukumäärä vs oma jaksaminen on kyllä ihan valintakysymys (siinä suhteessa montako lasta tekee, ei siinä, saako lapsia).

ei muuta
Sanon vaan vielä sen verran että tuolla tavalla saa aikaan aika kivat riidat. Joillain taas ei maailma lopu siihen että katsoo samalla hetken toisenkin lapsia kun kerran paikalla on.

velvollisuudesta
[QUOTE="sipsi";29673453]Minä kyllä ajattelen niin, ettei sisarukset ole yhtään sen enemmän VELVOLLISIA hoitamaan pienempiään, kuin isovanhemmat lapsenlapsiaan. On täysin eriasia pyytää vaikka kotona isosiskoa/-veljeä katsomaan hetki pienemmän perään, kuin laittaa 8-vuotias puistovaihdiksi imeisesti useammaksi tunniksi ja jäädä kotiin vauvan kanssa. Vastaamaan pienemmistään, ja elämään sitten loppuikä mahdollisen syyllisyyden kanssa jos pienemmälle jotain sattuu... Itse kun sitä esikoiseksi syntymistä ei voi valita, mutta lasten lukumäärä vs oma jaksaminen on kyllä ihan valintakysymys (siinä suhteessa montako lasta tekee, ei siinä, saako lapsia).[/QUOTE]

Mun mielestä jos paikalla on joku vanhempi lastensa kanssa niin en pidä sitä kamalana. Eri asia tietenkin jos ei koskaan ole vastavuoroisuutta ja näköyhteys täytyis olla. Velvoittamisesta en kyllä ole puhunut mitään ja ei tietenkään saa sellaista vaatia.

"LaMamanMorbid"
Nythän siis ei kyse ollut siitä, että vieraasta aikuisesta olis tehty lastenvahti, vaan siitä, että 8-vuotiaasta lapsesta. Ja ap reagoi kuten kuka tahansa vastuullinen sivustakatsoja, huolestumalla tilanteesta...

ymmärsin kyllä
[QUOTE="LaMamanMorbid";29673510]Nythän siis ei kyse ollut siitä, että vieraasta aikuisesta olis tehty lastenvahti, vaan siitä, että 8-vuotiaasta lapsesta. Ja ap reagoi kuten kuka tahansa vastuullinen sivustakatsoja, huolestumalla tilanteesta...[/QUOTE]

Ymmärsin sen mutta jos ap kerran oli paikalla niin niistä toisen lapsista oli melko varmasti seuraa hänen lapsilleen ja samalla voi katsoa kyllä hieman muidenkin perään kuin vain omien lastensa. Mukana oli myös 8-vuotias josta myös varmasti apua siinä.

"sipsi"
En aikanaan, kun vielä puistoilimme (siis yli 1ov sitten) olisi voinut kuvitella laittavani lasta puistoon ajatuksena "kyllä joku aikuinen sen perään katsoo." Samoin en todellakaan olisi halunnut katsoa aivan vieraiden lasten perään. Entä jos jotain olisi sattunut? Mielestäni tuon ikäiset tulevat puistoon oman vanhemmat/ muun aikuisen kanssa, siis jos nuorin on 2v. Minä en ymmärrä tuollaista toimintaa/ ajattelutapaa en sitten ollenkaan. Mielestäni se on täysin vastuutonta.

vastuudesta
[QUOTE="sipsi";29673531]En aikanaan, kun vielä puistoilimme (siis yli 1ov sitten) olisi voinut kuvitella laittavani lasta puistoon ajatuksena "kyllä joku aikuinen sen perään katsoo." Samoin en todellakaan olisi halunnut katsoa aivan vieraiden lasten perään. Entä jos jotain olisi sattunut? Mielestäni tuon ikäiset tulevat puistoon oman vanhemmat/ muun aikuisen kanssa, siis jos nuorin on 2v. Minä en ymmärrä tuollaista toimintaa/ ajattelutapaa en sitten ollenkaan. Mielestäni se on täysin vastuutonta.[/QUOTE]

Siis ensinhän tietenkin katsot että siellä on joku aikuinen paikalla lastensa kanssa ja ei tietenkään kauas voi laittaa ja näköyhteys pitäisi olla ellei taloyhtiön pihassa. Silloinkin pitää käydä luonnollisesti tarkistamassa välillä että kaikki on hyvin. Nythän 8-vuotiaalla oli puhelin joka voidaan pitää yhteydessä vaikkapa koko ajan mutta lasten pitää luonnollisesti olla hyvin lähellä kotia ja vauvaa ei oikein voi myöskään jättää kuin hyvin lyhyeksi aikaa.

Tepadj: harva nuori on niin tarkka kuin aikuinen. Sen mitä olen nuorten kanssa ollut niin monet tilanteet ovat menneet aika pitkälle ennen kuin nuori niihin reagoi. Eli ei ole ennakoimiskykyä, eikä tarvitsekaan olla, koska ei ne ole vielä aikuisia.

Tuo sukulaisteini on saanut loistavat arvostelut tet-paikoista.
Mutta kun meidän muksuja pitää vahtia niin Facebook alkaa kiinnostaa jossain vaiheessa liikaa, vaikka ensi olisi ollut innokaskin lapsia vahtimaan.

"Vastuudesta": Ei kenenkään ulkopuolisen aikuisen tarvitse leikkipuistoon mennessään varautua yhdenkään ylimääräisen muksun vahtimiseen.

Sitäpaitsi tuo oli aamu ja ei ole sanottua että aamuisin tuolla leikkipuistossa edes on porukkaa ja aikuisia, mutta se ei ole pointti nyt. Eikä kenenkään tarvitse ajoittaa puistosta lähtöään sen mukaan miten kauan vieraan perheen (ilman lastenvahtia seikkailevat) muksut ovat puistossa, miettien että uskaltaakohan nuo nyt tuonne jättää. Mulla oli eilen omat aikataulut ja elin niiden mukaan.

Mä olen kyllä muutoin sitä mieltä että "kylä kasvattaa," mutta se sanonta ei tarkoita tuota ekassa viestissä kertomaani tilannetta.

Viimeksi muokattu:
Vieraus
"Vastuudesta": Ei kenenkään ulkopuolisen aikuisen tarvitse leikkipuistoon mennessään varautua yhdenkään ylimääräisen muksun vahtimiseen.

Sitäpaitsi tuo oli aamu ja ei ole sanottua että aamuisin tuolla leikkipuistossa edes on porukkaa ja aikuisia, mutta se ei ole pointti nyt. Eikä kenenkään tarvitse ajoittaa puistosta lähtöään sen mukaan miten kauan vieraan perheen (ilman lastenvahtia seikkailevat) muksut ovat puistossa, miettien että uskaltaakohan nuo nyt tuonne jättää. Mulla oli eilen omat aikataulut ja elin niiden mukaan.

Mä olen kyllä muutoin sitä mieltä että "kylä kasvattaa," mutta se sanonta ei tarkoita tuota ekassa viestissä kertomaani tilannetta.
Mä olen kyllä sitä mieltä, että jos olit todellakin aidosti huolissasi lasten pärjäämisestä, niin sinun olisi pitänyt viedä lapset kotiin. En ikinä itse jättäisi edes täysin vieraita lapsia tilanteeseen, jossa vahvasti epäilisin että heille voi sattua jotain pahaa. Oli kiire tai ei, niin lähimmäinen menee sen kiireen edelle ainakin minulla.

Tai jos et olisi halunnut viedä lapsia kotiin ja puhua äidille, niin sitten soitto poliisille ja lastensuojeluun. Täällä asiasta avautuminen ja kauhistelu ei paljon auta niitä lapsia.

LaMamanMorbid: tuo olisi voinut olla hyvä idea, että olisin soittanut sillä tytön kännykällä äidilleen. Mietin jo että saatanko ne muksut takaisin kotiovelle, mutta mulla ei olisi ollut siihen rohkeutta. Enkä ole mikään ls-ilmojen tekijä ollut koskaan vaikka tuossa olisi kriteerit täyttyneet.

"vieras1"
Mä olen kyllä sitä mieltä, että jos olit todellakin aidosti huolissasi lasten pärjäämisestä, niin sinun olisi pitänyt viedä lapset kotiin. En ikinä itse jättäisi edes täysin vieraita lapsia tilanteeseen, jossa vahvasti epäilisin että heille voi sattua jotain pahaa. Oli kiire tai ei, niin lähimmäinen menee sen kiireen edelle ainakin minulla.

Tai jos et olisi halunnut viedä lapsia kotiin ja puhua äidille, niin sitten soitto poliisille ja lastensuojeluun. Täällä asiasta avautuminen ja kauhistelu ei paljon auta niitä lapsia.
Näin. Sitäpaitsi kahdeksanvuotiaalle sanominen luultavasti vain lisäsi lapsen pahaa mieltä.

Sitä mä tässä pohdin että kirjoittaisin paikallislehden yleisönosastoon nimettömänä, vaikka vähän pelkään että peräännyn kuitenkin. Enkä haluaisi siellä tuon perheen lasten ikiä paljastaa kun piirit on pienet.

No näköjään täälläkin kirjoittelu kannattaa (vaikkei kyseistä perhettä tavoittaisikaan) koska täällä jotkut puolustavat lasten laittamista muiden vahdittavaksi.

Mutta jos mä näen tuon lapsikatraan vielä tuolla keskenään niin soitan kyllä lasten äidille.

että sellaista vielä
Sitä mä tässä pohdin että kirjoittaisin paikallislehden yleisönosastoon nimettömänä, vaikka vähän pelkään että peräännyn kuitenkin. Enkä haluaisi siellä tuon perheen lasten ikiä paljastaa kun piirit on pienet.

No näköjään täälläkin kirjoittelu kannattaa (vaikkei kyseistä perhettä tavoittaisikaan) koska täällä jotkut puolustavat lasten laittamista muiden vahdittavaksi.

Mutta jos mä näen tuon lapsikatraan vielä tuolla keskenään niin soitan kyllä lasten äidille.
Siinä soittamisessa on sellainen puoli ettei sitten pidä säikähtää mahdollista reaktiota. Mun mielestä on aika bitchiä lähettää lasten kautta viestiä. Lapsia ei varsinaisesti kyllä laiteta muiden vahdittaviksi mutta se on hyvin toimiva systeemi kunhan on vastavuoroisuutta. Ei mulle ollut koskaan tulllut mieleenkään että laittaa lapsiani toisten vahdittaviksi ja tietenkin tarjosin itse apuani. Sitten jos se ei kelpaa niin aika vähän on tehtävissä. Riidat aloittaa aina jompi kumpi ja se riippuu kyllä siitä kokonaan miten asiat esittää. Joidenkin kanssa on kemiat jo valmiiksi ristissä ja tietää puhumattakin ettei tulla toimeen ja tyyli esittää asioita on sitten sen mukainen heti.

"hillla"
Lapsia ei pistetä vahtimaan lapsia, eikä aikuisten asioita viestitä lasten kautta. Mielestäni ap teit itsekkin väärin, kun et puutu siihen että 2-vuotias lapsi on ilman aikuisen valvontaa leikkipuistossa. Mitäpä jos se vanhempi onkin vaikka alkoholisti, ja makaa kotona sammuneena. Ja isompi lapsi esittää valheita koska on niin tottunut toimimaan. Ja kukaan ei puutu, ainoastaan lisää sen vanhimman lapsen taakkaa ja pahaa mieltä entisestään.

Tosi kurja mieli tuli tuosta jutusta kaikenkaikkiaan.

"sipsi"
Minä en ymmärrä asiasta vääntöä, anteeksi :( Tilanneha ymmärtääkseni oli se, että nämä lapset olivat Echolle aivan vieraita. Neljä lasta, joista vanhimmalla - 8-vuotiaalla- oli kolme pienempää vahdittavana. Koti ei ollut näkömatkan päässä, jos oikein ymmärsin. Isä oli raksalla ja äiti kotona vauvan kanssa.

Siis ei hyvänen aika mielestäni voi ketään velvoittaa vahtimaan vieraita lapsia edes ajatuksen tasolla. Kyllä omat aamut/ elämä on saatava suunniteltua muuten, kuin jäämällä kotiin vauvan kanssa, ja laittamalla pieni tyttö kolmen pikkuisen kanssa pidemmäksi ajaksi puistoon yksin. Minä en ymmärrä tuota en ollenkaan.

Ja ei kai tässä nyt kukaan minkäänlaista riitelyä halua asiasta järjestää lasten äidin kanssa. Ehkä hän ei itse ymmärrä, väsyneenä tms., ettei tuonikäisten todellakaan ole tarkoitus puistoilla keskenään. Ihan liian suuri vastuu on laitettu pienen ihmisen kannettavaski. Puistoajoitus siten, että vauva vaunuissa mukaan. Näin aikanaan äidit meidän lähipuistossa toimi. Oma kerrostalon piha ja tutu lapset on asia erikseen. Siellä ymmärrän vastavuoroisuuden tyyliin "katsotko puoli tuntia meidän lapsia kun käyn kaupassa", ja seuraavalla kerralla sitten toisinpäin.

vierass
Tää kaikki kiteytyy mun mielestä sellaiseen yhtälöön, että miksi *****tissä niitä lapsia on tehtävä kuin liukuhihnalla, että oma jaksamisen määrä ylittyy ja sitten tulee tällaisia yilyöntejä, ettei jaksa olla enää huolissaan mistään. Mä en ole koskaan ymmärtänyt tätä lasten hamstrausta.
Uskonto monesti. Se, että jumala on kieltänyt ehkäisyn ja samalla seksistä pidättäytymisen.

Yhteistyössä