Taaperon pottailusta, vaippako takaisin?

nyt tuli tenkkapoo... tyttö on osannut kertoa kun on hätä nyt jotakuinkin 3kk ja on ollut kotona ilman vaippaa päiväunia lukuunottamatta. Reissuihin on laitettu vaippa. Tälläviikolla olen nyt uskaltautunut puistoon ilman vaippaa ja hyvin on mennyt. Eilen tyttö oli koko päivän vaipatta lukuunottamatta päikkyjä ja päivään sisältyi puistoilua, kirppisreissu ja käytiin subwayssa syömään, ei yhtään vahinkoa, mutta kun tultiin kotiin niin ei sanonut mitään vaan pissasi housuun. Sama on toistunut tänään, ei sano mitään pissa tulee housuun ja sitten sanoo siitä. Kysyn että onko hätä vastaus on ei (on vasta oppinut tän ei ja vastaa sitä melki kaikkeen ) ja jos vaan pistän istuun potalle se tulee siitä pois. Eli pistänkö vaipan takasin vai mikä tää juttu on? Väkisin en ala potalla pitämään... Tähänkö tää nyt tyssäs :|

vieras
Ei, hän vaan kokeilee rajojaan pidättämisessä. Toteat että hupsis olis pitänyt mennä aiemmin potalle. Anna olla ilman housuja ja potta esille esim vessan oven eteen.

Toki on pissatulehduksen mahdollisuus, jos lapsi on kipeän oloinen niin vois ottaa näytteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei, hän vaan kokeilee rajojaan pidättämisessä. Toteat että hupsis olis pitänyt mennä aiemmin potalle. Anna olla ilman housuja ja potta esille esim vessan oven eteen.

Toki on pissatulehduksen mahdollisuus, jos lapsi on kipeän oloinen niin vois ottaa näytteen.
En ole suuttunut vahingoista, ja just sanonkin et no tuliko housuun ja haetaas uudet jne...ei osaa vielä itse mennä potalle kun ei saa housuja pois ja meillä on muutenkin vessan ovi kiinni eikä se yllä kahvaan. Eli sanoo pisspiss ja sitten jomikumpi menee sen kanssa sinne vessaan ja laittaa potalle..
vähän on nuhaa ollut ja vähän köhii, mutta ei muuten vaikuta kipeälle.

a
Kaverille neuvolassa vastaavassa tilanteessa sanottiin että ei vaippaa takaisin. Jos lapsi kuitenkin jo osaa taidon ei hän kauaa viitsi tehdä housuun kun huomaa ettei märät pöksyt ole kivat jalassa. Ei vaan mitään ylimääräistä huomiota vaan mahdollisimman vähäeleisesti kuivat housut jalkaan.

Ihan tuttua hommaa. Joskus vaan tulee takapakkia. Suosittelen tota pottaa vessan ulkopuolella ja taapero ilman housuja. Niin meillä aloitettiin. Nyt jo hienosti huutelee äitiä pyyhkimään ja kun vielä vähän venyy pituutta niin lasken likan vessaan pissille.

Inhottaa vaan kun meillä on vessassa alakaapit ja siellä paljon minun TOSI tarpeellisia purkkeja yms. Ei ihan sopisi niitä penkoa. :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
miksi vessan ovi ei voisi olla auki? tai sitten potta johonkin muualle mihin pääsee itse.

mekko päälle ja pikkuhousut pois, tai ilman housuja.
emmätiä miksei vessan ovi voi olla auki, ihan hyvin on toiminut tää systeemi kun osaa se tyttö sinne ovelle mennä ja sanoa...musta (ja miehestäkin ) on vähä hassua jos se viipottaa alasti täällä, tykkään että on housut jalassa.

Ehdottaisin myös tuota, että potta näkyvälle paikalle. Meillä harjoitellaan kans tytön kanssa pottailua ja toista viikkoa meni hienosti, mutta otti takapakkia, kun meni viikoksi päiväkotiin. Sen jälkeen ei suostunut potalle, mutta ei halunnut vaippaakaan vaan veti ne pois jalasta. Pidätteli kyllä, mutta kumpikaan ei kelvannut. Vein sitten pöntölle ja sinne kun sai tehtyä tosin huudon kanssa, niin innostui taas. Nyt on viikon tehnyt kaikki taas pönttöön ja yölläkin toisinaan herää vessaan ja niinä öinä minä ei ole herännyt niin aamulla kuitenkin vaippa ollut kuiva ja heti vessaan. Jospas se tästä kohta alkais sujumaan, että uskaltaa jo hurrata. Äkkiä kuitenkin takapakkia ottaa...mitä nyt kokemuksistani uskallan sanoa isompien kohdalla :| ja nyt, kun meni takaisin omalle hoitajalleen niin pottailu on mennyt yhtä hyvin kuin kotonakin.

Alkuperäinen kirjoittaja KangasP-Akka:
miksi vessan ovi ei voisi olla auki? tai sitten potta johonkin muualle mihin pääsee itse.

emmätiä miksei vessan ovi voi olla auki, ihan hyvin on toiminut tää systeemi kun osaa se tyttö sinne ovelle mennä ja sanoa...musta (ja miehestäkin ) on vähä hassua jos se viipottaa alasti täällä, tykkään että on housut jalassa.
no meidän neidillä ei pidä vaatteita päällä mitenkään, nyt on kesä ja lämmin, miksei voisi olla nakuna? Pistä vähän pidempi paita, tai kuten sanottu, hame päälle, sen varmaan osaa nostaa ite ylös kun istuu potalle?

Ja kyllähän se edesauttaa oppimista jos sinne potalle on esteetön pääsy, voi olla että hoksaa nyt että pissattaa ja pitäs mennä jo mutta pitää alkaa teitä etsimään ja pyytämään vessaan? ja sitte ei ehkä enää kerkeäkään.

meillä on aina ollut vessan ovi auki niin että sinne pääsee kukin kun hätä yllättää, 1,5v iässä jäi päivävaipat pois ja jo alle vuoden iässä huomasin että toisinaan pyrki kohti vessaa kun tuli hätä.

No pitää muistaa jättää tuo ovi auki ja koittaa sitä...mielellään pitäsin sen potan vessassa kun tuo nousee siitä nii rivakasti että joskus tulee potta mukana ja pissat kaatuu lattialle nii kivempi siivota vessasta...

häh

vessan ovi aina kiinni ja lapsi ei voi olla alasti kotonaan...???

On siis nyt tuon n.3kk osannut sanoa kun on hätä ja ei meitä tarvi kaukaa etsiä kun leikkii aina täs samassa huoneessa, meillä on nii pieni talo. Nytkin nuo vahingot tullut ihan nii et on seissy vieressä ja yhtäkkiä sanonut vaan että "pisspiss...housuu...märkä"

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

No ei kai siinä nyt ole mitään outoa jos vessan ovi pidetään suljettuna ja eihän aikuisetkaan kulje alasti kotona, siis me ainakaan....vai mekö tässä ollaan omituisia kun käytetään vaatteita :eek:

No ei kai siinä nyt ole mitään outoa jos vessan ovi pidetään suljettuna ja eihän aikuisetkaan kulje alasti kotona, siis me ainakaan....vai mekö tässä ollaan omituisia kun käytetään vaatteita :eek:
no on siinä se outous että sillä tavalla se vessa ei ole kaikkien käytettävissä silloin kun tarve tulee, jos joutuu pyytämään aina apua päästäkseen tarpeilleen.

ja kyllä meillä kuljetaan alasti kotona, niin aikuiset kuin lapset. ei nyt koko ajan mutta kun on kuuma/saunan jälkeen/aamulla herätessä. Ja olen myös lapsille opettanut että alastomuus omassa kodissa on ok, ei siinä ole mitään hävettävää tms. Isompi tyttö (joka ei asu meillä ) oli ihan hämmästynyt kun kotona voi olla alasti ja kysyi aina lupaa saako olla kun pikkusiskokin on.

mutta tuo meidän pienin on niin innokas naturisti että on vaikea saada pitämään vaatteet päällä kun tulee muita, siinä pitää vielä vähän opetella...

uh

Kyllä muakin inhottaa alasti hilluvat mukulat. Olisi kyllä hyvä, että lapsi itse pääsisi vessaan, missä potta tietenkin pidetään, eikä missään muualla. Pidä vain pääsi siinä asiassa. Ja pidä myös vaatteet lapsella. Kyllä meidänkin kaikki lapset oppivat kuiviksi viimeistään 2-vuotiaana, vaikkei pylly paljaana saanutkaan kuljeskella.

kyllä alastomuus on ihan luonnollista ja jos sitä ei opi kotoa, niin mistä sitten?

en mä ainakaan halua että mun tyttö oppii siihen että alasti ei saa eikä kehtaa olla, edes oman perheen kesken. Saati sitten myöhemmin kun alkaa seurustella yms.

mut menee vähän OT nyt...

Yhteistyössä