Taaperon myöhäinen nukkumaan meneminen

Kiinnostaisi vaan tietää onko muilla iltavirkku taaperoita??Meillä 1-vee poika "normaali" nukkumaan menoaika 22.30-23.00.Aikaisemmin ei nukahda ei sitten millään!!!!Nukkunut yönsä hyvin ja heräämättä lähes aina,ja aamulla heräilee siinä 8.30-9.00 maissa.Eli ei mitenkään ihan kauheen myöhään mielestäni(enkä kyl mielellään itekkään heräis aikasemmin..)nukkuu yhdet päikkärit n.12.00-15.00 ja on koko illan virkeä ja touhukas.Joskus yritin laittaa jo aikasemmin päikkäreille mut ei nukkunut kun 1/2 tuntia ja oli pakko antaa nukkua vielä toiset päikkärit mikä vaan myöhensi nukkumaan menoa entisestään..olen myös herätellyt päikkäreiltä aikaisemmin mut ei vaikutusta nukkumaan menemiseen,ehkä vähän kärttyisämpi vaan.Hyvä puoli on että voidaan liikkua iltasin kaupoilla ja kylässä eikä tarvi olla jo 19 aikoihin kotona nukuttamassa..ja mieskin näkee lastaan kun on myöhään töissä ja jos nukkuisi jo kun tulee ei näkisi varmaan ku vkon loppuisin..mutta olishan se kiva saada sitä "omaa aikaakin" joskus..kattoo telkkuu ja syödä rauhassa tiedätte varmaan.. =) kokeilin myös iltarutiineja ja valojen himmentämistä,rauhottumista yms.21.00aikoihin,mut poika ei nuku ennen ku väsyttää!!!!No en tiedä onko tästä jotain varsinaista haittaa..mut kiva kuulla valvotaanko missään muualla...???Itse pääsee omien pesujen ja muiden jälkeen nukkumaan siinä 0.00 aikoihin..että silleen :D
 
hoh
Kannattaisko herätellä hieman aikaisemmin aamulla? Ja sitä kautta koittaa liu'uttaa nukkumaanmenoa aikaisemmaksi?

Ei taaperon mielestäni kuulu mennä noin myöhään nukkumaan, missä vaiheessa teillä on omaa aikaa?

 
Mäkin rupeisin pikkuhiljaa siirtämään rytmiä aikaisemmaksi. 15minuuttia kerrallaan ja aamuherätykseen nimenomaan. Esim. joka kolmas-neljäs päivä vartin aikaistus herätykseen. Ihan riittävästihän unta tulee, mutta ehkä aamun aikaistaminen saisi lapsenne rytmittämään unensa uudelleen. Esim. 10-11h yöllä ja 2h päivällä.
 
no meillä taitaa olla vielä "pahempi" rytmi tuolla neidillä se menee nukkumaan joskus 23-00 pintaan joskus jopa vielä myöhempää ja nukkuu päivällä ainakin 11 ja sit joskus 15-18 välil n.1tunnin päikkärit mut sil jäi toi rytmi ku isä oli sen syntymän jälkee melkein vuoden jakamas öisin hesaria ja taidetaan molemmat vanhemmat olla vähän illan virkkuja ja aamun torkkuja tosin nykyisin mulla aika tuskaa ku pitäs mennä 8 töihin eikä oo saanu kovin pitkään nukuttua.
 
Maaruska
Minäkin uskoisin, että aamuherätyksestä olisi apua. Ja ymmärsinkö oikein että nukkuu 12-15 päikkärit siis 3 tuntia vai vaan sillä välin johonkin aikaan? Jos nukkuu 3 tunnin päikkärit niin lyhentäisin kyllä niitä 2 tuntiin. Meillä ainakin jos nukkuu liian pitkät päikkärit on illalla vaikea saada nukkumaan. Meillä poika käy nukkumaan klo 21 ja herää n. 7-7.30. Nukkuu päikkäreitä yleensä 1,5 tuntia joskus 2 tuntia.
 
Meillä poika 1,5v menee nukkumaan siinä 22 aikoihin. Tämä nukkumaan meno aika on ollut jo aika alusta. Nukkuu kolmen tunnin päikkärit ja aamulla heräilee siinä 9-9.30 ja minä kun itsekkin olen yökukkuja (ja mies) ja tykkään aamulla nukkua pitkään kun ei tarvitse mihinkään töihin lähteä (mies tosin lähtee 7 aikaan töihin, mutta pärjää todella vähällä yöunella) niin tuo aika on ollut meille aivan sopiva. Mutta varmaan jos haluaa siirtää nukkumaanmenoa aikaisemmaksi ja samalla heräämistä aikaistaa niin kannattaa varmaan aamusta herätellä aikasemmin pikkuhiljaa.. kyllä se rytmi siitä muuttuu...
 
Ellu-80
meillä on kans rytmit ihan sekaisin!!! :eek: oika 1v2kk nukahtaa klo 22-23 ja välillä on nukahtanu vasta klo 1 yöllä!! \|O ja nukkuu sit tosi myöhään tänäänki heräs vasta 10:30 :whistle: Tosin.. ite oon myös aamuntorkku :ashamed: eli pitäs itekin herätä aikanaan ja ruveta herätteleen kossia vähitellen aina aikasemmin... :whistle:
 
ninnu77 harmaana
Onpas se kiva tietää että meidän neiti ei ole ainoa yökukkuja. Meillä myös nukkumaan mennään aika myöhäseen. Yleensä siinä 23.00 maissa. Joskus menee myöhemmäksikin. Tässä yks ilta/yö nukahdettiin vasta 1.30 ja sitten taas vastaavasti herättiin 11.00.

Yleensä meillä on nukuttu kahdet päikkärit, lyhyet(max. tunti), mutta nyt en ole antanut nukkua kun yhdet päikkärit(1½-2 tuntia). Tänään olin todella yllättynyt kun neiti nukahti jo 22.30. Tietenkin olisi tosi mahtavaa jos neiti nukahtaisi vielä aikaisemmin, mutta eiköhän se pikkuhiljaa siitä siirry aikasemmaksi.

:)
 
veytä
meillä on 2 tyttö lasta ja aina olen saanut tytöt nukkuu ajoissa jo klo 19.00 vanhempi tyttö on 4vja6kk nuorempi on 1v9kk nukahtaa 19.15 ja herää aamulla jo klo 6.30-7.00 ja nuorempi nukkuu päikkärit klo 12.00 ja herää klo 14.00 ja ei mitenkää haittaa sen yö unille menoa...mutta kun jotkut sanoikin niin herätät aamulla lapsesi aikasemmin ja sit päikkäreille aikasemmin ja silleen koitat saada sit lapsen aijoissa jo yö unille... =)
 
Meillä 1 v 9 kk menee nukkumaan 21-22.30 ja herää aamulla päiväkotiin noin 7.30. Aamuisesta herätyksestä ei siis ole meillä apua. Nukkuu päiväkodissa noin 1,5 tunnin unet. Ollaan tosin pyydetty, että antaisivat nukkua vaan tunnin, mutta eivät ne siellä päiväkodissa oikein suostu, kun kaikki muut nukkuu melkein 2 tuntia.
 
duhunu pikana
Napero menee nukkumaan 22.00 noin, ja herää sitten aamulla 9-10 väliin. Mikä ei haittaa, koska miehen työn takia ollaan aamutorkkuja.
Päiväunia ottaa yhdet tai kahdet; nukkumisaika vaihtelee ihan liikaa.
 
Niin, mix herättää lasta ja mix laittaa lapsi nukkumaan ajoissa jos kerta ittekkin makaa puoleen päivään ja on itse kotona ja muuten onhan se hauskempaa kun lapsen kanssa voi olla ostoskeskuksissa ihan kiinni menoon asti!!! Herranen aika.....

Välillä ihan mietityttää että keiltä se selkäranka puuttuu, kyyltä vai joiltain vanhemmilta.
Noh kyllä se sitten myöhemmin tulee esiin miks olis kannattanut laittaa lapsi ajoissa nukkumaan..
Yliväsymykset, raivareita, vaikee nukkumaan meniä, vaikeasti käsiteltävä lapsi...ja paljon muuta.
Onnea matkaan.
 
Poika 2, 2 nukahtaa illalla noin 21.30, herää väkisin noin 7.00 ja nukkuu päivällä tasan 2 tuntia.
En yksinkertaisesti saa aikaisemmin häntä unille.
Viikonloppuisin annan nukkua kun nukuttaa ( herää viimeistään 8.30 ) ja unille viimeistään 22.00.
Vähän pisempi vois yöuni olla, mutta...Poika on tyytyväisen oloinen ja iloinen. Ei iltakiukkuilua, ym. Viikonloppuisin nukkuu pisemmät päikkäritkin.
Unta vuorokaudessa noin 12, 5 tuntia...riittääköhän se ??
 
rasmus04
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2006 klo 15:33 Mimmeli kirjoitti:
Mukavaa kuulla et muillakin menee myöhään.ajattelin jo et ollaanko me jotenkin poikkeus.tuntuu nimittäin et kaikkien lapset mennee parhaimmillaan 19 nukkuu.Meillä se ei onnistuisi ikinä!
Tyytö on nytn1 ja 7kk.
Me ollaan aamu uniasia ja tykätään valvoo myöhään.et mix lapsen pitäs herätä kuudeltä jos ollaan vaan kotona.
meillä poika 1v 3kk menee illalla nukkumaan 19 ja aamulla herää vasta 9, olen itse aamu-uninen mut toi 9 on ihan sopiva aika herätä ja voin valvoa pitkään. ja omaa aikaa on
 
Äiti73
HEI,
meillä poika 1 v 9 kk, menee nukkumaan n. 20-20.30 ja heräilee aamuisi n.6.30-08. Heräämis aika vaihtelee aika paljon! Käy jo päiväkodissa, jossa nukkuu tunnista kahteen, kotona päikkärit sisällä tai ulkona kahdesta kolmeen tuntiin. Olen samaan mieltä siitä että runsas ulkoilu ja touhuaminen illalla väsyttää lapsosen nopeasti unille! Meillä tosin vielä joskus yöheräilyä jolloin vaaditaan yömaitoa tai raivotaan muuten vain... \|O
 
En olisi huolestunut vaikka myöhään meneekin. Meillä esikoinen saattoi myöskin valvoa jopa 01.00, mutta kun hoito ja aikaiset aamut alkoivat, niin sopeutui uuteen nukkumaanmenorytmiin pakostakin, niin väsyttäviä olivat hoitopäivät. Nyt nuorempi on 1v. ja valvoo lähes aina klo 23.00 vaikka esikoinen olisi nukkunut jo muutaman tunnin. Ottaa ilmeisesti sen oman aikansa siitä illasta, kun saa olla kahden vanhempiensa kanssa.
Olen huomannut, että pitkät ulkoilut päivällä aikaistavat illlalla unen tuloa meillä. Ja tiedän että tuo kuopuskin tottuu taatusti uuteen rytmiin, sitten kun hoito alkaa. Tärkeintä kuitenkin on että, äiti jaksaa, oli lapsen rytmi mikä tahansa. Jos tuntuu hyvältä nukkua lapsen kanssa pitkään, niin mun mielestä se on ihan oikeutettua. Sitä ehtii tässä elämässä niitä aikaisia aamuja kokemaan ihan liiankin kanssa ja koko perhe! =)
 
Meillä Onni (1v5kk) nukkuu päivisin n. 3h unet ja yöunet on 21-8.Nukkuu yöunia vaihdellen 10-12 tuntia. Päiväunet ei meillä vielä ole yöunille menoa haitannut. Onnilla on ollut aina selkeesti se, miten hyvin nukkuu päivällä, niin yölläkin nukkuu hyvin.
Aikanaan meillä tuo ongelma kun oli niin, että vaikka olis kuinka valvonut, niin joka aamu herättiin 5-6 maissa. Onneksi nyt on rytmi kohdallaan.
Oletteko illalla kuinka ulkona? Me ollaan iltasin aina tunnin verran vähintään. Ulkoilu pistää meillä ainakin väsyttään.

Tsemppiä!!
 
joo jos nukkuu yön todella hyvin niin pakosti ei taaperot tarvitse ainakaan pitkiä päikkäreitä, kaks tuntia ja nekin jo ajoissa..tuntikin riittää toisille. Meillä viimestään 20.00 sänkyyn iltasella ja aamulla herätään 7 jälkeen ja puolenpäivän aikaan nukutaan päikkärit. Ja nyt on ollut jo muutama päivä että, ei päikkäreitä olleskaan ja iltasella sitten jo 19..00jälkeen petiin ja sammahtaa heti. =)
 
amparo
meillä poika 1,3v ja nukahtaa nykyään 10-11aikaan--ja herää aina yöllä samaan aikaan syömään tai sitten saattaa mennä kolmekin tuntia että nukahtaa(pulloa juoksen antamassa tai silittelemässä päätä) ei se yösyönti vaan lopu ja kaikkea on yritetty.no ehkä äiti on hieman laiskanpuoleinen yrittämäänkään ja heräilemään öisin huutoihin..mutta nukkuu aamuun ja sitten noin 7-8aikaan herää ja juo maitoa ja saattaa nukkua 12sta!..aika monesti on näin käynyt..ja silleen on hyvä ettei ainakaan itellä tarvi nousta aikasin,mutta kai se joskus oppii miten tulee nukkua ilman pulloa :xmas: ;)
 
Meillä vaikuttaa päikkäreiden pituus aika paljon yöunille asettumiseen.Annan yleensä nukkua n.1,5 tuntia päivällä niin asettuu paremmin yöunille. Aamulla yleensä herää 8-9 ja menee illalla nukkumaan 21-22. Tämä rytmi on ollut mielestäni hyvä. Jää omaa aikaa illasta, vaik lukee tms..
 

Yhteistyössä