V
vierailija
Vieras
Olisin yhteydessä neuvolaan. Keskittymisen vaikeus viittaisi adhd:n ja jotain autistisiakin piirteitä kirjoittamasi perusteella tulkitsisin.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ystävälläni on kaksikin tuollaista lasta, mutta itse uskoisin, että jossain määrin kasvatuksesta kiinni. Jos lapsi on temperamentiltaan vilkkaampi ja fyysisempi, olisi erityisen tärkeää panostaa opettamaan lapsi keskittymään ja rauhoittumaan, eikä vain tyytyä selittämään, kuinka "meidän lapsi nyt on niin voimakastahtoinen" yms. Rauhoittuminen ja tehtävään keskittyminen ovat taitoja siinä missä kaikki muutkin toiminnot, joten niitä on harjoiteltava ja vanhempien on niitä opetettava. Mitä vähemmän lapsella on luontaista taipumusta siihen, sen enemmän tietysti vaaditaan vanhemmilta.
Ystävälläni on kaksikin tuollaista lasta, mutta itse uskoisin, että jossain määrin kasvatuksesta kiinni. Jos lapsi on temperamentiltaan vilkkaampi ja fyysisempi, olisi erityisen tärkeää panostaa opettamaan lapsi keskittymään ja rauhoittumaan, eikä vain tyytyä selittämään, kuinka "meidän lapsi nyt on niin voimakastahtoinen" yms. Rauhoittuminen ja tehtävään keskittyminen ovat taitoja siinä missä kaikki muutkin toiminnot, joten niitä on harjoiteltava ja vanhempien on niitä opetettava. Mitä vähemmän lapsella on luontaista taipumusta siihen, sen enemmän tietysti vaaditaan vanhemmilta.
Sitä yritinkin selittää, että niitä fyysisempiä ja vilkkaampia lapsia pitää opettaa monin verroin enemmän kun luonteeltaan rauhallisempia.Tässäkin on toisaalta se, että jos lapsi kaipaa fyysistä toimintaa, niin hankala se on mihinkään keskittyä jos on virtaa täynnä ja koko päivä möllötelty sisällä.
Oma vilperi ainakin jaksaa keskittyä palapeleihin, palikoilla rakenteluun ym. rauhalliseen toimintaan jos on ensin päässyt purkamaan liikkumalla sen "ylimääräisen" energian.
Ei tuon pitäisi kellekään mikään salaisuus olla,meinsillä valitettavasti pääse rikastumaan. Ensimmäinen askel on rauhoittua itse, sen sijaan, että hermostuu noin helposti..."Opettaa lapsi keskittymään." Kerropa kaikille miten tuo tapahtuu niin sinusta tulee rikas. Itse kuvittelisin että siihen voi luoda vain tilaisuuksia, lapset ei ole tyhjiä tauluja.
Sulla on vaan rauhallisia lapsia ja jotenkin kuvittelet, että se on sinun kasvattajantaitojesi hedelmää. Olen aika varma että olen oikeassa.
Sitä yritinkin selittää, että niitä fyysisempiä ja vilkkaampia lapsia pitää opettaa monin verroin enemmän kun luonteeltaan rauhallisempia.
Olisin yhteydessä neuvolaan. Keskittymisen vaikeus viittaisi adhd:n ja jotain autistisiakin piirteitä kirjoittamasi perusteella tulkitsisin.
Ehkä sinun pitäisikin tajuta, että lapsesi kaipaa sitä, että joku opettaa häntä keskittymään ja toimimaan pitkäjänteisemmin.Mä en näe sitä opettamisena jos tajuaa, että lapsi kaipaa liikuntaa ennen kuin jaksaa keskittyä muuhun. Sehän on vaan lapsen luonteen mukaista toimintaa.
Mä en näe sitä opettamisena jos tajuaa, että lapsi kaipaa liikuntaa ennen kuin jaksaa keskittyä muuhun. Sehän on vaan lapsen luonteen mukaista toimintaa.
Onpas teillä outoja lapsia, jos eivät oikeasti kaipaa ja tarvitse elämäänsä ja kehittymiseensä mitään muuta kuin liikuntaaSama. Opettaminen on ihan jotain muuta.
Onpas teillä outoja lapsia, jos eivät oikeasti kaipaa ja tarvitse elämäänsä ja kehittymiseensä mitään muuta kuin liikuntaa![]()
Missä näin sanottiin?
Mä ainakin mielestäni sanoin, että lapsen on helpompi keskittyä rauhalliseen toimintaan, jos on ensin päässyt purkamaan energiaa liikkumalla.
No jos lapsi kerran keskittyy rauhallisesti, saatuaan purkaa energiaa, niin missä ongelma?Missä näin sanottiin?
Mä ainakin mielestäni sanoin, että lapsen on helpompi keskittyä rauhalliseen toimintaan, jos on ensin päässyt purkamaan energiaa liikkumalla.
No jos lapsi kerran keskittyy rauhallisesti, saatuaan purkaa energiaa, niin missä ongelma?
Kärjistän nyt tietoisesti, mutta oikeasti ärsyttää tuollainen asenne, että lapsen pitäisi jotenkin tyhjästä ykskaks itsekseen oppia rauhoittumaan, keskittymään tehtäviin ja oppia tekemään asioita loppuun saakka. Se on opeteltava, kuten kaikki muutkin taidot.
Jos mamma juoksee lapsen perässä koko ajan aktiviteetiltä toiseen, sen sijaan, että opettaa, että yksi asia tehdään loppuun ennen seuraavaa, on selvää, että lapsesta kehittyy ylivilkas touhuilija.
Kärjistän nyt tietoisesti, mutta oikeasti ärsyttää tuollainen asenne, että lapsen pitäisi jotenkin tyhjästä ykskaks itsekseen oppia rauhoittumaan, keskittymään tehtäviin ja oppia tekemään asioita loppuun saakka. Se on opeteltava, kuten kaikki muutkin taidot.
Jos mamma juoksee lapsen perässä koko ajan aktiviteetiltä toiseen, sen sijaan, että opettaa, että yksi asia tehdään loppuun ennen seuraavaa, on selvää, että lapsesta kehittyy ylivilkas touhuilija.
No jos lapsi kerran keskittyy rauhallisesti, saatuaan purkaa energiaa, niin missä ongelma?