Taaperon hampaiden pesu?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tempperamenttinen taapero
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tempperamenttinen taapero

Vieras
Meillä ei lapsi anna pestä hampaita, kyseessä 1v6kk ikäinen tyttö. Taistelu alkoi heti kun ensimmäiset hampaat puhkesivat ja hampaita alettiin harjata.

Saattaa olla ilta kun harjaa ei saa laittaa suuhun ollenkaan tai harjaa saa nopeasti vain livauttaa suussa. Joskus harvoin saa jopa harjata muutaman vedon. Eli harjaus ei ole koskaan onnistunut! Nyt alkaa jo äidin hermot paukkua! On kiva pupuharja, on myös neutraali "tylsä" harja, on kokeiltu lasten tahnalla ja ilman hammastahnaa. Ei auta mikään kiva tutkittava tavara lapsen kädessä tai esim äidin meikkilaatikon tutkiminen harjauksen yhteydessä. Ei myöskään peilistä katsominen tehoa ja lapsen oma harjaus ei todellakaan onnistu riittävästi.

Onko joku saanut lapsen suostumaan hammaspesuun? Onko vielä jotain vinkkejä mitä voisi kokeilla?

meillä ei koskaan ollut ongelmaa. pestäänhän sitä tukkakin. kerro sille lapselle kuka teillä määrää. jos tuon ikäisenä jo noin hyvin pompottaaa, ni mitähän se on 10 v päästä...

Meillä innostu pesemään matkimalla äitiä... Pesin hampaita ja samalla annoin pojan kokeilla omaa harjaansa.
Poika haluaa pesemään hampaita aina yhtäaikaa kuin jompikumpi vanhemmista. ...ja nyt jo siinä välissäkin... tosin haluaa tehdä sen ITSE! huuto pääsee, kun pesu pitää lopettaa jo mutaman minuutin jälkeen :D

Ottakaa esim. peili mukaan hampaiden pesuun ja sitten "jahtaatte hammaspeikkoja" hammasharjalla pitkin hampaita, saatte ne kiikkiin ja lapsi voi sitten purskutella ne vedellä lavuaariin. :) Lapsen saattaa saada hommaan vielä paremmin mukaan, kun hän voi itse näyttää äidille/isälle, missä hammaspeikko juoksee.

Meidän poika 1 v 10 kk ollut ihan samanlainen, ihan siitä asti kun ensimmäinen hammas puhkes! Otin sitten lopuksi sen asenteen että hampaita harjataan ja asiasta ei keskustella..oli pitkän aikaa niin että poika makasi lattialla huutaen kurkku suorana kun joko minä tai isä harjasi hänen hampaat..loppujen lopuksi hän hyväksyi tämän ja nyt hampaiden harjaus sujuu ongelmitta. Aamuisin hän harjaa itse ja iltaisin me autamme. Välillä tietenkin tulee vielä huutokohtauksia, mutta se vissiin on ihan normaalia.. :) Tsemppiä teille! :)

meillä neidin kanssa oli hiukan sama juttu. On vieläkin erittäin tempperamanttinen. Välillä pesin vaan väkisin, koska eihän niitä voi pesemättäkään olla. Välillä pesi minun hampaita samalla kun minä pesin hänen hampaitaan, joka päivä harjataan vaikka tempuilisikin en anna yhtään periksi. Nyt hänellä on sähköhammasharja, josta kuuluu musiikkia, minä pesen ensin ja tyttö pesee sen jälkeen. Nyt menee jo hyvin, mutta ensimmäiset 2,5v oli tappelua enemmän ja vähemmän. Älä anna yhtään periksi, koska sitten se tulee jatkumaan isompanakin. Meillä isoveli 5v ja hän on aina tykännyt hampaiden pesusta eikä tätä ongelmaa ollut ollenkaan.

meillä ollut kahdella lapsella sama vaikeus. hampaat on kuitenkin pesty, vaikka sitten väkisin. ja pikku hiljaa on vastarinta murentunut lapsen osalta. nykyään neiti antaa oikein mallikkaasti pestä hampaansa, pienemmän kanssa on vielä väsytystaistelu menossa. annamme ensin lasten itse harjata hampaansa, sen jälkeen vanhempi tarkastaa.

Uhkailemalla onnistuu.

Sano, että peikko syö hampaat rikki, jollei sitä peikko harjalla harjata suusta pois. Harjatessa voit vielä kehua kuinka monta peikkoa lähtee sieltä ja täältä.

Yhteistyössä