Kuinka taaperon hampaiden harjaus onnistuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1,4 -vuotiaan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

1,4 -vuotiaan äiti

Vieras
Olen ihmeissäni kun meillä on onnistuttu jättämään vaipat pois ja nukkumaan pitkät keskeytymättömät yö ym. minkä kaverit taas sanoo olevan niin vaikeaa. Kellään ei tunnu kuitenkaan olevan vaikeuksia hampaiden harjauksen kanssa.

Meillä taas hampaiden harjaus ei onnistu lainkaan, ei mitenkään. käytännössä lapsen hampaita ei siis ole harjattu koskaan. On siis yritetty ja harjattukin mutta käytännössä hyöty on varmasti ollut nolla. Neuvoja!?

Meillä oli pitkään kans ongelmia hampaiden harjaamisessa.
Loppu siihen ku keksin hyvän asennon miten niitä harjata.
Seison itse lavuaarin edessä ja laitan toisen jalkani vessanpöntön päälle, ja taaperon sitten siihen reiteni päälle istumaan. taaperon minua lähempänä oleva käsi menee selkäni taakse, mistä hän ei sitä pois saa. Otan jämäkän otteen ja kallistan hieman lapsen päätä taaksepäin, jotta hampaat näkyy hyvin. Toisella kädellä saan pideltyä taaperon vapaana olevaa kättä jos tarve niin vaatii.

Pari kertaa kiukutteli mut ote on niin jämäkkä ja huomasi sitten että tästä ei pois pääse ja nykyään harjaamme hampaita ilomielin. Toinen kiva juttu minkä otin mukaan oli vesikuppi, mistä harjauksen jälkeen lapsi saa itse sitten purskutella vettä ja huuhdella suun. Sitä aina odottaa :)

Yleensä niin, että lapsi hosaa oman harjansa kanssa ja minä harjaan toisella. Pienempänä harjattiin sylissä, mutta nykyään seisoo pikku jakkaralla vessassa. Jos lapsi ei ole suostunut hampaidenpesuun, olen vaan harjannut väkisin vaikka lattialla maaten. Huutava suu on helppo pestä.

Meillä on vielä 2v8kk lapsi vaipoissa, niin että sillä saralla menee surkeasti...

Meillä poika on itse saanut valita hammasharjan ja joka ilta saa valita kahdesta eri tahnasta mieluisimman. Lisäksi porkkanana xylitol-tabletti jonka saa aina harjauksen jälkeen. Toki alle 2-vuotiasta voi olla vaikea lahjoa.

Kokeile eri asentoja. Mulla meni aikoinaan hieman hermot ja asetin tytön selälleen lattialle ja minä hajareisin kontilleen yläpuolelle - siitä tuli hauska leikki ja jokusen kuukauden harjasimme hampaat sitten niin. Ei siksi että se olisi ollut minulle helppoa vaan koska se oli neidistä tosi hauskaa...

Meillä esikoiselle alettiin kertoa tarina aina hampaiden harjauksen yhteydessä kun harjaaminen oli aina yhtä kiukuttelua. Sen jälkeen alkoi sujua. Kuopus on nyt 1 v 7 kk ja hampaat harjataa joka aamu ja ilta vaikka väkisin lapsen huutaessa, jos ei muuten anna harjata vaikka laulettais tms. Kyllä se vaan on niin että hampaiden harjaus on ainakin meillä asia josta ei käydä neuvotteluja, vaan se tehdään tavalla tai toisella.

hampaiden pesu ollu tosi vaikeeta,ei uta 2 harjaa,laulelut tai mitkään...mutta nyt vasta viikko sitten keksin mennä peilin eteen kokeilemaan,ja kas siinä antaa hienosti harjata hampaat.Meillä tyttö ei avannut suuta ja väkisin repiminen tuntui julmalta,kun on muutenkin jotenkin arka suustaan.

Siis 1v4kk ja päässyt vaipoista! ohoh,mä luulin et meillä ku tyttö pääs 1v9kk oltiin aikasessa..

hyvin.

en tiiä onko sillä ollut vaikutusta asiaan että annoin jo ihan pienenä sen äitiyspakkauksen hammasharjan pureskeltavaksi ja hampaita alettiin harjata kun niitä tuli. Tosin eka hammas tuli vasta 11kk iässä.

huonosti onnistuu ylähampaitten:( huuli aina tiellä ja jos sormella siirtää niin alkaa rimpuilu.. joten yritän saada hymyilemään ja siten nopeasti pyyhkästyä ylähampaat:)

Meillä alkoi parivuotiaan hampaiden harjaus sujumaan hyvin kun ostettiin sähköhammasharja. Ei lasta varten mutta lapsi kiinnostui siitä niin että hampaiden harjauksestakin tuli mielekästä.

Yhteistyössä