Taaperon äkillinen korvakipu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
vajaa 2v alkoi yhtäkkiä itkeä korvaansa. Pitelee sitä, sanoo että pipi pipi ja haluaa maata sylissä. Ei nuhaa, yskää, kuumetta tms. Vähän silmät kipeän näköiset. Voiko korvatulehdus alkaa näin? Annoin nyt särkylääkkeen.

Voi alkaa noin. Suuri osa korvatulehduksilta paranee itsestään, mutta korvat pitää silti tarkistaa lääkärissä. Eli harkinnan mukaan sinne lääkäriin ja sitä ennen särkylääkettä.

Meillä korvakierteisiä kaksi lapsista ja yksi korvalääkäri sanoi, että korvatulehdus tulee jopa 2 tunnissa. Joten kannattaa seurailla. Meillä ei ole koskaan yksikään korvatulehdus parantunut itekseen... Mä en jaksa ollenkaan siihen uskoa. Toki jollain voi paikkansakin pitää!

Meillä ei oo lapsi koskaan valittanut korvaansa niin että sattuisi. Päiväkodista on kuitenkin tullut useita tällaisia "lapsi haroo korvaa, sillä on varmaan korvatulehdus" diagnooseja, ja lääkärikin on useamman kerran kirjoittanut antibioottikuurin vähän punoittavaan korvaan. Kertaakaan ei ole kuuria syöty, eikä ihan herkästi syödä.

Mutta jos lapsi itkee korvaa niin apteekista ensiapuna puuduttavia korvatippoja ja huomenna aamulla päivystykseen. Kipulääkettä ne siellä päivystyksessäkin käskevät kipuun antamaan. Tuossa tapauksessa antibioottikuuri voi olla paikallaan jos todetaan että on märkivä bakteeritulehdus joka aiheuttaa korvaan painetta.

Aihe mulle ajankohtainen koska kävin tänään kuumeisen lapsen kanssa 2 eri lääkärissä. Eka diagnosoi korvatulehduksen, ja määräsi meidät lentokieltoon. Toinen tutki korvia paljon pidempään, ja totesi ettei ne missään tapauksessa vaadi antibioottikuuria, vaan korva on hyvin ilmastoitunut eikä näytä bakteeritulehdukselta. Saatiin allergialääkitys ja nenäsumutetta sekä hyvän matkan toivotukset.

Lapsi oli siis pelkästään räkäinen ja vähän lämpöä, mä halusin tarkistaa korvat koska itsellä on aikanaan ollut korvakierre ja se oli kipeä!

Yö meni hyvin, kun annoin tosiaan pronaxenia, mutta aamulla heräsi aikaisin ja alkoi heti taas itkeä korvaansa. Painaa sitä kädellä koko ajan. Annoin särkylääkettä ja se helpotti, mutta silti pitelee leikkiessään korvaa, eikä saanut aamupalaa syötyä. Joten päivystykseen lähdemme.

Yhteistyössä