Mikä tuolla lapsella on?? (lääkärin mukaan ei mikään, äitinä olen eri mieltä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippänen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippänen"

Vieras
1v 8kk lapsi, alkoi eilen pitelemään korvaansa ja hokemaan että pipi. On tuskaisa, haluaa olla sylissä ja leikkiessäänkin pitelee korvaa. Annoin pronaxenia yöksi ja aamulla. Silti on aamunkin pidellyt korvaa ja ollut itkuisa. Käytiin lääkärissä, lääkäri katsoi korvat ja totesi ne terveeksi. Huvikseenko tuo sitten niitä pitelee? Kysyinkin lääkäriltä että miksi tuo sitten niitä itkee, niin totesi vaan että varmaan hampaita. Kuitenkaan uusia hampaan alkuja ei näy. Pitääkö nyt vaan uskoa lääkäriä ja olla uskomatta lasta, joka kaivaa korvaa ja sanoo että pipi?

Särkylääkettä ja jos ei sillä mene muutamassa päivässä ohi, uudelleen lääkärille. Meidän penskalle sanottiin,ettei ole tulehdusta, mut punoitti eli samalla tavalla kipeä kuin kurkku flunssassa.

Särkylääkettä ja jos ei sillä mene muutamassa päivässä ohi, uudelleen lääkärille. Meidän penskalle sanottiin,ettei ole tulehdusta, mut punoitti eli samalla tavalla kipeä kuin kurkku flunssassa.

No kun korvat oli kuulemma ihan täydellisen terveet. Ei punoitusta tms. Olenkin antanut särkylääkettä, mutta valittaa silti. Kai se on mentävä maanantaina yksityiselle.

[QUOTE="a p";26250783]No kun korvat oli kuulemma ihan täydellisen terveet. Ei punoitusta tms. Olenkin antanut särkylääkettä, mutta valittaa silti. Kai se on mentävä maanantaina yksityiselle.[/QUOTE]

Meinasitko että saat yksityiseltä miellyttävämmän vastauksen? jos korva ei ole tulehtunu ni sitten vaan odotatte pari päivää ja jos muuten lapsi kipeä ni annat särkylääkettä.

esim kurkkukipu voi heijastua korvaan. samoin voi esim sylkirauhasen tulehdus, tämän kyllä huomaat siitä että sylkirauhanen alkaa pullottaa.
voihan siellä olla alkava tulehdus ja korva siksi kipeä, muutaman päivän päästä voikin olla tulehtunut.

Siis lapsella ei ole nuhaa, ei kuumetta, ei mitään muuta oiretta kuin se, että pitelee korvaa ja itkee ja sanoo että pipi. Haluaan olla sylissä ja painaa sen kipeän korvan rintaani vasten. Silmistään on hieman kipeän näköinen, mutta ei siis kuitenkaan ole kipeä. Sanonko minä tuolle lapselle että voisitko lopettaa itkun ja olla normaalisti, kun lääkärin mielestä sinulla ei ole mitään vikaa? Mihin minä sitä särkylääkettä annan, jos se korva ei kerran ole kipeä? Suussa ei mitään ihmeellistä, eikä myöskään kaulassa, niskassa tms.

[QUOTE="vieras";26250797]Meinasitko että saat yksityiseltä miellyttävämmän vastauksen? jos korva ei ole tulehtunu ni sitten vaan odotatte pari päivää ja jos muuten lapsi kipeä ni annat särkylääkettä.[/QUOTE]

Ei vaan meinasin, että yksityisellä voin vaatia, että tutkivat niin kauan että jonkin selityksen osaavat antaa tuolle käytökselle. Jonkin muunkin kuin ehkä hammas.. Tuo lääkäri esim. sanoi, että näin pienillä ei voi olla siitepölyallergiaa, kun kysyin josko siitepöly kutittaisi korvia. Mutta olen kyllä kuullut alle 2v siitepölyallergikoista.

Kyllä se voi olla niitä hampaita. Meilläkin tuon ikäisenä oli jo melkein kaikki hampaat tulleet. Särkyhän voi alkaa jo aiemmin hampaan takia vaikkei sitä vielä näykään.

Ei niissä korvissa välttämättä ole mitään, vaikka saattavat kipeiltä tuntuakin.

Itse olen käynyt viimeisen vuoden aikana 3 kertaa lääkärissä, kun korviin sattui ihan hirveästi, mutta ei tulehdusta löytynyt. Kuulemma johtui muuten tukkoisesta olosta...

Anna vaan sitä särkylääkettä, jos lapsi valittelee kipua.

Itselläni tulee korvat joskus kipeäksi kovasta tuulesta. Joko kärvistelen tai otan allergialääkettä.

Tämä vaan oma kokemus, en noin pienelle lähtisi allergialääkettä omin päin antamaan.

Kurkkukipu voi heijastua korviin. Eikö apteekista saa puuduttavaa korvatippaa, sitähän voisit kokeilla särkylääkkeen lisäksi?

Mulla on ihan päinvastainen kokemus korvalääkäristä (erikoislääkäristä siis), oli sitä mieltä, että vauvan korvat ovat pahasti tulehtuneet ja ne pitää puhkaista, mitään tulehdusta ei kuitenkaan ollut. Vauva ei ollut edes kipeän oloinen, jonka takia en uskonut lääkäriä alkuunkaan.

En tiedä miten hankala korvatulehdus on diagnosoida, ja omasta kokemuksesta tiedän, että korvaa voi vihloa, vaikkei siellä olisi tulehdusta. Korvatulehdus on kuulemma sellainen, ettei aina nosta CRP-arvoja, joten verikokeestakaan ei ole hyötyä.

Tuon ikäinen ei käytännössä pysty vielä kipua tarkasti paikantamaan joten korvan harominen voi olla ihan vain lohdun hakemista ja todellinen pipi olla tosiaan vaikka kurkussa tai masussa. Särkylääkettä vain ja tarvittaessa parin päivän päästä uudestaan lääkäriin. Yliopiston apteekki myy myös puuduttavia korvatippoja ilman reseptiä, nitä voi kokeilla. Korvatulehdus ei useinkaan näy alkuvaiheessa jos lapsi raahataan lääkäriin parin tunnin kuluessa siitä kun vaiva alkoi eli silloin pitää vain odotella se päivä kaksi ja tsekata tilanne uudelleen.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Sanoisin että lääkäri oli väärässä(voi olla että ei vielä näkynyt juuri mitään,mutta tulehdus siellä varmaan on ja punoitus näkyy sit jonkun ajan päästä).

Mulle kävi just noin esikoisen kanssa se valitta et korva kipee(oli 2v) käytin tk:ssa ei oo mitään. Ja iltaa kohti huuto vaan yltyi, soitin kaverille jonka isä on lääkäri (nenä,kurkku,korva) ja hän katsoi lapsen korvan 8tuntia sen jälkeen kun käytin tk:ssa ja totesi että korvatulehdus (lapsi sai antibiootit ja kunnon kipulääkkeet niin johan alkoi helpottaa).

Voi olla tosiaan vaikka flunssa tulossa ja kurkku kipeä tai päänsärkyä, hampaita tulossa, korvatulehdus tulossa tai sitten vaikka korvaan käynyt tuuli joka aiheuttaa kipua (ainakin itselläni aiheuttaa). Lääkärikään ei kivulle välttämättä löydä sen parempaa syytä. Anna särkylääkettä, odota pari päivää ja vie sitten vaikka yksityiselle jos edelleen valittaa kipua mutta mitään muuta oiretta ei tule.

Kurkkukipu/flunssa voi aiheuttaa kivun tunnetta korvassa. Samoin lihasjumit. Ja myös se hampaiden tulo. Tai alkava tulehdus, joka ei vielä lääkärikäynnillä näkynyt (sehän voi alkaa parissa tunnissa).

Lääkitse oiretta, eli sitä särkyä. Minä en ainakaan jaksaisi kamalasti spekuloida ja miettiä säryn syytä, kun lapsi on valittanut korvaansa vasta vuorokauden ajan.

[QUOTE="a p";26250827]Siis lapsella ei ole nuhaa, ei kuumetta, ei mitään muuta oiretta kuin se, että pitelee korvaa ja itkee ja sanoo että pipi. Haluaan olla sylissä ja painaa sen kipeän korvan rintaani vasten. Silmistään on hieman kipeän näköinen, mutta ei siis kuitenkaan ole kipeä. Sanonko minä tuolle lapselle että voisitko lopettaa itkun ja olla normaalisti, kun lääkärin mielestä sinulla ei ole mitään vikaa? Mihin minä sitä särkylääkettä annan, jos se korva ei kerran ole kipeä? Suussa ei mitään ihmeellistä, eikä myöskään kaulassa, niskassa tms.[/QUOTE]

Siis väittikö lääkäri ettei korva ole kipeä vaiko sittenkin ettei korvassa ole tulehdusta?
Tokihan korva voi olla kipeä vaikka siellä ei olisi tulehdusta (tai sitten on joku lievä viruksen aiheuttama tulehdus) eikä siihen silloin mikään lääkekuri auta vaan hoidetaan oireenmukaisesti eli annetaan särkylääkettä. Jos ei särje niin älä anna mutta jos särkee niin tietenkin annat

Minulle lääkäri sanoi kerran et lapsen korvatulehdus kehittyy tosi nopeesti, aamulla voi olla terveet korvat ja illalla jo tulehdus. Eli jos valittaa vielä kipua niin ei kun uudestaan lääkärille.

[QUOTE="ilona";26253826]Minulle lääkäri sanoi kerran et lapsen korvatulehdus kehittyy tosi nopeesti, aamulla voi olla terveet korvat ja illalla jo tulehdus. Eli jos valittaa vielä kipua niin ei kun uudestaan lääkärille.[/QUOTE]

Juurikin näin voi olla. Mutta jos korvat on täysin terveen näköiset kun niitä katsotaan ei ole järkeä antaa siinä vaiheessa antibioottia. Alipainekin voi aiheuttaa jos ei nyt ihan kipuja niin ainakin epämiellyttävää tuntemusta.
Seuranta ja uusi käynti tarpeen vaatiessa.

Särkylääkettä vaan, ja jos vielä maanantaiaamuna valittaa niin uudestaan lääkäriin! Voi tosiaan johtua paljon muustakin kuin korvista tuo kipu, esim hampaat, flunssa, allergia...

Lukematta muita vastauksia kerron yhden esimerkin ystävästä. Hänen muksulla (alle 2v) oli korvakipuja (valitteli korvaa ja piteli sitä) löydettiin solisluumurtuma. Äiti vei vaan lääkäriin uudestaan ja uudestaan ja sitten (en muista miksi) ottivat röntgenin ja murtuma paljastui. Oli kaatunut ja tuon ikäisillä pienillä murtumia tulee helposti. Jotenkin se lapsi ajatteli/kipu säteili korvaan.. Mut siis pointti oli et voi se vika olla muuallakin kun siellä korvassa. Tai sit näillä keleillä voi korvaan koskea jos sinne on päässyt tuulemaan..

Tosiaan ne hampaat ei välttämättä tunnu ja näy, mutta voi olla silti tulossa. Täällä on tullut paljon mahdollisuuksia mistä voi johtua. Jos lapsi on sun mielestä kivuliaan oloinen, anna särkylääkettä. Lääkäri ei tosiaan varmaan sanonut, että lapsella ei ole kipua. Vaan siellä korvassa ei ollut tulehdusta. Jos kipu ei hellitä tai pahenee, mene uudestaan lääkäriin, mutta anna nyt ihmeessä sitä särkylääkettä. Kyllä meilläkin lapset on joskus valitellu korvaansa, eikä siellä mitään ole ollutkaan. Joskus on ohi mennyt parissa päivässä, joskus on puskenutkin hampaat tms. Järkeäänkin saa käyttää...

Yhteistyössä