Taaperoimetystä ei katsota joka päiväkodissa hyvällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näin on"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="AV-mamma";30635774]Miksi kohdistat sanasi minulle? Mulla ei ole 2-vuotiasta lasta, eikä kumpikaan lapsistani ole päiväkodissa. Ota vaikka sähköpostitse yhteyttä tuohon jutun naiseen ja kysy häneltä, mä en voi valottaa hänen valintojaan. Enkä mä myöskään jaksa vastata siihen, että vertaan imetystä naimiseen ja paskomiseen, koska se on niin järjettömän lapsellista.[/QUOTE]

Koska sä nyt täällä vauhkoat asiasta?

Oletko siis erimieltä, että kaksivuotias ei voi odottaa imetystä senaikaa, että tilanne ja paikka on otollisempia, vaan se pitää imettää juuri päiväkodin pihassa?

[QUOTE="AV-mamma";30635781]No, jos vertaat imettämistä kakkaamiseen ja naimiseen, jotka toki ovat luonnollisia tarpeita, mikset saman tien vertaa niitä hengittämiseen ja syömiseen? Nekin ovat luonnollisia tarpeita, mutta niitä voi kyllä tehdä julkisella paikalla sinunkin mielestäsi (kai?).

En vertaa, koska vertaaminen on turhaa. Asiasta voi puhua niiden omilla nimillä, ei sekoittaa paskomista ja naimista samaan keskusteluun.[/QUOTE]

Juu ja sitten voidaan puhua siitäkin, että onko sopivaa vetää hinkit esiin ihan missä tahansa? Onko se siis jonkinlainen tarve, joka on täyttetävä heti?

Koska sä nyt täällä vauhkoat asiasta?

Oletko siis erimieltä, että kaksivuotias ei voi odottaa imetystä senaikaa, että tilanne ja paikka on otollisempia, vaan se pitää imettää juuri päiväkodin pihassa?

Minä vauhkoan, mutta sinä ilmeisesti keskustelet sivistyneesti? Olen sitä mieltä, että mulle ei kuulu se, jos joku imettää jonkun ikäistä lastaan jossakin.

Kun ei niitä tissejä muuten huomioida niin rennosti julkisilla paikoilla saa lyödä tisut tiskiin nähtäville imetyksen varjolla. :) Jos julkaiset kuvan tisusta paljaaltaan niin sua paheksutaan. Mutta kun laitat vauvan tai taaperon siihen viereen niin se on vain kaunista <3
Game of Thronesissa on eräs esimerkki taaperoimetyksen haitoista.. heh heh. Tiedän pari eskari-ikäistäkin, jotka ikävä kyllä ovat hyvinkin samanlaisia luonteiltaan ja tissillä kasvatettuja ovatkin. :( Kunhan nyt äiti saa vielä ekaluokallekin mennessä kaivellä ryntäitään näytille, ei väliä vaikka lapsi kieroon kasvaiskin. Mutta tämä on vapaa maa. Paitsi jos mä laitan mikrosortsit päikkyyn mennessä ja haluaisin näytellä timmejä pakaroitani, siitä tulis myrsky.

Juu ja sitten voidaan puhua siitäkin, että onko sopivaa vetää hinkit esiin ihan missä tahansa? Onko se siis jonkinlainen tarve, joka on täyttetävä heti?

Mä en ole imettänyt kuin kotona niin, että olen vetänyt hinkit esiin, kodin ulkopuolella aina peitellysti. Näin olen havainnut muidenkin tekevän. En tiedä, oletko sinä sitten imettänyt niin, että kaikki näkyy, joten hieman vaikea kommentoida tuohon.

[QUOTE="AV-mamma";30635754]
Ilmeisesti monet vain pientä vauvaa imettävät ajattelevat, että taaperoikäinen lapsi syö tissiä niin kuin vauva, pitkään ja usein. Näin ei kuitenkaan ole, taaperoikäinen lapsi käy rinnalla lyhyesti ja yleensä vain muutaman kerran päivässä.[/QUOTE]

Sitä suuremmalla syyllä voi ihmetellä, miksi se pitää tehdä päiväkodin PIHALLA ja vielä talvella. Luulisi olevan mukavampi imettää jossain muualla lämpimämmässä paikassa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
[QUOTE="...";30635798]Kun ei niitä tissejä muuten huomioida niin rennosti julkisilla paikoilla saa lyödä tisut tiskiin nähtäville imetyksen varjolla. :) Jos julkaiset kuvan tisusta paljaaltaan niin sua paheksutaan. Mutta kun laitat vauvan tai taaperon siihen viereen niin se on vain kaunista <3
Game of Thronesissa on eräs esimerkki taaperoimetyksen haitoista.. heh heh. Tiedän pari eskari-ikäistäkin, jotka ikävä kyllä ovat hyvinkin samanlaisia luonteiltaan ja tissillä kasvatettuja ovatkin. :( Kunhan nyt äiti saa vielä ekaluokallekin mennessä kaivellä ryntäitään näytille, ei väliä vaikka lapsi kieroon kasvaiskin. Mutta tämä on vapaa maa. Paitsi jos mä laitan mikrosortsit päikkyyn mennessä ja haluaisin näytellä timmejä pakaroitani, siitä tulis myrsky.[/QUOTE]

Sä kuulut ilmeisesti siihen vähemmistöön, joka vetää tissit näyttävästi esille imettäessään, kun tuo tuli mieleesi. No, onneksi olet vähemmistössä!

Game of Thrones on fiktiivinen tv- ja kirjasarja. Jos sua kiinnostaa taapero- ja lapsi-imetyksen vaikutukset, kannattaa ennemmin etsiä tieteellistä tietoa. Se sarjassa esiintyvä lapsi (nimi ei tule mieleen) on muuten aika paljon vanhempi, muistaakseni yli 10-vuotias (en jaksa nyt tarkistaa).

Mä en tiedä, kuka sun pakaroista myrskyää, mutta anna myrskytä ja tee kuten itse haluat.

Sitä suuremmalla syyllä voi ihmetellä, miksi se pitää tehdä päiväkodin PIHALLA ja vielä talvella. Luulisi olevan mukavampi imettää jossain muualla lämpimämmässä paikassa.

Luulisi ja luulisi. Jos askarruttaa, tuon jutussa mainitun yhteistietoja on aika helppo etsiä, koska hän esiintyy jutussa koko nimellään. Suosittelen, että kysyt häneltä itseltään.

[QUOTE="AV-mamma";30635802]Mä en ole imettänyt kuin kotona niin, että olen vetänyt hinkit esiin, kodin ulkopuolella aina peitellysti. Näin olen havainnut muidenkin tekevän. En tiedä, oletko sinä sitten imettänyt niin, että kaikki näkyy, joten hieman vaikea kommentoida tuohon.[/QUOTE]

??? Miksi sinun on vaikea vastata kysymykseen, että onko ok vetää tissit esiin missä tahansa imetyksen nimissä?
En kysynyt sinun tavoistasi imettää, enkä käsittääkseni kertonut omistanikaan. Kysyin, että onko ok vetää kannut esiin missä tahansa?
- minusta ei. Eikä ainakaan silloin, kun puhutaan sellaisen lapsen imettämisestä, joka voi odottaa kotiin asti.

[QUOTE="AV-mamma";30635810]Luulisi ja luulisi. Jos askarruttaa, tuon jutussa mainitun yhteistietoja on aika helppo etsiä, koska hän esiintyy jutussa koko nimellään. Suosittelen, että kysyt häneltä itseltään.[/QUOTE]

Ei kiinnosta niin paljoa :laugh:

Saipahan oman hetkensä julkisuudessa.

[QUOTE="AV-mamma";30635810]Luulisi ja luulisi. Jos askarruttaa, tuon jutussa mainitun yhteistietoja on aika helppo etsiä, koska hän esiintyy jutussa koko nimellään. Suosittelen, että kysyt häneltä itseltään.[/QUOTE]

Tosi outua, että sä täälä meuhkaat, miten pitää saada imettää julkisesti ja kun joku kommentoi jotain sellaista, johon et osaa vastava, kehotat kääntymään jutun tehneen äidin puoleen.
Sinähän sitä täällä pystyt "puolustelemaan", niin kai sä nyt sitten voit vastata sinulle esitettyihin kysymyksiin.
Ihmeellistä touhua.

??? Miksi sinun on vaikea vastata kysymykseen, että onko ok vetää tissit esiin missä tahansa imetyksen nimissä?
En kysynyt sinun tavoistasi imettää, enkä käsittääkseni kertonut omistanikaan. Kysyin, että onko ok vetää kannut esiin missä tahansa?
- minusta ei. Eikä ainakaan silloin, kun puhutaan sellaisen lapsen imettämisestä, joka voi odottaa kotiin asti.

Minusta ei ole ok vetää tissejä esiin, mutta imettää voi. Mua ei kiinnosta se, minkäikiäisiä lapsia ihmiset imettävät eri paikoissa, joten mulla ei ole asiasta mielipidettä akselilla on ok - ei ole ok. Kukin päättää itse.

Tosi outua, että sä täälä meuhkaat, miten pitää saada imettää julkisesti ja kun joku kommentoi jotain sellaista, johon et osaa vastava, kehotat kääntymään jutun tehneen äidin puoleen.
Sinähän sitä täällä pystyt "puolustelemaan", niin kai sä nyt sitten voit vastata sinulle esitettyihin kysymyksiin.
Ihmeellistä touhua.

Ehkä se, että se on mielestäsi outoa, johtuu siitä, että sulle mielipiteet lähtevät henkilökohtaisesta kokemuksesta, mulle ei. Enhän mä tietenkään osaa vastata tuon äidin puolesta, vaikka mun mielestä julki-imettäminen onkin ok.

Ja palsta räjähti... Meillä päiväkodit ovat julkista tilaa jossa jokainen saa syödä niitä eväitä. Saa myös keskellä päivää tulla leikkimään pihalle vaikkei olisi päiväkodin lapsi.

Taaperoimetyksestä ei ole haittaa lapsen hampaille.

Äidinmaito on edelleen terveellisempi vaihtoehto lapselle kuin lehmänmaito vaikka hän onkin täyttänyt jo vuoden.

Imetyksen voi suorittaa ilman, että koko hinkki näkyy kainoille isille jotka hakee lapsiaan.

Minkä ikäistä on vielä OK imettää? Entä minkä ikäistä on vielä OK imettää JULKISESTI??

Selvästihän siihen on joku ikäraja, mutta hyvähän se olisi kaikkien tietää :) Että osaa katsoa kalenterista milloin se täysin normaali tapa muuttuukin ihan "HYI tosi ällöä ja sairasta" -tavaksi.

[QUOTE="AV-mamma";30635827]Ehkä se, että se on mielestäsi outoa, johtuu siitä, että sulle mielipiteet lähtevät henkilökohtaisesta kokemuksesta, mulle ei. Enhän mä tietenkään osaa vastata tuon äidin puolesta, vaikka mun mielestä julki-imettäminen onkin ok.[/QUOTE]

Hohhoijjaa...
Tä sun asioiden kääntäminen päälaelleen varmaan toimii keskustellessa 10- vuotiaan kanssa ja sut tuntemaan itsesi nokkelaksi... mutta enimmäkseen tällainen tapa on hedelmätöntä ja rasittavaa.

AV-mamma. Pistä nyt suusi kiinni. Mä en halua että sun kaltaiset (kuten tuo julkisuustyrkky äiti lehdessäkään) mustamaalaa meidät järjellä varustetut taaperoimettäjät.

Kyllä. Imetän vielä 2 vuotiasta. Mutta meillä tavataan syödä paikoissa joissa noin normaalistikin syödään. Kotona. Mun lapsi jaksaa olla ilman tissiä sen ajan kun ollaan paikoissa joissa ei tavata syödä. Ruokarytmi se lapsellakin on vaikka tissillä pari kertaa päivässä käy. Tuo ei ole enää vauva joka tarvii samalla sekunnilla tissiä kun nälkä iskee.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Ja palsta räjähti... Meillä päiväkodit ovat julkista tilaa jossa jokainen saa syödä niitä eväitä. Saa myös keskellä päivää tulla leikkimään pihalle vaikkei olisi päiväkodin lapsi.

Äidinmaito on edelleen terveellisempi vaihtoehto lapselle kuin lehmänmaito vaikka hän onkin täyttänyt jo vuoden.

Imetyksen voi suorittaa ilman, että koko hinkki näkyy kainoille isille jotka hakee lapsiaan.

Miten niin "julkista tilaa!, jonne saa mennä leikkimään, vaikkei olisi päiväkotia käyvä lapsi? Me mentiin lapseni kanssa kerran entisen avoimen päiväkodin pihaan leikkimään (ei tiedetty, että siitä oli tullut tavalinen päiväkoti) ja heti tuli täti kysymään, että mitä te täällä teette. Eikä edes mitenkään nätisti, vaan äänensävy oli sellainen, etten olisi halunnut lapseni moista kuulevan. Useitten päiväkotien portit on suljettu iltaisin, joten sinne ei tosiaankaan ole mitään asiaa.

Kieltämättä erikoista. En ole ennen kuullut.
Meilläpäin päiväkodit ovat yksityisiä alueita, joissa asiaton oleskelu on kielletty. Sinne ei siis voi mennä tekemään eväsretkiä tai leikkimään, ellei ole päiväkodissa hoidossa oleva lapsi.

Päiväkodit ei ole julkista tilaa. Joku yksityinen kai voi olla. Mutta ei todellakaan normaalisti. Päiväkodin henkilö kunta/ julkinen sektori on vastuussa siitä mitä rajojen sisällä tapahtuu => ei siellä haluta ottaa vastuuta jos joku äiti kuvittelee että hoitajat katsovat lapsen perään jos mamma tulee piknikille pihaan. Pihaan saa tulla kun pk on kiinni. KOSKA silloin ollaan omalla vastuulla liikeellä.

Ja kerro mulle, miksi 1,5 vuotiaan on saatava ruokaa sillä sekunnilla kun äidin näkee? eikö tuon ikäisellä ole jo ruokailuajat?

Kieltämättä erikoista. En ole ennen kuullut.
Meilläpäin päiväkodit ovat yksityisiä alueita, joissa asiaton oleskelu on kielletty. Sinne ei siis voi mennä tekemään eväsretkiä tai leikkimään, ellei ole päiväkodissa hoidossa oleva lapsi.

Meillä pihaan saa tulla leikkimään - KUN PK on kiinni. Silloin omalla vastuulla. PK auki ollessa vastuu on PK henkilökunnalla.

Miksi näiden yksittäisten - anteeksi vaan - hieman yksinkertaisten ihmisten pitää pilata kaikkien imettäjien maine? Kyse tuskin on siitä että halutaan lapsen parasta, vaan tuo julkisuuhakuisuus kertoo siitä että imettämisellä yritetään tehdä itsestä jotenkin toisia parempit tai jotain. Ei kyse ole tässä tapauksessa muusta kuin ko äidin yrityksestä täyttää jotain sisäistä puutettaan hoitamalla ison lapsen imetys paikassa joka nyt ei ruokailuun ole tarkoitettu. En ikinä ole nähnyt että joku hakee lapsen ja työtää "bigMaci" lapsen suuhun hoidon pihalla....

Kyllä. Imetän vielä 2 vuotiasta. Mutta meillä tavataan syödä paikoissa joissa noin normaalistikin syödään. Kotona. Mun lapsi jaksaa olla ilman tissiä sen ajan kun ollaan paikoissa joissa ei tavata syödä. Ruokarytmi se lapsellakin on vaikka tissillä pari kertaa päivässä käy. Tuo ei ole enää vauva joka tarvii samalla sekunnilla tissiä kun nälkä iskee.

Joo, no kyllä meillä isommallekin on tarvittaessa annettu reissussa ylimääräistä välipalaa. Aikuinen kun pystyy hyvin joustamaan ruokarytmeissään, mutta uhmaikäistä parivuotiasta en huudattaisi nälässä enkä toisaalta halua elämästä niin kaavoihin kangistunutta, ettei ikinä voisi olla tavalliseen lapsen ruoka-aikaan muualla kuin kotona. Joten 2-vuotiaaksi asti lapsemme sai näissä tilanteissa rintaa, myöhemmin sitten jotain muuta pientä välipalaa niin että nälkää sai siirrettyä sen verran että ehdittiin kotiin. Yritin kyllä taaperon kanssa, varsinkin lähempänä 2-vuotispäivää, etsiä rauhallisen paikan asian toimittamiseen. Reilun vuoden ikäistä imetin vielä huoletta melkeinpä missä vaan.

Todennäköisesti tällä päiväkodin pihalla imettävällä äidillä on suht pitkä matka kotiin joko kävellen tai julkisilla ja siksi kokee tuon ratkaisun helpommaksi. 1,5-vuotias lapsi on kuitenkin vielä niin pieni, että on vaikea selittää ja saada lapsi ymmärtämään, miksi ei voisi saada rintaa heti. Kyllä minä vielä 1,5-vuotiasta olisin tuollaisessa tilanteessa ja paikassa imettänyt, vaikka me hoidettiinkin tämä vasta kotona. Mutta me haettiinkin lapsi yleensä autolla ja ajomatka alle 10 min. Joku tunnin sompailu julkisissa nälkää ja äiti-ikävää kiukuttelevan taaperon kanssa olisi toinen juttu.

Kiusaamispointin ymmärtäisin, jos kyse olisi 3-vuotiaasta tai vanhemmasta lapsesta. Mutta taatusti pienten ryhmässä toiset taaperot ei keksi ja osaa kiusata rinnalla käyvää taaperoa.

Sitä en sitten taas tajua ollenkaan, miksi imetyksen selittämisessä isommalle lapselle olisi jotain vaikeaa. Eikö muka kaikki lapset tiedä, että pieniä lapsia useimmiten imetetään, toisia pidempään ja toisia lyhyemmän aikaa? Jos ei tiedä, niin ei oo kyllä paha vaiva kertoa ja minusta ihan normaalisivistykseen kuuluva juttu.

Yhteistyössä