taaperoimetyksen lopetus

  • Viestiketjun aloittaja emppu harmailee
  • Ensimmäinen viesti
emppu harmailee
Heippa!

Haluaisin asiallisia mielipiteitä niiltä kenellä on kokemusta taaperoimetyksen lopettamisesta. Meidän pienelle miehelle imetys on vielä tosi tärkeää, kuinka alkaisin sitä hellävaroen vähentämään. Kiitos vinkeistä! :flower:
 
Minkähän ikänen ja mitenkä paljon imetät? Ite imetin hetki sit viel yötä päivää tota 1v 3kk tytyä. Nyt kuukausi on oltu yösyötöttä ja joinakin päivinä oon päivätissiä jättäny vähemmäksi. Yötissit jätettiin niin et isäntä vietti pari yötä neitin kanssa ja itse siirryin toiseen huoneeseen. Hyvin meni- pahimmat taistelut taisteltiin ku palasin samaan huoneeseen, mut sekin meni pian ohi. Itse palaan pian töihin ja uskon että muut rupeaa pikkuhiljaa vaan jäädä ens päivät ja sit loput ku ei niin enää heru. En kuitenkaan aio vielä enempiä kiirehtiä. Eräs tuttuni lopetti taaperon imuttelun sinapilla tississä. Oli kuulemma tehokas.
 
Meillä on niin temperamentikas tyttönen 1 v 1 kk, että lempeäkin vieroitus ei sujunut täysin kyynelittä, mutta melko helposti silti. Ensin jätin vuoden ikäisenä pois vähitellen kolme päiväsyöttöä, aamuyön ja illan tissittelyt säilytin vielä. Sitten kului kuukausi, ja tyttö ei enää päivisin rintaa pyytänytkään.

Tämän jälkeen jätin illan ja aamuyön tisuttelun kerralla molemmat. Isä astui nukuttajan paikalle. Ensimmäisenä iltana tyttö oli paniikissa ja meni nopeasti hysteeriseksi, koska ei tajunnut, että ylipäänsä VOI nukahtaa ilman rintaa. Huutoa kesti 45 minuuttia, sen jälkeen nukkui KOKO yön heräämättä ja heräsi aurinkoisesti hymyillen. Seuraavana iltana ei itkenyt ollenkaan ja nukkui taas koko yön.

Sitten on tullut muutamana yönä takapakkia, ja tyttö on valvonut parina yönä jopa tunnin, kun ei ole osannut nukahtaa heti ilman rintaa. Sylissä olen lohdutellut ja tuttia tarjonnut. Koko ajan mennään kuitenkin helpompaan suuntaan, sillä tyttö on oppimaisillaan uudet nukahtamisrutiinit. Tärkeintä on, ettei hän joudu tekemään sitä yksin ilman lohduttajaa :heart: .
 
Ai niin, sellaisen vinkin olen kuullut, että rinnanpäihin voi laittaa laastarit ja selittää, että nyt ei voi saada maitoa, kun rinnat nukkuvat/lepäävät. Lapsi ei tuolloin saa suullaan edes otetta rinnasta (voi kokeilla) eikä vissiin niin pahasti itke rinnan perään, koska se on "käyttökelvoton".

Off topic: Meillä imetys tosiaan loppui noin viikko sitten, ja vielä eilen jouduin pumppaamaan vähän paineita pois. Tarjosin maidon lasista, ja neiti oli viikossa unohtanut äidinmaidon maun :\| . Makusteli ja maiskutteli kulmat kurtussa, mutta joi sentään. Sen päälle lehmänmaito maistui hyvin.
 
Meillä jäi yösyötöt pois juuri tuolla laastaritempulla kun lapsi oli 1 v 8 kk. Ei yhtään itkua, vaikka hänestä olikin alkuun vaikea nukahtaa ilman rintaa. Lapsi itsekin lohdutteli pipiä tissiä. Olisin ehkä voinut lopettaa kokonaan samaan syssyyn tuolla tempulla, mutta en itse pitänyt tarpeellisena. Sen jälkeen vähennetty ihan selittämällä ja jäljellä pelkkä aamusyöttö, nyt vähän yli kaksi v. Sinappia en suosittelisi, voi olla traumatisoivaa ja hämäännyttävää. Riippuu varmaan lapsestakin.
 
Joo, riippuu tietysti lapsesta.
Meillä loppui imetys kun poika oli 1,8. Vuoden iässä aloin vähentää. 1,4-vuotiaana jäi päiväimetys ja aamutissi. (aamutissin vieroittamisessa tuli pahin itku) Sitten imetin vielä ennen päiväunia ja ennen iltaunia. Tarkoitus oli lopettaa viimeistään 2-v ikäisenä.
Sitten yhtenä iltana kun olin kaverin synttäreillä ja ottannut pari kaljaa, sanoin, että nyt ei voi imeä tissiä. Poika "ymmärsi" ja nukahti ilman. Silloin ajattelin, että nyt on varmaan hyvä hetki lopettaa.
Sen jälkeen on tietysti pyytänyt tissiä, mutta ei ole saanut raivareita. Tissin koskettelu rauhoittaa vieläkin. :)
Ainoa ongelma mikä on syntynyt on tutin tarve. Nykyään tutti on paras kaveri... :D
 
Meillä ei ole tutti ollenkaan näytössä, kaveri hylkäsi sen ihan itse alle vuoden iässä. Siksi ehkä tuo tisu onkin oikein ekstratärkeä juttu. Kiitos kaikille ja lisävinkitkin tervetulleita :flower: .
 
Meillä poika oli peräti 1.9v, kun tissittely lopetettiin juuri tuolla laastarimenetelmällä. Ihmeen helposti kävi, vaikka pahaa pelkäsin, kun jättkä oli oikea tissihirmu. Unentuojana tissiä piti ja siitä johtuen myös maidon tulo tyrehtyi, mutta se ei menoa haitannut. Minulle oli kovempi paikka tissittely lopettaa, kun luulin, että se olisi pojalle "maailmanloppu". Nyt olen tilanteeseen oikein tyytyväinen. Lokakuun lopussa meille on tulossa uusi vauva ja onneksi saamme poitsun hyvin unohtamaan sen tissin ihanuuden, eikä tunne, että veikka veisi hänen paikkansa äidin rinnalta. Tosi onnellinen olen :heart: =)
 

Yhteistyössä