Taapero inhoaa ja pelkää hiustenpesua, mitä tehdä?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ammeessa ei enää halua istua ja suihkussa siis käydään. Muuten suihkuttelu onnistuu suht ok, mutta kun aletaan pestä hiuksia niin tytölle tulee heti kauhea paniikki ja huuta ei vettä ei vettä ei vettä. Joudun pesemään hiukset sitten väkisin nopeasti.

Ei auta pyynnöt katsoa ylös tms.

Ei kai se auta kun pestä vaan väkisin, mutta tuntuu niin kurjalta kun toinen sitä niin kovasti inhoaa.

ikää on siis 2 vuotta.

Pese ensin ja anna sitten leikkiä. Pakollinen osuus heti pois ja sitten urheus palkitaan vesileikillä. Uimahallikäynneillä voi hälventää suihkuongelmaa. Hämmästyin, ku näin, miten joku lapsi voi kammota ja pelätä vettä kasvoillaan.

kokeileppa pestä rauhallisesti ja siten, että jätät otsahiukset kuiviksi. Sanot lapselle että saanko kastella vähän niskaa jne.. Lopeta ennen kuin menee hysteeriseksi, ja yritä hetken päästä uudelleen. Anna lapsen pestä otsahiukset itse, ottaa veden vaikka lavuaarista. Meillä päästiin hitaasti etenemällä hiustenpesukammosta eroon. En tiedä osaanko selittää, mutta alettiin jo aamusta puhumaan että illalla pestään hiuksia, pestään vähän vaan yms..

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:
Pese ensin ja anna sitten leikkiä. Pakollinen osuus heti pois ja sitten urheus palkitaan vesileikillä. Uimahallikäynneillä voi hälventää suihkuongelmaa. Hämmästyin, ku näin, miten joku lapsi voi kammota ja pelätä vettä kasvoillaan.

Joo näin olen tehnytkin, eli että ensin hiustenpesu ja sitten lotraillaan muuten vaan. Uimahallissa ei olla vielä käyty, voisin kuvitella että tyttö pelkäisi alkuun siellä kovastikin, mutta mene ja tiedä sitten.

Miksi hämmästyit?

meillä oli sama homma, uimalasit auttoivat asiaa :) eli sellaset joissa silmät ja nenä menee lasien sisään. nykyään on 5-vuotias ja hiukset pestään niin että poika kääntää päätä taakse, kasvoilla ei vettä siedä juurikin sen vuoksi että jos menee silmiin tai nenään vettä..

Hämmästyin, ku näin, miten joku lapsi voi kammota ja pelätä vettä kasvoillaan.

Kuis? meil on tuo kohta 4v pelänny ja inhonnu ku kasvot ja silmät kastuu. Ei oo mitään erityistä syytä mistä kammo olis tullu. Nyt kun oli uimakoulussa ni sen jälkeen ei o haitannu enää, mut viime kesänä ei esim. tykänny kahlaillakaan kun vettä roisku naamalle. Ja suihkussa naama piti pääst heti kuivaamaan, jos oli kastunu.

Meillä on nuoremman kanssa ihan hirveä show. Pienestä asti inhonnut hiustenpesua. Nyt ikää 3,5v ja vähän alkaa helpottaa. Me pestään milli kerrallaan, mä levitän kädellä vettä hiuksiin ja pyydän katsomaan mua silmiin koko ajan että "mä näen ettei mene vettä silmiin ;) ".
Yleensä pistän vaahtoa niin reilusti ammeeseen että pesee hiuksensa siellä lotratessaan ja sitten riittää vaan huuhtelu.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Hämmästyin, ku näin, miten joku lapsi voi kammota ja pelätä vettä kasvoillaan.

Kuis? meil on tuo kohta 4v pelänny ja inhonnu ku kasvot ja silmät kastuu. Ei oo mitään erityistä syytä mistä kammo olis tullu. Nyt kun oli uimakoulussa ni sen jälkeen ei o haitannu enää, mut viime kesänä ei esim. tykänny kahlaillakaan kun vettä roisku naamalle. Ja suihkussa naama piti pääst heti kuivaamaan, jos oli kastunu.

Meillä on vauvauimareita ja yleensä ollaan saunottu/uitu näiden vauvauintiperheiden kans vain. (Lapset seisoo suihkun alla naama ylöspäin ihan onnessaan...) Mökeillä tai muualla en ole vaan sattunut näkemään muiden lapsosten pesutoimia.

Siskon kans sitten joku aika sitten suihkuteltiin lapsia ja tajusin, että jotkut lapset kammoaa ihan kauheasti ajatustakin, että kasvoille tulee vettä.

Tässä ongelmaan ratkaisu: :)

Käske lapsi selälleen lattialle, kun suikulla peset hiusket. Ei mene varmasti vettä silmiin, tai korviinkaan jos oot varovainen. Meillä lapsi tykkäsi. Ja siitä 2kk päästä sama hoitui jo seisten. Sanoin aina etukäteen että N-Y-T nyt, ja sitten suihkutin hiukset ja se osasi siis varautua siihen

Alkuperäinen kirjoittaja viisas:
Tässä ongelmaan ratkaisu: :)

Käske lapsi selälleen lattialle, kun suikulla peset hiusket. Ei mene varmasti vettä silmiin, tai korviinkaan jos oot varovainen. Meillä lapsi tykkäsi. Ja siitä 2kk päästä sama hoitui jo seisten. Sanoin aina etukäteen että N-Y-T nyt, ja sitten suihkutin hiukset ja se osasi siis varautua siihen

Muuten varmasti toimiva, mutta meidän tyttöä en varmasti saa selälleen makaamaan suihkun lattialle..

meillä sama ongelma. tuo 1v8kk ei voi sietää hiusten pesua, tai edes niiden huuhtelua.
Ammeessa lotraa kyllä mielin määrin, ja pesee itse kasvojaan, mutta päähän ei vettä saa mennä pisaraakaan, tai alkaa huuto. Ollaan koitettu sitäkin, että varovasti jollain kupilla kaadettu vettä, mutta ei.
En tiedä onko oikea ratkaisu, mutta vähimmillä huudoilla on selvitty, kun ollaan vaan kylmästi huuhdeltu ne hiukset suihkulla nopeasti, ja jatkettu sitten kylpemistä.
Suihkuun ei siis suostu muutenkaan tulemaan lainkaan, eikä sitten suihkussa käydäkään, vaan ammeessa hoituu kylpemiset, suihkulla vain huuhtaistaan hiukset silloin jos on käytetty shampoota.

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
meillä sama ongelma. tuo 1v8kk ei voi sietää hiusten pesua, tai edes niiden huuhtelua.
Ammeessa lotraa kyllä mielin määrin, ja pesee itse kasvojaan, mutta päähän ei vettä saa mennä pisaraakaan, tai alkaa huuto. Ollaan koitettu sitäkin, että varovasti jollain kupilla kaadettu vettä, mutta ei.
En tiedä onko oikea ratkaisu, mutta vähimmillä huudoilla on selvitty, kun ollaan vaan kylmästi huuhdeltu ne hiukset suihkulla nopeasti, ja jatkettu sitten kylpemistä.
Suihkuun ei siis suostu muutenkaan tulemaan lainkaan, eikä sitten suihkussa käydäkään, vaan ammeessa hoituu kylpemiset, suihkulla vain huuhtaistaan hiukset silloin jos on käytetty shampoota.

Joo näin mäkin olen tosiaan tehnyt, että äkkiä pestään ja sitten saa suihkutella itse kun siitä kuitenkin tykkää (itsekään ei kyllä päähänsä vettä suihkuta). Meillä alkaa paniikki jo siitä kun kädellä vähän laitan vettä päähän...huoh. Ehkä tämä aikanaan menee ohi.

Onko teillä käyty vauvauinnissa? me ei käyty ja nyt vähän harmittaa. Olisikohan tottunut paremmin veteen kun oltas alusta asti siellä käyty.

On muutenkin aina vähän arka uusille jutuille.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
meillä oli sama homma, uimalasit auttoivat asiaa :) eli sellaset joissa silmät ja nenä menee lasien sisään. nykyään on 5-vuotias ja hiukset pestään niin että poika kääntää päätä taakse, kasvoilla ei vettä siedä juurikin sen vuoksi että jos menee silmiin tai nenään vettä..

mun siskoa auttoi kun luotti mun lupaukseen ettei vettä mene kasvoille. menin istumaan lattialle ja otin syliin, otin suihkun käteen ja pestiin kun pää oli kipattuna takakenoon. hyvin varovasti lähdettiin liikkeelle.
sama toimi oman lapsen kohdalla. tosin jos on pakottamista jatkunut jo pitkään voi olla että lapsi ei luota sinuun (kuten sisko ei luottanut äitiini) joten kokeile että joku muu pesisi hiukset.
teksti aplle, vaikka lainasinkin weaselia, mun mielestä w:llä oli paras neuvo.

Yhteistyössä