Täällä näyttää olevan paljon vähän yli 30v ja omassa velattomassa isossa talossa asuvia perheitä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="juu";22050543]
...
Kannattaa huomioida, että jos olet yh, niin varmasti olet köyhä jos sulla ei ole kunnollista koulutusta ja työpaikkaa. Kannattaa siis satsata kunnon kumppanin löytämiseen (en puhu rahasta, vaan siitä että kaikki ok ja kulut voi jakaa) sekä sitten siihen koulutukseen ja uuteen työpaikkaan. Mun mielestä on käsittämätöntä, että esimerkiksi tämän päivän keskisuomalaisessa joku opiskelija-yh (ollut sitä raskauden alusta asti) puhuu köyhyydestä. Totta kai on köyhää, kun on yh ja vielä opiskelija! Sekä vielä venytellyt sitä opintoihin paluuta..voi hyvä tavaton.

....
[/QUOTE]

Heh! Jos olet yh, olet myös köyhä eikä sulla ole koulutusta eikä työpaikkaa. Jopas oli hauska päättelyketju!

Terveisin,

erittäin korkeasti koulutettu, (entinen) köyhä ja yh

Höpö höpö, eikä ole.
Kuvailemasi kaltaisia velkaisia perheitä kylläkin. Itselläni ainakin on tuttavapiirissä kaikilla asuntoalainaa, vaikka olisi kuinka hyvät tulot. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän. Velattomia ei vaan taida olla yhtäkään niistä, jotka omassa talossa asuvat.

[QUOTE="juu";22050587]40 000e on aika iso käsiraha jo asuntoon ,ottakaapa huomioon.[/QUOTE]
Niin on. Puolet vantaalaisen kerrostaloyksiön hinnasta. Jostain päin Vantaata puolet pienen kerrostalokaksion hinnasta. 18 v ja sitä vähän vanhempikin pärjää ihan hyvin pienessä asunnossa. Mä olen syntynyt ja viettänyt lapsuuteni Helsingissä, mutta en näe mitään syytä, miksi nuoren ensiasunnon pitäisi olla just Helsingissä.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä yh;22050599:
Heh! Jos olet yh, olet myös köyhä eikä sulla ole koulutusta eikä työpaikkaa. Jopas oli hauska päättelyketju!

Terveisin,

Ja tässä oli se lainattu päättelyketju "Kannattaa huomioida, että jos olet yh, niin varmasti olet köyhä jos sulla ei ole kunnollista koulutusta ja työpaikkaa."

Ei tuossa lue että jos olet yh=köyhä !!! Lueppa tarkemmin tekstit! Siinä lukee, että jos olet yh ja sulla EI OLE KUNNOLLISTA KOULUTUSTA JA TYÖPAIKKAA niin varmasti olet köyhä!

Opetelkaa lukemaan, tuntuu vähän että tämän kommentoima ei todellakaan ole korkeasti koulutettu, ei pahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä yh;22050599:

Terveisin,

Eihän "juu" noin sanonut. Vaan että JOS ei ole koulutusta eikä työpaikkaa.

[QUOTE="juu";22050615]Ja tässä oli se lainattu päättelyketju "Kannattaa huomioida, että jos olet yh, niin varmasti olet köyhä jos sulla ei ole kunnollista koulutusta ja työpaikkaa."

Ei tuossa lue että jos olet yh=köyhä !!! Lueppa tarkemmin tekstit! Siinä lukee, että jos olet yh ja sulla EI OLE KUNNOLLISTA KOULUTUSTA JA TYÖPAIKKAA niin varmasti olet köyhä!

Opetelkaa lukemaan, tuntuu vähän että tämän kommentoima ei todellakaan ole korkeasti koulutettu, ei pahalla.[/QUOTE]

Totta, luin väärin, olen pahoillani! Blondi mikä blondi, koulutuksesta huolimatta. :)

Täh?

Never.

Ikähaarukkaan sovimme, mutta velattomia emme ole. Kaks tuulenhuuhtomaa persettä samalla pirtinpenkillä ja naimisissa pankin kanssa :D
Velkaa talosta, yritysten lainat on onneksi maksussa ja autot olleet velattomia- vuosimallia saatte vain arvailla :laugh:

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä yh;22050137:
Ei pidä paikkaansa. Jos minulla on vara rakentaa lapselleni osakesalkku, on kenellä tahansa. Onnistunut osakesijoittaminen vaatii tosin myös paljon tietoa ja kiinnostusta, jos haluaa päästä kohtuullisille tuotoille eikä tyydy pelkkään 18v houldaukseen.

Lapsesi ei saa opintotukea/sitä vähennetään, jos on hänen nimissään osakkeita ja osinkotuloja.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi köyhä;22050107:
sehän tässä harmittaa että on köyhän lapsi eikä ikinä mitään perintöä saa ei kovasti innosta olla vanhempien kanssa tekemisissä kun aina joutunut köyhyydestä kärsimään.

Aijaa.. no ei oo tainnut kasvatus mennä muutenkaan sun kanssa ihan nappiin, jos rahassa mittaat vanhempiesi arvon :(

Mä olen köyhästä perheestä ja edelleenkin pienituloista kastia, mm. asuntolainaa on, mutta rakastan vanhempiani, koska he ovat minut rakkaudella kasvattaneet ja opettaneet arvostamaan oikeita asioita elämässä. Olen muuttamassa samaan talouteen leskeksi jääneen äitini ja mummoni kanssa, vaikka en ole heiltä mitään perintöä tästä hyvästä saamassa.

Ikävää, jos elät noin katkerasti elämääsi.

[QUOTE="ounou";22050655]Lapsesi ei saa opintotukea/sitä vähennetään, jos on hänen nimissään osakkeita ja osinkotuloja.[/QUOTE]

Varallisuus itsessään EI VAIKUTA opintotukeen, vain omaisuuden tuotto (osingot, luovutusvoitto jne.).

[QUOTE="ounou";22050655]Lapsesi ei saa opintotukea/sitä vähennetään, jos on hänen nimissään osakkeita ja osinkotuloja.[/QUOTE]

Onko tämä joku uusi uudistus, sillä ainakin itse sain aikoinaan opintotukea ihan normaalisti, vaikka osakkeita omistankin.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi köyhä;22050353:
No kurjaa on aina pienistä tuloista säästää ikinä ei ole päässyt nauttimaan elämästä kun lapsuus köyhä ja nyt aikuisenakin tiukkaa.

No mutta sun pitäs ehkä laittaa elämänarvot uuteen järjestykseen jos ei pysty elämästä nauttimaan kun ei ole rahaa.:confused:Se on tietty eri asia jos näkee nälkää jne. mutta sun tapauksessa ei kuiteska asiat niin pahasti olla.

No mutta sun pitäs ehkä laittaa elämänarvot uuteen järjestykseen jos ei pysty elämästä nauttimaan kun ei ole rahaa.:confused:Se on tietty eri asia jos näkee nälkää jne. mutta sun tapauksessa ei kuiteska asiat niin pahasti olla.

Nautinkin elämästäni nykyään paljon enemmän kuin silloin lapsena. Meillä se että ei ollut ruokaa lapsena ja että aina oli ulosottomies käymässä ei ollut pahinta mitä meillä oli. Sen sijaan oli kurjinta kun äiti "kauppasi" sossussa jatkuvasti minua pois kotoa koska ei halunnut pitää minua kun oli kuulemma liian köyhää. Siihen aikaan vain 80-luvun alussa ei ollut huostaanottoja ainakaan meidän kylällä vaikka koti olisi ollut kuinka köyhä ja alkeellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi köyhä;22050728:
Nautinkin elämästäni nykyään paljon enemmän kuin silloin lapsena. Meillä se että ei ollut ruokaa lapsena ja että aina oli ulosottomies käymässä ei ollut pahinta mitä meillä oli. Sen sijaan oli kurjinta kun äiti "kauppasi" sossussa jatkuvasti minua pois kotoa koska ei halunnut pitää minua kun oli kuulemma liian köyhää. Siihen aikaan vain 80-luvun alussa ei ollut huostaanottoja ainakaan meidän kylällä vaikka koti olisi ollut kuinka köyhä ja alkeellinen.
Menneisyyttäsi et voi muuttaa, tulevaisuuttasi mahdollisesti voit.

Mielestäni ap turhaan kyllä syytät vanhempiasi tästä sun omasta köyhyydestä. Pitää katsoa peiliin. Voit vaikka saman tien lähteä opiskelemaan nyt itsellesi uuden alan, jos sulla ei opintoja ole tai ne on johonkin mistä ei töitä saa. Kyllähän ihmiset joutuvat, hyvätuloisetkin, joskus vaihtamaan alaa ihan pakostakin! Jos mietitään vaikkapa paperityöläisiä tai vaikkapa insinöörejä aloilta, jossa työt lähtevät Kiinaan ym halpamaihin.

En ite oikeen ymmärrä sitä, että surkutellaan kun ei itse viitsitä tehdä mitään. Jos et halua opiskella ja tehdä sitten töitä, niin tietysti olet köyhä. Jos haluat tehdä asian eteen jotain, niin sitten et ole köyhä. Sehän on ihan selvä. Nämä ovat omia valintoja. Nykyään vaan pystyy kuka tahansa jäämään kotiin, jos siltä tuntuu, koska työssäkäyvät ihmiset tukevat tätä toimintaa verotaakallaan. Turha se on kuitenkaan valittaa, että on köyhää, koska asialle voi tehdä jotain. Eri asia on tietysti sairaseläkkeet ja muut vastaavat, mutta niihinkihän voi ottaa vakuutuksia jos siltä tuntuu.

Mua itseä ärsyttää, kun ihmiset ajattelevat että ne hyvätuloiset nyt vaan jostain ovat saaneet ne rahat ja tekemättä mitään asuvat hienosti ym. Eihän se niin mene pääosin ainakaan! Oikeasti he ovat opiskelleet, ja korkeasti koulutetut vielä hyvin pitkään(!) sekä sitten tehneet kovasti töitä. Myös tästä työstä he maksavat todella paljon veroja meillä Suomessa. Kyllä mun mielestä voi ostaa kivan auton ja asunnon, jos kovasti tekee töitä sen eteen. Sillähän se on ansaittu ja se on nähty tärkeäksi omassa elämässä. Kuitenkin jos mietitään vaikkapa jotain todella kovatuloisia ihmisiä, niin varsinkaan johtoasemissa olevat ym eivät todellakaan heitä hanskoja tiskiin klo 16. He voivat tehdä todella pitkää päivää töissä, ajatella ympärivuorokauden työasioita, eivät he opiskeluvuosinaan voi pitää välivuosia/tehdä virheitä ainevalinnoissa ym. Kyllä he ovat sen hyvän palkan ansainneet. Tätä on vaan vaikea ymmärtää ihmisten, jotka eivät sitä itse tee. Mun mielestä on turha olla kateellinen siitä, jos joku tekee hulluna töitä. Joko niin pitää tehdä itsekin, tai sitten tyytyy siihen omaan elämäänsä. Ei voi olettaa, että muut maksavat sulle kivan asunnon ja auton sekä mukavan palkkapussin, vaikket itse ole sen eteen tehnyt mitään. Se on sitä, mikä ei toiminut tuolla Itänaapurissa...

Mutta korkeakoulutus ei nykyään välttämättä tuo sen kummempaa työpaikaa kuin hesen tiski.
Pitää olla röyhkeyttä ja äänekkyyttä ja suhteita.

Ja ei suomessa palkoilla kukaan rikastu. Kylä siinä on aina taustalla jotain lain sallimaa vilunkia, että jättää verot maksamatta. Eli tekee näitä firmoja, kuten lääkärit tekevät yksityisiä firmoja ja siinä on keino, että ei tarvitse maksaa veroa.

eli ottavat yhteiskunnalta kalliin koulutuksen mutta eivät maksa veroa koska pistävät heti yksityisen lääkäriaseman pystyyn ja heillä taas on keinot olla maksamatta veroa.

Ei rehellisellä työllä rikastu. Pienen kämpän voi säästää omalla työllä, mutta jotta rikastuu, pitää olla ahne ja röyhkeä ja häikäilemätön. Esim. just tuoda tänne suomeen orjia tekemään ne työt eli poimimaan mansikat 20 tuntia vuorokausi, asuvat suunnilleen risumajassa ulkona, veloittaa sitä risumajaa niin paljon että jäävät vielä sinulle velkaa.

työllä rikastuu mutta ei omalla työllä. Jotta rikastuisi pitää härskisti jättää verot maksamatta tai teettää työt muilla ja itse ottaa voitot. tai teettää orjilla kehitysmaissa tai tuoda heitä tänne ja itse ottaa voitot. näin ne firmat ovat rikastuneet.

ei saa olla naiivi ja hölmö ja uskoa höpöjuttuja työnteosta. koskaan ei kukaan ole omalla työllä rikastunut. toisen työllä kyllä, toisen selkänahalla kyllä. Koko amerikan vauraus perustuu siihen, että kiinalaisia ja afrikkalaisia orjia on kuljetettu tekemään yötä päivää työtä rautateiden rakentamisen hyväksi, piiskan viuhtoessa ilmassa.
Jokainen rikas on tappanut paljon muita ihmisiä ja siksi on rikas.

Nimimerkille "niin": Ai tässä puhuttiinkin nyt rikastumisesta? Eli jos ei halua olla köyhä, niin sitten pitää olla rikas? Keski- tai hyvätuloinen ei riitäkään?

[QUOTE="niin";22050923]
...

työllä rikastuu mutta ei omalla työllä. Jotta rikastuisi pitää härskisti jättää verot maksamatta tai teettää työt muilla ja itse ottaa voitot. tai teettää orjilla kehitysmaissa tai tuoda heitä tänne ja itse ottaa voitot. näin ne firmat ovat rikastuneet.

ei saa olla naiivi ja hölmö ja uskoa höpöjuttuja työnteosta. koskaan ei kukaan ole omalla työllä rikastunut. toisen työllä kyllä, toisen selkänahalla kyllä. Koko amerikan vauraus perustuu siihen, että kiinalaisia ja afrikkalaisia orjia on kuljetettu tekemään yötä päivää työtä rautateiden rakentamisen hyväksi, piiskan viuhtoessa ilmassa.
Jokainen rikas on tappanut paljon muita ihmisiä ja siksi on rikas.[/QUOTE]

Kevyen katkeruuden sävyttämää kerrontaa? Kyllä oman työn kautta vaurastuminen on mahdollista myös Suomessa, se on tosin edellyttää erinomaisen hyviä sijoitusratkaisuja ja päämäärätietoista toimintaa pitkällä aikavälillä. :)

[QUOTE="niin";22050923]Mutta korkeakoulutus ei nykyään välttämättä tuo sen kummempaa työpaikaa kuin hesen tiski.
Pitää olla röyhkeyttä ja äänekkyyttä ja suhteita.

Ja ei suomessa palkoilla kukaan rikastu. Kylä siinä on aina taustalla jotain lain sallimaa vilunkia, että jättää verot maksamatta. Eli tekee näitä firmoja, kuten lääkärit tekevät yksityisiä firmoja ja siinä on keino, että ei tarvitse maksaa veroa.

eli ottavat yhteiskunnalta kalliin koulutuksen mutta eivät maksa veroa koska pistävät heti yksityisen lääkäriaseman pystyyn ja heillä taas on keinot olla maksamatta veroa.

Ei rehellisellä työllä rikastu. Pienen kämpän voi säästää omalla työllä, mutta jotta rikastuu, pitää olla ahne ja röyhkeä ja häikäilemätön. Esim. just tuoda tänne suomeen orjia tekemään ne työt eli poimimaan mansikat 20 tuntia vuorokausi, asuvat suunnilleen risumajassa ulkona, veloittaa sitä risumajaa niin paljon että jäävät vielä sinulle velkaa.

Jokainen rikas on tappanut paljon muita ihmisiä ja siksi on rikas.[/QUOTE]

Mikäs nyt sitten on rikkaan määritelmä? Mieheni ja minun palkkatulot tänä vuonna ovat n. 140000. Ei sillä mitään luxusveneitä ostella, mutta ihan mukavasti tullaan toimeen. Mutta ihan ilman veronkiertoa ja orjuutuksia pääsee ainakin näille palkoille. Mutta se on tietysti helpompi vain valittaa kuin edes yrittää.

Herättipä tämä ketju paljon ajatuksia, miten niitä sitten jäsentelis :D. Ensinnäkin: uskon että on pikemminkin äärimmäisen harvinaista, että kolmekymppisenä on omistuksessa iso talo velattomana. Paitsi jos se talo on "remontoi tästä unelmiesi koti" keskellä ei mitään. Isot talot maksaa satoja tuhansia ja harvemmalla niitä kai kuitenkin on varaa ostaa velattomana tai edes lyhyessä ajassa maksaa pois.

Kun vielä kaikista tuuteista toitotetaan miten ylivelkaantunut kansa me ollaan, niin vielä enemmän epäilyttää. Keskimääräinen velkahan oli tällä hetkellä n. 120 000€ ja monellahan velkaa on huikeesti enemmän. Sitten vielä mietin omaa laajaa tuttavapiiriäni, josta ei tule mieleeni yhtäkään asunnon omistajaa jolla ei olisi velkaa. Eikun onpas yksi pariskunta, jotka ostivat monta vuotta sitten todella halvalla (n. 40 000€) rivarikämpän.

Sitten iski silmään ap:n asenne, joka mielestäni on aivan järkyttävä. Ei kai vanhempien velvollisuus ole elättää lapsiaan ja luoda heille komeita puitteita?? Me ollaan jokainen vastuussa omasta elämästämme ja ihan kaikki on mahdollista jos vain haluja riittää. Enkä ymmärrä sitäkään, miksi köyhän lapsuuden jälkeen pitäisi elää leveää elämää? Eletään leveästi (jos kerran on pakko) silloin kun siihen on varaa. Muussa tapauksessa eletään (järkevästi) säästeliäästi.

Oli tulot sitten millaiset tahansa, aina voi säästää. Ja oli tulot sitten millaiset tahansa, aina voi pyrkiä parempaan. Se vaan NIIN pitää paikkaansa, että "ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot".

Ja kyllä, puhun todellakin omasta kokemuksesta, olen köyhän perheen kasvatti, jolle ei todellakaan ole tulossa perintöä. Emme todellakaan ole varakkaita, emme edes suurituloisia. Kuitenkin elämä on ihan mallillaan ja vaikka velaksi on talo ostettu, niin alkupääoma oli sangen siedettävä. Ihan vaan fiksuilla valinnoilla ja säästäväisyydellä aikaansaatu. Eikä muuten kenenkään selkänahasta, korkeintaan omasta, revittynä ;)

Ööh.. mikäli pysymme siinä asunnossa jonka ostimme tulen olemaan 35 vuotiaana varmasti velattoman asunnon omistaja. Olen minimipalkkaisella alalla, mieskin on, mutta aikeissa vaihtaa alaa ja kouluttautua ammattiin josta tienaa tuplat nykyiseen nähden. Kumpikaan ei tule perimään mistään mitään, luultavasti ilman lisävelkaa on mahdollisuus ostaa sukumökki erissä pois. Kaikki riippuu täysin valinnoista mitä tekee ja tavasta kuinka elää. Jos sattuisimme eroamaan on mahdollista että kaikki vesittyy. Kuka odottaa yksin elävältä sitä että omistaisi monien satojen tuhansien koteja? Meillä esimerkiksi ei ole autoa -säästämme tällä entiseen nähden 300-500e kk. Emme tee huvinvuoksi reissuja (koska se on vaikeaa) säästämme varmasti 200e/kk. Emme nauti usein alkoholia (koska se on turhauttavaa ja tylsää ilman juhlia) Teen lähestulkoon kaiken ruuan itse ja syömme ravintolassa harvoin (vaikka se on paras tapa viettää kahdenkeskistä laatuaikaa). Käymme työssä (vaikka se ketuttaa melkeen joka päivä).

Oon ollu yksin, eläny useamman lapsen kanssa minimi tuilla yh-arkea, saamatta edes asiaan kuuluvia elatustukia (koska olen tyhmä ja kiltti ja sinisilmäinen idiootti). Silti olen onnistunut säästämään muutaman tuhat euroa reilun vuoden aikana. Tiedän että se on mahdollista! Ja tiedän että voisin nykyisin säästää tuhansia euroja jos eläisin yhtä tiukasti kuin silloin kun oli ehkä neljäsosa nykyisestä tilille rapsahtavasta palkasta käytössä.

Ja lainaan isälleni rahaa, sellainen on vanhempien varallisuuspohja.

Miksi ihmisten pitää aina kadehtia muita ja mollata sellaisia jotka on erillaisia? Ihan ärsyttää kun moni opiskelee vuosia ja käy samalla työssä jotta saa rahoitettua sen ja sitten kun on omalla aktiivisuudellaan saanut hyväpalkkaisen työn, tehnyt oikeita valintoja ja ratkaisuja alkaa panettelu. Ja useinhan se on, että se eniten huutaa, jolla eniten jokin omassa elämässä harmittaa.

Menen nuuhkimaan uusia vaatteita, joita haluaisin ja huomasin 7 vuotta vanhojen farkkujeni alkaneen kulua rumasti. Mies sanoo aina et senkun ostan mitä haluan, mutta kun olen jo huomannut että käytän niitä farkkuja, yksiä suoria housuja tai yksiä "verkkareita" tilanteen mukaan..en tarvitse kummempaa.