Syyt, miksi päiväkoti on parempi kuin perhepäivähoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äisky81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äisky81

Uusi jäsen
06.01.2007
24
0
1
Siis, kertokaapa syitä, miksi päiväkoti on parempi kuin pph!!! Itse kannatan päiväkotihoitoa enemmän kuin pph:ta!! Olisi mukava kuulla muiden ajatuksia.

Omia syitäni:

-päiväkoti on lähes aina auki (siis, jos joku hoitajista sairas, päiväkoti kuitenkin auki, eikä varahoitopaikkaa tarvita)

-päiväkodissa on lastenhoitajat erikseen, samoin keittäjät ja siivoojat (pph on itse yksin kaikkea noita)

-päiväkoti on julkinen tila (pph:t tekevät työtä omassa kodissaan)

-päiväkoti on valvotumpi (?)

Miltä kuulostaa? Kertokaa lisää!!!!!

Nykyään päiväkodeissa ei todellakaan ole erikseen keittäjää ja siivoojaa, hoitotätit kyllä siivoaa eli yksi jää siivoamaan kun muut menee pihalle ja ruoka tulee keskuskeittiöltä.

Mä tein päätöksen ihan mututuntumalla, eli faktaa ei mulla ole, mutta musta tuntuu paljon luottavaisemmalta viedä lapsi hoitopaikkaan, jossa on useita aikuisia ja jota valvotaan. Pph voi thedä mitä vaan, eikä kukaan saa välttämättä tietää. En ole koskaan pitänyt päiväkoteja mitenkään laitosmaisina, ne missä oon ite ollut töissä nuorena, oli tosi lämminhenkisiä ja nyt tytön sisarusryhmä on aivan valloittava poppoo hoitajineen päivineen.

Itse olen samaa mieltä. Ja työntekijät ovat työpaikallaan > työminä. Jos joku työntekijä väsyy hänen tilalleen otetaan uusi ja entinen jää sairaslomalle.

Lapsilla paljon kavereita > löytää sitten sieltä jopa elinikäisiä ystäviä. Paljon samanikäisiä. Ohjelmaa; retkiä, yms. Ja vanhempainyhdistys voi myös toimia. Joulujuhlat yms. Ihanat jutut

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nykyään päiväkodeissa ei todellakaan ole erikseen keittäjää ja siivoojaa, hoitotätit kyllä siivoaa eli yksi jää siivoamaan kun muut menee pihalle ja ruoka tulee keskuskeittiöltä.

Siivous on usein ulkoistettu. Hoitotädit ei todellakaan siivoa. Vaikka ruoka tulee keskuskeittiöstä niin laitosapulainen sen laittaa esille, kattaa pöydät ja tiskaa tiskit jne.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Mä tein päätöksen ihan mututuntumalla, eli faktaa ei mulla ole, mutta musta tuntuu paljon luottavaisemmalta viedä lapsi hoitopaikkaan, jossa on useita aikuisia ja jota valvotaan. Pph voi thedä mitä vaan, eikä kukaan saa välttämättä tietää. En ole koskaan pitänyt päiväkoteja mitenkään laitosmaisina, ne missä oon ite ollut töissä nuorena, oli tosi lämminhenkisiä ja nyt tytön sisarusryhmä on aivan valloittava poppoo hoitajineen päivineen.

Näin mäkin ajattelen. Sekä myös virikkeisiin on enempi mahdollisuuksia ja aikaa!

Siksi tätä mieltä kun esikoinen oli pph:lla joka ei kyllä ollut kauheankaan aktiivinen näissä ym.

minäki enemmän päiväkodin kannalla.jos hoitaja sairaana niin tuttuja hoitajia kuitenkin riittää,enemmän lapsia,joka on mielestäni hyvä asia.olen ollut eskareiden päivähoidossa lastenhoitajana ja valehtelematta kaikki jotka olleet pphs niin ovat olleet tosi ujoja ja vaikeasti sopeutuvaisia uuteen "isoon ryhmään"joten sosiaalisestikkin pidän päiväkodista...ja on myös kiva kun lapsi on ryhmässä jossa muut lapset ovat saman ikäisiä..yhdyn myös noihin kaikkiin syihin joita äisky luettelee,vaikkei niin väliä et keittäjät ja siivoojat erikseen

Edellisten lisäksi:

Päiväkodin tilat on lapsia varten rakennettu ja suunniteltu, samoin heidän ulkoleikkipaikkansa.

Itsellä painaa hyvinkin paljon se, että lapsi (jo 4v) saa taatusti ikäistänsä seuraa ja isommasta ryhmästä löytyy paremmin samanhenkinen leikkitoveri kuin pph:lta.

Ei taida pitää paikkaansa. On olemassa hyviä päiväkoteja ja hyviä perhepäivähoitajia ja huonoja päiväkoteja ja huonoja ppha.
Parempi päiväkoti voi olla siksi, että kotiäidin ja perhepäivhoitajan työ on raskasta ja yksinäistä.

pph voivat kyllä tehdä ihan mitä huvittaa!Niitäkin on moneen junaan.Yksikin,kun viimeinen hoitolapsi on tuotu hoitoon niin pakkaa ipanat autoonsa ja kiertelee shoppailemassa lasten kanssa puoleen päivään saakka,tilaa pitsan lapsille ja ajelee autollaan jotta lapset nukahtaa.Iltapäivällä takaisin kotiin ennenkuin vanhemmat tulee.Tää homma toimi puolisen vuotta,kunnes lapset alkoivat kertoa,millaista hoidossa on ja joku vahempi oli seurannut(vapaapäivänään)hoitajan päivää..toimi yksityisenä,mutta työt loppui siihen paikkaan.

Päiväkoti parempi siksi, että on sellaista hoitajien "keskinäistä valvontaa" eli hoitaja ei voi säveltää ihan mitä sattuu. Tilat ovat päiväkodissa mukavat (verrattuna mitä olen käynyt 4:llä pph:lla). Pph:lla on usein myös omia lapsia, joten se aina mietityttää, miten tasapuolista hoito on. Päiväkodin hoitajien ammattitaito pysyy ajan tasalla helpommin kuin pph:lla, koska pph voi tehdä sitä hommaansa aika "eristyksissä". Meidän päiväkodissa ei ole mitään laitosmaista. Tunnelma on ollut pientenkin ryhmässä rauhallinen ja tilat sekä piha ovat tosi viihtyisiä. Tädit tosi mukavia.

Lisäksi on vähän outoja kokemuksia pph:sta mitä olen neljän luona käynyt (yhdellä lapsi oli myös joskus hoidossa). Tämä yksi ei käynyt lasten kanssa paljon koskaan ulkona. Yksi jossa kävin, asui selvästi hometalossa. Yksi oli flegmaattiinen ja sanoi, ettei osaa olla ilman lapsia (ei mitään sellaista, että mitä HÄNELLÄ olisi annettavana lapsille, vaan päinvastoin). Yksi asui todella epäsiistissä kerrostalossa, jossa leijui tupakansavu rappukäytävässä ja spurgut nojailivat oven pielessä. Lelut olivat vanhoja ja kuluneita ja likaisia(?). Outoja persoonallisuuksia. Tai tuo yksi oli tosi hyväntuntuinen hoitaja, mutta talo selvästi homeessa..

Pph jos on pienemäst kuin 3v kyse ja pph:ita on kaikenlaisia et siis jos on kiva hoitaja niin se on paras paikka lapella. Siis noita pphoitsuja on ammattitaitoisia ja sellaisia jotka tekee kaikkee lasten kanssa ja tarjoaa hyvää kodinomaist hoitoa. Oma lapsi on ollu kivalla hoitajalla ja kaverin muksu joka on aika arka 4v on vieläki ja viihtyy tosi hyvin, tarhassa hänellä olisi tosi vaikeaa (o ollu pk:ssa varahoidossa ja ollu tosi stressaantunu hoitopäivän jälkee).
Mut päikyssä on puolensa siinäki ja niinku totesin et hoitajia on kaikenlaisia pph ja päikyn hoitajia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

pah..tai joo voihan jossakki olla mut yleensä kyl ulkoistettu siivous ja kyl laittareitaki viel on ja vaikka se ruoka tulee keskuskeittiöstä niin on päiväkodissa keittäja joka tekee aamupalan lämmittää tai viimeistelee ruuan valmistuksen,hoitaa tiskit ja paljon muuta mikä mahtuu n,8h päivään.

Mun oma äitini on ollut koko ikäni perhepäivähoitajana. Itse olen päiväkodissa ollut töissä. Ja selvästi huomaa että perhepäivähoidossa lapsi saa enemmän huomiota ja asiat opetetaan paremmin ja selvemmin kun on vähemmän lapsia. Perhepäivähoidossa on lapsia 3-5 ja päiviksessä taas noin 20. Kyllä minä oman lapseni mieluummin pistän perhepäivähoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Odottaja:
Mun oma äitini on ollut koko ikäni perhepäivähoitajana. Itse olen päiväkodissa ollut töissä. Ja selvästi huomaa että perhepäivähoidossa lapsi saa enemmän huomiota ja asiat opetetaan paremmin ja selvemmin kun on vähemmän lapsia. Perhepäivähoidossa on lapsia 3-5 ja päiviksessä taas noin 20. Kyllä minä oman lapseni mieluummin pistän perhepäivähoitoon.

Jos suhdeluku on kuitenkin 1 aikuinen 4 lasta kohden, niin ero on ennemminkin persoonissa. Hyviä ja huonoja löytyy molemmista.

Päiväkodissa lapsella on todnäk ikäistään seuraa, pph:lla ei välttämättä ole. Tällöin esim ryhmän pienin voi viedä paljon huomiota ja määrittää, miten päivä menee (miten se nukkuu, miten pitkään se tarkenee olla esim ulkona, missä voi käydä lasten kanssa jne.). Jos kaikki ovat yli 3-vuotiaita, niin ovat samalla tasolla.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Hansu86:
oon ryhmikses töissä hoitajana ja siltikin mun mielestä päiväkoti kivempi..

Missä mielessä? Kiinnostaa, kun omat lapset on menossa nimenomaan ryhmikseen (en saanu valita).

siis siks vaan kun sielläkin niin eriikäisiä lapsia,meilläkin vaan 2 "isoo"(menee seuraavaks eskariin)ja loput alle 3vee niin kun toinen näistä isoista on poissa niin toisella on tylsää...mutta on siis ryhmis ihan hyvä juttu,mutta kun paremmuus järjestykseen piti laittaa.

minäki enemmän päiväkodin kannalla.jos hoitaja sairaana niin tuttuja hoitajia kuitenkin riittää,enemmän lapsia,joka on mielestäni hyvä asia.olen ollut eskareiden päivähoidossa lastenhoitajana ja valehtelematta kaikki jotka olleet pphs niin ovat olleet tosi ujoja ja vaikeasti sopeutuvaisia uuteen "isoon ryhmään"joten sosiaalisestikkin pidän päiväkodista...ja on myös kiva kun lapsi on ryhmässä jossa muut lapset ovat saman ikäisiä..yhdyn myös noihin kaikkiin syihin joita äisky luettelee,vaikkei niin väliä et keittäjät ja siivoojat erikseen

jep! samaa mieltä! tarkoitin siis, että kun on keittäjät ja siivoojat erikseen, niin lastenhoitajat saavat "keskittyä" vain lastenhoitoon. Pph kun joutuu samalla hoitamaan lapsia ja laittamaan ruokaa jne. Täytyy siis toki aina muistaa, että meitä ja perhepäivähoitajiakin on moneen junaan ja aivan varmasti loistavia perhepäivähoitajiakin on olemassa, mutta meikäläinen kun niin haluais lapset hoitoon päiväkotiin. Nyt on menossa taistelu paikoista. Syksyllä pitäis lähteä töihin ja paikat päiväkodissa on ihan jumissa. Kunta tarjoaa pph, sillä verukkeella, että lapset on niin pieniä (3v. ja 1v.), mikä on mielestä ihan väärä peruste! Esikoinen on ollut jo vuoden päiväkodissa (ollessaan 1-2v.) eikä todellakaan ollut sinne "liian" pieni!!! Viihtyi varsin hyvin:)

kiitokset kaikille vastaajille :flower:

Me vaihdetaan syksyllä päiväkotiin poika, koska siellä on enemmän samanikäistä seuraa, virikkeitä (tämän hetkinen pph aika huono tekemään mitään lasten kanssa) ja siellä on useampi valvova silmäpari. Meillä on sattunut useampia juttuja lapselle, mihin hoitaja on vaan todennut, ettei juuri sattunut näkemään... Ja sitten se, ettei tarvitse mennä moneen eri hoitopaikkaan, kuten nykyään juostaan ympäri kaupunkia oman hoitajan ollessa ylityövapailla tms.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
oon ryhmikses töissä hoitajana ja siltikin mun mielestä päiväkoti kivempi..

Missä mielessä? Kiinnostaa, kun omat lapset on menossa nimenomaan ryhmikseen (en saanu valita).

siis siks vaan kun sielläkin niin eriikäisiä lapsia,meilläkin vaan 2 "isoo"(menee seuraavaks eskariin)ja loput alle 3vee niin kun toinen näistä isoista on poissa niin toisella on tylsää...mutta on siis ryhmis ihan hyvä juttu,mutta kun paremmuus järjestykseen piti laittaa.

Voi ei, tuo on kyllä kurjaa. Mä oon niin tuudittautunut siihen, että 12 lapsen joukkoon mahtuis toinenkin 4-vuotias.

Päiväkoti on turvallisempi vaihtoehto, koska:
Päiväkodista ei tarvitse mennä varahoitoon yleensä kuin neljä kertaa vuoden aikana: kesällä, joulun aikaan, talviloman aikaan ja henkilökunnan koulutuspäiväni/päivinä. (ja kolmesta ensimmäisestä ainakin yhtä päivystää melko varmasti oma päiväkoti.)
Sisäinen valvonta parempi. Työkaverit huomaavat työntekijän uupumisen tms.
Työntekijöillä vähemmän kuormitusta, koska eivät joudu tekemään yksi kaikkea ja näin jaksaminen työssä on parempaa. Näin lasten hoito ja kasvatus sujuvat paremmin.

Päiväkodin huonoja puolia ovat:
Työilmapiirissä on suuremmalla riskillä ongelmia, jos työntekijöiden kemiat eivät toimi tai käydään valtataistelua.
Hoito on massahoitoa, jossa yksilön huomioiminen riippuu henkilökunnan hyväntahtoisuudesta, jota ei aina ole.

en kestäisi ajatusta, että lapseni olisi vain yhden vieraan aikuisen kanssa. tarkoitan tällä juuri sitä, että päikkärissä hoitajat eivät voi sooloilla mitä tahansa, kun lähes aina on toinen hoitaja lähellä.

toki on varmasti paljon aivan ihania pph:ia, mutta itse en kokeilisi. ja päikkäriin ollut erittäin tyytyväinen!!

Yhteistyössä