Syysvauvat 2009 toukokuussa

Ihanaa, pupuja!! :heart:

Hyvää äitienpäivää!

Mulla on ollut ikimuistoinen ensimmäinen äitienpäivä: Mies on vatsataudissa ja tytöllä on flunssa. Heräsin viimeyönäkin tunnin välein rauhoittamaan itkevää vauvaa ja nukuttamaan syliin. Nyt saan pelätä koko ajan, että saadaanko minä ja tyttö tuo tauti. Toivottavasti ei!! No, lahjaksi sain lahjakortin intialaiseen päähierontaan. =)

Noista kengistä puheenollen. Oletteko vielä paljon katselleet ensikenkiä? Onko niitä runsaasti kenkäkaupoissa vai esim Prismassa? Millaiset ne Reinon ensikengät ovat? Onko ne tuettu nilkasta?
 
Hei kaikki ja iloista äitienpäivää :flower:

En minäkään kuvitellut ensimmäistä äitienpäivää tällaiseksi :) Makaan sohvalla tai lattialla "kurja äiti"-fiiliksissä, kun en pysty olemaan / toimimaan normaalisti. Meille iski norovirus, tytöllä jo helpottaa ja on onneksi iloinen ja virkeä vaikka vielä vatsa onkin löysällä. Onneksi ei oksenna enää. Valvoin kaksi yötä kuunnellen jokaista pihausta, joko taas oksennus tulossa ja nyt sitten itse taudin kourissa :x ei ole kivaa... tiedän ettei tämä ole millään lailla minun syyni ja että tyttö kyllä pärjäilee - nytkin kiljuu innoissaan lelukasalleen tuossa lattialla - mutta on jotenkin huono omatunto siltikin ettei pysty viemään neitiä ulos tms olemaan täysipainoisesti "ÄITI". (Olemme siis kahden tytön kanssa, ei ole tainnut tulla puheeksi ennemmin. Onneksi on hienot tukiverkot :) )

Alinaa kiinnostaa kaikki tekninen (kaukosäätimet, puhelimet, dvd-soitin...) mutta on kyllä neitimäisiäkin elkeitä. Välillä muristaan ja äristään, mutta toisaalta korkealta ja kovaa kiljuminen tuntuu olevan tosi kivaa. Leluista kiinnostavat eniten pehmot, palikkalaatikko, ...niin ja itse lelukori. Vaippaa vaihtaessa öljypullon heiluttelu on ihanaa, kun siellä menee niitä kivoja kuplia.

Olimme 8kk neuvolassa ja lääkärin stetoskooppi oli huippukiinnostava. Painoa tytöllä oli 9,75kg (oisko tauti vähän verottanut, luulin että olisi jo kymppi rikki) ja pituutta 75cm. Käytössä tosiaan on 80cm vaatteet kun neiti on pikkuisen pullukampi vaikka käyrillä mennäänkin.

Alina on löytänyt nenänreikänsä :D etusormi on vähän väliä nenässä. Hiuksia on ollut syntymästä saakka paljon, ja niitäkin nykyään silittelee itsekin. Nukkumaan mennessä viereen pitää saada unirätti-pupu, jota neiti kyljellään käsi ylhäällä pystyssä ensin heijaa ja sitten "tassuttaa" pupun tassua. Kohta täytynee siirtää pinnasängyn pohjaa alemmas keskitasolle, saatan aamulla herätä siihen että reunojen yli tuijotellaan ja pienillä käsillä vedetään itseä jo ylöspäin :) Eteenpäin meillä ei mennä vieläkään kuin satunnaisesti joitain senttejä, peruuttamalla sitäkin enemmän.

Ihanaa äitienpäivää kaikille meille äideille :heart:
 
Heippa vaan ja äitienpäiviä :)

Mieheni vei meidän poppoon tänään ABC:lle syömään äitienpäivälounasta...oltaisiin menty Rossoon, mutta ei jaksettu odottaa että se aukeis. Ihanaa kun ei itse tarvinut ruveta safkaa vääntämään ;)

Meillä huomenna 8kk neukkulan lääkärintarkistus...saapi nähdä miten onpi likka kasvanut...viimeksi oli 73cm ja 9430g.
Pitää varmaankin siinä samalla sitten myös varata itselle neuvola-aika. JOO meille tulee taas vauva... =) LA on 10.1.11 ja todella toivottu ja odotettu on. Kun päätettiin antaa toisenkin vauvan tulla, niin ehti yhdet menkat tulla välissä ja sitten tärppäsi ;) Täytyy nyt vaan sormet ja varpaat ristissä toivoa että kaikki menee hyvin loppuun asti :heart:

Likka ei vieläkään ryömi eikä konttaa.. :headwall: :headwall:
Saas nähdä ollaanko viimosia tästä pinosta joka liikekannalle lähtee... :|

Ensi viikoksi lupailtu jopa jo 20 asteen lämpöjä ainakin etelään... B)

palaan taasen...;)
 
Kun käytettiin Saaraa lääkärissä, niin lääkäri (joka toimii myös neuvolalääkärinä) sanoi että suurinosa 8kk ikäisistä ei vielä liiku mihinkään =) Ja naureskeli tuota mun huliviliä.

Meillä 8kk neuvolalääkäri on vasta 26 päivä, joten sinne vielä hetki aikaa. Ja 7kk neuvolaahan meillä ei ollu, joten pitkä aika on jo tässä välissä. Eipä tiiä mitä Saara painaa tai on pitkä ollenkaan. Paitsi että meijän ihan normaali vaaka näyttää 8,3kg =)

Ja pikkutoiveélle paljon onnea ja tarrasukkia :flower: (Vaikkakin onnittelin sua jo pari päivää sitten, muttei kerrota kellekkään että mä tiesin ennen muita :D)

Neiti Ahonkangas Paranemisia, inhottavia noi yrjötaudit. Ja varmasti kysyy voimia kun olit yksin. Kyllä sitä nyt kun on oma lapsi, niin kunnioittaa ihan erillailla yh-äitejä, kun ymmärtää ajatella, että jos tässä hoitais kaiken yksin.

Mutta nyt laittamaan tytsyä aamupäikkäreille =)

***Muoks***
Pupun poikasia on jäljellä enää yksi. Toivottavasti se edes selviäis.
 
Siirrettiin Amelie eilen omaan huoneeseen. Yö meni minusta paremmin kuin aikoihin. Minun piti käydä antamassa tissiä vain muutaman kerran. Aamulla (klo ~5) otin hänet viereen nukkumaan, kun tiesin, että hän ei enää montaa tuntia nuku. Heräsikin puoli seitsemältä.

Onnea myös pikkutoiveelle myös minun puolestani!

Kuinka moni on jäämässä hoitovapaalle tai palaamassa töihin? Minä jään vuoden loppuun asti hoitovapaalle. Töihin olisi pitänyt palata heinäkuun alussa eli kahden kuukauden päästä. Tuntuu hurjalta. Aika on mennyt tosi nopeasti. Raskaana ollessani vielä ajattelin, että menen töihin vanhempainvapaan jälkeen, mutta enpäs menekään... Olisin kauemminkin kotona, jos se vain olisi mahdollista.
 
Onnea Pikkutoiveelle! :flower: Tekeekö jo pahaa? :D

Ei liikuta vielä meilläkään. Konttausasentoa harjoitellaan nyt kovasti, mutta luulen, että itse konttaamiseenkin menee vielä aikaa.

Mä jään hoitovapaalle syyskuun alkuun asti. Sitten aloitan opiskelut sosiaalipolitiikan parissa. Jännittää, että mitähän siitäkin opiskelusta tulee. Mäkin ajattelin raskausaikana, että totta kai menen tänä kesänä kesätöihin ja tyrkkään vauvan johonkin hoitoon... Mutta heti kun vaavi syntyi, en voinut kuvitellakaan laittavani häntä hoitoon ennen syksyä.

Näistä vääristä luuloista tulikin mieleeni... Vannoitteko raskausaikana paljonkin asioita, mitä ette TODELLAKAAN aio tehdä sitten, kun olette äitejä, mutta mitkä ovatkin heittäneet täysin härän pyllyä? :D

Tässä on mun listani:
- En todellakaan lue ikinä mitään Kaks Plussaa
- En käy noloilla vaunulenkeillä muiden mammojen kanssa
- En puhu kakkajuttuja
- En puhu lapsestani kaikille koko aikaa
- En käy missään nimessä juttelemassa millään keskustelupalstoilla vauvastani

Vannoin myös varmasti plajon kaikkea muutakin. Ja ai niin, eihän minun pitänyt alunperin edes koskaan tehdä lapsia! :LOL: Kaikki tuossa listassa on sellaisia, joita teen sittenkin nyt koko ajan! :D
 
Mä en oo menossa töihin. Mielellään en menis enää koskaan :LOL: Mutta kaippa se joskus täytyy. Tosin oon ajatellu että ennen hoitovapaan päättymistä, niin irtisanon itteni ja lähtisin opiskelemaan. Mutta saas nähdä. Hoitovapaalla olen kuitenkin sinne saakka kunnes Saara täyttää kolme.

Ei tullu kyllä vannottua mitään. Palstailin täällä jo raskausaikana ja sillon tuli jo juteltua vaikka ja mitä.
Muitten äitien kanssa ei oo tullu käytyä vaunulenkeillä, koska muita samanikäisiä vauvoja ei ole tässä ollut...

Viimenenkin pupun poikanen oli aamulla kuollut. Nyt pitää ruveta siivoomaan häkkiä ja ottaa sieltä tyhjä pesä pois. Seuraavaan poikuetta odotellaan kesäkuussa toisella pupulla =) Sunnuntaina olis tarkotus pistää tuo hermeliinityttö hermeliinipojan häkkiin =)
 
Heippa B)

Olotiloja tän raskauden kanssa ei juurikaan ole ollut, rinnat toki kipeähköt ja jtn tuntemuksia alavatsalla ja aika-ajoittain väsymystä...mutta sitä kuvottavaa tai yököttävää olotilaa ei ainakaan ole vielä tullut..saas nähdä tuleeko missään vaiheessa :whistle:

Meillä eilen sitten tuon tyttelin 8kk neukkulaleguri...kaikki erinomaisesti, kasvu, kehitys...jne..vaikkei vielä menekkään etiäpäin :( Pituutta oli hurjat 75,5 cm ja painoa 9680 g...(aiemmat mitat 7kk 73cm ja 9430g. )
ihan kivasti kasvaa omalla käyrällään :)

Oli muutaman viikon taantuma taas tuolla pimulla...eilen taas kierimällä keittiöön ja siellä sitten ihmetteli maailmanmenoa...hampaita ei edes tunnu ja nukkuu kuin unelma. Ei voi valittaa...elämä hymyilee ja mitä mainiointa ilmaakin luvattu viikonlopuksi.

Pikkutoive ja tytteli ja salamatkustaja



 
Sulla on ihan hirmu pitkä tyttö =) Meillä ei ollu 7kk neuvolaa, mutta 6kk neuvolassa tytsy oli 66,4cm pitkä. Joten ei mitään mahdollisuuttakaan että olis lähelläkään tuota teijän mittaa. Laitoin Saaran äsken vaa'alle, painoa oli 8,7kg... Ohhoh, ei oo tullu hetkeen punnittuakaan :D
Mulla on aina sillon tällön pakkomielle punnata tyttö, että näkee että paino aina nousee :D Hölmö minä. Miks ei nousis.

Pitäis vissiin pikkuhiljaa ruveta ottamaan se viiden kiinteä ruoka mukaan.

Mites teillä muilla nykyään syödään?
Meillä menee nyt
Aamulla 1dl puuroa
Lounaalla 1 pilttipurkki lihaa, kalaa tai kanaa
Iltapäivällä 1 pilttipurkki hedelmä/marjasosetta
Päivällisellä pelkkää tissiä
Illalla 1½-2dl puuroa

Joka ruuan päälle annan tissiä kanssa.

Joitain ruokia joinain päivinä jää, joskus kaikkia vähän ja joskus menee tosi kivasti kaikki ja vois mennä enemmänkin. Huvittaa kun 8kk iässä noi purkkiruuat on hirmu isoja purkkeja, ni ei tuu meillä uppoo niin paljon, voisin kuvitella. Koska siihen on enää 2vk. Saas nähdä mitä tyttö tykkää sitten niistä paloista. Ainakin karjalanpiirakka ja keksit kelpaa, eikä tunnu olevan mikään sihtikurkku. Karjalanpiirakassakin on ihan riisiä ja sinne uppos. Ja keksejä pureskelee ihan mielellään. Mä oon ruvennu antamaan pienissä määrin vähän mitä sattuu jo tytölle, kuten just pikku palan tuota karjalanpiirakkaa ja silloin tällöin puolikkaan digestive keksin.

Vois kyl rupee patistaa ukkoa kauppaan, jos se vaikka ottais Saaran mukaan, ni saisin jäädä ihan rauhassa hetken :D
 
Pikkutoive Onnea minunkin puolesta..

Saara09 Meilla syödään näin:
Aamulla 1 dl puuroa
Lounaalla puolikas purkki niitä 8 kk sörsseleitä
Välipalaksi purkki hedelmäsosetta
Päivällisellä syödään se lounaalta jäänyt puolipurkkia
Iltapalaksi 1 dl puuroa
Maitoa juo ruokailujen yhteydessä sekä ennen unille menoa. Meillä siis korvikkeella mennään..
Meillä on syöty niitä 8 kk purkkiruokia jo 7 kk lähtien. Alussa vähän kakosi ja jemmaili suuhunsa jotain perunanpalasia ja riisiä, mutta aika nopeesti rupesi nekin ruuat uppoamaan. Ja ei todellakaan koko purkkia mene kerralla, syö lounaalla puolet ja päivällisellä puolet..

Mä oon hoitovapaalla ainakin tämän vuoden loppuun asti..luultavasti kesän aikana ratkeaa jäänkö sitten vielä senkin jälkeen kotiin..töihin ei todellakaan ole mikään hinku..

 
Mä en tainnu vannoa mitään, mitä en tekis, mutta huomaan, että nyt, kun on oma lapsi, ajattelen asioista niin eri tavalla. Raskaana ollessani ajattelin myös, etten osta mielestäni turhia vempaimia, kuten itkuhälytintä, sitteriä.. Olen hommannut kaikki ne ja paljon muuta.

Amelie syö:
klo 7-8 aamupuuron hedelmä/marjasoseen kera 0,5-1 dl
klo 11 lämmin ateria 0,5-1 purkkia tai 3 jääpalakuutiota
klo 14 hedelmäsose 0,5-1 purkkia
klo 17 lämmin ateria 0,5 - 1 purkkia tai 3 jääpalakuutiota
klo 18:30 iltapuuro hedelmä/marjasoseen kera 0,5-1 dl

Ton iltapuuron ja viimesen lämpimän aterian välillä on tosi lyhyt aika, mutta kun Amelie ei jaksa olla kauemmin ylhäällä ja musta toi aterointi kolmen tunnin välein on jo tarpeeksi lyhyt. Mäkin just eilen kattelin kaupassa, mitä on tarjolla 8 kuukautiselle. Purkit oli kasvanu. Mä ajattelin, et totahan me syötäs muutama päivä, kun Amelie ei välillä syö kun puol purkkia, jos sitäkään. Ja hän alkaa kakomaan tosi helposti, jos ruuassa on sattumia, joten taidetaan aloittaa ne soseet vähän myöhemmin.

En oo kokeillu niitä Reinon ensikenkiä vielä Amelielle, koska ne on niin isot, mutta musta tuntuu, et ne ei tue nilkkaa hyvin. Parempi harjoitella jollain toisella kengällä ja pitää niitä sitten, kun kävely onnistuu paremmin.

Meillä on 8 kk neuvola ens tiistaina. Saas nähdä paljon tyttö on kasvanut. Nyt alkaa 68 cm vaatteet tuntua tiukoilta. Viime neuvolassa (6 kk) Amelie oli 63,5 cm pitkä ja painoi 7140 g. Tavallisella vaa'alla Amelie oli tänä aamuna 8 kg. Viimeksi Amelielle oli tullut kuukaudessa kilo lisää. Nyt on sama määrä tullut kahdessa kuukaudessa, koska Amelie on liikkunut noin kuukauden verran ahkerasti.

Nyt menen laittamaan tytön nukkumaan. On ollut jo kolme tuntia hereillä, mutta energiaa tuntuu riittävän.
 
Örkkätaudista on toivuttu, jesssss! Molemmat vielä ehkä vähän vetämättömiä, vaunulenkillä ylämäkeen tänään olin sydärin partaalla :D ihana ilma koko päivän, aurinko paistoi ja linnut lauloi! Mahtava olla taas elävien kirjoissa!

Alina syö
n. klo. 7 puuroa ja marjasosetta (ehkä n. 1,5dl puuroa ja puoli prk sose)
pikkupullo (120ml) korviketta ennen päikkäreitä
noin klo 11 lämmin tukevampi ruoka
puolen päivän jälkeen pikkupullo maitoa taas
noin 13-14 hedelmäsosepurkki ja/tai hedelmää raaputettuna
maitopullo iltapäivällä taas
16-17 lämmin ruoka
iltapuuro n.19 sen kanssa puoli prk marjaa tai hedelmää
ennen nukkumaanmenoa vielä maitopullo

Ruoan kanssa Alina hörppii vettä "isona tyttönä" lasista (on mielissään :) ) tai nokkamukista (jota on superkiva ravistella jos äidin silmä välttää )
Välillä esim. jos on vieraita, annan kahvipöydässä maissiraksua, keksiä... ja silloin tällöin kurkkua tms. käteen. Tyttö maistelee melkein kaikkea mitä minäkin, tuo karjalanpiirakka pitää kyllä testata jota Saara09 on antanut!

Olisin kotona vauvan kanssa varmaan 18 vuotta jos mahdollista B) mutta syksyllä täytynee näillä näkymin palata työelämään. Jos olisin parisuhteessa, haluaisin ehdottomasti lisää lapsia nyt heti, samaan syssyyn =) saapas nähdä, ehkä joku kaunis päivä.

Tuosta vannomisesta, lupasin ystävilleni jo raskausaikana että yritän puhua jostain muustakin välillä kuin vauvastani. En tiedä kuinka hyvin olen siinä pysynyt... Tosin ikäväkseni olen huomannut että välit lapsettomiin ystäviin ovat viilenneet. Tai ehkä "viilenneet" on väärä sana, meillä vain ei enää ole niin paljon yhteistä. Minua ei saa mukaan rientoihin kuten ennen, eikä se minua kiinnostakaan. Tajuan nyt vasta itse ajatelleeni naurettavasti nuorempana, että "miksei se vaan laita lasta hoitoon että pääsee ulos tuulettumaan??" Niin :D miksei, en todellakaan halua jättää vauvaa jatkuvasti hoitoon että pääsisin itse bailaamaan. 7kk iässä neiti oli mummolassa yhden yön ja minä "viihteellä" ...en nauttinut koko iltana, saati rentoutunut kun kaipasin vain vauvaa. Toki tiedän ja tajuan että koska kahden ollaan, pitää välillä "osata päästää irtikin" ettei me kasveta niin yhteen ettei muu maailma ole mitään. Vaikea selittää :) jospa kuitenkin ymmärsitte mitä tarkoitan. Toki vien neitiä mummulaan vaikka kampaajakäynnin tms ajaksi, joskus käyn rauhassa kauppareissun ajan kanssa, mutta yöelämä ei sykähdytä enää pätkääkään. (Kakkajuttuja huomaan muuten puhuvani vähän turhankin usein :ashamed: )

"Vanhasta elämästäni" kaipaan lähinnä sitä että tykkäsin paljon katsoa leffoja, nyt ne on jääneet, tai ainakin vähentyneet huomattavasti. On paljon muuta tekemistä, ei viitsi kuluttaa sitä aikaa sohvalla maaten. Mutta enpä kyllä vaihtaisi tuota tyttöä yhtään mihinkään :heart: 8kk ja muutama päivä sitten minun elämäni vasta alkoi!

Paljon onnea Pikkutoive :flower:
 
Lisäsin nyt sitten tänään vihdoin tuon viidennen kiinteän ruuan päivään. Eli tuon päivällisen. Tytölle maistui koko pilttipurkillinen kasviksia. Mun piti alunperin ottaa toi päivällinen varmaan jo puoltoista kuukautta sitten. Mutta sitten tuo tytsy rupes leikkimään ruualla ja pöristeli kaikki ulos ja syöttäminen saatto hyvinkin kestää reippaan puol tuntia, ni sillon se sitten jäi. Koetti päästä mahdollisemman vähällä. Ja sitten kun taas ajattelin asiaa tulikin Saara kipeeksi ja taas jäi, koska kipeenä ei ruoka maittanu juurikaan kunnolla. No nyt kun ei tyttö ole enää kipeä ja ruoka taas on maistunu, eli pahemmilta leikkimisiltä ja pörinöiltä on nyt vältytty, ni nyt sitten lisäsin =) Jee, aika myöhään, mutta parempi se ku ei millonkaan :D

Mutta nyt on mentävä nukkumaan, että jaksaa aamulla nousta kukonlaulun aikaan. Tänäänkin tytsy heräs jo kuudelta. Taitaa tehdä muutenkin hampaita, kun yöt on menny pyörimiseksi ja hyörimiseksi. Tänäänkin ysiltä meni nukkumaan ja kympiltä sai mies käydä jo silittelemässä kun itkutti.. Onneks nukahti nopsaa.

Vitsi puoltoista viikkoa enää ja tytsy täyttää 8kk. Mihin ihmeeseen tää aika on kadonnu. Ai niin pitäähän se nyt vielä kertoa, että testasin tänään pitkästä aikaa pinsettiotetta. Annoin kaks puolukkaa. Tyttö nappas näppärästi puolukasta kiinni ja laitto suuhun. Näky oli ihana kun puolukka oli aika pahanmakunen, mutta pinsettiote sujuu siis täysin. Eli merkkasin nyt neuvolakorttiinkin rastin 7kk kohdalle pinsettiotteesta.

Mut nyt nukkumaan =) Öitä
 
Ymmärrän täysin, mistä Neiti Ahokangas puhuu. Mulla oli myös ennen omaa lasta lapsellisia ajatuksia muista. Ajattelin samoin, että eikö ne nyt vaan voi laittaa sitä lastaan hoitoon, jotta pääsisi meidän kanssa bilettämään. Olin myös oikein hyvä kasvatusohjeiden jakelija! :whistle: :D Nyt jälkeenpäin on alkanut hieman nolottaa, koska olen tajunnut, että ei kaikki menekään ihan niin, mitä silloin joskus lapsettomana ajatteli.

Minulla on sellainen tausta, että en ole oikeastaan koskaan halunnut lapsia. En ole edes pitänyt lapsista. Sitten kesällä selailin töissä jotain lehteä ja näin jonkun mainoksen, missä oli söpö vauva. Tajusin yhtäkkiä, että tahdon saada lapsen. Sain melkein pienimuotoisen paniikkikohtauksen, kun tajusin haaveilevani vauvasta. No, siinä sitten kului aikaa puolisen vuotta ja koko lapsiasiakin oli jo vähän unohtunut. Koskaan ei tuntunut olevan hyvä aika lapselle. Yhden ainoan kerran harrastimme vaakamamboa ilman ehkäisyä, koska ajattelin, että ei ole se aika kuukaudesta. Sitten lähdimme Bangkokiin lomalle ja ihmettelin missä menkat viipyy. Ostimme varoiksi raskaustestin, etten sitten juo alkoholia, jos nyt sattuisinkin olemaan raskaana. Hämmästys oli melkoinen, kun testi näytti positiivista! Tein loman aikana yhteensä 5 testiä, kun en uskonut asiaa todeksi. :D Sitten parin päivän kuluttua minulla alkoikin kova pahoinvointi ja matka meni pilalle. Mutta ei se haittaa, lapsi on niin ihana! :heart:

Ja sitten asiaan: :D

Meillä syödään näin:

klo 7: aamupuuro (0,5 dl hiutaleita) ja marjoja
klo 11: lihasose
klo 14: kasvissose (2 jääpalakuutiota kasviksia + perunamuusia)
klo 17: maitoa 160 ml
klo 18.30: iltapuuro ja raastettu hedelmä
klo 20: iltamaito 100 ml

*muoks*

Sellainen lisäys vielä, että miten olette toimineet vauvan vaatetuksen suhteen tuolla auringossa? Ulkona on niin ihana ilma ja tykkäisin olla takapihalla tytön kanssa. Siellä on vaan niin kova paahde, että pelkään tytön ihon palavan enkä uskalla olla kauaa ulkona. Käsitykseni mukaan noin pienille ei vielä saa laittaa aurinkovoidetta?
 
Hellou pitkästä aikaa...Olen ollut tässä viikon päivät sairaana, enkä ole oikein jaksanut edes kirjoitella tänne. Viime viikonloppuna iski ensin selkään noidannuoli ja sen lisäksi vielä kamala flunssa, kurkkukipu ja yskä. Kaikki siis kerralla :( Jospa tämä pikkuhiljaa alkaisi helpottaan..tänään kävin kuitenki terveysasemalla nieluviljelyssä ja sain silmätipat silmätulehdukseen. Laitoinkin niitä tippoja sairauden sokaisemana ihan yliannostuksen..sen siitä saa, kun on viikon viettänyt sisällä särkylääkkeitä napsien...Toivon totisesti, ettei tytölle tulisi tätä kamalaa flunssaa!

Ihana ilma ulkona mutta ei viitsi eikä voi vielä lähteä ulos könkkäämään tämän selän kanssa. Vähän harmittaa ja turhauttaa, kun ei voi oikein mitään tehdä...

Tervetuloa uusille äideille :) ja pikkutoiveelle onnea uudesta tulokkaasta :flower: Minäkin olen vähän miettinyt, että onkohan sitä raskaana...:heart: no pitää pitää itseään jännityksessä vielä muutama päivä =)

Täällä on ollut puhetta vaikka ja mistä. [/b]Karkeampaa ruokaa olen tarjoillut tytölle vähäsen. Esim. leipää, pullaa, maissinaksuja, tuorekurkkua, omenaraastetta, riisiä jne. Onhan tuo neiti niistä tykännyt ja niellyt mukisematta. Eikö sitä voikin 8 kk:n iästä lähtien alkaakin vähän karkeampaa ruokaa kokeilemaankin.

Kotitöitä teen usein tytön ollessa hereillä ja sitten kun neiti nukkuu niin yritän tehdä jotain mukavampaa kuin kotitöitä. Tyttö tykkää keittiössä katsella äitin tiskausta ja ruoanlaittoa syöttötuolista istuen..saatan antaa hänelle vaikka kauhan ja vispilän käteen niin saa niitä siinä samalla ihmetellä :)

kaupan ostoskärryissätyttö on istunut yhdesti. Minusta se istuin oli aika iso ja siinä ei ollut reunoja (prismassa) niin koko ajan sai olla varuillaan, ettei neiti keikahda kyljelleen. Yleensä me käydään aina koko perheellä kaupassa ja toinen työntää neitiä matkarattaissa ja toisella on ostoskärryt.

Ensikengätostin tytölle kirpparilta. Siis ne oli ne pehmotossut, mutta huonoksi onneksi toinen niistä tossuista tippui Jumbon kauppakeskukseen. No nyt tytöllä ei ole kenkiä mutta ajattelin kyllä ostaa. Kesää varten hänellä on sandaalit, mutta ne on ehkä vielä hieman isot (koko 20).

Täällä oli puhetta myös
tyttömäisyydestä ja poikamaisuudesta. Minusta tuo neiti on välillä kyllä aika poikamainen...Tykkää karjua täysillä ja leikkii traktorilla :) Muutenkin kauhean vilkas tapaus, tuntuu että ei pysy hetkeäkään yhdessä paikkaa ja hiljaa ei ole koskaan :)

Meillä syödään suurinpiirtein näin:
9.00 aamupuuro+ hedelmä/marjasose
11-12 lounas
15 välipala
17 päivällinen
20-21 iltapuuro+hedelmä/marjasose

Minusta on alkanut tuntuun, että tuo neiti söisi tissiä nykyisin ihan mahdottomasti. En tiiä sitten, että onko nälkäinen vai haluaako vain roikkua tissillä..Ruoka-annokset ovat kyllä suurentuneet tässä viikon sisällä. Voihan se olla, että energian tarve on kasvamaan päin..

Elmi ja neitokainen 8 kk ja 4 päivää
 
Olin tänään Amelien kanssa kaupungilla kävelemässä ja asioilla matkarattaiden kanssa. Ihanaa, kun ei tarvinnut pukea päälle paljon mitään: lyhythihainen body, kesähaalari naruolkaimilla, lippalakki, paljaat varpaat ja käteen vesimuki. Suoraa auringonvaloa rattaisiin yritin välttää.
Tyttö on oikea kuumakalle. Hänelle ei voi edes pukea paljon päälle, kun tuntuu, että sillä on aina hiki. Viime yönä, kun pissit tuli läpi, otin pyjaman pois päältä eli nukkui pelkässä vaipassa. Yritin laittaa peittoa monesti päälle, mutta aina hän potki sen pois.
Kun kävin jäätelöllä, annoin Amelielle sormella huulille vähän jäätelöä. Kylläpä maiskutteli suutaan sen jälkeen.
 
Pikkutoiveelle onnittelut täältäkin =)

Ostin tänään apteekista 30 suojakerroin aurinkorasvaa, ja ei ainakaan siellä sanottu etteikö saisi käyttää. Pakkohan jotain rasvaa on käyttää, muuten toi ukko palaa. Piti käydä myös ostamassa vähän kesävetimiä pojulle, on niin pirun kuuma!!! Äitikin on aivan hiessä. Olen kyllä niiiin paljon enemmän syksy ihmisiä B)

Annoin tänään ukkelille mehujäätä. Tai itseasiassa se oli pilttimehujäätä.. Laitoin mangopilttiä ja vettä sellasiin mehujääastioihin, jotka voi sit laittaa pakkaseen. Poju tykkäs hirveesti ja huuto tuli kun loppui. Tekee varmaan myös hyvää ikenille.. Ja eka hammas bongattu tällä viikolla alhaalta edestä!

Tänään poju on nukkunut vain tunnin päikkärit.. Toivottavasti tunnin jaksaisi olla vielä hereillä, ja sitten yöunille. Hirveen shown takana on nyt ollut tällä viikolla nukahtaminen. Ei meinaa millään nukahtaa sänkyynsä, pyörii, konttaa yms siellä.. Hohhoijjaa.. Toivottavasti olisi vain joku vaihe.

Mutta nyt pakko taas mennä!

:)
 
Mä oikein odotan, että saan antaa kaikkia kesäherkkuja tytölle: vesimelonia, mehujäätä, mansikoita... =) Tuo piltistä tehty mehujääidea kuulosti hyvältä. Täytyy miettiä, teenkö tytölle huomiseksi mehujäätikkuja piltistä vai appelsiinimehusta.

Te, joiden lapsella ei ole vielä hampaita! Oletteko te antaneet vauvalle jo karkeampia soseita? Mä en ole tehnyt soseista koskaan samettisen hienoja, mutta en oikein tiedä, kuinka rakeista ruokaa voi hampaattomalle antaa. Toisaalta tyttö kyllä pureskelee aika hyvin joitakin sormiruokia, kuten maissinaksuja ja vesimelonia. Esim omenaa en uskalla enää antaa, koska neiti saa puraistua siitä niin ison palan pois.

Meillä siirryttiin (toivottavasti) nyt kaksiin päikkyihin. Eilen tyttö oli ennätykselliset kuusi tuntia hereillä!

Tänään nukkuminen on ollut tuskaa, koska varjossakin oli 28 astetta. Tyttö nukkui vain pieniä pätkiä ja oli ihan hikinen ja itkuinen herätessään. Hänellä oli päällään vaunuissa mekko eikä muita vaatteita. En tiedä, pitäisikö huomenna ottaa se vaunujen pääliläppäkin pois, mutta toisaalta se suojaa vauvaa aika paljon. Kai hänet pitää laittaa huomenna vaippasillaan nukkumaan.
 
Yli 6kk ikäisille vauvoille voi laittaa noita sinkkipohjaisia aurinkorasvoja, joita just saa apteekista. Pitäis itsekkin käydä ostamassa, mutta en tänään vaan saanu aikaseksi millään.

Pitäisköhän ittekkin tehdä piltistä mehujätski. Taikka sitten mehusta. Pitääpäs ostaa niitä muotteja. Jos vaikka tytsy tykkäis.
Tosin ei oo kyllä meijän jätskeistä tykänny. Haluu maistaa kyllä, mutta naama menee ihan runttuun kun nuolasee. Eihän tuo mitään niin kylmää oo koskaan sillain syöny.

Meillä on kanssa nyt muutamat päivät tai viikko pari ehkä menty kaksilla unilla. Aamulla taikka päivällä vetäsee 1-2h ja sitten illemmalla vielä tunnin. Tänään meni vikat päikkärit klo 17-18 ja mietin että meneeköhän tytsy sitten illalla nukkumaan. Mutta hienosti meni klo 20:30 nukkumaan.

No me ei olla annettu karkeampia soseita vaikka on jo hampaita. Paitsi tosiaan keksejä, karjalanpiirakkaa, ananasta jne. Mutta ne on annettu kokonaisina. Kohta kyllä ostan niitä 8kk purkkeja kaupasta. Katotaan mitä siihen tytsy sitten sanoo. Viikko ja 3 päivää niin tulee tuo 8kk täyteen, ni kai niitä vois koettaa jo nyt. Saarallehan tosiaan ekat hampaat tuli tasan 4kk iässä. Eli alaetuhampaat on jo ihan kivan kokoset. Ja sitten niitten päälle meillä on yläetuhampaan viereinen hammas =)

Meillä ei oo Saara nukkunu vaunuissa enää ainakaan kuukauteen. Hirvee huuto tuli kun edes koetin laittaa toista makaamaan sinne. Sitten kun tuli vähän lämpimämpää ja meijän parvekkeelle paistaa suoraan aurinko ni päätin, että en laita enää vaunuihin nukkumaan.

Mutta nyt saunomaan =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elmi:
Hellou pitkästä aikaa...Olen ollut tässä viikon päivät sairaana, enkä ole oikein jaksanut edes kirjoitella tänne. Viime viikonloppuna iski ensin selkään noidannuoli ja sen lisäksi vielä kamala flunssa, kurkkukipu ja yskä. Kaikki siis kerralla :( Jospa tämä pikkuhiljaa alkaisi helpottaan..tänään kävin kuitenki terveysasemalla nieluviljelyssä ja sain silmätipat silmätulehdukseen. Laitoinkin niitä tippoja sairauden sokaisemana ihan yliannostuksen..sen siitä saa, kun on viikon viettänyt sisällä särkylääkkeitä napsien...Toivon totisesti, ettei tytölle tulisi tätä kamalaa flunssaa!

Ihana ilma ulkona mutta ei viitsi eikä voi vielä lähteä ulos könkkäämään tämän selän kanssa. Vähän harmittaa ja turhauttaa, kun ei voi oikein mitään tehdä...

Tervetuloa uusille äideille :) ja pikkutoiveelle onnea uudesta tulokkaasta :flower: Minäkin olen vähän miettinyt, että onkohan sitä raskaana...:heart: no pitää pitää itseään jännityksessä vielä muutama päivä =)

Täällä on ollut puhetta vaikka ja mistä. [/b]Karkeampaa ruokaa olen tarjoillut tytölle vähäsen. Esim. leipää, pullaa, maissinaksuja, tuorekurkkua, omenaraastetta, riisiä jne. Onhan tuo neiti niistä tykännyt ja niellyt mukisematta. Eikö sitä voikin 8 kk:n iästä lähtien alkaakin vähän karkeampaa ruokaa kokeilemaankin.

Kotitöitä teen usein tytön ollessa hereillä ja sitten kun neiti nukkuu niin yritän tehdä jotain mukavampaa kuin kotitöitä. Tyttö tykkää keittiössä katsella äitin tiskausta ja ruoanlaittoa syöttötuolista istuen..saatan antaa hänelle vaikka kauhan ja vispilän käteen niin saa niitä siinä samalla ihmetellä :)

kaupan ostoskärryissätyttö on istunut yhdesti. Minusta se istuin oli aika iso ja siinä ei ollut reunoja (prismassa) niin koko ajan sai olla varuillaan, ettei neiti keikahda kyljelleen. Yleensä me käydään aina koko perheellä kaupassa ja toinen työntää neitiä matkarattaissa ja toisella on ostoskärryt.

Ensikengätostin tytölle kirpparilta. Siis ne oli ne pehmotossut, mutta huonoksi onneksi toinen niistä tossuista tippui Jumbon kauppakeskukseen. No nyt tytöllä ei ole kenkiä mutta ajattelin kyllä ostaa. Kesää varten hänellä on sandaalit, mutta ne on ehkä vielä hieman isot (koko 20).

Täällä oli puhetta myös
tyttömäisyydestä ja poikamaisuudesta. Minusta tuo neiti on välillä kyllä aika poikamainen...Tykkää karjua täysillä ja leikkii traktorilla :) Muutenkin kauhean vilkas tapaus, tuntuu että ei pysy hetkeäkään yhdessä paikkaa ja hiljaa ei ole koskaan :)

Meillä syödään suurinpiirtein näin:
9.00 aamupuuro+ hedelmä/marjasose
11-12 lounas
15 välipala
17 päivällinen
20-21 iltapuuro+hedelmä/marjasose

Minusta on alkanut tuntuun, että tuo neiti söisi tissiä nykyisin ihan mahdottomasti. En tiiä sitten, että onko nälkäinen vai haluaako vain roikkua tissillä..Ruoka-annokset ovat kyllä suurentuneet tässä viikon sisällä. Voihan se olla, että energian tarve on kasvamaan päin..

Elmi ja neitokainen 8 kk ja 4 päivää



Jaahas, jaahas...oiskos mulla täälläkin kohtalontoveri?? :LOL:
Kerro toki kun asia varmistuu... :p
 
Heippa! B)

Se ois sitten niinku kesä, arvon ladyt :)

Likka tänään tasan 8kk..huhhuh...kylläpä on aika mennyt nopiaa :attn:
Eikä hampaista tietookaan, saatikka liikkeelle lähtemisestä :| Millonkohan se sitten meinaa oikein startata..Joko kaikkien muiden vauvelit liikkuu tavalla tai toisella? :p

8 kk purkkiruokia yritin tuossa eräänä päivänä antaa ja tuo vaan yökkäs ja kakoi...joten siirryttiin takasin vanhoihin... :eek: On se ihme---mies kun antaa vaikka palan pullaa tai paahtoleipää...tai vaikkapa juustoa...niin ihan kivasti ne nieleskelee...mutta annas olla jos onkin jtn muuta kuin omaa ja tuttua erittäin hienoksi muussattua bataatti+lihasosetta...mikä sattuu olemaan likan lempiherkkua noista muksutuotteista ;) niin heti ollaan hylkimässä.

Meillä ruokailut menee suurinpiirtein näin;

06-07 2dl maitoa
09-10 1dl maitoa ja 1dl puuroa
13-14 1dl maitoa ja 1dl liha/kana/kalkkuna/lammassose
17-18 1dl maitoa ja 1dl jtn hedelmäsosetta
n.20 2dl kaura/4 viljan velliä

Näillä on pärjätty jo jonkun aikaa...joskus tuon puuron ja ekan soseen välissä saattaa olla 4kin tuntia, kun kaurapuuro pitää niin hyvin nälän pois...eipähän ainakaan nälkää näe...kun oli pituuttakin jo huimat 75,5 Cm

Edelleenkään ei pahoinvointia tässä raskaudessa havaittavissa, saa pysyäkin poissa, kun kerran ei ole ilmaantunut :LOL: :LOL:

Nyt iltapuuhiin... :wave:

Pt ja tytteli 8kk ja salamatkustaja :heart:
 
Voi vitsi miten ihmeessä jaksatte uuden raskauden? *kade*
Mä voin niin pahoin Saaraa odottaessa. Asuin nelisen kuukautta vessassa, joten kammottaakin ajatus siitä. Välillä tosiaan haluaisin toisenkin vauvan, mutten tiedä jaksanko raskautta. Saas nähä. Toisaalta mietin, että on tuo yksikin kullan arvoinen ja riittävä rakas mussukka. Mutta joka tapauksessa aikaisintaan syksyllä asia tulee ajankohtaiseksi. Että empä vielä sen kummemmin rupee asiaa pohtimaan.

Saara konttaa tosi hienosti. On viikon verran kontannu pari askelta kerrallaan ja sitten on tullu kiirus, ni pitää ryömiä. Mutta tänään otti sitten kunnon pätkän kontaten pariin kertaan. Mentiin saunaan, ni konttas meijän perässä sinne. Ihana tyttö :heart:

Mutta pikkutoiveelle , kaikki lähtee kyllä aikanaan liikenteeseen. En tiedä ainottakaan tervettä lasta joka ei kävelis =)
 
Joo, ei meilläkään vielä ryömitä tai kontata ja ikää on jo 8,5 kk..mut meillä se on nyt näinä parina päivänä ollut ihan hyvä juttukin kun ei pääse liikkumaan, nimittäin ollaan muu perhe oltu ulkona pihatöissä ja tyttö on leikkinyt sisällä vähän viileämmässä ja kun ei tosissaan liiku niin voi ihan rauhassa olla itse ulkona ja käydä katsomassa tietysti välillä miten tyttö pärjäilee..Jos hänellä on jokin hätä niin sen kyllä kuulee :LOL: ..tyytyväisenä jaksaa sen vajaan tunnin leikkiä yksin sitten kaipaa seuraa, sitten vaan hellehattu päähän ja ulos rattaisiin tai keinumaan..

Neidillä on nyt alkanut todellinen hammasbuumi, 2 ylähammasta ja 1 alahammas tuli viime viikolla ja nyt pukkaa ylös taas lisää ja aika kiukkuinen on ollut..ruoka ei maistu ollenkaan, saan jotain ruokaa syötettyä kun huijaan tuttipullolla mutta muuten ei mene ollenkaan..toivottavasti puhkeaisivat pian..

Meilläkään ei ole nukuttu vaunuissa aikoihin..se oli sellaista taistelua se nukkuminen ja varsinkin pukeminen että luovuin siitä jo maaliskuussa..sisällä nukkuu päikkärit kuin unelma..ja missään muualla ei sitten enää nukutakaan, ei ees autossa vaikka olisi kuinka väsynyt...
 
Pikkutoive tyttö, 8kk+1 pv, ei konttaa, ei ryömi, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka

Lillemi tyttö, tasan 7kk 3 vkoa, ei konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, ei hampaita, kierii, pinsettiote sujuu jotenkuten, harjoittelee konttausasentoa, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 7kk, ryömii, kierii, on konttausasennossa, istuu tuetta, 3 hammasta, harjoittelee pinsettiotetta, puhuu öppä, äittä, täh ja muita tavuja.

Elmi tyttö 7 kk 3 vko, on konttausasennossa, istuu tuetta, seisoo tuetta vähän aikaa, ei
hampaita. Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (annanananänänänääittääittää.. .)

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 7 kk 3 vko, ei rýömi eikä konttaa, istuu tuetta, kaksi hammasta, pinsettiote ihan melkein oikein, sanoo ättä, daadaa ja däädää, kurlailee sellaista kurkkuäännettä

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

Muoks**

jaksaisko porukat vielä tätä täydennellä?? =)
 
Wow! Meillä herättiin tänään vasta puoli kasilta, vaikka yleensä elävä vekkari herättää jo kuudelta! Ilmeisesti huonosti nukutut päikyt ovat tehneet tehtävänsä! =)

Laitoin tytön eilen nukkumaan vaunuihin vaippasillaan ja ilman sitä pääliläppää. Ainoastaan hyttysverkko oli suojana (vähän kyllä jännitti). Nukkui paaaaaljon paremmin niin. Nyt hän on nukkunut jo tunnin vaunuissa pelkässä bodyssa pääliläpän kanssa, kun ulkona on 21 astetta lämmintä. Käi tääkin on vaan tottumiskysymys.

Tyttö sai eilen ekan mehujädensä. Kyllä sitä syötiin antaumuksella, vaikka välillä kylmä taisikin vähän inhottaa.

Meillä ei kyllä ikinä viihdyttäisi yksin tuntia. Koko ajan tarvisi olla viihdyttämässä, plaah. Mutta ulkona tyttö tykkää olla tosi paljon. =)

Pikkutoive tyttö, 8kk+1 pv, ei konttaa, ei ryömi, kierii, menee pieniä matkoja eteenpäin omalla "tetsaustekniikalla", ei istu (tuetta), ei hampaita. Osaa pinsettiotteen, puhuu uppa ja äitä. Kiljuu, ääntelee kuin aku-ankka

Lillemi tyttö, tasan 8 kk + 4 pv, ei konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, ei hampaita, kierii, pinsettiote sujuu, harjoittelee konttausasentoa, kävelee kainaloista tuettaessa, sanoo ätä, äitä, na-na, pä-pä,kiljuu, kujertaa kurkkuäännettä

Desa74 tyttö, 7kk 3vko, konttaa, ei ryömi, istuu tuetta, nousee tukea vasten seisomaan, hampaita 4.

Saara09 tyttö, 7kk, ryömii, kierii, on konttausasennossa, istuu tuetta, 3 hammasta, harjoittelee pinsettiotetta, puhuu öppä, äittä, täh ja muita tavuja.

Elmi tyttö 7 kk 3 vko, on konttausasennossa, istuu tuetta, seisoo tuetta vähän aikaa, ei
hampaita. Harjoittelee pinsettiotetta, ääntelee sujuvasti kaikenlaista (annanananänänänääittääittää.. .)

Malinalle poika 7,5kk, on konttausasennossa, istuu tuetta, ei hampaita

Muikkunuu79 tyttö, 7 kk 3 vko, ei rýömi eikä konttaa, istuu tuetta, kaksi hammasta, pinsettiote ihan melkein oikein, sanoo ättä, daadaa ja däädää, kurlailee sellaista kurkkuäännettä

Dad poika, 7 kk 3 vko, ryömii, kierii, on konttausasennossa, ei istu tuetta, kolme hammasta, pinsettiote onnistuu, sanoo äänteitä mamma, paapa, ättä jne.

 

Yhteistyössä