***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Helsingissä ei ole 10kk neuvoloita muuten kuin erikoistapauksissa :( . Monilla muilla paikkakunnilla sellainen näköjään järjestetään. Täällä Ellen näkee seuraavan kerran neuvolantädin vasta yksivuotiskäynnillä.

Koska neuvolakäyntiä ei ole niin käännyn teidän puoleenne: kuinka maitotuotteet aloitetaan? Mitä olette antaneet ensimmäiseksi ja millaisia määriä? Minkä ikäiselle esim. maustamatonta jugurttia voi alkaa antamaan? Ellen on ollut hyvävatsainen ainakin tähän saakka, joten en usko, että maitokaan aiheuttaa oireita.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Tiinuliini ja Ellen 9kk ja 2 vko
 
Voi Hexa-parkaa.Miten sä jaksat tunnin välein imettää yöllä..???????????.siis ihan järkyttävää....kun tuo huonosti nukkuminen vaan jatkuu ja jatkuuu.kuin sä olet edes yhtenä kappaleena enää?
Ja ittellä tuli aiemmin semmonen vähän niinkuin "haikea",tai ehkä väärä sana....mut silleen tuntuu niin ihanalta kun mut saa aloitella maitotuotteita ja lapset syö jo vaikka mitä kuten pitsaa ja kokista :D ja kun Nikille ei voi mitään antaa tai se ei huoli mitään....siis meillähän syödään vielä pääosin 5-6kk soseita. Mut siis Hexaa lukiessa tajusin että No, syöhän se Niki sentän oneksi jotain mielellään! Voimia Hexa!
Olen tarjonnut Nikille joka viikko itsetekoista, ei huoli. Olis pakko alkaa huolia kun tästä taloudesta on rahat loppu. Mut ei huoli mitään puuroa eikä mitään edes perunaa/porkkanaa jne.Eikä mitään itsetekoista siis. Ja 8kk soseetkin on riski...siis että joutuvat roskiin ja niistähän en ole löytänytkään kuin paria mitä uskallaan antaa.Tuntuu ankeelta että poika on jo kohta 10kk ja syö jotain 5-6kk soseita.
Mut nyt olen siis antanut Almironia ja ei mitään pahempaa ole ollut, paitsi äitini oli yhen yön Nikin kans ja oli valvonu koko yön ku poika oli kuulemma ähkinyt ja kiemurrellut mahavaivoissa.Mut pääosin ollu silleen että pari kertaa herää yöllä. Sit 5-6ylös ja ihan sama mihkä aikaan menny nukkuun...olen myöhäistänyt nukkumaan menoa,menee nukkuun n.20.30. Kerran klo 22 ja silti nous 5.30. Ja päiväunetkin vaihtelee. Esim tänään nukkui eka AP 1.5h ja sitten IP 40min.

No eipä muuta, otti yhden askeleenkin jo! Ihan kovasti puntaroi asiaa =) sis pitää jostain kiinni yhdellä sormela ja kun sanon että tuu tänne, niin on ihan tuloillaan....ja tosiaan yhen askeleen sai otettua ennenkuin meni tasapaino. Mut on tuo villi. Roikku yks päivä tuossa uuninluukun kahvassakin niin, että molemmat jalat oli ilmassa,toinen jalkapohja uunin lasia vasten. Se on joka paikassa ja yhtäaikaa toi poika....
 
Ja ainiin, Niki ei ole varmasti ikinä syönyt ilman jotain lelua tms.....sinä on pakko olla jotain että saan syötettyä.....
mites teillä muuten, annatteko tai haluaako teidän lapset syödä itse? Meillä ihan mahotonta sekin että Niki ryöstää väkisin multa lusikan,haluaa syödä itse....no eihän se ruoka mene suhun.Olen antanut tietty hälle oman lusikan sitten,no se heittää sen lattialle ja haluu aina sen joka on mulla. Siis mä poimin näitä lusikoita lattialta vuoronperään ja yritän saada jonkun lusikan sinne suuhunkin menemään.ja Nikikin kyllä joskus osaa laittaa ihan sen lusikan suuhunsa...mutta jos annan lautasellisen sosetta ja lusikan sille itselle,niin tota noin....suurin osa menee seinille ja lattialle. Sitähän pitäis antaa harjotella,varsinkin kun hän on noin innokas.....annatteko te siis tätä harjotusta sen järkyttävän sotkunkin uhalla....? kun itse en jaksaisi....mutta toisaalta jos Niki on sillä päällä että ei suostu mun syötettäväksi niin menee ne ruoat silloinkin maahan...
 
Tiinuliini Suositukset on et 10kk iässä voi alkaa maistelemaan.
Alkuun hapanmaitotuotteilla eli rahkaa, viiliä, maustamatonta jogurttia jne.
Ja ihan samalla tavalla kun on muutkin ruuat kokeiltu eli lusikallisnen eka, sit vähän lisää jne. Meillä ainaki tykätään jos laittaa rahkan tai viilin sekaan marjoja, jogurtin sekaan pilkon banaania tai mansikoita.
Maitoon oon neitiä totuttanu alkuun 20-50mm/ pullollinen oikeeta maitoa ja loput korviketta, sit lisänny maidon määrää jne...

Meillä ollaan syöty 8kk iästä lähtien maitotuotteita eri muodoissa. Luulen et on ihan lapsesta ja tietty äidistä kiinni milloin alottaa totuttamisen normaalimaitoon... :)

 
Tinnuliini: Aloitin Piipellä jo 7kk iässä rahkan. Suosikkina hänellä on S-kaupan Rainbow maustettu rahka, erityisesti vanilija. Se on hyvin säilyvää eli voi antaa teelusikallisen tai kaksi purkista ja sitten seuraavalla aterialla taas pari. Tavara on tuhtia eli 3 kertaa proteiinipitoisempaa tai rasvaisempaa, kuin vauvaruoka. Meillä esikon posket (punertui, rohtui) alkoi tuohon reagoimaan ja siitä pääteltiin tämä maitorupi, eli ei aina vatsa vaivaa. Muissa maitotuotteissa sitten esikolla vartissa naama kukki kun oireet ensin tunnistettiin, luomu-maito toimi. Jos siis puhtaasti maitoon aletaan totuttaa niin suosittelen luomu- tai yömaitoa ja mahdollisesti maitohappobakteerien lisäämistä siihen maitoon. Meillä esikolla oireet katos sillä yhdistelmällä.

Nikin emo: tosi harmi, ettei teillä ole koiraa. Meillä pistetään koiran kuppiin sitten ne ruoat, jotka ei mene Piipelle. Mutta tuo syömättömyys.. ja ongelmat.. kamalaa.. Kokeile hakea Itiksen 2. kerroksesta, Anttilan vierestä mattokaupasta, 50 snt hintaan palanen vahakangasta. Tai vaikka pari palasta. Kun tulee sotkua nappaat vain sen vahakankaan pois lattialta ja pyykäset tai vaihdat toiseen niin sitten saat sotkun vähenemään. Ja riittää kun kerran viikossa pistää syöttötuolin suihkuun.. ei tartte joka syötön jälkeen kuurata.. vaikka meillähän koira nuoli yhden tuolin lakattomaksi esikon aikaan.. Lusikoita tarttee ainakin sen 7 yhden syötön aikana. Ja nuo postin mukana tulevat lelumainoslehdet on ihan must, me on säästetty niitä vuosikertoja sillä niiden avulla saa lapsen syötettyä aika hyvin. Katsellaan leluja ja jutellaan kuvista ja huomaamatta aukeaa suu.

Eilen neiti alkoi nappaamaan mun lautaseltani kypsksi keitettyä riisispagettia oikein urakalla. Ja sitä meni!! Tässä iässähän tärkeintä olis lkaa jo totuttaa karkeamman ruoan käyttöön jotta kurkku siihen tottuu, muuten menee 3v ikään ennen kuin pääsee sileistä ruoista eroon. Siksi meillä sitä ruisleipää työnnetään joka väliin. Muuten sain reissun päällä syötettyä sosetta tuoreella ruisleivällä eli lusikka ei toiminut, mutta suu aukesi kun lapoin samaa sosetta leivän päällä!! Mutta kokemuksesta voin kertoa, että kyllä se lapsi kasvaa vaikka yhtä ainoaa 6kk sosetta syötettäis 2 v ajan joka aterialla.

Onko teillä muilla jo paniikkia sikaflunssasta? Suunnittelen tässä jo, että perhe muuttais mummolaan ja mä jäisin kotiin ja vieisin heille ruokaa päivittäin.. Harmi vain että Piipen kanssa ei sitä voida tehdä, kun on tuo tissiriippuvuus. Muuten pitää pitää kädet ristissä kyynärpäihin saakka että selvitään terveinä rokotuksen saamiseen asti. Tuo esikkohan on riskiryhmäläinen sen keuhkotautinsa vuoksi..

Hexa ja toivottavasti tällä kertaa oikean ikäinen Pipetelius (11kk)
 
Kiitokset kaikille onnitteluista! Muuttolaatikot on saapuneet ja kovaa vauhtia pakkaillaan, en malttais odottaa että pääsee uuteen kotiin! :D

[/b]Hapanmaitotuotteita oon antanu pari viikkoa. Ollaan maistettu raejuustoa, viiliä ja jogurttia. Mitään oireita ei ole tullut ja ne on menneet hyvällä ruokahalulla alas kaikki. Oon laittanut sekaan esim. hedelmäsosetta. Raejuustoa ihan sellaisenaan, mutustelee suussaan.
Muutenkin ruoka uppoaa ihan ok täällä. Aamupuuro on ainoa mikä tökkii, ei vissiin ole niin kova nälkä sitten. Imetystä oon nyt vähentänyt yhden kerran päivästä, eli niitä kertoja kuitenkin vielä 4/pv.
Yöt menee vaihtelevasti, välillä nukutaan koko yö mutta useinmiten saa ainakin sen kerran käydä kääntämässä takaisin kumoon. Uutena on nyt tullut unissaan sängyssä istuskelu.

Liikkumisesta konttaus-asentoon päästään ja liikutaan sivuttain/peruuttamalla, eteenpäin on otettu ihan vaan pari askelta. Kiukuttaa poitsua kun ei vielä tajua kuinka sinne eteenpäin päästään.

Juttelut on aika monimuotoisia, ja onkin "puhumassa" koko ajan! Muita taitoja on taputtaminen, kielen naksutus, kädellä huulen pärisytys. Äiti sanaa treenaillaan, vielä toistaiseksi se on tyyliin "äittä".

Syöttämisestä on meilläkin käytössä kokonainen leluarsenaali, muuten ei kyllä suu aukea! Aina kun yksi lelu viskataan lattialle pitää jo toinen ojentaa käteen. Mielenkiintoisimpia on kännykkä, purkin kannet, lusikat yms. Mä en ole antanut vielä kokeilla itse syömistä kun ei siitä mitään tulisi. Sormiruoka on ainoa mikä eksyy oikeaan osoitteeseen.

Jahas ja sitten taas pakkaamaan :wave:
 
Hexa mä olen meidän perheen koira, syön kaikki jätteet. Myös Almiron Peptiin tehdyt riisipurot esim.
En muuten kestä katsella likaista syöttötuolia! Puunaan sen todellakin joka syötön jälkeen,pakko! Ja alustan oon hankkinu. Ja kyllä mä yritän antaa sitä lusikkaa itsekin käytellä kun toi on niin inokas siinä....mut pahaa se tekee katsoa stä jälkeä!
Ja tosiaan olisi pakko siihen karkeampaan ruokaan totuttaa. Onkohan 8kk soseet ikäänkuin tarpeeksi karkeita? Sylkee kyllä vek niitäkin....
Tein sellaisia riisileipiäkin, kun tosiaan noi viljat hakusessa myös....mut ei Niki saanut sellaista syötyä eikä edes oikein yrittänyt.Kun ei ole nitä hampaitakaan kuin 2. Kauraa olen yrittänyt joka päivä saada menemään ja kyllä se 2 lusikallista meneekin. Olisikohan sellaista leipää jota voisi antaa tällaiselle tapaukselle,? Kauraleipää? Mut eikö leivässä ole paljon suolaa? Ja suolaa saisi antaa vasta 1v? Vai kui?
Siis mitä leipää annatte paitsi ruisleipää? Ja auttaako siihen karkean ruoan harjoitteluun esim sormiruokana kurkku,päärynä,tomaatti vai pitäiskö olla karkeampaa?
 
nikin emo meillä on samanmoinen villi tapaus täällä!en tiedä miten tohon suhtautuis kun esikoinen on aina liikkumisen suhteen ollut vähän arka ja varovainen.tää kiipeää sohville, sohvapöydälle, sängyille, ihan mihin vaan.tajus kerran jopa siirtää tuolia ja sen avulla keittiön pöydälle...huhhuh.ja kävellessä ihan mahoton kun koittaa koko ajan juosta ja eihän ne jalat siihen tahtiin vielä liiku!
meilläkin menee pääosin vielä 6kk soseet, karkeisiin ei oikein ole tottunut.ootko koittanut antaa esim. riisiä suoraan sun lautaselta?kohtahan tosiaan sopis antaa jo ihan samaa mitä muillakin ja eetille tuntuu ainakin ne uppoovan jotenkuten (no, ei olla vielä kokeiltu kun riisi, makaroni ja lihapullat.)
meillä esikoinen söi vasta 1v jälkeen karkeampaa ruokaa ja silloin siirty heti samaan.

väpä kiva kuulla teistäkin!!nautihan nyt vielä lomastas sitten.
mullakin alkaa kohta vika vuosi koulua, ja näytöt...ei paranis ees aatella, niin paljon vituttaa.

hapanmaitotuotteita mekin ollaan vähän kokeiltu, oonpas jopa antanut maistaa normimaitoakin.isoveljen jäätelöt on suurinta herkkua, mutta sen tosiaan pitää tulla isoveljeltä muuten ei kelpaa.
esikoisen kans imetys loppui tässä vaiheessa, eeti on vielä ihan kiinni tississä ja samoin kun hexalla, herää öisinkin usein tissille.tosin varmasti vaan tavan vuoksi, hexan piipellä on varmasti nälkäkin kun niin huonosti syö.ihmettelenkin että miten sen nyt normi maitoon totuttaa kun tuntuu tyhmältä ostaa korviketta vaan sen takia että sen avulla totuttais..pumppaamalla multa ei paljon mitään tuu
(paitsi jos oon ollut illan pois, sunnuntaina oli IHAN kivikovat tissit aamulla kun olin viihteellä)

tosta itse syömisestä vielä, mä en oo vielä antanut itse syödä kun oon niin perkeleen laiska etten jaksa vaihtaa vaatteita ja siivota.kyllä se sit myöhemmin oppii..esikoinen rupes 1v3kk syömään enemmän ite ja 2v eteenpäin ei oo enää saanut syöttää.

pottailuakaan meillä ei oo kokeiltu kun satunnaisesti, tosin oon kai laiska senkin suhteen..esikoista alotin potattamaan 8kk ja eihän se silti oppinut kuivaks kun vasta 2v10kk.onneks sentää jäi heti yövaippakin pois.sillä tuli joku totaalikieltäytyminen jossain vaiheessa, terkka oli sitä mieltä että olin ehkä liian aikasin alottanut sen pottailun tai sitten pikkuveljen tulo jotenkin taannutti sitä että hänkin halus olla vielä vauva ja pitää vaippoja.
tiedä häntä, onneks kuitenkin oppi lopulta :D

nikin emolle vielä noista leivistä, eetin herkkua on gluteiiniton cracotten tapanen leipä, se on samanlaista koostumukseltaan kun maissinaksut, niinku sulaa suuhun ja kans tehty maissista.löytyiskö gluteiinittomasa hyllystä..ja tietty riisikakut!
ruisleipä ei meillä käy, vaaleeta leipää oon joskus antanut mutta siitä tulee sitten masuvaivoja.eikä tosiaan kaikissa leivissä niin paljon suolaa ole eikä sitä varmaan niin paljoo se lapsikaan syö.tai enpäs tiiä, en muuten oo aatellu koko asiaa..

nyt täytyy mennä äkkiä nukkuun, huomenna lähetään korkeasaareen!jei, en oo itekään koskaan ollut,kunhan vaan ei satais.

jaksuja kaikille!!
d. ja eeti 10kk +
 
Moi!

Nytpä olikin yhtäkkiä tullut reippaalaisesti tekstiä, en ihan ehdi kaikkea lukea, ruokajutuista näyitte aika paljon keskustelleen. Sormiruokana mä oon antanut n. 8 kk saakka porkkanaa ja omenaa ja päärynää (tarpeeks isona palana vaan ettei mee vahingos kurkkuun). Sitten 9 kk alotin antaan lähinnä luomijälkiuunileipää, koska se on niin sitkeän kovaa, ettei paloja helposti irtoile. Nyt kohta 11 kk olen antanut parikertaa tamperelaista sitkeähköä rievää eli vaaleaa leipää, ei ole vielä tukehtunut, mutta kyllä siitäkin paloja irtoaa kahdella hampaallakin kun oikeen yrittää.

Kartan kaukaa maissinaksut, musta ne on suora tie juustonaksuihin ja sipseihin, mutta kuten jo aiemmin mainitsin poikahan himoitsee esim. pizzaa eli roskaruoka miellyttää jo? Hapanmaitotuetteita (gefilus-bifilus) alottelin 8 kk iässä ja sit 9 kk sairaalassakin jo antoivat jädeä, niin oon mäkin sitä antanut. Viime viikolla alotin antaan Hyla-maitoa, mikään ei ole aiheuttanut mitään vatsaoireita. Ostin muuten pojalle myös hyla-Ville Vallaton jädepuikkoja, joissa ei ole suklaakuorrutusta. Voitteko kuvitella ettei kelpaa, jos näkee et jollakin muulla esim. suklaajäätelötuutti kädessä, Ville Vallaton lentää mäkeen - on tuo aika herkkusuu...

Vaihteeksi kivoja uutimia meidän terveysrintamalta. Oltiin tänään korvien putkituksen jälkitarkastuksessa ja putket asettuneet 100 % ok ja auki, huh. Samalla otettiin virtsakoeviljely, jos se nyt vielä olis ok, niin vois huokasta hetkeks, pe selviää. Tuli kutsu TAYSiin 1.9. varjoainekuvauksiin eli tsekataan onko mahd virtsaputkessa takaisinvirtausta joka altistaisi tulehduksille. Tämä on kuulemma melko yleinen vaiva alle vuoden vanhoilla pojilla, en ollut ikinä kuullut...

Niin sit Hexa kyseli siitä sikainfluenssaan valmistautumisesta, olen tosissani miettinyt jotain karanteenia (tuo infektioaltis tapaushan se saletisti nappaa), mutten vielä ole keksinyt. Yks vaihtoehto vois olla Lappiin lähtö, jos mun isä antas meidän mennä sen mökille... sit vaan kävis kerran viikossa ruuat kaupasta ja nököttäs siellä kunnes rokote tulee... jaa-a kamalaahan se olis, mökkihöperyys iskis, mutta ei silti ihan mahdoton ajatus pariks kuukaudeks... Tänään lekuri sano, et ensimmäinen rokote-erä tulis vasta lokakuussa Suomeen ja ekat miljoona menee terveydenhuollon henkilöille, vanhuksille, immuunivajesairauksista kärsiville, raskaana oleville ja pikkuvauvoille eli me ei kuuluttas joukkoon??? Kauhistuttaa kyllä, just taas 10-uutisissa sanottiin et alle 3-vuotiaille se on vaarallinen. Muistelen vaan RS-kivaa...

Mitäs muuta - niin tää akka pääs rantoutuun oikeen kunnolla viikonloppuna. Eka hengailin torstain pääkaupungissa ja kävin Britneyn (hieno sirkus, huono B ite) konsertis ja sit jatkoin pe-su Pori jazzeille. Oli se IHMEELLISTÄ olla erossa lapsesta noin kauan. Onneks oli hyvää seuraa mm. lapsuudenkavereita ja niin paljon musaa ja menoa, niin ei ehtinyt ikävöidä lasta kuin ihan hetkittäin. Jos olis hiljasempaa tiedossa en tiedä lähtisinkö enää yli vuorokaudeksi...

Joku (Tiinuliini?) sano ettei Hesas pääsis 10 kk neuvolaan kuin erikoistapauksissa, me kyllä päästiin ja mentiin just siks Hkiin kun Tre säästää ja 10 kk neuvolaa ei ole. Voiks toikin olla aluekohtasta kunnan sisällä...?

Jimi on kova menemään kanssa, ihan hetkessä vetää raput alakerrasta yläkertaan, että on aseteltu jos jonkinmoista barrikadia, portti on yläpäässä. Muutenkin käy esim läheisellä rak työmaalla kävelytettynä päivittäin ja välillä yhdestä kädestä kiinni pitäminen riittää. Eilen vein sen delfinaariion Särkänniemeen, se show oli sen mielestä ihan ässä, vaikka ennen alkua meinaskin hermo palaa kun piti istua tuolissa 20 min paikoillaan. Myös sirkustemppuja kateltiin ja ne sai pojankin pomppiin kumipallon lailla, varsinkin jos musa oli sopivan inspiroivaa...

Mut nyt taitaa olla aika kiirehtiä munkin unimattilaan, kun hän vedellyt sikeitä jo pari tuntia. Viime yö oli muuten kamala, hän heräs ehkä 10-12 kertaa, ei kunnolla mutta itkahtelemaan ja unissaan istumaan ja seisomaan ja sitten lopulta nukku tosi sikeesti 7.30-10, jolloin mä en enää oikeastaan saanut unta, ei kiitos lisää näitä...
 
Ihan pikaisesti.. pitä kertoa, että eilen meidän Piiperöinen keksi kiivetä keittötikkaille. Oli ensin kiivenyt kylppärissä sellaisille puolikorkeille keittiötikkaille / porrasjakkaralle. Ja sen jälkeen sitten keittiössä niille ihan oikeille keittötikkaille. Hän siirtää niitä kuin kävelykärryä ja sitten kiipeää ylös.

Nyt saa kaikki hyllyissä levat tavarat kyytiä.. pitää mennä pelastamaan maksamattomat laskut..

sellainen deja-vu fiilis. Ihan kuin tämän kaiken olisin kokenut aikaisemmin. :headwall:
Sen ehti jo unohtaa.. Tuleepahan nyt siivottua eilen siivottu huone kun Pieniäinen vähän järjestelee.
 
Kävin lukaseen juttunne...
tuli tässä mieleen että kyähän toi hyvin tottuu karkeaan evääseen kun syö päivittäin soraa! Ja nyt on ilmestynyt kaarnanpalasia meidän leikkipuistoon, tää mun hamsteri on ihan HULLUNA siiheen kaarnaan. Jouduttu lähteen poiskin puistosta kun Niki ei muuta halua kuin syödä kaarnaa ja hirvee huuto alkaa kun otan kaarnat pois.Yks kaarnalastu oli jo kurkussakin kii mut onneks tuli kakomalla ulos.

ja kiitos riisikakku ym vinkeistä!Pitää tutkia sitä leipähyllyä.
Pitäskö jonain yönä levitellä riisikakkuja leikkipuisto täyteen? Sit jos Niki niistä intoutuisi ja unohtaisi kaarnat?
 
Nikin emo: Kokeilkaa ihmeessä riisinuudeleita (spagettia). Lidlin nuudelit on ookoo, laita alkuun sekaan sinistä keijua (maidoton) vaikka meillä suu ammollaan otetaan vastaan lusikankärjellinen jauhelihakastikkeella höystettyä nuudelia (kun alkuun vartin tappelin soseen kanssa ja päätin luovuttaa ja syödä itse). Ja sitten Piipiäinen hoksas mun maitolasin ja vuorotellen osotti maitoa ja ruokaa ja hörppi lasin reunasta ja maistoi kastiketta. Oli onni ja autuus!!
Leivistä me on kokeiltu vain ruisleipää, riisikakkuja ja gluteiinitonta pahtista (s-market) ja sämpylöitä (Stokka). Väinämöisen palttoonnapit on pop.
 
Nikin emo: PETTULEIPÄÄ!!! Eikös sen valmistamiseen käytetty mm. kaarnaa? ;)

Meillä on nyt pari päivää ollut syömistrendi, että kaikkea olis pakko saada mitä mäkin suuhun panen, että tuleepahan terveellisemmiks omatkin ruokatottumukset, heh, heh tai salasyöppys iskee, jaamme kristillisesti esim. ruisleivän kahtia, samoin mansikat ja jogurtin, sitten onkin varomista kun yritän esim. cocista tai spritea juoda, väen vängällä olis sitäkin saatava.

Huomenna jos on kiva ilma ajattelin kuskata meidät ilmaiseen Puistoreaggae tapahtumaan piknikile Treen Vanhalle kirjastolle, tänään ei ole saatu aikaseks kerrassaan mitään, pitäs siivota yök, pitäs pesta pyykkiä yök, astianpesukoneen sentään sain päälle ja kahdesti ollaan takapihalla oltu leikkimässä, olis jo ilta et pääsis nukkuun....
 
Mihin kaikki katos? Niki valvoi sit toisenkin yön.Uskomatonta että nukahti 21.30,yöllä itkua ja valvomista ja kunnolla uneen taas klo jotain 4.30 niin hän nousee 6.30 ylös.Kyllä oli taas semmonen fiilis että ....en viiti sanoa,sanotaan että fiilis on sellanen että pää hajoaa ja että ei tästä urakasta VOI selvitä järjissään. Mun toleranssi on pienentynyt tän valvomisen osalta, en kestä sitä enää niin kuin kestin aiemmin että aina valvottiin ja aina huutoa.Nyt en enää jaksa.Riittäisi ne parit heräämiset.Lyhyet yöunet tuolla lapsella on, 8-9h. Yks muija sano hiekkiksellä että "ole iloinen että se nukkuu päiväunet". No vittu joo kai tässä mentäs johonkin ennätystenkirjaan jos ei noilla valvomisilla ja yöunilla nukuttais päiväunia.PAITSI eihän Niki itään megapäiväunia ole ikinä nukkunut,päinvastoin. Tän naisen oma laps nukkuu kuulemma 19-07 heräämättä. Tuskin hän vaihtaisi noita yöunia meidän päiväuniin kun sais kaupanpäällisinä kaiken valvomisen.Hänellä ei kuulemma ole "Omaa aikaa" kun laps ei nuku päiväunia. No nyt mä sepustan jonkun ventovieraan juttuja täällä... :LOL: ÄRSYTTÄÄ VAAN!!!!! Kun itse on aina väsynyt eikä ikinä ole omaa aikaa,tänäänkin oli PAKKO maata kun Niki nukkui päiväunet...sit oli tiskit pyykit ruokaa ois pitänyt tehdä ja ois pitänyt pystyä syödä ja vaikka mitä että päästäis ulos ja laps roikkuu lahkeessa ja huutaa tai sit kiipeää kirjahyllyä ylös tai vekslaa keittiönlaatikoita nin että sormet jää väliin.Tällasina päivinä musta tuntuu että ei tästä hommasta selviä yksin,että mä hajoon tähän paikkaan.Mä en pystyis lepäämään Nikin päiväunien aikaan,koska mun olis pakko tehdä kaikki askareet että me päästäis ulos ja että ehtisin syödä koska jos en ehdi niin en jaksa ulkona jne. Ja taas olis vaikka mitä hommia hoidettavana ja tuntuu että kaikki kaatuu niskaan enkä pääse mihinkään. Kovasti suunnittelin että josko kuitenkin pystyisin aloittamaan sen oman urheiluharrastukseni.Mitähän mä oikein kuvittelin.Miten mä sinne repeisin ja mistä mä saisin Nikille hoitajan kahtena iltana viikossa. En mistään.Parempi varmaan että alkaa tajuta että mulla ei ole elämää,muuta kuin tuon lapsen elämä.En mä mihinkään pääse,näin se vaan on. 250? arvoinen puolenvuoden kortti on taskussa ja sinne se jää.Sitten kun työt alkaa nin mihinkään harrastukseen meno on täysin mahdotonta. Ja niin se on näköjään nytkin. En voi tajuta että joku ryhtyy tähän vapaaehtoisesti, siis hankkii lapsia yksin.Tai sit niillä on rahaa palkata hoitajia ja jotain mummoja tms jotka hoitaa. Mä olen niin yksinäinen tässä kaikessa ja tää yksinäisyys ei ole ystävien vähyyttä tai puutetta. Tää on sellaista yksinäisyyttä johon ei auta mikään.
Kiitos että kuuntelitte.
Niki otti nyt sitten ne ensimmäiset askeleensa! Suu auki,ihan sama ilme oli kuin Eetillä, mut en ehtinyt ottaa kuvaa koska istuin WC-pytyllä, jonne hän käveli luokseni :)
 
Nikin emo - voi ei taas takapakkia! Meillä käy siivooja normaalisti joka toinen viikko, mä maksan sen et mun ei tarvis siivota, koska aluks oli se leikkaushaava ja sit myöhemmin selkä niin kipeä etten olis jaksanu enää kumarrella ylimäärästä ja jynssätä. No nyt se siivooja on heinäkuun ollut lomalla ja mä olen yrittänyt 2 päivää siivota, mutta ei siitä tule mitään! Nyt kun tuo vekara liikkuu kovaa vauhtia ja sitä ei voi hetkekskään jättää silmistään, niin miten hitossa voi siivota?! Siks ymmärrän kyllä täysin sua... Mun äiti tuli illalla mökiltä ja lupas huomenna mennä pojan kanssa armollisesti 3 tunniks ulkoileen, et saan edes talon imuroitua ja pölyt pyyhittyä ja kylpyhuoneet siivottua. Sitä odotellessa... ;) no ei vaan mutta mä vaan tässä just mietin et miten esim monilapsiset äidit, joilla vaikka olis ukotkin, mutta usein pitkillä työmatkoilla (ainakin mun kaverien ukot saattaa olla 2-3 viikkoakin putkeen), niin millon hitossa ne tekee kotihommat. Mä en ainakaan pysty, paitsi kun tuo nukkuu ja sillon pitäs itekin nukkua eikä kyllä voi esim imuroidakaan... Mehän tullaan asumaan jossakin kammosikolätissä kun palaan työelämään? Tai sit mun on pakko löytää Hkistä siivooja ja rahat sen palkkaan. Oon kuullut et löytäminenkin on vaikeata...

Joo Nikin emo - niin mäkin olen ajatellut ettei sitten kyllä ole mitään omaa aikaa kun on työelämässä, lapsi joutuu muutenkin olemaan ainakin mun tilanteessa superpitkät päivät hoidossa, että pakkohan sen kanssa on olla vapaa-aikansa. Ehkä sit joskus kun se on kouluiässä ja omia harrastuksia ja kavereita...?

Me muuten vietettiin Jimin eka nimppari tänään asiaankuuluvasti puistoreggaetapahtumassa, herra jammaili coolin näkösenä ja söi elämänsä ekan suklaakeksin ja sai sitten kunnon machoviikset ;)
 
Huomenta. Nukuttu yö takana. Tai siis vaikka tissillä oltiin käytännössä koko ajan klo 4:stä eteenpäin niin sain nukuttua kuitenkin vähän. Aloittelin nimittäin lenkkeilyä (laatuaikaa esikon kanssa, hän ajaa fillarilla ja mä juoksen) ja kahtena päivänä kävin lenkillä ja niitä seuranneina öinä sitten heräsin klo 1.30 ja nukahdin seuraavan kerran klo 5.30 ja se 'uniaika' olikin sitten vartin välein tissittelyä. Yhden yön sain valvoa yksin kun Piipiäinen nukkui (luin rauhassa lehden ja tenttikirjoja) ja seuraavana yönä hän valvoikin kanssani ja touhuttiin kaikenlaista kunnes mentiin nukkumaan ja tissittelemään. Eli terkut vain Nikin emolle, jos lapsen vuoksi valvoo ei se ota niin paljoa päähän kuin se, ettei saa itse unta.

Meillä on nyt sitten kiivetty vihdoin tiskikoneeseen ja tyhjennetään laatikoita keittiössä. Mutta ei yhtään kävellä yhdellä kädellä tukien ja huonekalusta toiseen siirtyminen ei vielä millään suju. Ulkona kävellään kyllä kärryn kanssa ja keinutaan hienosti rengaskeinussa.

Eilen löydettiin kaupan pakastekaapista pieniä röstiperunoita, joissa ei ole munaa. Syötiin niitä koko perhe samoin kuin mozzarellaa!! Taidan lopettaa soseiden antamiskokeilut ja antaa vain 'meidän ruokaa' niin että saadaan syötyä yhdessä kun sitä ruokaa ei kuitenkaan mene. Ei tartte käyttää aikaa ja energiaa syöttöyrityksiin.

Siivoaminen.. voi kauhistus. Tänäänkään ei varmaan saada mitään aikaan. Meillä on sellainen tasainen 30 cm tavarakerros kaiken lattiapinta-alan päällä ja 50 cm tavaraa on pöydän päällä.. Kaapit on täynnä jotain, mies yrittää ehdottaa kirpputorille menoa mutta kukaan ei halua ostaa 80-luvun vaatteita eikä edes lastenvaatteita vaikka ilmaiseksi saisi. Rikkinäisiä tyynyliinoja voi käyttää vielä yhden ja yhden ja yhden kerran eli emme pääse edes mistään tavarasta eroon..
 
Heissuliveissuli!!!

Upea Tunisian reissu takana ja mökilläkin oltiin viikko putkeen heti sen jälkeen.

Reissussa oli hiukka kuuma, +42 astetta saharassa,mutta en valita :D

Hienosti olivat pärjänneet sillä aikaa eikä mua edes vierastettu kun tulin takas B)

Ranja on siirtynyt yksiin päiväuniin 12.00-15.00 ja yöunille edelleen 21.00.

Aamulla herää 5.30 tai 6.30 mutta tutilla jatkaa uniaan 7.00-8.00 asti.

Mökillä annoin kontata ulkona aina päivät ja yksi potkupuku kuluikin lähes puhki viikon aikana.

Mutta niin helppo oli touhuta kaikkea tiskaamista ym. kun toinen sai olla menossa mukana eikä vain istua töröttää vaunussa valjaissa (joissa ei itseasiassa edes viihdy juurikaan )

Esikoisesta olin sellainen "hysteerikko" etten liiemmin antanut hänen olla maassa muuta kuin vasta sitten kun kunnolla käveli.

Ranja söi järjestelmällisesti kiviä,kaarnaa,ruohoa,ötököitä ym. ja sylki sitten pois sitä mukaa kun ei ollut tyytyväinen maistamaansa :D

Muuten ollaan siirrytty täysin 8kk soseisiin vasta nyt ja enää kaikkia soseita ei tarvitse soseuttaa erikseen.

On kuitenkin paljo "sihtikurkkusempi" kuin isoveljensä aikoinaan.Kaikki ei välttämättä kelpaa.

Hammasharja pitäisi ostaa.
2 hammasta pilkottaa alhaalla.

Meidän asunto meni ensinäytöllä kaupaksi joten nyt sitten kuumeisesti etsitään uutta "unelmien" kotia.

Toivottavasti nyt sitten pian löytyisi sellainen meille sopiva.

Muuten ollaan kohta ilman kattoa pään päällä. :eek:

Täälläkin odotellaan
ensiaskelia kovasti.

Toistaiseksi edetään konttaamalla tai tukea pitkin kävellen.

Vierastaa jonkin verran,mm. isäänsä joka äsken tuli kalasta ja näkivät viikon tauon jälkeen.
;)

Meillä on ns. 1 vuotisneuvola jo perjantaina kun vakkari täti jää vuorotteluvapaalle eikä olisi enää syyskuussa paikalla joten katsoo Ranjan jo nyt.

Muuta en nyt keksi mutta mukavaa loppu kesää kaikille tasapuolisesti.

Meillä isäntä on enää tämän vkon lomalla ja palaa sitten sorvin ääreen 11 vkon jälkeen..onkohan motivaatio ongelmia??

Jouskari&Ranjuskainen melkein 11kk
 
Jouskari: miltä suunnalta ja minkä kokoinen kämppä teillä oli mielessä? En oikein tiedä, kannattaako meidän vanhoja lakanoita viedä uffaffaahan, laskeskelin just että tyynyliinat on 20-30v vanhoja. 88 hankin leveän sängyn eli alilakanat on silloin hankittuja ja 89 tuli tuplapeitto ja pussilakanat sen ikäisiä.

Suklaasuihkulähde on nyt hattarakoneen ja jäätelökoneen vieressä kaapin perällä, vohvelirauta siirretty väliaikaisesti (imetyksen loppuun asti) toiseen kaappiin ja kahvinkeittimelle pitäis vielä löytää kaapista tilaa. Noista ensinmainituista ei oikein voi luopua sillä Piipelle sopivia herkkuja saa niillä tehtyä hyvin. Karkkipäivänä vain hattara käteen ja kakun sijasta tarjoan jätskiä eri muodoissa synttäreillä tästä eteenpäin. Onneksi on paljon munattomia jätskireseptejä tiedossa.

Vaatekaappia läpikäydessä totesin, että jos helpompaa olis sittenkin päästä vielä parista kilosta eroon niin sitten ei vaatteitakaan tarttis pistää pois. 5 kg vähemmän painoa niin 90% vaatteista kaapissa sopii. Ne 10 % voi sitten poistaa, ovat joko 80-l jättisuuria vaatteita olkatoppauksilla tai tämän vuosituhannen alun laihan kauden vaatteita kokoa 34.

Vauvojen vaatteetkin alkaa mennä tosiaan niin huonoon kuntoon, ettei niitä oikein voi mihinkään keräyslaatikkoon edes pudottaa. Pihalla kun kärryttely alkaa väsyttää konttailee Pipelius seuraavalle hiekkakuopalle syömään hiekkaa. Esikon kanssahan oli toisin kun hän 70 vaatekoossa alkoi jo kävelemään eli eipä nämä isommat vaatteet juurikaan kuluneet. Onneksi on tullut säästettyä kaikki sillä melkein samana päivämääränä jäi meillä 18 kengät pieniksi ja 20 koon sandaalit alkaa kertoa 21 koon kävelykenkiin vaihdon olevan ajankohtainen kummallakin lapsella.

Yritin muuten viime yönä kääntää kylkeä niin että PimpeliPom olis selän puolella. Ei tullut mitään, 5 min kuluttua heräsi ja huusi että pitää saada tissi suuhun vaikka sitä ennen oli nukkunut jo tovin ilman tissiä tai tuttia.

Viimeisiä aamuhetkiä ennen töihin menoa.. Muu perhe nukkuu. Ensi viikolla on taas järkytys edessä, esikko tarhaan ja miehelle vetovastuu kotioloista. Miten me oikein selvitään..?
 
Huh sain eilen siivottua ja jopa 4 tuntia, ei se niin kamalaa ollutkaan, otin vähän urheilun kannalta, oikeestaan ihan kivaa, kun ei siis ollut ketään lahkeessa roikkumassa (äitini ulkoilutti poikaa siis aika tovin). Illalla vielä lähdettiin koko poppoo työpaikan mökille saunoon ja uimaan ihanan vilpoisiin Näsijärven vesiin :) Grillattiin makkaraa, ja TIETENKIN myös Jimin oli pakko saada maistella (niissähän on hemmetisti suolaa) ja sitten tänään söin munkkia, taas oli saatava palanen ja ah autuasta ilmettä, selvä superherkkusuu äitinsä tapaan eli mun olis todella ryhdyttävä salasyöpöks.

Mikään ite tehty kunnon ruoka ei ole noin viikkoon oikeen maistunut oon sitten sekotellut omia peruna-parsakaalimössöjä purkkiruokiin, niin ainakin jotakin saanut meneen. Mutta tänään olin laiskiainen ja avasin purkin Semperin luomuspagettia jauhelikastikkeella ja en edes lämmittänyt, kun oli vetänyt ison lautasellisen puuroa pari tuntia aiemmin, niin ajattelin ettei kuiteskaan mene. Mutta apua, siis alta 3 minuutin koko iso purkki syöty! No kyllä se olikin aika hyvää kun itekin sitä maistoin... Tähän asti yhtä hyvin on tehnyt kauppansa vain CousCous-Kana. Että meidän varmaan kannattas siirtyä ravintoloihin ruokaileen, kun mun kasvismössöt ei ihan samoihin makuelämyksiin ilmeisesti yllä ;) :Lisään kyllä yrttimaustetta ja sipulia ja välillä valkosipuliakin, mutta ei silti... :(

Touhotus ja meno noin ylipäänsä on hirveä, VAUHTI KORJAA VIRHEET -paita olis pitänyt ostaa Pori Jazzista, missä niitä myytiin... Nukkuilee vaihtelevasti joko läpi yön parilla pienellä itkahtelulla tai pomppehtii seisomaan ja hölöttämään yhtenään. Nyt siirryin taas pari yötä sitten yläkertaan itkuhälärin kanssa ja se rauhotti vähän tilannetta. Myös nukkumaan meno onnistuu selvästi paremmin, kun en ole samassa huoneessa, annan vain pullon. Mun läsnäolo inspiroi pysymään enemmänkin valveilla. Muutoin lapseni ei tarvitse kovin paljon unta, 11 kk tuli just täyteen ja yöuni on 8-10 tuntia ja kahdet päiväunet yhteensä noin 2-2,5 tuntia, enemmänkin sais musta nukkua, mutta ei onnistu ilman rauhottavia ;)
 
Pikaisesti vaan

Jouskarille onnea uudesta asunnosta! :flower: nopeesti löysitte uuden kodin :)

Meillä tehdään huomenna kaupat ja samantien muutetaan uuteen kotiin, ihanaa!!

Vauvasta on toden teolla tullut jo taapero, muutama päivä sitten oppi konttaamaan ja tänään nousi eka kerran seisomaan pöytää vasten. Täällä on kyllä arvatkaa vaan ollut TODELLA helppoa ja mukavaa pakata näitä kamoja!! :kieh:

Tsemppiä ja haleja kaikille tarvitseville :wave:
 

Yhteistyössä