***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Siis hulluksi sitä itsensä välillä tuntee, että mitä ihmettä mä oikeen nyt meinaan...kun olin tän ekan synnytyksenkin kanssa maailman paras pelkopotilas. Mutta ei mahtanut mitään, masua oli kauhea ikävä ja kaikki raskausvaivatkin oon hyvin unohtanut. Tässä sitä taas ihmetellään, että kun on niin perskuleen paha olo välillä ja väsynyt ku mikä. Mutta niiiiin iloinen kuitenkin tästä pikku kakkosesta! Eka neuvola on helmikuun puolessa välissä.

ja kiitos kaikille tsemppaamisesta!

Tyttelin 4kk neuvola oli viime viikolla ja painoa oli 6630g, pituutta 63,5cm...kääntyillyt jo kuukauden verran masulleen ja nyt pyörii ku väkkärä napansa ympäri. Reipas ja hyväntuulinen tyttö.

Ihania vauvakuvia ootte laittaneet! Mahtavia tukkia joidenkin lapsosilla. Meidän neidin tukka on tyyliä "spede pasanen".
:)

terkkuja!

kehäkukka74+tytteli 4kk 1vko ja uusin tuleva tulokas "Tuksu" =)
 
Kyselin eilen kokemuksia matkarattaista, nyt olen ite katellut netistä ja nää vaikuttas hinta-laatusuhde ok:lta, Carena Easy 79e, Jovi 119e j Britax Yanis 169e. Enempää kuin tuon 169 en haluais matkarattaisiin sijoittaa, onko kellään siis positiivisia tai negatiivisia kokemuksia näistä?

Toinen oli se rinkka-asia, eli onko Dieterin Kid Comfort I:stä kukaan kokeillut? Sen ovh on 169e ja nyt olis second handina, mutta käyttämättömänä saatavilla 95e.

Nikin emo - ootko miettinyt, että ottasit yhteyttä MLL:n mummolatoimintaan? Jospa sitä kautta löytyisi, joku joka olisi halukas myös katsomaan Nikiä ainakin kun kohta jo vähän isompi. Sittenhän on se MLL:n lastenhoitopalvelu, mutta se maksaa n. 6 e tunti muistaakseni. Entä joku lähellä koululainen, joka tulis muutamaks tunniks viikossa taskurahalla? En tiedä ootko jo miettinyt näitä, mutta ymmärrän kyllä että on superraskasta, jos ei koskaan ole omaa aikaa... Sit jos olis joku esim. yh-kaveri, jonka kanssa vois vuorotella? Kyllä tän ikästen vauvojen kanssa alkas jo pärjään vaik niitä olis kaksikin. Mä oon valitettavasti edelleen Treella ja ainakin toukokuun loppuun saakka, just tuon mummoedun takia...

Syömismääristä n. purkillinen 210ml vadelma-kaurapuuroa vrk:ssa, lisäksi esim. puoli kahvikupillista kesäkurpitsasosetta ja huomenna toivottavasti bataattia, sitten näiden lisäksi noin 1/3 purkkia hedelmä esim. päärynäsosetta. Juomapuolella noin 700 ml maitoa ja yksi vellipurkillinen 210 ml vrk:ssa. Kuka siellä velliä aikoikaan syöttää lusikalla, huomaa kohta, että se on kyllä ihan pulloruokaa ;) meillä kun on tämä superpulauttelija, vellikin paksunnetaan Thicken Upilla.

Päikkärirytmin muutoksista sen verran, että aiemmin meillä nukuttiin kahden 30 min väliunet sen jälkeen kun noin klo 18 tultiin sisään päiväunilta ja 23-24 käydään nukkumaan, mutta nyt niistä toiset ovat jääneet pois. Ulkona Jimi nukkuu yhä 3-4 tuntia kerrallaan iltapäivällä, mutta joinakin päivinä pitää käydä lykkimässä puolen tunnin välein aina parikyt metriä.

Omaa painoa on tullut varmasti lisää synnytyslaitoksen jälkeen, ei huvita edes mennä vaakaan! Se kamala suklaanmässys silloin alussa kun piti syötellä öisin (tissi+pullo+vaipanvaito vei jopa 1,5h) aiheutti mulla tän, en yksinkertasesti olis pysynyt hereillä muuten...

Jimi on kamala pomppimaan, mutta todella raskas pompitettava, saapa nähdä kun ens viikolla on tämä 50 min kestävä neuvolan punnitussessio ;) että paljonko on elopainoa kertynyt, veikkaan että jo 8 kg, kamalata... minä ja mun veljet ollaan oltu 1,5 kiloa keveämpiä tämän ikäsenä...

Muuten tämä poika se on edelleen aurinkoisin näkemäni vesseli koskaan, itkun purskahdus kuuluu vain silloin kun ruoka loppuu hänen mielestään kesken tai äiti ei tajua laittaa tarpeeksi aikaisin unille. Yksin hän viihtyy lattialla tai sitterissä jopa tunnin lelujen kanssa. Mutta illalla haluaa olla vähän enemmän sylissä kuin aamupäivällä. Kova on poika juttelemaan ja illalla hekottelee ääneen kuin isommat lapset iltahepulissa. klo 23-24 aikoihin nukahdamme vierekkäin, joko minä ensin niin että hän jää katselemaan katon kuvioita tai käsiään tai sitten hän eka minun lukiessani. Aina kun vilkaisen häneen päin saan palkkioksi unisen hymyn, apua, mä en itekkään tajua mistä tuo sen rauhallisuus ja aurinkoisuus johtuu, olen ite kuitenkin epärauhallinen, joskin ehkä ulospäinsuuntautunut ja vähän epäsuomalaisen vilkas...

 
Saiskos teitiltä, naiset, apua kysymykseen? Kuukautisista. Eli te, joilla menkat ovat jo alkaneet, oliko ihan normaalit? Meillä mennään täysimetyksellä ja yllätyksekseni menkat alkoivat toissa iltana. Hämmentävää on se, että tulee vaan ns. vanhaa verta ja vähänlaisesti. Menkkakipujakaan ei ole minkään tyyppisiä. Niitä en tosin kaipailekaan eli hieno homma vaan, jos raskaus ja synnytys ovat hävittäneet ne, kuten kävi äidilleni aikoinaan!

Poikanen oksenteli eilen illalla. Oli äidin ja isän sydän sykkyrällä, mutta onneksi selvittiin vähällä ja yön aikana maistui jo uni ja tissi. Toivottavasti jäi siihen. Ei ollut siis mitään pulauttelua, vaan kunnon oksuttelua. Sitä edelsi puolentoista vuorokauden kiukuttelu. Ihmettelinkin jo, että mikä poikaa vaivaa, kun ei ole oma itsensä. Humoristisesti jo ajattelin, että hänellä on PMS, kun äidillä alko menkat...
 
Mizy Meillä siis Yanikset. Mutta kuten sanottuna, ensimmäiset kuukaudet oli kaukalokieltoa eli ei niitä käytetty Piipiäisellä ja tähän mennessä lähinnä joitain kaupunkireissuja ja kauppakeskuskierroksia.
Hyvää niissä on taittumismekanismi. Tosi näpsästi ja nopeasti saa kokoon ja niin kuin aikaisemmin mainitsinkin, sellaisilla vaunuilla pääsee hyvin jopa Finskin koneisiin. AA ja muut ulkomaiset yhtiöthän hyväksyy helpommin rattaita portille kun Finski. Muut lentoyhtiöt jopa palauttavat rattaat oven ulkopuolelle, vaikka olisivat olleet ruumassa. Jos on vaikka terminaalin vaihto edessä niin ei sitä kanna helpolla kaikkien tavaroiden lisäksi 15-kiloista lasta. Eli sateenvarjomekanismi ehdottomasti. Yaniksessa sen vaunun saa taittumaan lukkoon painamalla pikaisesti maata vasten eli ei tartte etsiä mitään salpoja ja lukkoja, mikä on hyvä. (parempi kuin muissa meidän vaunuissa)
Huonoa Yaniksessa on mulle työntökorkeus. Eli mä olen pitkäselkäinen ja lyhytraajainen pitkä ihminen. Kädet on niin korkealla, että ovenkahvoihinkin joudun kumartumaan aina. Työntöaisa on tosi ergonominen ja siksi mies mieluusti työntää niitä Yaniksia. Hänellä on pidemmät kädet.
Niiden vanhojen matkarattaiden heikkous oli jalkatuki, se repesi. Sitä vaivaa ei näissä Yaniksissa ole. Käyttöikää Yaniksilla on, sillä esikoinenhan mahtuu niissä myös edelleen nukkumaan. Toisin kuin niissä meidän tandemvaunuissa. Niissä jouduttiin lapsi sitomaan kengännauhoistaan turvavöihin ja vielä hyppynarulla penkkiin ettei tippunut nukkuessaan.

Ainoa ongelmahan yksinmatkustavalla on sateenvarjorattaiden kanssa se, että kahta kättä pitää käyttää työntämiseen. Mutta se on sitten hinta, jonka joutuu maksamaan kätevyydestä. Sen voi korvata hankkimalla 4-pyöräisen matkalaukun. Se matkalaukku kun kulkee täysin pyöriensä varassa ja sitä voi ohjata kädensyrjällä.
Yanikset oli Stokkan kantistarjouksena viime toukokuussa. :) Ostettiin ne sillä mentaliteetilla, että kyllä se esikkokin vielä 6v ikään asti vaunuja tarvitsee..

Mutta kohta olis lähtö neuvolaan. Jos ensin sais kupposen kaffetta juotua. Esikko meni pulkalla hoitoon, Piipiäinen nukahti vaunuihin ja nukkuu edelleen. Toivottavasti ei herää siellä hirveän nälkäisenä kun pumppasin just toisen rinnan tyhjäksi.. Oletteko muuten noudattaneet sitä 3kk pakkasmaidon säilymisrajaa? Kun muistelisin, että esikon aikaan sanottiin pakkasmaidon säilyvän 6kk? Tosin kohtahan ensimmäiset maidot ovat sen ikäisiä ja pitää taas tehdä valinta, ruokkiiko rintamaidolla koiraa vai pistääkö maidot roskiin.. Tietty niistä kohta voisi alkaa tehdä jo vohveleita. ;)
 
Aamupäivää

Peliasiaa ensiksi. Romi: Hyviä Cluzzlen kaltaisia seurapelejä ovat mm. Imago, Alias, Pictionary ja Brainstorm. Mutta jos haluaa todella vihkiytyä lautapelien pelaamiseen isommalla kuin kahden porukalla, niin kannattaa aloittaa tutustuminen esim. Menolipusta (2 - 5 pelaajaa), Catanin uudisasukkaista (3 tai 4 pelaajaa), Carcassonnesta (2 - 5/6 pelaajaa, riippuu lisäosien määrästä ) tai Bangista, jota voi pelata jopa kahdeksan ja joka onkin parhaimmillaan mitä isommalla porukalla pelaa! Bangissa on vain se ongelma, ettei sitä ole vissiin vieläkään suomennettu, mutta kaikkihan nykyään sen verran englantia osaa. Jos kaipaat tietoa vielä haastavammista lautapeleistä niin kysy, tästä aiheesta en kyllästy keskustelemaan :D ! Lautapelit ovat niiiin mukavia.

Nikin emo, nii-in, on ihanaa, että rakas kananmunani jää kotiin pojan kanssa :heart: ! Taustalla tässä kyllä on myös se, että minä olen meidän perheen asuntovelallinen ja minulla myös on suuremmat tulot, mutta on kyllä todella kiva, että isä voi jäädä lapsen kanssa kotiin.

Mitzyllä on ollut onnea, kun Jimi-poika on kuvailemasi kaltainen päivänsäde :heart: . Meillä kyllä hallitaan tuo huutamisen ja kiukuttelun taito, mutta koko ajan alkaa sujua paremmin.

Päikkärirytmiin on tullut täällä sen verran muutoksia, että aamupäivän unet ovat pidentyneet jopa kahteen tuntiin entisen 45 minuutin sijaan. Muiden vauvat eivät taida torkutella enää tissillä, kun ovat noin nopea syömäisiä :ashamed: . Meillä nukutaan vielä tissillä ja siksi syönti kestää joskus 45 minuuttia :whistle: ...

Tsemppiä ja hatunnosto kaikille onnistuneesti kiloja pudottaneille :flower: ! Täällä vielä prosessi ihan vaiheessa. Pitäis uskaltaa vaa'alla käydä, mutta ei juuri houkuttele :whistle: .

Pakkasmaito ei ehdi meillä 3 kk vanheta, sillä mulla on niin usein iltamenoja, että poju vetelee pullosta lähes samaan tahtiin, kuin ehdin pumppailla. Itse tuskin välittäisin tuosta 3 kk rajasta. Täytyy tunnustaa, että kertaakaan en ole esim. tuttipulloja keittänyt tai mitään muutakaan keittänyt. Vastasyntyneellekin on juotettu muutama tippa hanavettä :ashamed: ... Mutta mutta, tämähän onkin täysin huonojen äitien yhdistyksen mukainen toimintamalli :D ! Meillä ei muutenkaan ole turhan steriiliä, kun on kaksi laiskaa siivoojaa ja kaksi karvaista piskiä jaloissa pyörimässä. Tuleepahan lapselle hyvät vastustuskyvyt! Eikä täällä vielä olla oltu edes sairaana (kop kop).

Kysymys vielä: Millaisen syöttötuolin aiotte hankkia, tai olette hankkineet? Kokemuksia otetaan vastaan. Itse en haluaisi ihan huterinta mallia, kun on nuo törmäilevät koirat ja sähläävät vanhemmat. Se Brion sit -syöttötuoli vaikutti aika kivalta, mutta kyllä hintaakin löytyy. Vauvan tavaroilla jos millä osataan kyllä rahastaa :kieh: .

Nyt riitti kiitti. Palaillaan taasen.

väpä ja Vilho, 4 ja puoli kk (noin) :heart:
 
heippati taasen,

velliä annettiin eilen illalla n. 20ml sellaisenaan. lusikalla hörppyytettiin :LOL: kun ei ollut vellipulloa, saatika olisko tuo niin siitä syönytkään.

zucchero ootkos huomannut muutosta unien pituudessa viikon vellittelyllä?

mitzy teetkö itse nuo soseet? jos niin miten oot tehny kesäkurpitsasosetta? keltaisesta vai vihreäastä kurpitsasta? :D

nikin emo kyseli pisintä aikaa erossa lapsukaisesta, ja täällä se taitaa olla sellanen 4-5h kerran kun kävin kampaajalla (oli meinaan aika paljon työsarkaa tässä päässä).

väpä kyseli syöttötuolista. meillä on ilmaiseksi saatuna se sellainen ihan perus-tuoli jonka saa keskeltä taitettua ja siitä tulee pöytä+tuoli. onkin kovassa käytössä ollut jo pitkään kun kavereiden muksut on sitä käyttäneet. on osoittautunut tosi tukevaksi, kun on sen verran leveämpi tuolta alhaalta. meillä on keskikokoinen koira ja ei tuoli ole ainakaan sen painosta liikkuunut mihinkään kun sitä vasten on joskus hypännyt.

pakkasmaidosta muistaakseni imetystuen sivuilla on säilyvyydeksi sanottu se 6kk.
 
Huomenna 5kk Iipi-Piipi oli neuvolassa 7,5 kg ja 66 cm.

Meillä on nykyisin 2 Tripp-Trapppia, huutiksesta kantsii katsoa... Esikko kiipeili ja kaatoi muita tuoleja. Matkattiin mökillekin sen kanssa. Viime viikolla esikko viimeks keikkui kumoon Ikean vähän korkeamman lasten ruokailutuolin.

Neuvolan ohjeet 6kk imetetyille, ekat 1-2 vkoa perunaa, parsakaalia, porkkanaa ja kukkakaalia. Mielenkiintoista, saako valmista parsakaalisosetta purkista? Entä tarjoiluvalmista perunasosetta? Meillä kun ei kotona syödä kukkakaalia tai parsakaalia ja mies paistaa itselleen joskus perunoita mutta minä en niitä syö enkä porkkanaa.. Miksi vauvalle pitäisi syöttää ruoka-aineita, joita ei kotona käytetä?

Hyvä, että pakkasmaito säilyy 6kk. Neuvolasta kyllä antoivat luvan vain 3kk vanhan maidon käytölle. Kunhan Piipiäinen kasvaa niin teen sormiruoaksi taas riisipannukakkuja rintamaidosta..
 
Hauti

Eilen hain sitten ne Britaxin Yanis matkarattaat ja näin sisällä testattuina vaikuttaa hyviltä. Työntö kepakot on ihan mallikkaasti hyvällä korkeudella, neiti pystyy nukkumaan vaunuissa ja kuomu melkein peittää neidin hänen siellä makoillessa joten aattelin käydä ostamassa sen varjon siihen ni eiköhän neidinsitten kelpaa siellä köllötellä niin ettei aurinko haittaa. Tavarakori on melko pieni ja sinne ei kovin helposti sujauteta mitään ja sama et en tiedä kuinka hyvin aisat kestää hoitolaukkua, mutta toisaalta kyseessä on hyvin kokoon taittuvat rattaat ni ei kai siä voi kaikkea vaatia. Rattaat on harmaa tummanharmaat ei niin nätit mut pääasia et ei oo mustat ton kuumuuden takia. Aika painavat on kyllä kokoontaitettuna kantaa.. Maksoin niistä 100 ? ja ovat kuin uudet pyörissä ei ole minkäänlaista kulumaa edes =)

Neiti sai sitten jostain flunssan :( itsekkin tosin hieman siitä kärsin... Harmi kun ei voi ulos laittaa nukkumaan kun ei oikein sisällä malta nukkua.

Meillä syödään 2 x n. 180 ml joskus vähän vähemmän ja 5-6 x 80-120 ml maitoa ja sitten muutamia lusikallisia perunaa tai vastaavaa ja muutama lusikallinen hedelmäsosetta. Maitoa pitäs mennä enemmän mut ku ei voi tuputtaa ni minkäs teet.

Nappisilmä & Minni 4 kk ja päivää vajaa viikko
 
Huh. huomaa ettei ihan täysillä käy :snotty: siis velliä menee se n.180 ml x 2 vuorokaudessa...
Juuri kun jollekkin sanoin et meillä ollaan oltu terveitä ni eikös se sitten iske. Eikös se niin mee et "se kellä onni on se onnen kätkeköön"...
 
Hexa - kiitos perinpohjaisesta matkarataskuvauksesta! Lähden tänään tai huomenna kokeilemaan noita, hyvä kun mainitsit sen kahden käden tarpeen, kokeilen siksi myös Carenan Easyn, koska siinä on yhteänäinen kahva, pitää vaan tuktkia, että miten sitten taittuu kasaan... Ja hienoa tietää, että ainakin joillakin lentoyhtiöillä palvelu pelaa, Finski on mun mielestä aina ollut siitä nihkeimmästä päästä palvelun suhteen... toisaalta ei ehkä ihan lyö KLM:lle vertoja, mutta tietty jos vois lentää bisneksessä olis eri juttu...

Syöttötuolista - mä olen ajatellut hankkia meille ainakin Stocken ja lisäksi ilmeiseti ollaan saamassa mun enolta lahjaksi muovinen Ikean kokoon taittuva. Tuo Stocke näyttää ainakin kaverien lasten käytössä kestävän ja kestävän ja siis aikuinenkin näyttää voivan sen päällä istuksia. Ovat myös kehuneet, että se on ainoa, jossa lapsen sellaiseen asentoon pienenäkin, ettei heilu ja keiku kaikkialle. En ole ite vielälähemmin tutustunut mekanismiin.

Meripihka - joo mä oon kuorinut eka vihreän tai kelt. kesäkurpitsan ja sit keittänyt sitä palaa minkä aion muussata 15-20 min eli hyvin pehmeäksi. Sitten haarukalla muussatessa tiputtanut muutaman tipan oliiviöljyä, se nimittäin parantaa makua huomattavasti. Kotital. ope äitini väitti et se on ok, kun hän oli tutkinut muita lastenruokapurkkeja ja havainnut, että öljyä käytetty myös tosi usein niissä.

Nappisilmä - kiitti myös matkarataskuvauksesta, nuo on harkinnassa... ainot vaan, että kun Hexa mainitsi siitä kahvan korkeudesta, joissakin, ainakin Gesslainissa (jota merkkiä meidän vaunut) on säädettävä kahvan pituus....
 
Heissan!

väpälle anteeks romaanista..nyt yritän vähän lyhyempää tarinaa... :ashamed: ;)

Päikkärirytmi muutosta sen verran että ne iltaunet on kans jääneet aikaa sitten eli kahet unet nukkuu: aamupvällä 11.00-12.00 aikaan vajaa tunti ja sit 14.00-15.00 aikoihin nukkuu sen 2-3 tuntia ja sit seuraavaks yöunille 21.30...

Jos yritän laittaa aamupäikkärit niin että ne oiskin ne pitkät ja illemmalla ois toiset lyhyemmät ni herää jokatapauksessa vajaan tunnin päästä oli ulkona tai sisällä..jännä juttu!

Mutta toki jos ollaan jossain liikenteessä ni on välillä hereillä ja välillä nukkuu,kunhan vaunu liikkuu =)

Liiko jos se on nestettä keräytynyt elimistöön ku oot ruvennu liikkumaan tai lihasmassaa...??? :D

Zucchero et pystyis kysyy/sattuis tietää kuinka paljon imetyksestä saa PV:tten pisteitä anteeks???

Kun mä söin joskus 18 pisteen mukaan(joka on tosi vähän) ja nyt ois sen 20 varmaan ni paljo siihen tulee lisää??

Kun ne ei näitä "valtionsalaisuuksia" kerro jos ei kuulu sinne ite.... :ashamed:

Jokatapauksessa tsemppiä sulle!!! :flower:

Kiitos kaikille "tsemppauksesta" painonpudotuksessa...mut niinku sanoin ens kuussa tulee tietty takas "korkojen" kera..niinhän se yleensä menee :snotty:

Jousikas&Ranjuskainen 4,5kk suunnilleen :heart:
 
Jääkaapissa maito kannattaa säilyttää tiiviissä kannellisessa astiassa. Huoneenlämmössä alle (25?C) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. ( 1. s.129 ) Jääkaapissa ( 0-4?C) maito säilyy jopa 8 päivää (1. s.129). Kätevintä maito on säilyttää pakastimessa. Pakastinlokerossa maito säilyy 3-4kk. Arkkupakastimessa, jossa lämpötila on jatkuvasti alle -19?C maito säilyy puoli vuotta ja jopa pitempäänkin.

Tuollaiset ohjeet luki siellä imetystuen sivuilla

t. meripihka
 
Nopsa vastaus Jouskarille: 10 pistettä lisää täysimetyksestä ja 5 osittaisesta imetyksestä. Kysyin ryhmän vetäjältä viime viikolla, et minkä mukaan meen, kun ollaan aloittelemassa soseita, niin kehoitti ton 10 pojoa syömään ja sen mukaan oon mennyt. Ja koko ajan on nälkä, vaikka aikaisemmat paikkari-kokemukset on olleet sellaisia, et hyvä kun kaiken oon saanut päivän aikaan syötyä.
En päässyt tänään punnaukseen, kun oli vieraita, mut kotivaaka osoitti tälläkin pistemäärällä viikon saldoksi -1 kg! Jee!! Eli suunta on alaspäin. Kiitti kovasti tsemppauksista! :wave:

Zucchero + Sisukka
 
No niin, rouva tyhjäpää unohti sitten vastata myös Meripihkalle. :ashamed: Parina yönä on nyt eka unipätkä ollut n.3h, viime yönä peräti 3,5h. En tiedä sitten onko vellin ansiota vai meneekö soseiden piikkiin, niitä kun on syöty kans nyt viikon verran ja tietty joka päivä vähän enemmän ja enemmän.

On tosiaankin raskaus-dementia vaihtunut imetys-dementiaan... taitaa aivokapasiteetti tyhjentyä sitä mukaan, kun maitoa lähtee.. |O
 
Omanapaiset kuulumiset

Tänään käytiin tosiaan näytillä neuvolassa ja painoa oli tullut oikein voimakkaasti, taas. Suluisaa 3kk mitat.

Paino 8410g (7415g )
Pituus 67cm (64,4cm )
Pään ympärys 43,3cm (42cm )

Muuten keskusteltiin soseiden aloittamisesta ja itse vähän suunnittelin että jos tuossa kuukauden kuluttua rupeis pikku hiljaa asiaa katsastamaan, tietysti jos ei rupea aikasemmin ilmoittelemaan ettei maito riitä. Mä olenkin päättänyt että meillä aloitetaan soseet jos yöllä aletaan heräämään, nyt kun nukkuu klo 22-8 heräämättä. Kyllähän siinä oma aika menee ennen kuin niistä on mahan täytteeksi :D Oma hoitsu oli kipeenä ja sijanen oli sellainen tosi nuori tyttö, olipas outoa olla muun "hoidettavana".

Mä taidan tästä pikku hiljaa lähteä hipsimään peiton alle joten :wave:

Koiruus ja Topi 4,5kk

Ai niin piti munkin hehkuttaa että herkkulakko on tuottanut tulosta :D enää 2kiloa siihen vuoden takaiseen lukemaan, siitäkin saisi sen 5 kiloa tipauttaa mutta ensiksi tähtään tuohon lähtöpainoon!
 
:flower: Onnea kehäkukka :flower:
ja wau koiramamma.. mulla hajos vaaka(taktisesti) enkä oo jälkitarkastuksen jälkee päässy vaaálle, no perjantaina on 4kk neuvola josko siellä punnattais äitiki...

Meillä on nyt sit jo kaks hammasta, on niin hullun hauskan näkönen ku hymyilee kun toinen hampaista alkaa olee jo sen verran "esillä" että näkyy hyvin..

Soseita ollaan maisteltu jo pari viikkoa ja Wäinö söis niitä vaikka kuin paljon, puol purkkia menee kerralla. Vellejä ei huoli kun jostai syystä ei tota tuttipulloa enää suuhunsa laita, josta saatiinkin hyvä aasinsilta toiseen aiheeseen, eli oliko täällä moni jo jättäny vaavin hoitoo yöks ja menny ite juhlimaan/viettämään isännän kaa "laatuaikaa", meillä kun ois lauantaina risteilylle lähtö ja musta tuntuu niin pahalta nyt jättää tuo pikkanen. Eihän näillä hätää ois mun äiti tulee ja siskot hoitamaan et on niinku lapsi/hoitaja..
plääh ei vaan raaskis...

nawi ja WÄinö 3kk 3vkoa
 
Moi taas

Jouskari, romaaneita luen ihan mielelläni :D . Nimimerkillä entinen kirjallisuuden opiskelija... joten anna tulla vaan!

Kiitoksia kaikille syöttötuolivinkeistä! Lisääkin saa käyttökokemuksia laittaa. Ihan vielä ei olla ostamassa, mutta melko pian kuitenkin.

On muuten aika lähellä, ettei Vilho kohta ole meidän perheen rikkain: sille on avattu jo kolme tiliä :eek: ! Isovanhemmat kun väkisin halusivat vielä omat tilit avata, vaikka meidänkin avaamalle ois voinut rahaa tallettaa, jos niin kerran haluaa tehdä...

Nawille tiedoksi, että Vilho oli yöhoidossa jo marraskuussa eli reilut parikuukautisena, kun minä kävin vähän pikkujouluissa. Hyvin raaskin jättää ja hienosti oli kuulemma kaikki sujunut. En edes kertaakaan soittanut ja kysellyt, että miten menee, vaikka välillä vähän pieni ikävä ehkä olikin.

Koiramammalle olen kyllä hieman kateellinen Topin yöunista :headwall: ... Vaikka ei meilläkään kyllä pahin mahdollinen tilanne ole. Tällä hetkellä eka unipätkä meillä about viisi tuntia kuitenkin ja seuraava n. 3.

Poju on nyt jo viikon ajan nukahtanut sänkyyn yksin ilman kummempia hyssyttelyjä :) . Tästä olen onnellinen! Kun vain jaksaa tuttia tyrkkiä suuhun, niin hyvin nukahtaa, varsinkin yöunille, silloin ei edes harrasta yleensä unikitinää tai muuta huutoa. Nyt aamupäiväunille nukahti hieman levottomammin, kun jouduin yli puolituntia tuttia laittamaan ja päivystämään, mutta sainpahan samalla luettua parin viikon Aku Ankat :D .

Nyt tää rupeis leipomaan pullaa (en ole vieläkään uskaltanut käydä vaa'alla), kun illalla tulee vieraita. Mutta ensin taidan netissä käydä tsekkaamassa asuntotilanteen, ihan vaan huvin vuoksi :whistle: ...

väpä ja Vilho, 4,5 kk :heart:
 
huh, täällähän on ollu puheripulia :D vaikka hyvähän se!

Jouskari nyt on kierukka laitettu, otin kyllä sittenkin sen kuparikierukan kun sen sai ilmaseks näin ekakertalaisena ja aattelin et voi sen sit ottaa pois jos tuntuu ettei se sovikaan.
Laitto ei ollut mitään ihan kamalaa, muutaman kerran vähän sattui, tuntui pieneltä supistukselta ja sit homma oli ohi.Enemmän inhotti sen levittimen mikä lienee laitto...homma oli ohi 10 minsassa, nyt vähän tiputtaa verta ja maha aristaa mutta ei siis mikään pelättävä juttu lainkaan!

koiramamma on kyllä oikein hienosti taas teidän pentunen kasvanut!

meillä pikkunen joutuu hoitoon jo huhtikuussa!iiks.mutta onneks vaan hetkeks, sit jään taas kotiin poikien kans.

Lizard mulla kun viimeks esikoisen synnytyksen jälkeen alko menkat niin tuli kans semmosta ruskeeta verta ja sit vasta alko kunnolla, ja kesti tosiaan 2kk eka vuoto...toivottavasti nyt ei mee samalla kaavalla.mullakin muuten menkkakivut katos lähes kokonaan.

jaa, täytyy jatkaa kohta, pojalla menee hermo totaalisesti...
 
väpä meidänkin kaveriporukassa on ahkerassa kulutuksessa bang ja Catanin uudisasukkaat, välillä menee aika hektiseks...varsinkin kun tuo 2.5v haluis aina myös mukaan peliin :D
meillä on ihan perus syöttötuoli jonka anoppi on kirpparilta ostanut esikoiselle.hyvä on ja sopii pehmusteen kans jo pikkuisellekin käyttäjälle,en kyllä tiedä onko kuin hyvä koiraperheelle..

mäkin kovasti ootan et päästään viikonlopuks anoppilaan, sielä oottaa pelätty vaaka, saa näähä kuin paljon osumaa tuli kylpyläherkutteluilla.

eeti tykkäs eilen kovasti vauvajumpasta, aletaan siis käymään siellä kerran viikossa,ens kerralla vien esikoisenkin kun sen jälkeen on ryhmä taaperoille, luulen vaan ettei tuo siitä nii piittaa mut käydään nyt senkin kans koittamassa.

pitäis taas kouluunkin mennä mut ei vois vähempää kiinnostaa...

sit laittamaan esikoinen päikkäreille :wave:

muoks. ainiin nawi mä meen ystävänpäivänä viihteelle, sit jää pojat isänsä huomaan...vaikka ei se kai ihan sama asia oo kun kerta isälleen jäävä mut silti :) kyl varmana teidänkin jälkikasvu jo pärjää, ite aina vaan ajattelee et raaskiiko jättää...
 
Moikka!
Ja onnea Kehäkukka meille ei taida vielä hetkeen toista pikkuista tulla...vaikka välillä vauvakuume iskeekin ;)

Syöttötuoleista mikä mahtaa olla oikeesti hyvä syöttötuoli??? Kokemusta ei oo, joten neuvoja otan vastaan...Ite ollaan ajateltu Tripp Trappia, näyttää niin tukevalta ja menee sitten pitkään...onko jollakin kyseistä tuolia?

Puuroja ollaanko täällä jo maisteltu?? Joku oli jo maistellut, mutta en muista ketä....mikä olis hyvä aloitus-puuro?? mä ajattelin josko ens viikolla vähän maiteltais :p
Meillä ei oikein vellistä oo kyllä apuja ollut..välillä pisin pätkä 4h ja välillä 2 h ja velliä syöty joka ilta...Toivotaan että puuro vähän pidentäis yöunia :whistle:

Hoidossa meidän neiti on ollut 2 kertaa mummilla yökylässä, viimeksi mummi halus neidin ite kylään, joten me käytiin sitten iskän kanssa ravintolassa syömässä ja nukuttiin kokonainen yö..kauheesti ei tuo "biletys" kiinnosta kun tulee vaan kahta väsyneemmäks kun ei saa sitten nukuttua menetettyjä unia, koska en vois kauheen myöhään antaa neidin olla hoidossa, tulee niin ikävä....nyt pe. olen menossa ystäväni valmistujaisiin ja isukki jää neidin kanssa kotio, mutta luulen että sieltäkin tulen ajoissa kotiin väsymyksen saattamana...vaikka mieli tekis vähän juhliakin :whistle:

Ai niin, ilmoitin mut ja neidin muskariryhmään..päästään soittamaan marakasseja :LOL:

jkoo + Nella 4,5kk
 
Pikaisesti jkoo:lle Meillä on puuroja poika syöny. Kaurapuurolla alotettiin. Nyt menee illalla kaurapuuroa ja aamulla Muksun hedelmäpuuroa. Kaurapuuron sekaan pitää meillä laittaa vähän päärynäsosetta kun toi puuro on yksinään niin kovin mautonta, ettei oikein tahdo herralle kelvata pelkiltään :p
Meillä ainakin on ollu puurolla selkeästi parantava vaikutus yöuniin.
 
väpä ja daydreams meillä kanssa ollaan hullaannuttu BANGiin :D Cataninia ei oo koitetettu mutta se Carcassone sen sijaan on yks parhaista!
Pelejä on meilläkin kaappi pullollaan ja kauheasti odotan että päästäis niitä taas pelailemaan kun vielä ei oikeen onnistu...

jkoo kyseli puuroista ja meillä syötiin hetken aikaa iltapuurona riisipuuroa mutta uppos jotenkin niin huonosti niin tänään annoin sitten riisivelliä joka meni kuin kuumille kiville :)
Kaurapuuroa olis tarkotus maistella ens viikolla.
Kiinteistä puheenollen meillä maistettiin eilen ekaa kertaa LIHAA! Kana-kasvispataa laitoin teelusikallisen porkkana-peruna soseen joukkoon ja ekalla kerralla meni hyvin mutta sen jälkeen yökkien..

Meillä on lauantaina edessä ensimmäinen koitos sillä pieni lähtee ekaa kertaa kunnolla hoitoon kun me lähdetään Porvooseen häihin ja yöksi hotelliin. Ada on ollut kerran pari tuntia mun veljellä ja sen avokilla ja muuten pari kertaa isänsä kanssa mutta ei ikinä mitään pitkää pätkää. Saa nähdä miten minä pärjään, Ada varmaan pärjää hyvin, hoitaja on sama veljen vaimoke joka on neuvolantätsy in real life. JÄNNITTÄÄ JÄNNITTÄÄ!

Ja ih ah uh pakko hehkuttaa... löydettiin aivan unelma asunto! 3h+k+s ja vielä hyvältä paikalta... Oltiin ajateltu asunnon ostoa vasta tän talouskriisin tasaannuttua kun mäkin oon jo palannut sitten töihin mutta toi olis niin unelma ettei sen voi antaa mennä sivu suun. Mennään kattomaan sitä sunnuntaina ja sit alkaa kauhea lainan hakeminen, pitää peukkuja että me saadaan se :heart:

Syöttötuoleista olitte myös puhunu ja meille pukki toi Tripp Trappin ja tosi jykevältä vaikuttaa! Mies on lapsuudessaan kaatanu sellasen perinteisin syöttiksen pää-edellä ja voin kuvitella että kun Ada saa meijän molempien vauhtigeenit niin siinä on kaikki helposti nurin :D


Mutta nyt miehen kainaloon kun kerrankin on hetki hengähtää (..ellei Ada nyt just herää..) :heart:


Jaksuja mammoille loppuviikkoon :flower:


Asunto-pörriäisen puraisema Tini ja tuhiseva Ada 5,5kk


PS. Onko kenelläkään muulla samaa ihmeellistä tapaa vauvalla kun Ada nukahtaa ihan hyvin ekoille unille (nykyään) mutta herää joka ilta kellon tarkasti 30min sen jälkeen ja vaatii tissiä ja uuden nukuttamisen jonka jälkeen yleensä alkaa se pitkä unipätkkä. Mistä ihmeestä voi johtua?
 
jkoo
Meillä puurot olleet käytössä myös jo reilun kuukauden ja ovat vaikuttaneet yöuniin aika pian aloittelun jälkeen.
Kerrallaan maistuu 1,5-2dl puuroa niin aamuisin kuin iltaisinkin.
Käytössä on olleet Muksun banaanipuurojauhe, Semperin iltavellijauhe (olen siitä tehnyt paksumpaa kuin vellistä tehdään), Piltin kaurapuurojauhe ja Muksun Puhtipuurojauhe.
Maistuvat hyvin ihan sellaisinaan.

Kehäkukalle isot onnittelut vauvautumisesta! Kumma kyllä, minullakin vauvakuume vaivaa, vaikka vasta nyt meillä yöt ovat alkaneet edes jotenkin sujua... On ne niin ihania silti :heart: :heart: :heart:

Syöttötuolikeskusteluakin on käyty. Ostettiin Ikean puinen malli, hintaa oli jotain viidenkympin paikkeilla ja toimii! Ei olla tosin tällä omalla veitikalla sitä vielä testautettu kun ei istu vielä, mutta kavereiden vauvelit ovat koekäyttäneet. Tukeva on ja helppo puhdistaa.

Hoitoon en edes unelmoi saavani pikuvesseliä vielä, sillä niin on kiinni äidissä ja tississä, vaikka niitä kiinteitä syödään hurjasti jo meillä. Aloitin kananlihaakin antamaan jo maanantaina ja siitäkös poika tykkää!

Täällä oli myös painonpudottajia, joilla on hyvä vauhti jo yllä ja osa saavuttanutkin jo tavoitteensa!
Onnea!!!!
Itse en ole edes aloittanut vielä :ashamed: :ashamed:

Onkos muiden lapsoset tällaista rauhallista tahtia rakastavia liikkumisen suhteen, että eivät vielä kääntyile lattialla?
Meillä Nappula siis n.4,5kk ja kyljelleen hän malttaa lelun perässä selältään kääntyä, mutta siihen se sitten jääkin. Masullaan makoilee aika lyhyitä pätkiä, mutta kiinnostuu silloinkin leluistaan ja katselee niitä tomerasti pää ylhäällä.

Mutta nyt kuuluu kutsu ekalle "yösyötölle"!
Nukuttu siis jo kasista saakka, että johan sitä jo voi syödä.... :whistle:

Mamitus2 ja Nappula n. 4,5kk
 
Juu hetki on vierähtäny. Tässä on aavistuksen verran ollu sutinaa "oikeassa elämässä" Koulutusta, poikien passien etsintää ( jotka olinki sitte unohtanu hakea, mutta tilattu oli kyllä :whistle: ), sairastelua, uhmailua, naamakirjailua ja työasioiden hoitamista :whistle: PUUH

Nyt tuleeki sitte ihan vaan omaa napaa:::
Taikkulaan lähdetään sunnuntaina, en ole pakannu, enkä ole vielä kerenny jännittämään. Ja en edes ole varma että pääsenkö lähtemään. Oskari on eilisestä asti ollu kuumeessa :( Tänään käytiin korvalääkärillä ja korvat oli puhtaat ja muutenki kaveri tuntu olevan "kunnossa" Mutta suuttu niin simpurasti ku pidettiin kiinni, taitaa olla pitkävihasempi kaveri ku veljensä :eek: Itki suuttumustaan n. puoli tuntia |O Ja voin sanoa et Oskari itkee todella harvoin, ehkä n. kerran kuussa muistuttaa miltä itkevä vauva kuullostaa... Käy niin sääliksi reppanaa, toivottavasti alkaa kuume laskea ja ei nyt vaan tulis mitään korvatulehdusta tms...

Tissimaidolla vielä pärjätään, pari kertaa oon velliä antanu aika huonolla menestyksellä. Taikkulan reissun jälkeen alkaakin sitte "kiireen vilkkaan" soseiden mussuttaminen, koska 2.3 tissit menee töihin =) Mua jännittääää!!!!

Kehäkukalle onnittelut :heart: Ihanaa ku sisarukset on niin lähekkäin syntyny!!

Kaikille vaan kovasti haleja!!!! On ikävä tänne rupattelujen keskelle, mut ei vaan kerkee niin ei kerkee!! Nyt sitte tarttis pikasten terkkujen jälkeen painella suihkuun :wave: :wave:
 

Yhteistyössä