***SYYSMASSUKAT 2008***

Ihan alkuun Niinu ja Cora voimahalaus teille!
Pienten matka loppui liian lyhyeen, mutta kyllä se uusi, onnistunutkin kerta vielä tulee ihan varmasti ja saatte nyytit syliin!

Kiitos sinulle joka annoit vinkkiä ksylitolista närästykseen, purkkaa ehkä voisi kokeilla...
Eivät apteekissa antaneet mitään muuta sallittua närästysläkettä kuin tuon Rennien ja se on p........stä.
Ei auta ollenkaan, päinvastoin!

Sisu kyseli, että milloin kerrotaan sisaruksille..
Me ei kerrota ennenkuin masu alkaa näkyä ja kun tuo esikoinen tilan itse huomaa.
On niin juttelevaista sorttia, että pianhan sen tietää koko kaupunki ja se ei ole tarkoitus, ainakaan vielä.
Pettymykseltä halutaan hänet myös tällä suojella, sillä odottaa ihan oikeasti ja kovin sisarusta itselleen.
 
Cora85 oikein suuri :hug: täältäkin, voimia...

niinu86 pidän peukkuja, että olisi väärä hälytys. Kaverillani tuli vastaavanlaista vuotoa, ja se ultrattiin kiireellisenä. Kuinkas ollakaan, siellä oli edelleen pieni masukki, mikä muuten syntyykin jo kuukauden päästä.

Omaa napaa.. itsellä tuntuu, ettei aika kulu millään.. ensimmäiseen neuvola-aikaan vieläkin 2 viikkoa, :kieh: . Esikoista kun odotin, aika meni jotenkin nopeammin. Esikoista odottaessa en halunnut tietää etukäteen sukupuolta, mutta nyt kyllä ajattelin mennä 4D -ultraan ja toivottavasti siellä näkyisi sukupuoli. Tietäisi heti, laittaako esikoisen vaatteet heti myyntiin vai ei..
 
Heh kerroin aikaisemmin tänään, että kerromme raskaudesta vanhemmillemme vasta kun on varma että siellä joku on... Soitin äsken äidilleni ja kerroin. Oli ihanaa kertoa sille ja kuulla sen innostuneet reaktiot. Tämä on heidän ensimmäinen lapsenlapsi. Äiti oli kuulemma ihmetellyt, että mikä mulla on kun olen puhelimessa nykyään niin vaikea. Ihan kuin en kertoisi jotain :LOL: Nyt siis selvisi sille meidän salaisuutemme. Täytyy vain toivoa, että tämä pikkuinen pysyy matkassa mukana.
 
Sisu kyseli koska kerrotaan sisaruksille. Ite ajattelin et kerrotaan kun masu selvästi näkyy ja ollaan varmemmilla vesillä :) Lapset kuitenki innostuu ku kuulevat saavansa sisaruksen ja niiden olis hankala ymmärtää keskenmeno jos niin kävis... :ashamed: Mulla siis 6v tyttö ja 8v poika. Ja etenki neiti on jo useemman vuoden kyselly "koska meille vois tulla vauva" :heart:
 
Tuhannet kiitokset Dior ja Sisu, olette ehkä juuri pelastaneet yöuneni! :hug:

Vaikka toisaalta ensi yönä on varmaan muutenkin turha haaveilla nukkumisesta, huomenna on edessä eka ultra ja jännittää aivan pirusti... Onko Nuppusella kaikki kunnossa, onko oikeilla paikoillaan ja vielä sekin, että onko siellä yksi vai useampia :) Miehen puolelta tulee nimittäin niin vahvat kaksoisgeenit että vähän jo hirvittää ;)

 
niinu86 :hug: Tosi surullista mutta toivotaan teille nyt parempaa onnea jatkossa.

Joku inhottava syysmassukka mainitsi täällä sanan vispipuuro...Meinasin nimittäin illalla keittää ja otin pakkasesta jo puolukatkin kunnes huomasin ettei mannaryynejä ollut :kieh: Ja ei millään meinaa mennä kaaliin että sitä nyt ei saa,mieli tekee ihan sairaasti...No huomenna sitten.
Sukupuoliasiasta joku kyseli ja meillä on tyttö ja poika eikä ole kyllä mitään väliä oikeestaan kumpi sieltä tulee,ja vaikea edes ajatellakaan että kumpiko tulisi.Ja ei haluta tietää tässä matkan varrella että mieluusti salaisuus saisi paljastua synnytyksessä =)

Isot sisarukset jotka nyt 3 ja 5vuotiaat niin heille kerrotaan ultran jälkeen joskus,varsinkin tuo 5v poika on kovasti kysellyt että koska meille tulee vauva ja että voisi nukkua sitten hänen huoneessaan ja hän hoitaisi,hirmunen hoivavietti nyt juuri hällä menossa =) Taitaa mielipide kuitenkin muuttua matkan varrella.

Tänään toinen päiväuneton päivä peräkkäin,jihaa,joskohan se väsy alkaisi helppaamaan vai onko vain joku väliaikainen häiriö..Kotonakin jaksanut sitten touhailla rästihommia.
 
Mä olen ja miettinyt tota koska kertois noille isommille sisaruksille... Tyttö kesällä 5v ja on tosi huolissaan kun äiti oksentaa koko ajan, äsken jopa mietti pääseekö huomena kerhoo, kun eihän äiti voi viedä ettei oksennus tauti tartu, mut tosiaan viälä on tyhmä kertoa koska sittenhän sen tietäisi kaikki ja aikaa kun vielä on...
 
snodgrass
Niinulle paljon voimia ja :hug: Surullista.

Mamitus2 kaivoin lehden esiin, ja sieltähän se mainos löytyi. Se on siis Leiraksen Riogum -niminen lääke/purkka. Tämä on uusi, joten en tiedä onko kaikissa apteekeissa vielä. Mutta ainakin tässä sanotaan, että tätä voi käyttää myös raskauden ja imetyksen aikana.

Sisu kyseli koska kerrotaan sisaruksille. En millään malttais odottaa, mutta pakko on saada ne 12 viikkoa ensin täyteen. Sitten varmaan jo kerronkin, koska jos tämä maha kasvaa tätä vauhtia, se on ihan hyvin nähtävissä jo silloin. Esikoisneidin pph:n vanhin tytär odottaa viimeisillään, ja tässä taannoin käytiinkin jo aiheesta keskustelua. Ensin todettiin, että tämän Jennin masussa kasvaa vauva, sitten kerroin yhdestä toisestakin tutusta jonka masussa kasvaa vauva. Seuraavaksi hän jo kysyikin: Kasvaako äidin masussa vauva? :LOL: Vaan eipä auttanut kuin valehdella siinä vaiheessa päin naamaa omalle lapselle!

(.) Mua vaan väsyttää, ja lievää huonoa oloa on ollut. Mutta eilen kauhistuin, näin takareidessä kankun alla pari kummallista tummaa läiskää! Apua, onkohan ne niitä maksaläiskiä? Onko muillä niistä kokemuksia? Siis raskausarvet vielä menee, mut en kyllä mitään läiskiä haluais! Entä jos niitä tulee naamaan? :eek:
Valkovuotoa on lorahdellut niin, että olen jo pari kertaa tänään pelästynyt. Nyt on illalla ollut taas ihme ähky olo. En saa oikein selvyyttä onko se enemmän niin kuin liikahappoisuutta, vai sellaista, että on vaikea hengittää. Pelottaa, että saako se pikkuinen tarpeeksi happea. Tänään on juuri se kohta raskaudesta, johon edellisen kasvu oli pysähtynyt.. Onneksi on huomenna se neuvola. Voi sitten siellä vuodattaa kaikki huolensa :)
 
sisu kyselit milloin kerrotaan vanhemmille lapsille...meillä toi poika vasta 1v5kk että se ei ihan vielä taida ymmärtää =) Täytyy sit lähempänä kesää...

kyselin sukupuolesta siksi että kun meillä esikoinen on poika,niin ottaisin toisen pojan myös...tytönkin otan jos annetaan. Mutta "pakko" saada tyttö mulla ei ole... =)

Vaikka kyllähän sen näin keskenmenon kokeneena voi sanoa,että kunhan matkassa pysyy ja terve tulee. Mutta asialla on hauska leikitellä jos saisi päättää tai toivoa :LOL:

pieni 8+6
 
Auttakaapa viisaammat ja kokeneemmat. Raskausviikothan lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, eikö näin? Tämän laskutavan mukaan olisin viikoilla 7 + 2. Minulla on kuitenkin 38 päivän kierto ja tiedän ovulaatiohetken. Näin ollen voin laskea, että olen oikeasti (ja tarkasti) viikoilla 5 +1. Jos varaan varhaisraskauden ultran yksityiseltä niin milloin voin sen tehdä? Silloin kuin virallinen laskutapa kertoo minun olevan niillä viikoilla, että sydänäänet kuuluvat vai silloin kun tarkka laskutapa kertoo, että olen viikolla 7 (jolloin kai sydänäänten pitäisi kuulua?)?

Toinen kysymys liittyen edelliseen. Kun laitatte viikkoja näkyviin (esim. 6+4) tarkoitatteko virallisen raskausviikon viikkoja vai ovulaatiosta lähtevää laskutapaa?

Tiinukka 5+1 (tai 7+2)
 
Tiinuliini Mulla kans kierto oli vähän pidempi eli 33 päivää ja varasin varhaisultran ton kierron pituuden mukaan enkä menkkojen alkamispäivästä laskien. Olipas vaikeesti selvitetty mut siis ultrassa mulla oli viikot 6+2 kun menkkojen mukaan ois ollut 7+4. Ja sydämen syke näkyi. Itse siis varaisin noiden pienempien viikkojen mukaan ultran sinne 6-8 viikolle.

Mä merkkaan noi viikot ainakin virallisten raskausviikkojen mukaan ja mitkä sitten ultrassa myös vahvistui.

Nenna ja siskoveli 6+5
 
Coralle ja Niinulle kauheasti voimia :'(

Km:n kokeneena itsekin tiedän miten rankkaa se on vaikka pikkuinen olikin vasta niin pieni...


Lopuille syysmassukoille kauheasti vauvaliimaa ja tarrasukkia että kaikki loput pikkuiset pääsisivät onnellisesti syliin asti :heart:

Itse näin lauantai yönä aivan kauheeta unta että pikkuinen menehtyi ja mies onneksi oli vieressä ja herätti kun itkin kauheasti unissani.. uni oli niin todentuntuinen että itkin varmaan puoli tuntia vielä sängyssä varmana siitä että jotain kamalaa on Nupullemme tapahtunut.. Huoh tätä huolta :/



Tini+Nuppu 8+5 :heart:
 
Viuhkis, se hartiakipu ku:n yhteydessä oli mulla semmonen yhteen kohtaan pistävä tosi raju kipu, että aivan vinossa kuljin sen takia. Ja siihen pitää saada lääkettä, se on niin raju kipukokemus. Että ei sulla varmasti vielä ole mitään siihen viittaavaa ollu.
Koitahan rauhoittua ja luottaa siihen, että kaikki on nyt ok! :hug:
Mulla tänäään toinen ultra! :heart:

Te, jotka olette oirehtinu kuka mitenkin tätä raskautta, niin onko teillä toisena päivänä enemmän oireita, ja toisena vähemmän? Vai onko teillä aivan samanverran joka päivä?
Mua alko huolettaa kun aamupala maistu ihan hyvin nyt ja toinen tissikään ei ole enää paljoa kipeä...? :eek: Huolestuako vaiko eikö?
Sisu ja toukka 8+2 :heart:
 
Coralle ja Niinulle voimia :hug:

Joku kyseli koska kerrotaan sisaruksille, ultran jälkeen kerrotaan, toi 3v ei osaa pitää vielä salaisuutta ja on monesti jo kysellyt että koska meille tulee vauva :D :heart:

Keskiviikkona olis neuvola, viikkoja nyt 8+2 sunnilleen, jokohan sydänäänet kuuluu dopplerilla? En muista yhtään koska viimeks kuulu.

Sukupuolesta tyttöä tietty toivotaan, kun kaks poikaa jo on. Vaikka poika sieltä varmaan tulee :LOL:

saaramanta 8+2
 
Heips...just luin kaikki teidän jutut ja jo unohdin mihin kaikkeen pitäs vastailla :whistle: :ashamed:

Raskaudesta kertominen lapsille... Meillä tuo tyttö tietää jo ja poika ei ymmärrä, vaikka kuinka kertoisin. ;)

ja raskausviikkojen laskemisesta...ihan kuukautisten alkamispäivästä oon viikot laskenu, tai nyt siis laskin keskenmeno vuodosta, mutta ultrassahan se sitten viikolla muuttui ja nyt mennään sen mukaan.

Niinu tulehan kertomaan kuulumisia kun jaksat...(mä täällä edelleen kovasti toivon, ettei ois kesken mennyt sulla vaan ois jotain muuta tuo vuoto :hug: )

eipä tänne ihmeellistä...sen vaan totesin, että ukkoo ei uskalla lähelle päästää ollenkaan, kun heti alkaa vuotamaan. :kieh: Selibaatissako tässä pitää syyskuuhun asti olla. |O :headwall: Ei siin muuten mitään, mutta ku halut ihan kauheet.... :ashamed:

katjuska ja vilpertti 7+6 :heart:
 
Sisu mulla ainakin on ollut tosi ailahtelevaa..
Viikonloppuna söin jopa lämmintä ruokaa ekaa kertaa aikoihin mutta kyllä illalla oli taas sitten kammottava olo!

Kyllähän se on ihan normaalia että olot vaihtelee mutta kyll se itseäkin aina välillä hätkäyttää ja kovasti jo toivookin jo ett huono olo tulis takas eikä tarviis olla sydän syrjällään :heart:
 
Täällä olisi yksi tuleva äippä Etelä-Pohjanmaalta =) Ikää minulla 26 ja miehellä 27. Vaavia ollaan kovasti toivottu ja nyt sitä esikoista kovasti odotellaan. Tosiaan rv 6 menossa ja laskettu aika olis 22.9. Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka. Plussan tein 23.1 ja nyt oon jo kuumeessa :( Täs nyt sit vietän päivääni kotosalla, kun en töihin kuumeeltani kyennyt. Ammatiltani olen luokanopettaja, mieheni opiskelee vielä.
Muuten olo on ollut ok. Jatkuva nälkä vain vaivaa ja odotas, kun maha "tyhjenee", niin etova olo tulee heti. Toisin sanoen joudun käydä syömässä myös öisin =) On tää ihanaa aikaa.. heh!
 
Sisu eiköhän se todella taida olla niin, että ensin sitä on huolissaan kaiken maailman oireista ja sitten sitä huolestuu kun niitä ei tulekaan :) Minulla ainakin vaihtelee melkein päivittäin, pahoinvointi on huomattavasti kamalampaa toisinaan!

Katjuska, ihan sama juttu täällä! Mitkä lie hormonit ovatkin villinneet mut ihan täysin, mutta kaipaan kovasti mieheni läheisyyttä ;) Jos joku on nähnyt leffan Paksuna, niin tietää miten mieheni petihommiin suhtautuu! Olen joutunut tooooodella kärsivällisesti selittämään, että voimme kyllä aivan varmasti harrastaa seksiä raskaudestani huolimatta... huokaus.

Tervetuloa joukkoon Sporttityttö! Ja onnellista odotusta!
Kuulostaa tutulta tuo mahan "tyhjeneminen", itsekin pitäisi syödä vähän ja koko ajan ettei tulisi nälän tunnetta ja sen myötä pahaa oloa. Olen ratkaissut ongelman niin, että kuorin ja pilkon omenoita ja appelsiineja mukaani päiväksi, napostelen niitä oikeastaan koko ajan pahan olon välttämiseksi :) Sinun työssäsi jatkuva syöminen ei tietenkään onnistu, mutta välitunneilla ehtiikin sitten senkin edestä!
 
Ihan ekaksi Coralle ja Niinulle jaksuhaleja. Toivottavasti ensi kerralla käy paremmin.

Ja samalla kaikille uusille tervetuloa!

Viikonloppu meni nopeasti ohi, meillä oli anopin 50v synttärit, jossa huonovointisuudesta välittämättä yritin vaikuttaa hyvin iloiselta, pirteältä ja auttavaiselta. Herkutkin äklötti, kun koko pöytä oli täynnä leipomon rasvaisia kakkuja jne. Yök. Oli vaikeaa piilottaa raskautta, kokoajan huono olo, mikään ei maistu ja monet vielä kysyi, että jaa koskas sitä saadaan lisää pieniä sukulaisia... En mä edes tiedä keitä ne kaikki oli!!

Sukupuolesta on ollu juttua. Mä olen pienestä asti haaveillut tytöstä, joten tavallaan haave elää vieläkin. Oikeasti kun asiaa kuitenkin mietin, niin sillä ei ole yhtään mitään väliä, rakas se on kuitenkin. Mun yksi kaveri sanoi kerran kivasti, kun sanoi, että ensimmäistä odottaessa odottaa vauvaa ja toista odottaessa odottaa, että kuka sieltä tulee? Siis persoonaa. Kyllä meilläkin vähän niin on... Yksi poikahan meillä jo on, joten vaatteet ja jalkapallot :D on jo valmiina! Mut viimeks haluttiin tietää etukäteen ja kerrottiin sitten muillekin, mun mielestä se oli jotenkin helpompaa. Tosin silloin ultran lääkäri sanoi meille, että jos te ette tosta kuvasta itse sitä sukupuolta nää, niin ei hänkään sitä kyllä kerro. Oli aika selvä tapaus! Tästä kerrasta ei olla vielä puhuttu.

Raskausviikot oon laskenut ihan perinteisesti viimesistä kuukautisista, mut mulla on kiertokin normaalisti sen 28pvä, joten helppohan se on tehdä. Odotan kuitenkin neuvolaa ja ekaa ultraa, ennen kuin luotan tuohon päivämäärään. Ja yli se menee kuitenkin! :LOL:

Sisaruksille kertomisestakin on ollu juttua. Ostin viime viikolla meidän pojalle (siis just täytti 2v) semmosen pottakirjan ja huomaan kuinka mielenkiinnolla hän sitä lukee. Näin kaupassa samalla monta "meille tulee vauva"-tyyppistä kirjaa ja semmosen ajattelin jonkun hankkia tossa keväämmällä, varmaan siinä vaiheessa kun vatsa jo näkyy. Ihan jo senkin takia ajattelin, että on aika raju tapaus välillä ja huolestuttaa kun potkut osuu leikkiessä mun mahaan jne. Toisaalta uskon, että mitä pitempi aika sopeutua, sen parempi, vaikka onkin vasta niin pieni. Kovasti hän hoivaa (poika)nukkeaan, syöttää, pesee ja huolehtii nukkumisesta, että toisaalta kun on tommonen kehitysvaihe päällä niin olis varmaan suht helppoakin kertoa. Kyllä me kuitenkin miehen kanssa aika avoimesti kotona puhutaan, ettei mitään salailla.

Eilen oli ihan hyvä päivä olon suhteen, nyt on taas vähän heikompi, pitää mennä hetkeksi varmaan halailemaan tuota vessan kummallista kapistusta.

Hyviä vointeja kaikille!
-k ja kaveri 7+-
 
Tiinuliini kyseli siit varhaisultrasta. Mulla on sama homma et menkkojen mukaan mulla olis n.7+2 viikkoo mut kierron mukaan vasta rv 5. Varasin sen varhaisultran kierron mukaan, eli ton että nyt olis viides viikko. Ajattelin et sit varmasti näkyy jo jotain, eikä tuu ns turha reissu :ashamed: Huolestuisin kuitenki kauheesti jos menisin liian aikasin eikä kuuluis viel syädänääniä :ashamed: Ja eikä se halpaakaa lystiä oo... :p
 
niinhän siinä kävi, vein tytön aamulla kerhoon niin neiti suurella äänellä huusi että meidän äitillä on oksennus tauti ja on ollu kauan että pysykää kaukana ettei tartu.... no minä hissukseen tytön saatoin kerhoon siälle ja hävisin vähin ääinin paikalta...
 
Minnili hah.. ihana!! se vaan lipsahti :LOL:

Täällä toisena päivä oireita enemmän,toisena vähemmän.

Keskiviikkona neuvola,koskas teillä on kuulunut sydänäänet dopperilla?

Naapuri käynyt samoilla viikoilla kuin minä ja oli kuulunut... taidan pyytää kuuntelemaan,jos ei kuulu,ei kuulu!!!

Esikko nukkuu ja taidan mennä suihkuun =)

pieni 9+0
 
snodgrass
Mulla oli tänään neuvola. Aika samoilla kaavoilla mentiin kun aikaisemminkin. Paitsi että nyt pitää käydä oikein labrassa asti verikokeen takia. Np-ultran onneksi sain, vaikka se onkin vasta ihan maaliskuun alussa. Multa ei vielä edes yritetty kuunnella sydänääniä, kun viikkoja on vasta alle yhdeksän. Esikosta kuului jo 9+1, mut olin silloin kyllä laihempikin kuin nyt.. Sehän siellä neuvolassa masensikin, kun en oo pitkään aikaan uskaltanut kotona vaa'alle. Nyt piti kohdata totuus, ja olihan sinne pari kiloa rapsahtanut lisää. Eikä kyllä johdu raskaudesta tässä vaiheessa :/
 
mulle lekuri soitti äsken että phks:stä olivat soittaneet että pitää mennä uudelleen verikokeeseen kun se arvo oli kuulemma matala 100 mikä viittais ihan alkuraskauteen tai keskenmenoon :'( mut mitä taulukoista katoin niin esim 3-5 viikolla arvio voi olla 100.. ja vastahan mulle keskiviikkona teti plussaa näytti..ja tasan viikko sit uktrassa ei näkynyt mitään sinne menin pahoinvoinnin takia....sano lekuri että kohdun limakalvot on paksut mikä vois viitata et hedelmöitys olis just tapahtunut.. perjantaina uudelleen kokeeseen :/ hitto et surku fiilis ja mieskä ei ole kotona ja sitäkin niin ikävä :'( :'( :'( :'(
 

Yhteistyössä