***SYYSMASSUKAT 2008 elokuussa***

Huomenta!
koiramamma ymmärrän fiiliksesi, mustakin tuntuu jo aika kypsältä tää raskausaika.
Mut lähinnä siks etten jaksa oikei mitään tehä kun yöt menee heräillessä (ja sit taas koittaa nukahtaa...)poika herää sit 6 maissa, ja sit tarvis reippaana jaksaa touhuta sen kanssa.
Hirveen huono omatunto että melkein tulee kökittyä sen kans vaan kotona,kuitenkin rupee suppailee jos kauemmas lähtee. onneks nyt on sentään joka päivä ollut vieraita niin ei oo tarvinnu vaan toistemme naamaa töllötellä koko päivää.
alapää-jutuista mulla oli just neljättä kertaa se s'tanan hiiva, ja nyt vihdoin alapään eritteetkin taas suht normaaleja, tosin aika runsasta.
seksi-haluista mulla ei oo haluja haitannut raskausaikana kun juuri nuo hiivat, ja nyt on sit halutkin taas palannut, Jei :whistle: tosin miehen kans ollaan nyt pari päivää vähän kyräilty tän koneella olemisen takia joten jäihin on menny petipuuhatki, mutta tosiaan haluja kyllä löytyy.
limatulpasta itse en oo semmosta koskaan nähny.Epäilen että mulla se olis menny vessanpönttöön esikoista oottaessa kun heräsin, lorahti jotain pöksyyn ja sit kirmasinkin pöntölle jonne tavaraa lorahti enemmänkin...että tais sinne mennä se tulppakin.
hexa onnittelut sectio-päivästä!toivottavasti kaikki menee nyt niinkuin on suunniteltukin.
Pienpapu kyllä mullakin tuo epiduraali siinä mielessä vaikeutti synnytystä että supistamisen tarve tuntui kovana paineena peräsuolen alueella ("tajuton kakkahätä"-niinkuin asiaa kuvailin kätilölle...:D) enkä siis oikein tajunnut koska ponnistaa ja koska ei..mutta kaikki meni hyvin kuitenkin ja haluan sen epiduraalin kyllä saada nytkin jos vaan ehin sen saamaan.
vape mun vanhemmat oli samanlaisia kun ootin esikoista!Soitteli ihan koko ajan, ja jos en heti juoksujalkaa vastannut tai avannut ovea niin johan koputeltiin ikkunoita ym.!"ootko nyt syönyt hedelmiä?" "muista että vähän täytyy kävelläki" "sit kun vauva syntyy niin..." ja lista on ihan loputon!!!
tää jatku viä pojan syntymän jälkeenkin, ikuisesti muistan kun oltiin pojan kans valvottu koko yö ja vihdoin 10 aikaa aamulla nukahdettiin, niin eiköös puhelin soinu!no, en sit jaksanu vastata, laitoin vaan piipille.Meni ehkä 30min. nii soi ovikello, mä vaan aattelin et ei voi olla mitään tärkeetä, mää perkele nukun nyt.Niin tottakai sit alko hirvee hakkaaminen oveen ja ikkunaan!joo, tosiaan siellä oli mun isä joka oli huolestunut et jotain on sattunut...mitäs helvettiä muka olis sit sattunu!! :kieh:
siihen kyllä sit loppu se jatkuva kyttääminen kun isälle tuli niin paha mieli kun herätti meidät, olin kuulemma nii väsyneen näkönen...siitä eteenpäin odottelivat sentää vähän kauemmin ennen kun alkoivat enemmän ahisteleen.
nyt ei ookaan ollut lainkaan semmosta vaikka kyllä isä vieläkin soittelee et miten neuvolassa on mennyt ja muuta, mut kivahan se vaan on et on kiinnostunut.

Huh, kun pelästyin eilen illalla, tajusin nukkumaan mennessä että vaikka on supistellut kyllä niin päikkäriajan jälkeen en oo tuntenut vauvan liikkuvan!sit alkoi hillitön tökkiminen ja VIHDOIN vauva sitten havahtui ja aloitti meuhkaamisen.HUH.ihan jo pelästyin.Sit tuli mieleen et olisko se voinut johtua siitä että otin päivällä panadolin...

Tänään alkais sit koulukin |O mun on opiskelumotivaatio ihan nollassa eikä jaksais ees raahautua paikalle.Onneks on tosiaan vaan ilta-ja etäopiskelua mut silti se 4 tunnin istuminen ei houkuta...ja huolettaa nyt jo et miten perkeleessä sitä jaksaa sit kun vauva syntyy...
No turha sitä etukäteen miettiä.
On muuten rantautunut turvotus tännekin, sormus tuntuu inhottavan ahtaalta ja yhet kengät ei mahu enää jalkaan.No, josko pian pääsis tästäkin vaivasta jo eroon :)
Nyt aamutouhuihin, mukavaa päivää kaikille!!

d. ja pipana 37+1
 
tuohon ponnistamiseen piti tulla kommentoimaan...
Itse olen neljän synnytyksen jälkeen tullut siihen tulokseen että ponnistaminen sujuu parhaiten ilman mitään puudutuksia. Siis jos sattuu oleen sellanen ihminen, jolle ei tuu sellasta ihmettä kuin "ponnistamisen tarve". mulla on puudutukset vieneet aina supistuksista tunnon joten ponnistaminen on ollut yhtä ähäräämistä. Kädellä kokeilla mahan päältä että supistaakohan nyt vai ei. Siitä on jäänyt joka kerta paha maku suuhun. Kumminkaan ne ei ole vieneet sitä itse ponnistuskipua, joka on kyllä karmea.

Neljännellä otin sen pudendaalipuudutuksen jonka pitäis vaikuttaa siihen ponnistuskipuun, mutta ei supistuksiin. Sen vaikutus kerkesi kuitenkin lakata ja ponnistaminen sujui tosi hyvin kätilön avustuksella ja polvillaan. Jota asentoa muuten suosittelen lämpimästi, varsinkin jos on isompi vauva. Kätilö avusti sillai että se piti sormea tuolla alakerrassa ja osasin tosi hyvin ponnistaa sitä kohti. 10 minuuttia kesti!

Tänään onneksi neuvola, niin pääsee näkeen että kaikki on hyvin (siis jos on)
edellisestä kerrasta onkin kolme viikkoa!

Maariankämmekkä 36+4
 
Jahas, Huomenet vaan kaikille :)
Piti tulla taas heti aamusta tsekkaamaan mammojen vointeja. Täällä oma olokin parantunut (taas vaihteeksi)..ei supisteluja, ei särkyä, ei mitään.

Katsottiin eilen miehen kanssa se tummien perhosten koti leffa, oli kyllä niin ahdistava, ainakin tässä tilassa..mutta ihan hyvä leffa kuitenkin suomalaiseksi. Kannattaa siis katsoa :)

Ja kuulkaa eilen kun oltiin miehen kanssa kaupassa kassajonossa niin alkoi joku vanhempi rouvashenkilö meuhkaamaan ihan yhtäkkiä ihan tyhjästä meidän edessä olevalle miehelle. Huusi kun päätä leikattais tälle äijälle, et kuinka omahyväisiä suomalaiset miehet ovat ja kuinka tämä ei tajunnut laittaa sitä kapulaa heidän ostosten väliin jne.. Se miehen reppana vaan kuunteli ja puisteli päätään. Ja rouva senkun paasas. (Tosiaan tämä rouva osti sitten yhden jäätelön ja tämä mies yhden litran maitoa, niin kyllä helvetissä siihen väliin nyt kapula pitää laittaa, ettei mene ostokset sekasin). Sanoin mun miehelle että kyllä aina sitä sanotaan kuinka vanhempia täytyy kunnioittaa ja paapoa, mutta niin monta kertaa olen ollut todistamassa tilannetta, jossa tämä vanhempi osapuoli on käyttäytynyt törkeästi. Mietin vielä ääneen siinä jonossa et nyt jos olisi mulle sattunut toi välikohtaus, niin varmasti olisin käskenyt tämän rouvan tunkea jäätelöpuikkonsa johonkin. Jotain käytöstapoja vaaditaan tekareidenkin jälkeen. Huh, anteeksi ryöpytys, eikä millään pahalla näitä herttaisia vanhuksia kohtaan (joita myös löytyy), mutta ei voinut olla purkamatta.

Dior Lämpimät kiitoset :)

elohiiri0608 Juu, ja eikä sitä väkisin :) Mä luulen että kyllä halut hiipuu täälläkin, kun nyyttinen kotiutuu ja meikäläinen vetelee vaipat omissakin pöksyissä ekat viikot. Siksipä miehelle hokenut et nauti nyt vielä kun on mahis :)

mutta nyt teetä keittelemään...palaillaan taas myöhemmällä :wave:

Snanna ja 36+2
 
Dior kyllä vaan, opinnot jatkuu samaan tahtiin.mulla tosiaan ilta-ja etäopiskelua, lähiopetusta vaan yhtenä iltana viikossa ton 4h joten kotona saa tehä enimmät hommat.Sen puolesta siis pystyy opiskeleen pienienkin kans.Eri asia sit tietty kuin sitä saa joka viikko aikaseks ne kymmen sivuset tehtävät kun hoidettavana on lapsetkin...
Keväällä olis kaks näyttöä (yhteensä 10 viikkoa) mut saa nähä sitten raaskinko jättää vauvaa, haluaisin kuitenkin imettääkin mahd. pitkään...joten voi olla et kevätlukukauden olen kans poissaolevana.Ellen saa siirrettyä näyttöjä lähemmäs kesää, ne kun olis jo tossa alkuvuodesta.
Koitahan nyt olla huolimatta,toivottavasti saat kuitenkin mielenrauhan takia sen ultran vielä...musta tuntu kans että kaveri kääntyilis vielä mutta sehän vaan vaihtaa kylkeä, on siis pää alaspäin mutta vaihtelee kylkeä.Mulla ei muuten tuo sf-mitta oo kummassakaan raskaudessa mennyt "sillee kun pitäis", ei siihen kannata liikaa tuijottaa. :hug:
Rutkasti mielenrauhaa sinne!
 
Heipsansaa!

Tekstiä on vajaassa viikossa tullut odotetusti ihan hirveästi, joten kommentoin niitä asioita, joita vaan satun muistamaan.

Tuuli-
Onnea!!!

Ikävistä olotiloista kärsiville tsemppiä!

Valkovuodosta: sitä on. Minä olen ollut raskauden ajan melko kuiva tapaus, mutta nyt reissussa rupesi lorisemaan. Luulin jo, että pissako minulla karkailee, kun yhtäkkiä tuntu niin kostealta ja lämpimältä pöksyissä, mutta olikin hiukan eri koostumuksella varustettua.

Vatsanympärys: n. 100cm, että onhan sitä se 30cm tullut lisää sitten raskauden alun!

Vauvan asento: taisi Verneri mokoma kääntyä istumaan. Mitä se nyt tässä vaiheessa kehtasi?!!! Oltiin mun vanhempien luona ja siinä sohvalla istuessa ihmettelin, kun vatsassa tuntu niin tukalalta, että piti ihan suoristaa itteänsä. Tämän jälkeen alkoi kaverilla hikka, jota esittelin sitten isällenikin, kun näkyi ja tuntui niin hyvin -tuossa ylävatsalla. Hetken mietin, että hikkahan on aiemmin aina tuntunut tuolla alhaalla... Eilen, kun kotiuduttiin, nin varmistelin sitten dopplerilla, jotta missäs ne sydänäänet sitten kuuluu ja melko ylhäältähän ne tuli bongattua, kun tähän asti ovat aina kuuluneet tuolta navan alapuolelta. Pahkeinen. Toki ehtii vielä kääntyä takaisin rt:aan, mutta harmittaa kyllä vähäsen.

Reissu meni hyvin, eikä minulla kyllä tuo autossa istuminen tee yhtikäs mitään. Olisin voinut istua pidempiäkin aikoja putkeen, mutta yritettiin muistaa pysähdellä, kun kaikki ovat jaksaneet muistuttaa jaloittelusta. Miehen miespuoliset kaveritkin järestään käskivät miehen pitää huolen pysähdyksistä, jos sattuivat soittamaan ja kuulemaan, että oltiin reissun päällä. Mun miehen kaverit on olleet kyllä liikuttavia muutenkin tämän raskauden aikana. Kun ne soittaa, ne ekana kysyy minun vointia ja kuulumisia.

Nytpä en muistakaan muuta, mitä olisi voinut kommentoida. Tai ehkä tuohon synnytyssupparikeskusteluun, että odotan todella mielenkiinnolla niiden alkua, koska minullahan ei ole tullut kuin hiukan niitä onnettomia harjoitussuppareita ja joitain pieniä kivistyksiä koko raskauden aikana. En osaa siis kuvitella niiden luonnetta. Minulla on kuukautisten aikaan järestään kovat menkkakivut ja mietinkin ovatkohan millään muotoa verrannollisia niihin? Toiset synnyttäneet kaverit sanovat, että joo ovat: menkkakivut x 100 ja yksi ystäväni oli sitä mieltä, että synnytys sattui huomattavasti vähemmän kuin menkat! Kovin kipu, mitä olen eläissäni kokenut, oli reilun vuoden takainen kohdunulkoinen ja sekin vasta siinä vaiheessa, kun torvi oli totaalisen revennyt ja verta pari litraa vatsaonteloissa ja paine vatsassa sen mukainen. Silloin ajattelin, että jos minuun joskus vielä sattuu näin paljon, toivon että sen kivun tuloksena syntyy elävä lapsi. Näyttäisi vahvasti siltä, että toive toteutuu lähiviikkoina! Ihanata!

Aijuu, vielä onnittelut kaikille rouville!!!

Lizard & Verneri 34+1
 
shanna -Jotain käytöstapoja vaaditaan tekareidenkin jälkeen. Tuo oli aika hyvin sanottu, onneksi tuota käytöstä tapaa harvemmin ja yleensä liikkellä on herttaisia vanhuksia :)

Opiskelusta Mie olen työn ohessa opiskellut ja täydäntänyt omaa pätevyyttäni ja vauvan jälkeen pitäisi käydä viel syys-lokakuun aikana neljänä viikonloppuna 300 km:n päässä luennoilla ja tehdä niistä mielettömästi tehtäviä ( heh, ja täs elokuun lopussa ois kans kaks viikoloppua) Ne yritän suorittaa jos on vaan mitenkään mahdollista. Mutta kun mitään ei oikein voi suunnitella ennen kun vauva on tullut taloon. synnytys itsessään ja siitä toipuminen on niin synnytyksestä kiinni ja jos vauva ei suostu tuttipulloon niin eihän mamma voi lähteä mihinkään, jos vauva on rauhallinen, niin hän menis luennoilla matkassa. mutta kuten yllä sanoin,,, näitä asioita ei voi viel tietää niin turha suunnitella eteenpäin
 
snodgrass
Huomentapäivää!

Täällä kirjotellaan ahkerasti nykyään.. =) En ookaan nyt pariin päivään itse mitään laittanut, kun on ollut niin kova hoppu neidin synttäreiden järjestämisessä. Eilen illalla sitten saatiin kekkerit pidettyä, ja hyvinhän ne onneksi meni. Myös leipomukset onnistui ihan ok (mikä on mulla aina kauhee stressin aihe). Mutta kylläpä oli eilen illalla jalat turvoksissa ja selkäkin vähän kipeänä - ja väsytti, kun toissa yönä uni tuli vasta puoli kolmen jälkeen, ja 6.40 piti taas herätä. Onneksi viime yönä sai sit nukkua edes 7 tuntia.

Tuuli- kiitos synnytyskertomuksesta! Ja kiva kuulla että tuntui menneen suht hyvin kuitenkin.

hexa onnea sektiopäätöksestä! :flower: Kiva että voi olla vähän rauhallisemmin mielin kun on asiat ikään kuin järjestyksessä ja selkeät toimintasuunnitelmat.

koiramammalle :hug: kaikkeen yleiseen kypsyyteen! Ja hatunnosto niiden hääkuvien tilaamisesta :wave:

cora hyvä et olit vielä pysynyt kasassa =) Vaikka varmaan tosiaan turhauttaa se "ramppaaminen" Siitä ponnistamisesta: mulla kesti se vaihe hitusen yli tunnin, mutta voin siitäkin huolimatta lohduttaa, että kyllä se aika meni siinä ihan huomaamatta. Jotenkin siinä on koko ajan sellainen olo että nyt se suurin asia tapahtuu hetkenä minä hyvänsä - ei tarvitse kärvistellä samalla lailla kuin jos esim. avautumisvaihe sattuisi kestämään vähän pidempään.

daydreams jäi muakin mietityttämään toi miehes pelaaminen - että aika paljolta tuntuu noin ajallisesti. Kuitenkin ite ajattelis, että jos on lapsiperhe jossa on kaksi aikuista, niin ei kai siinä ole kenelläkään varaa tai oikeutta mennä ihan vapaamatkustajana (vaikka en sano, et kaikilla pitäis kaikkien kotihommien jakaantua tasan 50%, ihmiset voi olla ihan onnellisia hyvin erilaisilla työnjaon malleilla). Mutta ongelmahan on se, että ei kannettu vesi kaivossa pysy. Eli jos joku ei itse näe mitään ongelmaa käytöksessään (muuta kuin et toinen osapuoli jostain kumman syystä aina väliajoin raivostuu..) niin ei hän sitä käytöstään muuta. Sitä sitten voikin miettiä et miten saisi toisen ymmärtämään..
No joo, kunhan tässä mietiskelen, anteeksi jos tuntuu et sorkin liikaa! :ashamed: Ja voihan tosiaan olla et hällä on vastaava "pakoreaktio" tai varastoon nauttiminen kuin jollakin se juominen.

Hullua, mut tuntuu hauskalta et nyt on sateinen keli. Oon päättänyt tämän päivän ihan vaan huilata, katella töllöä ja olla koneella :D (ja tietty tuolta keittiöstä löytyy noita eilisen jämiä.. ;) ) kun oon nyt viime viikosta asti ollut niin ahkera. Oon siis paljon saanut myös kämppää kuntoon pikkuisen tuloa varten tässä samalla, ei oo enää kamala paniikki päällä. Vaipat kyllä pitäisi vielä silittää ja taitella valmiiksi.

No nyt lopetan et jää muillekin tilaa :saint:
leppoisaa päivää
snodgrass ja neponen 36+6
 
Täällä taas uneton yö takana :kieh: . Pari tuntia tulee ehkä nukutuista pätkistä yhteensä. Neljän aikaan sitten nousin ylös, kävin hakeen Aamulehden postilaatikosta, keitin kaakaota ja söin leipää. Noiden jälkeen kattelin olympialaisia siihen asti, kun pojan heitin kasin maissa tarhaan. Kiva kun synnytys väistäämättä lähenee, ja siinä pitäisi olla täysissä voimissa. Ei ihan onnistu näillä unilla.

opiskelusta Meikkis kanssa on työn ohessa opiskkellut parina iltana viikossa, samallalailla täydentänyt omaa pätevyyttä, kuten Taivaannasta. Nyt ens ke alkaisi sitten taas opiskelut parina iltana viikossa. Ilmoitin kyllä jo keväällä, että jossain vaiheessa syksyllä pidän pienen paussin.

Tänään onkin parturi, on sitten tukka hyvin synnytyksessä :whistle: . Ei vaan, nyt on vielä helpompi käydä, kuin sitten kun on nyytti saatu maailmaan.

 
Huomenta täältäkin!

Huh, kun on ollut taas ahkeraa porukkaa!
Nostan hattua todella korkealle kaikille, jotka vielä jaksavat olla töissä/opiskella! :flower: :flower: Tajusin juuri, että äitiysloma alkoi virallisesti eilen, mutta johan tässä on melkein 2,5 kuukautta oltu kotona. Toki viimeinen kuukaus virallisesti kesälomalla, mutta sitä ennen pitkällä saikulla. Eikä olis kyllä ollut mitään toivoa jaksaa töissä tätä kesää... :headwall:

Tuulille kiitos kertomuksesta! Ei tosiaan kuulostanut lainkaan niin pahalta kuin olis voinut kuvitella..

Olo on suhteellisen tukala täälläkin. Turvottaa käsiä ja jalkoja niin, et ihan iho pinkeenä kivistää. Maha on niin tiellä, etten pysty kumartelemaan enää ja keittiössä touhuaminenkin on vaikeeta, kun maha ottaa työtasoon kiinni eikä käsissä enää pituus kunnolla riitä! :LOL: Imuroimisen ja lattioiden pesun oon suosiolla jättänyt isännän harteille jo pari viikkoa sitten.
Maha pinkeenä heti pienenkin tekemisen jälkeen. Eilen ajoin autolla tunnin yhteen suuntaan ja sekin oli aika tuskaa. Varsinaisesti mitään suppareita en oo kyllä tuntenut, tai sit en vaan tiedä miltä pitäis tuntua, mutta tosiaan tota mahan pingottumista on.

Hikoilusta sen verran kommentteja, et yleensä tosiaan olen melkoinen vilukissa, mut nyt on koko ajan kuuma ja hiki. Ja mikään aikaisemmin käyttämistäni dödöistä ei tunnu olevan tarpeeks tehokas - yök!

Valkovuotoa on ollut koko ajan enemmän kuin laki sallii ja tuntuu yltyvän vaan.

Mulla kans samainen hääkuva projekti vaiheessa kuin Koiramammalla. Kuvathan on olleet jo olemassa kohta vuoden(!) mut en ole vaan saanut aikaiseksi et olisin tehnyt niille mitään... Viime viikolla tsemppasin ja laitoin ne sentään järjestykseen. Nyt ei puutu kuin että hommaisin kansion mihin sitten vielä laittaisin ne. Ja itse asettamani dead-line on eka hääpäivä 25.8. Että kiirehän niiden kanssa tulee! :kieh:

Kirpparikokemuksiakin pk-seudulta olis jakaa: Käytiin oman äiteen kanssa Vantaan Rekolan Villa Lyhty-lastentarvikekirppikseltä ja oli niin positiivinen kokemus, et täytyy mennä ens viikolla uudestaan! =) Mukaan tarttui uuden veroiset Pikku Piia-hoitoalusta 5e, Baby Dan-imetystyyny 15e ja pussillinen 56 senttisen vaatteita: 5 bodya, potkarit, puolipotkarit, haalarit, neuletakki, pari pinniksen lakanaa yhteensä 15e. Aika hyvä saalis! :D Lisäks äitini osti n. 60 senttisen uuden käsintehdyn villapuvun kympillä. Tiedusteli siinä kyllä kovaan ääneen masulta, et tarttisitkohan sä tällaista ja masusta vastattiin kuulema myöntävästi. Ympärillä kummastelijoille sanoinkin, et tää on joku mummi-vauva-kieli, jota mä en edes ymmärrä :LOL:

No niin, tänään yritän ottaa suht rauhallisesti parin kipuilupäivän jälkeen. Yritän pikkuhiljaa aloittaa leipomusten tekoa lauantaisia vauvajuhlia varten, etten ole silloin sitten ihan raatona. ;)

Leppoisaa päivää kaikille! :heart:

Zucchero 35+1
 
snodgrass
Ai niin, tosta hikoilusta : oon kans yleensä vilukissa ja raskaana ollessa lämpöpatteri. Eniten öklöttää se, et öisin hikoan yöpaidan ja lakanan märäksi miehustan alueelta! Ja aamuisin on sit kiva tuoksu... Nykyään päivisinkin jos tulee hiki, niin tuntuu niin kuin rintojen välistä alkais nousta joku aromi.. :x Öklöö, sorry!
 
Hei kaikille, kylläpä on tullu tekstiä. Kaikkien jutut vaan pitenee mitä lähemmäs h-hetket tulee. :)

Vauvan asennosta: Koko ajan ollu meidän neiti pää alaspäin, mutta nyt päätti sitten kiepsahtaa! Tosin en oikeen tarkkaan tiiä miten päin vauva tuolla on, kun pää tuntuu oikean kyljen alla, mutta potkuja sekä alhaalla että vasemmalla ylhäällä.
Niinku Lizard sanoi, hikka paljastaa kyllä kuitenkin sen että pää on ylhäällä!
Tjaa, huomenna ois lääkärinla ja siellä selviää paljon. Oon jo päättänyt että en anna yrittää kääntää enkä missään nimessä yritä norm. synnyttää perätilassa olevaa vauvia, (rt olevan haluan ehdott. synnyttää alakautta) sektio on sitten ainoa vaihtoehto. Nyt ainakin tuntuu siltä. (Jonku mielestä kuulostaa varmaan ärsyttävältä! )
Se kääntäminen kuulostaa vaan niin karsealta kaikkine riskeineen, ja jos yritän synnyttää normaalisti niin pelottaa se että jouduttaisiinkin tekemään hätäsektio, onhan se suuremmalla todennäköisyydellä mahdollista kun vauva on perätilassa.
Noo, turha mennä asioiden edelle. Katsotaan..

Ponnistusasiasta Kyllähän tuo vähän jänskättää, lähinnä se että jos tulee tilanne etten "uskalla" alkaa työntään sitä vauvaa ulos.. jostain aina lukenu et joillaki on tullu vähän paniikki siinä vaiheessa, kivun, sen paineen tunteen ym. takia. En tiedä, kun ei oo aavistustakaan miltä se tulee tuntumaan niin.. pakko vaan yrittää oottaa rennosti. Etukäteen kun ei voi synnyttää, heh heh.

daydreams ja olikohan muitakin, onnea ja jaksamista opintielle! :)

pehmis Pikaista paranemista pojallesi ja hyvää vointia tietysti myös sulle.

epiduraalista Kun kävin tuolla ä-polilla jutteleen synnytyksestä, kätilö sanoi että ens synnyttäjälle se laitetaan niin ettei vaikuta enää ponnistusvaiheessa (??? ) Juuri tuon takia ettei ens - synnyttäjä niinkään osaa ponnistaa jos alapää on ihan turtana. Kun sitten kyselin et onko siihen ponnistusvaiheeseen mahd. saada jotain muuta kivunlievitystä jos on tarvis, niin hän kuvaili et vauvan pää laskeutuessaan puuduttaa niin hyvin ettei kipua juuri tunne ponnistusvaiheessa. Häh? Oon mä kuullut että se kivun luonne muuttuu mutta aika paljon kätilöltä luvattu ettei ollenkaan kipua. Just joo.. :/ Uskon kyllä, että tuo ponnistusvaihe on helpottavakin kun siinä on jo palkinnon saaminen lähellä ja saa vihdoin itsekin tehdä jotain.

Dior Hienoa kun sait tuon ultran, ihmetyttää vaan kun täällä ä-polilla se kuuluu automaattisesti asiaan. Siis vaikka kävisi vaan jutteleen synnytyksestä (pelkopoli samassa tietty), aina jätetään pissanäyte + lääkäri tekee sisätutkimuksen ja ultraa. Heillä kun potilas hoidetaan kuulemma aina kokonaisvaltaisesti..

Mitähän vielä.. Tuulille kiitos synnytyskertomuksesta, ihana olo tuli kun ajatteli että pian se meidänkin pieni kehdossa ääntelee. Hexalle onnittelut sektio - päivästä, toivottavasti kaikki sujuu mutkattomasti!

Pakko vielä kysyä maidon tulosta, niiltä joilla sitä tulee, niin minkä verran? Mulla kun tulee ihan "älyttömästi", siis jos ei oo liivejä niin valuu lähes koko ajan virtanaan. Oon tottunu nukkuun ilman rintsikoita ja voitte kuvitella; maitotahroja joka paikka täynnä. En vaan voi kuvitella laittavani liivejä kun on muutenkin niin tukala olo öisin.

Nyt mä lopetan tän kirjottamisen et muidenkin jutuille jää tilaa. :)

syysmama & pikkuneiti rv 36+0 :heart: (poks! iik ja ääk!)
 
Höpöti
vape täälä kans kamala vauhkoominen jos en heti vastaa ku puhelin soi tai tulee viesti.. huh huh... mein äiti luuli jo yks päivä et synnyttään oon lähteny kun en viestiin vastannu... nooh... kyllä mä lupasin ilmotella sitte kun oikeesti lähtö tulee.. :D myyn kohta puhelimen ja muutan johonki niin et kukaan ei tiiä missä asun... sais aamusin nukkua niin pitkään kun haluaa :D

Hikoilusta mä kans hikoilen ihan mahdottomasti.. huh... mies vetää peittoa korviin ja mä heitän pois.... ihan mahottoman kuuma koko aika... joskos sekin sitte tasottuis :D

silitys puuhiin :)

Höpöti ja matkaaja 34+ 4
 
Päivää masukit:)
Vape Kuulostaa kyl tosi rasittavalta hössötykseltä. Mulla oli esikoisesta sama tilanne appivanhusten kans rasittavaa höösäämistä. Viimisilläni olin ku raksalla riehuin ja revin lautoja seinist eikä tuntunu missää mut nää höösää. Nyt ne onneks on tajunnu et mä ehkä ite tiedän millon pitää lopettaa ja ottaa rauhallisesti!!!! :kieh:
mamitus2 Joo hiki virtaa täälläkin. Inhottaa jo pelkkä ajatuski et alkaisin siivoo ku tietää et sit on iha litska märkä ku saa sen imuroinnin esim hoidettuu, eikä muuten mut ku istueski tulee hiki=) Yöt on iha kauheit, pelkkä toppi pääl ni tosiaanki saa vaan halailla sitä peitoo!!!
vuh: Samoil linjoil ollaan kyl nois ponnistus asioissa täälläkin suunnal, se on iha kiva et sillo tietää et tää on kohta ohi vaikka se sattuu ni sen tietää et kohta saa sillä omalla työllä ja kestämisellä maailman ihanimman ja rakkaimman palkinnon siitä työstä!!! :heart:
Ponnistamisesta viel et esikoisen ku jouduin ponnistaa tuolis ku ei jalat kantanu enää niin nyt oon miettiny sitä seisaalta ponnistamista, jokku on sitä kehunu ja sanonu et on helpoin tapa ponnistaa kun on niin luonnollenen suunta sil vauvalla,painovoman kannalta ajateltuna:) Onks muil kokemuksii tosta seisten synnyttämisest???
Epiduraalist Oon joskus ennenki kommentoinu et mä tuun ottaan sen tästäkin jos siltä tuntuu en tosin niin aikasin ku esikoisesta, jälkikäteen kun miettii niin olis viel selvinny niiden suppareiden kans esim suihkus tai ilokaasul mut sillon kun ei tienny mitä se kipu viel tulee oleen ni heti ku vähä kivisti ni oli jo pyytämäs jotain apuu:) Ehkä tääki iha normaali=)
Omaan mahaan ei edelleenkä mitää uutta supistelee niinku nyt on jo vähä aikaa supistellukki eilinen oli parempi mut yö taas yhtä helvettii etten sanois. Supisteli, meni ilmaa mahas, närästi, vessas sai ravata ja kaiken kukkuraks viel esikoinen kitisi vähä välii omas sängyssää ja sitä sai si käydä höösämäs vähä välii... No onneks ne muut vaivat helpottaa muutaman viikon kulues, sit on tosin vaava maailmas mut ennemmin niin ku tollanen yö omien vaivojen takia!!! Täällä ilma jatkuu edelleen aika tylsänä vettä sataa vähän välii ja sisäl joutuu kökkii koko päivän melkein... No kaippa se siitä ilmakin!!! Nyt valitukset saa loppuu tältä erää!
Isot :hug: masuille ja jaksamisii!!!
elohiiri ja masu rv37 :heart: pox!!!
 
Meillä taas mies on huolehtivainen :heart: ja se saa ollakin, ei onneksi sukulaiset ole kimpussa ainakaan vielä ja otenkin musta tuntuu ettei tule olemaankaan. Vanhemmille sanoin että mulle ei sitten tarvitse joko jo?-puheiluta tehdä. Lähinnä on ruvenut ärsyttää kun olen sanonut että jospa se pentunen parin viikon päästä syntys, niin vastaus on että älä nyt hätäile siinä ettei tässä ole mitään kiirettä. Tekis mieli alkaa kiljumaan että mä olen perkale jo raskausviikolla 37 että kyllä se sieltä tulee vaikka te sanoisitte mitä! :kieh: ...lopulta!

Mä taas täällä olen uumoillut päivän ohjelmaksi siivouksen, saas nähdä pääsenkö tavoitteeseen vai jääkö villakoirat kuukaudeksi lattialle pyörimään. Mä olen oikeestaan lähes koko kesän hoitanut siivoilut ja pyykit yms. jonkin verran mies niitä on laitellut viikonloppuna, kyllä varmasti tekis jos niin pyytäisin mutta jotenkin mulla on se fiilis että se on mun homma kun kotona nyt notkun.

Meillä pitäis olla ihan lähi aikoina synnäriin tutustuminen mutta terkkarilta ei ole kuulunut mitään, täytyy huomenna asiasta kysellä. Huominen lääkärikin ahdistaa, en tiedä mikä noissa alakerran ronkkimis tilanteissa on niin kamalaa että pitää päivä tolkulla sitäkin stressata. En osaa edes sanoa mikä ahdistaa mutta kun vaan ahdistaa :headwall: :D vaikea tapaus! Toisaalta olen hyvin kiinnostunut kuulemaan kohdunsuun tilanteen, jos se onneton setä sen nyt löytää mun sisuksista :D Tää lääkäri on vielä jotenkin niin puoskarin oloinen ettei tosikaan... noh parempi kai sekin kun ei mitään!

Viime yön valvoin myös jonnekin 4 tai 5 asti, ei varsinaista syytä löytynyt kunhan ei vaan uni tullut... nyt sitten hieman tokkurassa aamusumpille!
Se on moro!

Koiruus ja pentunen rv 36 :heart: poks vaan teillekin! :heart: :D
 
Profiiliin laitettu tuore masukuva 33+5 kun en niitä osaa tähän tekstin yhteyteen liittää :kieh: käyköön katsomassa ketä innostaa =)

hikoilu on täälläkin valtaisaa, koko ajan hiessä! Olin neuvolassakin niin hiessä, että nenän ympärille tuli oikein kunnon hikipisarat, ärsyttävää!!! Mullakaan ei oikeen mikään deodorantti toimi tämän vaivan kanssa, että onneksi on näitä viileitäkin päiviä!

Eilen käytiin Hangossa anopin kanssa syömässä, ajettiin siis sinne 1,5h ja syötiin melkein 3h ja sit taas ajettiin ähkyssä kotiin 1,5h kauheassa vesisateessa. Kyllä uni maistoi kun kotiin pääsi :LOL: Oli muuten tosi hyvä ruoka, että kannatti ajella vaikkakin kotimatka oli pikkasen tuskainen kun ei saanut kunnon asentoa.

maitoa ei tule ollenkaan täällä, puristamalla saan pari tippaa tulemaan ;)

Ja sitten sohvalle :wave:
 
Heippa pitkästä aikaa!

Onnittelut rouvautuneille ja ensimmäisestä nyytistä Tuulille :flower: Ja tervetuloa uudet syysmasukat!

Sitten heti omaa napaa. Olin aamulla äippäpolilla rutiiniultrassa ja kaikki oli mukavasti. Vauvat painavat noin 2400kg ja molemmat ovat pysyneet rt:ssä. Onneksi! Paikat on vielä hyvin kiinni, joten kaksoset näyttävät viihtyvän hyvin toistensa kanssa. Kyselin noista painoarvioista ja lääkäri totesi, että heittoa voi olla puoli kiloa suuntaan jos toiseen, varsinkin kun mittailija on joka kerta eri. Seuraava ultra kahden viikon päästä.

Millaisia kokemuksia teillä on omasta neuvolantädistä? Mulla on ollut raskauden aikana neljä eri henkilöä ja se "virallinen" on mielestäni ihan pihalla. Viimeksikin totesi, ettei tiedä yhtään miten päin toinen vauvoista on ja että ei oikein tiedä näistä kaksosraskauksista mitään. Mulla on aina sellanen olo, että voishan sitä puntarilla kotonakin käydä :kieh: Ärsyttyää jo valmiiksi synnytyksen jälkeinen tilanne, jossa joudun kyselemään viis vuotta nuoremmalta ja synnyttämättömältä "tädiltä" neuvoja kaksosten imetyksestä. Eikö ne henkilöt pysy samana synnytyksen jälkeenkin?

Minäkin meinaan opiskella syksyllä muutamia verkkokursseja, koska en halua jättää kesken kokonaisuutta, jonka aloitin jo vuosi sitten. Pakkohan sitä omaa aikaa on järjestyä ja onhan noilla lapsilla isäkin olemassa. Onneksi omalla koneella voi opiskella mihin aikaan tahansa eikä matkoihin mene aikaa. Saa nähdä, miten aikomusten käy...

Millaisia kokemuksia teillä on siitä peräruiskeestä? Olin aivan järkyttynyt, kun perhevalmennuksessa kerrottiin, ettei Jorvissa sellaista ole annettu vuosikausiin kuin erityistilanteissa. Pohjoisessa synnyttäneet ystäväni ovat kaikki "saaneet" sen rutiinitoimenpiteenä heti sairaalaan mennessä. Täällä vissiin kakitaan pöydälle :LOL:

No niin, vointeja kaikille!
Masu78+"pojat" rv 34+2
 
Peräruiskeesta tääläkään ei kaikille anneta,riippuu vähän tilanteesta. Itse kyllä sain sen kun esikoista menin synnyttään. Eipä sen anto mitenkään kummalliselta tuntunut :whistle: , muistan vain, kun sen jälkeen mietin, että ehdinköhän tässä vessaan. No, ehdin kyllä, ja kyllähän se maha sitten tyhjeni. Oli mielenkiintoista olla pöntöllä supistuksen kourissa ja tyhjentää mahaa.. Jotenkin tästä tuli mieleen, että eilen illalla luin tuota opasta lähestyvää synnytystä varten, kun siinä on, että kannattaa synnytystä edeltävinä viikkoina syödä kevyesti, esim. mehukeittoa, kasviskeittoja, teetä ja leipää, hedelmiä ym.. Itse olen kyllä tainnut syödä täysin päinvastoin :ashamed: .

Maitoa tulee, jos rinnasta puristaa, ei muuten. Mutta hikoilu on täälläkin ollut jo pitkään järkyttävää! en edes muista, koska olisin peittoa pitänyt päällä, kun muutenkin on niin tuskaista. Kotona ollessa olen sortsit ja t-paita päällä, kun muut painelee lämpösissä vaatteissa. Kumma, en muista esikoisen odotuksesta vastaavaa..

Ihkua, kohta pääsee parturiin..

H & A-O 36+5
 
masu78 pakko kommentoida kun mua esikoista oottaessa KAUHISTUTTI ajatus jostain peräruiskeesta, ja kauhistuttaa edelleen.Mullehan semmosta ei laiteta ellei oo ihan pakko |O
Mutta tosiaan täällä on semmonen tapa että jos suoli ei oo tyhjentynyt itestään niin sit se annetaan, jos ehditään.Mulla kyllä ennen synnytystä suoli tyhjeni ihan itestään useemman kerran eikä ruisketta olis ees ehitty antaan.Enkä kyllä pöydällekään kakannut :D
Ihanaa kuulla että sulla ja vauvoilla kaikki hyvin!
Mun neuvolatäti on mun täti oikeestikin joten en voi haukkuakaan, mukava ja ihana tuo on!Oisko sulla mahdollista vaihtaa johki toiseen?

snodgrass joo ollaan kyllä sovittu et mä pääsääntösesti hoidan kotihommat kun oon kerta kotona (vaikka sit opiskelenkin samalla)mutta tuo lapsi on kyllä hänenkin että edes sen hoitoon vois osallistua.
ja kotitöiden osaltakin tilanne kuitenkin nyt sillee eri et vois hän ees vähän helppiä kun selvästi näkee ettei se mulle enää helppoa oo.
tuo mitä sanoit että "Eli jos joku ei itse näe mitään ongelmaa käytöksessään" osui juurikin siihen mikä mua tässä eniten korpee!miten mä saan sen näkeen asian mun kannalta!
Eilen oltiin pojan kanssa kylässä ja kun tultiin niin mies oli koneella, sanoin sitten et
"meetkö pojan kanssa suihkuun et nyt ei kyl tarvis koneella olla kun sulla on täällä 3 tuntia ollut aikaa olla",
niin ukko suuttui ja huusi että "mää en täällä oo koneella ollut!"
no miks vitussa ei oo sillon voinut olla kun me ollaan oltu pois!vittu kui ärsyttävää.
Päätinkin että ellei tilanne muutu vauvan synnyttyä niin mun on pakko keksiä jotain,(jos tää tosiaan olis vaan jotain "varastoon pelaamista") eilen illalla tuli jo mieleen et mieluummin olisin vaikka yksin lasten kanssa kun siivoon ja passaan toista joka ei mihinkään halua osallistua eikä ymmärrä.
illalla kyllä pyyteli anteeks mutta eipä se lohduta kun kumminki taas pelas.
anteeks nyt purkaus :ashamed:

syysmama mulla tosiaan oli alapää ihan turta, en pystynyt edes pissaamaan synnytyksen jälkeenkään muuta kun siten että kätilö painoi rakon tyhjäksi alusastiaan.
mulla tuli esikoista oottaessa maitoo kans tuollain et läikkiä oli kaikkialla ja oikein valu, mutta nyt ei tuu ellei tissi "jää puristuksiin"tms.

mä oon täällä näköjään taas koko ajan....
 
tere taas
Masu78, täällä Lahden seudulla olen käsittänyt, että neuvolatäti vaihtuu synnytyksen jälkeen eli parin viikon päästä synnytyksestä siirrytään äitiysneuvolan puolelta lastenneuvolan puolelle tai jotain. Meillä ainakin kävi jo nyt ennen synnytystä kotikäynnillä uusi täti, joka sanoi, että hänen kanssaan asioidaan sitten, kun vekara on tässä maailmassa.

koiramammalle ja muillekin oloonsa tuskastuneille jaksamisia. Täällä kanssa puuduttaa, ja pissattaa ja paskattaa ja vuotaa ja särkee ja närästää ja hikoiluttaa niin, ettei meinaa edes olympialaisten katsomisesta tulla mitään!

Kateellinen olen teille kaikille, joilla ei ole ihmeempiä tuskailuja olon kanssa ja myös teille, jotka pääsette synnyttämään ennen meikäläistä. Jos tää vielä menee yli sen 40 viikon, niin sitten olen jo valmis juoksemaan teräviin kulmiin :kieh: ...

kokoarviosta vielä sen verran, että minä en sellaista saanut, sillä PiMu ei taaskaan suostunut ultrassa yhteistyöhön ja teki mittaamisen vaikeaksi. Arvio oli sitä luokkaa, että melko pieneltä vaikuttaa. sf-mitta on koko ajan ollut täsmälleen keskikäyrällä.

Ja Vapelle ja muillekin ylihuolehtivista vanhemmista kärsiville: täällä sama ongelma. Porukat ovat nyt kylpylälomalla Pärnussa ja vaikka puhe oli, että soittelevat sitten, kun palaavat Suomen kamaralle, niin eikös eilen pärähtänyt puhelin! Ehdin jo säikähtää, että nyt niille on siellä jotain sattunut, mutta ei, meikäläisen vointia ne vain tenttasivat. Noh, en viitsi paljon kiukuta, sillä äiti on hommannut kakaralle melkein kaiken tavaran. Itse olen ostanut vain kestovaippoja ja yhden vaatteen!

Tsemiä kaikille, ruvetaanhan jakautumaan pikku hiljaa :) !

Väpä ja Pimu 37 + 0
 
Daydreams, järjestä sille ukkos koneelle/pelille jokin vahinko..., se vois tepsiä ;) . Me ollaan molemmat ihan peliaddikteja (itseasiassa syyskuun 11. päivä mun pitäis edustaa Suomea yhdessä nettipelissä, mutta saa nähdä, olenko jo ehtinyt ulkoistaa palvelut vai mikä tilanne on päällä...), mutta ymmärrän kyllä, että pelailla ei voi koko ajan, jos kakaroitakin on useita. Ehkä voisitte sopia jonkin aikarajan esim. tunti per ilta tai jotain...

 
snodgrass
peräruiskeesta: muistaakseni multa kysyttiin haluanko sen, ja kyllä halusin. Olin kuullut että se ei toimenpiteenä ole kummoinenkaan ja sen sijaa mua pelotti juurikin se et jos tulis kaikki siihen pöydälle. Supistukset ja tyhjennys oli tietty mielenkiintoista samaan aikaan.. :/ Mut edelleenkin mulla on se sama fiilis, ja haluaisin sen ruiskeen tälläkin kertaa, koska tosiaan toi toinen vaihtoehto on mulle paljon pelottavampi.

hilbert joopajoo, ei voi paljon mullakaan keveydestä puhua.. :kieh:

Hauskaa ehtiä kerrankin kommentoimaan enemmän... B)
 
vuh
Päiviä täältä kaikille! masu78 Meillä kyllä vaihtuu neuvolantäti sitten lapsen synnyttyä. Luulisin, että niin olis muuallakin, mutta valistakaa te eri puolilla asuvat?

maariankämmekkä Selitätkö vielä, miten sä ponnistit polvillasi? Siis piditkö käsillä sitten jostain ylhäältä kiinni vai olitko kontillasi? Mua yritettiin ponnistuttaa esikoisen kanssa kyljellään niin, että toinen jalka on ilmassa (just selvästi selitetty? :D ) mutta siitä ei tullut mitään. Puoli-istuvassa asennossa sitten mentiin.

daydreams Sopii vallan mainiosti valittaa täällä miehen pelaamisesta, purkautumista vartenhan tämä kirjoittaminen on. Pitäiskö teidän miehen kanssa oikein istua alas ja keskustella kunnolla tämä pelijuttu pois alta ennen kuin vauva tulee? Sitten on jo kaikkea hässäkkää, eikä rauhallinen juttelu välttämättä oo niin mahdollista? Anteeksi, jos kuulostan liian neuvovalta, kunhan vain ehdottelen täällä. :ashamed: Niin ja muuten: mittasin mahan sillä remonttimitalla ja ympärys oli 107! =) Eli aika tavallinen teidän muiden mittoihin verrattuna.

Onkohan Katjuska muuten tositoimissa, kun hänestä ei ole vähään aikaan kuulunut mitään??

Ite tein kymmenen pisteen mokan, kun kerroin aamulla miehelle pakkaavani sairaalakasseja valmiiksi. Kunhan siis pakkasin, kun ei ollut muutakaan tekemistä. Mies on lähdössä viikonloppuna joelle purkamaan kesäleiriä ja sai kamalan paniikin, ettei voi lähteä minnekään, kun mä oon jo synnärille menossa. Se sanoi, ettei lähde minnekään, ellen kutsu meidän äitiä tänne. :headwall: En helevetti kutsu tänne vielä ketään, kun mitään oireita synnytyksestä ei ole. Äidin lippu tänne muutenkin maksais sen 300 euroa. Ärsyttävää... toisaalta on mukava, että omasta olosta huolehditaan, toisaalta se tekee hulluksi. :xmas: Oisko noi hormonit sekasin vai mikä...? Iloa ja jaksamista kaikille! t. vuh ja maha
 
vuh
Ja Hilbertille vielä: kiitos tukkamuistutuksesta! Ehkä munkaan ei tarviis näyttää ihan kammottavimmalta kotiäitiyden irvikuvalta, vaan vois käydä kampaajalla nyt kun aikaa on kunnolla! =)
 

Yhteistyössä