***SYYSMASSUKAT 2008 elokuussa***

Huomenta vaan täältäkin =)

Cora Hyvä että pieni vielä masussa kasvamassa :heart:

Hilbert kummasti ne oikeet supparit vaan mieleen tupsahtaa kun ne kokee taas uudestaan :whistle: ja ekakertalaisetkin kummasti ne erottaa sitte harjoitussuppareista ;) Kyllä mä vielä muistan kun tyttöä odotin ja mietin kans, että mistä mä nyt tiedän, että ne on niitä :kieh:

Diorille voima :hug: joskos tää päivä ois parempi =)

Hyviä neuvolakuulumisia oli monella, joten niistä =) :flower: Ja monella tosiaan alkaa paikat oleen siinä kuosissa, että hommiin pääsee kohta :whistle:

Laiskotus olo tänään :p no huomenna on menoa senkin eestä, kun on pojan neuvola ja mun neuvola ja pankissa pitää juosta ja kelassa ja ja ja....

Katjuska ja Vilpertti 35+5 :heart:

Eli siis 1.8.2008 oli taas tuiki tavallinen perjantai-ilta. Jotain touhuilin ja yht'äkkiä tunsin, kuinka lapsivesi alkoi valumaan oikein kunnolla. Kyse ei siis ollut mistään pikku liruttelusta, vaan ihan kunnolla lorisi. Siinä sitten naureskelin, että ei voi olla totta(esikoisen synnytys käynnistyi ihan samalla lailla rv 34+4). Siinä sitten kaikessa rauhassa kävin suihkussa ja pakkailin sairaalakassin, sekä hoidin esikoiselle hoitopaikan yöksi. Tunti vedenmenosta tunsin ensimmäisen supistuksen.
Sairaalaan päästiin seitsemän aikaan illalla. Eka käyrille ja sitten lääkäri tutki tilanteen. Lääkärin tutkimuspöydällä supisteli viiden minuutin välein. Totesi , ettei synnytystä estellä. Sitten saliin. Oltuani salissa reilun tunnin, supistuksia tuli neljän minuutin välein, olivat jo kipeitäkin, joten kokeilin kaurapussia, mistä ei kuitenkaan ollut mitään apua. Iltavuoro vaihtui yövuoroon. Yövuoron kätilö suositteli ilokaasua. SItä sitten hörpin ja siitä olikin apua. Kun ilokaasustakaan ei ollut apua, sain kohdunkaulan puudutteen molemmille puolille. Se auttoi yhdessä ilokaasun kanssa sen verran, että tilanne eteni tunnissa viidestä sentistä täysin auki. Ponnistus aloitettiin 1.15 2.8.2008 ja 47 minuutin punnertamisen jälkeen pieni poika näki tämän maailman.
Istukkaa sitten odoteltiin hyvä tovi. Se ei irronnut itsestään, joten leikkaussaliin "pääsin" istukan käsinirroituseen. Huolimatta tuosta loppuvaiheesta synnytyksestä jäi todella hyvät muistot. Välilihaa ei leikattu, pienen pieni repeämä vain tuli, mikä ei edes haittaa normaalia elämää.
Vauva oli sairaalassa alusta alkaen vierihoidossa. Bilirubiiniarvot nousivat, minkä takia vauva sitten oli yhden päivän sinivalohoidossa. Se olikin sitten ainoa "ongelma". Sekin oli tiedossa, että näin saattaa käydä, kun oli kuitenkin kyseessä pieni viikkoinen vauva. Jaahas, huuto kuuluu kehdosta....tissille päästävä... :)
Tuuli ja vauva

Tuulille kiitokset synnytystarinasta.

Täällä ei erikoista. Eiliset supistelut kestivät yöyhteen saakka, jotka tulivat melko säännöllisesti 6 minuutin välein, eivät kuitenkaan pahentuneet, pysyivät tasaisen kipeinä. sen takia en hötkyillyt sairaalaan. Ainoastaan huomasin ne yhdessä välissä muuttavan eri kohtaan. Tai siis sen puristavan supistuksen, ennen se on ollut tossa ylämahalla ja siitä laskeutunut alaskohti, mut sit ne muuttu silleen, et olivat alusta asti tuolla alamahassa ja siitä vähän nousivat ylöspäin.

Mut nyt lepäilemään.

hippos 34+1

kiukku kiukku kiukku kiukku kiukku kiukku kiukku kiukku kiukku kiukku :headwall:

just tulin neuvolasta ja siellä oli vikaa kertaa se kesälomasijainen...
hän sitten tunnusteli beibeä ja sanoi että 'kyllä se pää aika napakasti siellä taitaa olla mutta sanoisin että jos lapsivedet menee niin ambulanssilla sairaalaan'.. anteeksi mitä?!
miten vauva voi olla tosi laskeutunut ja alhaalla mutta ei kiinnittynyt? en hitto halua alkaa millään ambulanssilla matkustelemaan sairaalaan kun matkakin on noin 1,5h :headwall:

onneks ens viikolla on jo oma täti jolla on paljon enempi kokemusta!

muutoin neukkukuulumiset hyvät ja tässä niitä hieman:
rv36+6

paino vihdoin laskussa!! eli -400g (yht. +9,6kg)
RR 125/81
pissa -/-
sf 33cm (-1cm viime viikosta)
tarjonta selvä RT
syke 140 ja liikkeet ++

kiitos masukehuista, pian se on historiaa B)

Limoista olitte jutelleet ja kyllä mä oon ollut huomaavinani paksumpaa valkovuotoa joka on sellasta kirkasta ja venyvää, YH!
JA joku, oisko ollu daydreams, puhui että ennen plussaamista tarkkaili kohdunnapukkaa ja mä puuhasin samaa ja nyt eilen koitin pitkästä aikaa niin aika eri kunnossa oli paikat :kieh:

mut jooh, lisää kun kiukku on laantunut... jaksuja massuille!! :flower:

Tini+Pingu rv 36+6
(12 ja ½ h niin pieni ei oo enää keskonen kun syntyy :heart: )

PS. Tuulille kiitos syntymäkertomuksesta!!
Oisko pienestä jo kuvia ihailtavaks? :heart:

Suomeks sanottuna olo on aikalailla täyttä paskaa ollut jo päivä tolkulla. Alan pikku hiljaa ymmärtämään niitä jotka on todella kypsiä tähän ah niin ihanaan raskaus aikaan, jos tätä pitää vielä sen kuus viikkoa kestää niin mut voi viedä suoraa lataamoon synäriltä :headwall: Mä oon yrittänyt ukko kullallekin sanoa että olen tosi paoillani kun on kuin persuuksiin ammuttu karhu koko ajan, vaikee olla kuitenkaan mitään muuta kun kokoajan on kipeä ja sattuu. Lisänä se että aina vaan enemän ja enemän etominen lisääntyy, vauva painaa nähtävästi siis vastalaukkua sekä suolia :x paikat puutuu ja veskissä saa ravata ihan koko ajan.

Tuulille kiitoksia synnytyskertomuksesta!

Limoissa en ole huomannut muuta kuin että enää ei ole ihan sahara tuolla alakerrassa niin kuin jossain vaiheessa, jihaa siis siitäkin. Mä yritin kanssa teidän innoittamana kokeilla kn:ää ja voi hemmetti, mä en löytänyt sitä :eek: siis en kyllä kauaa jaksanut etsiä kun kyykky asento ei ollut mitä mukavin mutta siis ei löytynyt ei, noh ei varmaan tartte ens keskiviikkona olla synnyttäässä :headwall: :D

Navan ympärys oli tuossa pari viikkoa sitten 112cm että ihan hyvä kupoli on joo!

Lähes kaikilla oli jotain vaivaa niin tässä teille yhteinen iso lohtu :hug:

Koiruus ja pentunen rv 35+6 (huomenna poksahtelee... ) :D

Kiitos Tuuli synnytyskertomuksesta =) ja onnea vielä!

valkovuoto on täälläkin runsaampaa, housuja saa olla koko ajan vaihtamassa :x
erottaako sen limatulpan selvästi valkovuodosta??

Täällä ei mitään uutta, tyhjä pää -> nettiin surffaamaan :wave:

Noin.. Nyt on sovittu sectio aika 1.9. Ihan kuin olisi 'harmaalla alueella' eli en todellakaan olettanut, että viikolla 39 olevia asioita jonain päivänä miettisin.

Jos supparit alkavat pahana ennen sitä, omalla autolla päivystykseen ja päivystys sectio ja jos vedet menevät niin ambulanssilla sairaalaan. Vauva on perätilassa enkä halua käännösyritystä (kun on jo 3-4kk ollut perätilassa) joten siksi nämä ohjeet. Napanuora voi luiskahtaa vesien mukana ulos koska peppu ei ole niin tiivis kuin pää.
Fragmin menee tauolle niin, että spinaalipuudustuksella yritetään mennä. Jos tulee komplikaatioita, saan kahdessa päivässä veripaikan. Kuulemma niitä ei ole juurikaan tullut. Epiduraalissa ongelmia on ollut enemmän.

Tavallaan helpottavaa, kun nyt tietää miten mennään. Onhan tätä toki paljon miettinyt mutta nyt on asiat kirjattu ylös ja tiedetään tarkemmat suunnitelmat. Parasta on se, että isä saa ottaa heti kättelyssä vastuun vauvasta ja hoitaa häntä siihen saakka, kunnes pääsen osastolle. Esikollekin isä sai ensimaidot letkuttaa. Nyt jos hän pääsee sylittelemään ja hoitamaan pikkuista niin se on mahtavaa! On tämä ollut niin stressaavaa hänelle. Ja jos hän saisi vauvan syliin ja huolehdittavakseen niin se olisi kyllä mahtavaa! Pikkusiskohan on kulkenut mun mukanani nyt tässä kohta 9kk ja kaikki tekemiseni on vaikuttanut häneen. Nyt isällä on mahdollisuus ottaa suoraan se vastuu täydellisesti! Ihanaa, kun hän saa sylitellä pikkusiskoa ensimmäisenä. Esikon sain siis minä ekana syliin ja hän vasta vajaan kuukauden kuluttua siitä sai toisen sylityksen.

Mihin ihmeeseen nämä äitiysloman päivät oikein katoavat? Sairaslomalla ja sängynpohjalla oli enemmän aikaa. Nyt kun saa supistellakin jo ja voi liikkua niin ehkä sitä on vain hitaampi..

Mutta jos alkaa kunnolla supistelemaan.. niin tähän asti on parin tunnin kunnolliset supparit edeltäneet aina synnytystä. Ehkä jos tilanne ei rauhoitu, pitää lähteä päivystykseen vielä tarkistukselle jos niitä on tunnin ollut..? Vedet tosin aina on menneet ekalla ponnistuksella ja tokalla on lapsi syntynyt.

Hexa ja pikkusisko, 36+3

Mui mui!!

Mulle annettiin vissiin varoitus viime yönä...et alappas emäntä laittaa asioita kuntoon ennen kun täältä tullaan  :x  .
Meninki kehumaan ettei oo mittään viitteitä supisteluihin tms. niin eilen illalla sitten aloitti kipeähköt supistelut tai oisko nuo vielä liitoskipuja...?
Kaveri vaan möykkää ku toista sattuu nivusiin ja alavatsaan :kieh:, vissiin työnty nyt tonne alas kun on niin kevyt olo kuin ei olis raskaana ollenkaan, yölläkin ku heräsin niin oli niin kevyttä keittoa kääntää kylkeä...hyvä etten tippunu sängystä ku vauhilla pääsi kääntymään :D . ( Vissiin tunnin aikana kolmisen kertaa kouristeli ).

Tuulille kiitos synnytyskertomuksesta, ei kuulostanu pahalta lainkaan B) .

Vatsanympärys: Nyt on 104cm, eilen mittasin niin oli 108cm. (Se oli varmaan syömisen jälkeen). Masu tönöttää vaan tuossa edessä, ettei ole sivulla lainkaan, takaapäin ei kuulemma etes huomaa et raskaana on. (Niin ja rv:t on nyt 35+6).

Valkovuoto: Tasasesti vuotanu kyl koko ajan. Niin, komppaan Meripihkaa: erottaahan sen limatulpan normi vuodosta?

Huomenna alkais synnytysvalmennus ja torstaina olis taas neuvola...

hille+kaveri

Tuuli, kiitos synnytyskertomuksesta. Kuulosti huojentavan helpolta, vaikka sen istukan kanssa olikin häikkää...

Kehäkukka, oot siis kanssa pelkolainen? Mua on alkanut viime aikoina houkuttelemaan sektio aika paljon. Toisaalta tiedostan myös sen, että alatiesynnytys on sekä lapselle että äidille yleensä parempi kuin sektio. Tarkoitan siis sitä adaptiota, eli vauva ilmeisesti sopeutuu paremmin, kun sitä ei vaan nosteta sietä mahan suojasta pois. Ja äiti saa kokea tehneensä työn lapsen tulon eteen.. Maitokin yms. kuulemma nousee nopeammin kuin sektion jälkeen. Ja onhan luontaisempaa toimia niin kuin on ns. tarkoitettu.
Mutta mutta... mä jotenkin pelkään ponnistamista ihan kamalasti. Vielä sen jälkeen, kun heinäkuisisssa tapahtui se surullinen onnettomuus... Pelkään, etten osaa ponnnistaa, ja tilanne pitkittyy liikaa.
Sektio tuntuu niin helpolta. Onneksi alateitse synnyttänyt saa nopeammin "palkintonsa", odotan tosiaan ensimmäistä kohtaamista. Miltä se näyttää? Tunteeko se mut?

Sektiokin tietenkin mietityttää, varsinkin kun oli taas niin pakko ostaa Iltasanomat pelkän etulööpin takia. Pietarsaaressa oli äiti kuollut sektioon, kauheeta...

Muuten asiasta kukkaruukkuun odotan melkein eniten sitä, että mies saa vihdoin olla ns. yhtä vauvan kanssa. Ilman mua. Pitää sitä sylissä, tutkia kasvoja ja kokea vauvan omakseen. Tähän asti vauva on vielä kuitenkin niin äidin juttu...

Siksi myös toivon, että vauva pysyy masussa vielä. Että voidaan päästä perhehuoneeseen ja niin erikseen kuin yhdessä tutustua vauvaan ja tuntea pieni ihan lähellä.

Valkovuodosta, täällä on ihan litkua. Yököttävää. Voi olla myös hiivan jälkimaininkeja.

Verenpaineista, niihin on tää makoilu tosiaan auttanut. Kolme viikko sitten oli 120/99, nyt 107/57.

Voi vitsi, kun oon kateellinen teille rouviintuneille. Meidän piti mennä kesällä naimisiin. Talvella oltiin ystävän kanssa häämessuilla, ja kuume oli hurjaa. Mutta sitten tulin raskaaksi. Ja tosiaan oon niinkin kliseinen, että haluan olla solakka, mahaton morsian. Ja on mulla myös ollut tän yleisen hyvinvoinnin kanssa niin paljon tekemistä, että onneksi ei kesähäitä järkätty. Mutta nyt se samainen ystävä menee naimisiin 23. pv ja tiedän, et hääkuume nousee taas korviin... Hmm.. ensi kesänä sitten. Saapahan pikkuinen olla morsiusneitona häissämme. Meitä muuten ollaan painostettu kamalasti, et menkää ennen vauvan tuloa... Mun äidin puolen isovanhemmat on kummatkin rovasteja, joten kai se on näitä kristittyjen ihanteita. Olen kyllä itekin uskovainen, mutta ehkä vähän vappaammalla asenteella :)

Huomaan, että tylsyys pursuu taas korvista ulos, kun tekstiä voisi kirjoittaa vaikka montakin sivua... Nyt kuitenkin siirryn Ikean kuvaston pariin.

Cora ja pikkuinen 33+3 (kolmonen on mun pahan onnen luku)

Ai niin piti tulla vielä tännekin leiskuttaa että mä olen saanut vihdoin ja viimein hääkuvat tilaukseen :D B) :p Meillä siis parin viikon päästä ensimmäinen hääpäivä joten jo oli aikakin!!!! HYVÄ MINÄ!!! Konekin kaatu kaksi kertaa kun niitä tilailin että voin kertoa että on oikeastaan pieni muotoinen ihme että meillä ylipäätään on enää tietokonetta, meinas komeassa kaaressa lentää ikkunasta parikin kertaa :kieh: :LOL:

meillä kone delleen rikki joten kirjoitian vaan nopeasti tällä sairaalan koneella kuulumisia..tuoreita sellasia. Mä varmaankin jakaudun ens viikon alussa maanantaina aika äippäpolille ja silloin kuulemma aletaan käynnisteleen. On kuulemma niin iso vauva nyt vkoilla 36+3 oli painoarvio 3700g ja kasvaa kokoajan sillä yläkäyrällä. Nyt pe käyräkontrolli ja sit ma tullaan oikein ajalle. Täytyy myöntää et nyt kyllä alko aika paljon jännittämään,onkohan vika vkonloppu isännän kanssa kahden??
Onko muilla ollut näillä vkoilla näin iso vauva??oli kyl tosi tympee lääkäri, rupesi pelottelemaan lapsivesipunktioilla ja muilla "paremilla" tutkimuksilla ennen synnytystä. Oli erikoistuva lääkäri. Sitten kun kävi juttelemassa jonkun kokeneemman kanssa niin mitään lisätutkimuksia ei sitten tarvittukaan...sisätutkimuksenkin teki niin että sattu ja huolella. No toivottavasti ei oo toi seuraavalla kerralla
yritän päästä huomenna lukemaan muittenkin kommentteja.tässä pikakuulumiset taysista

aatumaria(36+3) ja äippyli

aatumarialle tsemppiä!!mulla oli viime pe.synnytystapa-arviossa (35+5 tai 36+3)vauvan painoarvio 2700g, ja varmaan menee samoille syntymälukemille kun esikoinen (3430g) että aikas isolta kuulostaa tuo teidän pikkuinen!
hirveesti nyt vaan tsemppiä tulevaan ja jaksuja koitokseen!!nautitte miehen kans nyt jos vaikka tosiaan onkin teidän vika vkoloppu kahestaan :)

Tuuli- Kiitos ihanasta synnytyskertomuksesta :heart: ja ihanaa tosiaan, että kaikki meni suht mallikkaasti =)

Tiniille rauhoittelu :hug:

Ja koiramammalle kremppalievitys :hug: ja kuvien tilaamisesta saat 10 pistettä papukaijamerkin :D Itse oon kans samanlainen kuvien tilaamisen kanssa. Nytkin koneella vaikka kuinka paljon kuvia :whistle:

Limatulpasta Mulla se ei oo koskaan tullut minään selvänä klönttinä ulos, vaan pikkuhiljaa tullut ja valkovuodosta oon erottanut sen sillä, että siinä liman seassa on ollut sellaisia veriviiruja.

Hexa Hienoa, että saitte sectio-ajan sovittua ja toivotaan nyt, että pikkuinen sinne asti ihan rauhassa masussa pysyis :heart: Ja ihanaa tosiaan tuo, että mies pääsee heti hoitamaan vauvaa =)

Cora Tuosta ponnistuspelosta... Ei tää varmaan mitään helpota, mutta sanon nyt kumminkin, että itsellä aina ollut se helpottava hetki, kun on saanut alkaa ponnistamaan. Epiduraalin kanssa oli vähän vaikeuksia siinä, mutta viimeks kun ei ollut puudutetta, niin ponnistuskin onnistui mallikkaasti. Ja ekalla kerralla sitte autettiin vaan lopulta imukupilla tyttö maailmaan, kun omat voimat ei enää riittänyt.
Silloin kun saa luvan ponnistamiseen, niin tietää, että palkinto on jo tosi lähellä :heart:

Aatumarialle tsempit jakautumiseen ens viikolla :D

Päivää!

Limatulpasta itselläni se tulppa oli semmonen "luumun kokoinen lähes läpinäkyvä limaklöntti" missä hiuksen hienoja veriviiruja.
Mun mielestä ei voi sekoittaa tavalliseen valkovuotoon.

Mutta toisaalta joillain irtoaa pikkuhiljaa jolloin "sekoittaa" sen liman siihen tavalliseen valkovuotoon.
Ja jotkut eivät huomaa sen irtoamista lainkaan.

Useimmiten sen kuitenkin huomaa ja silloin synnytys on jo tosi lähellä,itsellä irtosi yöllä ja seurv. pvänä poika syntyi.

Heti tulpan irtoamisen jälkeen alkoi hiljalleen "lorista" tuolta alapäästä semmosta limassekaista vettä niin että tartti laittaa side kun lähdettiin synnärille.

Se ei kuitenkaan ollut lapsivettä joksi luulin.

Toivottavasti tästä oli apua!

Vatsan ympäryksen mittasin äsken ja oli 116cm.

Neuvolassa tänään kaikki ok.

Sf mitta 32,5 meni keskikäyrälle.

Painoa tullut yht. 18kg,vkossa 600g

Oma terkka oli palannut lomilta ja myös hän peesasi lääkäriä että max 3,5kg olis tulossa vaikka menis yli lasketun ajan-hih!

(pieni!?!)

Sanoi että on kyl vauvan pää tosi alhaalla lantiossa mutta toisaalta kun ei ole juuri supistellut tai ollut mitään "tuntemuksia" ni voi hyvin mennä vielä nelisen vkoa ennen ku mitään tapahtuu.

Meidän pikku-mies aloitti tänään kerhon ja meni nii polleena reppuineen ja eväineen sinne :heart:

Kävin heti ikävissäni työpaikalla notkumassa sen aikaa ku poika oli kerhossa... :D

Jouskari & 37+4

Omaa napaa neuvolakäynnin ja ekan perhevalmennuksen jälkeen:

RV 35+0

RR 75/125
Hb 130
Sf 34 (yläkäyrällä, vaikka viimeksi siis viikko sitten lapsen kokoarvio sairaalalääärin ultrassa keskikäyrällä, 2347g)
Lapsivettä normaalisti
Painoa tullut 2,5 viikossa 2,5 kg, apuaa... onneksi yhteensä kuiteski vasta 8 kg ja enää 3 viikkoa aikaa paisua...
Turvotusta on niin, että piti sormukset ottaa maanantaina varmuuden vuoksi pois sormista.
Tarjonta RT
Sydämen syke +
Liikkeet ++

Seuraavaksi taas tarkempia mittauksia ensi maanantaina KOS ultrassa. Supistuksia tulee ihan kiitettävästi, ei kovin kivuliaita, mutta vähän haittaa tekemisiä. Vähän jänskättää onko kohdunsuu jatkanut pehmenemistä ja lyhenemistä, kun en ole ihan lepuutusmääräyksiä jaksanut noudattaa - no se selviää ma.

Neuvossa juteltiin lähinnä sektioon liityvistä asioista ja sen jälkeisestä ajasta. Kyselin myös voinko saada loppuajaksi kotiavustajan, jos en pysty enää esim. käymään kaupassa eikä kukaan ystävä ennätä apuun. Sain numeron johon soittaa, katsotaan onnistuuko Hkissä...

Perhevalmennuksessa käytiin läpi eka joitain synnytystä edeltäviä asioita ja lopuksi ryhmissä keskusteltiin raskausajan plussista ja miinuksista. Ihan mukavaa - joskaan ei hirveästi mitään uutta ainakaan ekalla kerralla tullut.

Lantio - liitoskivut jatkuvat, niin että nukkuminen menee pätkissä ja muutenkin on vähän sellainen olo, että koskahan maha räjähtää, voin vain kauhulla kuvitella millaista on yliaikaisella odottajalla, tuntuu että hyvä kun jaksan siihen 5.9. asti, joka on sektiopäivämäärä ja kuitenkin 10 päivää ennen la...

ja nyt luen teidän jutut parilta päivältä pikaa pikaa....

Onnea Tuulille pienestä! Ja hyvä Cora et oot vieläkin yhtenä kappaleena, piti just sanomani, et Käättärillä hoidetaan koko homma jos 32 RV:a täynnä ja lapsi jää sinne ellei vaadi jostain muuta syystä erik. hoitoa.

Hexa - mitä tarkoittaa Fragmin tauolle, putosin, mulla siis sektio 5.9. kerro pliis lisää noista puudutteista, jos osaat. Mikä olikaan mm. veripaikka...? Miksi epiduraali ei ole hyvä ym...?

Neuvolakuulumisia ensin:

Viikolla 35+0

Paineet: 106/66
Pissa: Puhdas
Syke: 140
Painoa ei ollut tullut nyt lisää, yhteensä vajaa 9kg
SF: 30, eli minulla on kyllä aika pieni maha ilmeisesti. Mutta luotan ultran keskikäyrillä kasvavaan vauvaan :)
Ja raivotarjonnassa edelleen on pieni vauvamme.

Hemppaa ei otettu, otetaan ensiviikkoisen veriryhmäkontrollin yhteydessä. Minä siis näitä onnekkaita harvinaisen veriryhmän edustajia joudun käymään noissa kontrolleissa.

On ihan huippujännää lukea muiden supisteluista ja synnytyskertomuksista - minä vähän luulen että vauva on mahassa vielä joulukuussakin, sen verran rauhallisissa merkeissä täällä on menty. Olen edelleen marjastanut yms touhunut ihan normaalisti eikä harjoitussuppareita kummempia ole kyllä kuulunut. En tiedä johtuuko sitten siitä ettei merkkejä tosi toimiin pääsystä ole, mutta suhtaudun edelleen levollisesti synnytykseen. Tiedän kyllä, että saisin hysteroitua itseni jos alkaisin miettiä kaikkea sitä mikä VOI mennä pieleen, mutta... luotan että kaikki menee hyvin. Tuota epiduraalia olen kyllä miettinyt, että puudute on hyvä mutta minkä verran se sitten voi tosiaan vaikeuttaa synnytystä??

Tämmöisiä ajatuksiä tällä kertaa..

Katjuska:
Joo, kyllä olo on nyt helpottunut.

Mizy:
Meille on kotipalvelusta tullut apua, tosin tuo makaaminen oli siihen pääasiallinen syy ja nyt edelleen ovat päässeet käymään ja toivottavasti sen sectionkin jälkeen pääsevät käymään.

Mutta siis Fragmin on käytössäni oleva pienimolekyylinen hepariini-valmiste, joka estää veritulppien muodostumista. Kohdunkaulani lyheni esikon ja tässä raskaudessa sekä edellisessä raskaudessa istukkaan muodostui veritulppia tämän tukostaipumuksen vuoksi, nämä kun ovat herkimmät alueet reagoimaan tulppariskissä. Nyt tuo hepariini on käytössä kahtena pistoksena vuorokaudessa eli aika isolla annoksella ja spinaali tai epiduraali puudutusta ei voi käyttää jos on hepariinit pistetty edellisen 24 tunnin aikana.
Spinaalipuudutuksesta ei kuulemma ole tullut ongelmia sinä aikana, kun se naikkarilla on ollut sectiokäytössä. Ja anestesialääkäri sanoi sen edellisen selkäydinpistokseni jälkeisen päänsäryn syyksi siinä operaatiossa käytetyt suuret neulat. Mutta varmistinhan vielä että sen veripaikan saa varmasti ja helposti parissa päivässä jos ongelmia tulee.

Spinaalipuudutus tehdään ohuemmalla neulalla (kynäneulalla, selitti tänään anestesialääkäri) ja spinaalipuudutuksen yhteydessä käytetään morfiinia kivunlievityksessä. Epiduraalipuudutus laitetaan isommalla neulalla ja noin joka 500:s epiduraalipuudutus aiheuttaa komplikaatioita. Komplikaationa on aivan mieletön päänsärky noin pariksi viikoksi, mikäli selkäydinkalvoon tehty reikä ei umpeudu itsekseen. Jos päänsärky iskee, otetaan henkilön käsivarresta vähän verta ja ruiskutetaan sitä neulanreikään ja näin tehdään veripaikka selkäydinkalvoon.
Hepariinin käyttö spinaali- tai epiduraalipuudutuksessa voi halvauttaa potilaan. Siksi jos Fragmin annoksesta on alle 24 tuntia tehdään kiireellinen sektio mulle nukutuksessa, mikäli siis synnytys lähtisi käyntiin ennen tuota sektiota.

Jos nukutetaan niin kipulääkitys joudutaan tekemään lihakseen ja se ei ole yhtä tehokasta, kuin mitä se olisi spinaali- tai epiduraalipuudutuksella.

Harmi, kun on niin pieni tila tässä kirjoittaa. Ihan ei muista mitä kaikkea jo sanoi ja mitä ei sanonut. Ja sanoiko jonkun jo kahteen kertaan. Toivottavasti sait kuitenkin jotain selvyyttä tähän puuduteasiaan. Periaatteessahan tämä koskee myös alakautta synnytyksiä. Tosin esikon kanssahan ei ollut mitään kivunlievitystä, joten nämä 'pelot' puudutteiden kanssa ovat tulleet vasta tässä raskaudessa esille.

Tosiaan, esikko kun syntyi ilman mitään lääkeaineita veressäni oli mies varannut oikeaa shampanjaa pullon ja toisen synnytyssaliin. Saatiin lasit ja skoolattiin siinä sen jälkeen kun Mies oli palannut lastenklinikalta. Hän vie sitten loput pullosta kylmälaukussa kotiin ja seuraavana iltana kun oltiin yhdessä kotona nautittiin loput siitä pullosta.

Snanna On kyl aika jännää et sua viel nappaa noi peti puuhatki...Mua ei vois vähempää kiinnostaa tosin on koko raskaus ajan ollu ns.pakkopullaa. Aluks meni mut si ku alko maha kasvaa ja nyt ku se on viel nii iso et koko ajan tiel niin mielummin oon vaan toi vauvan pää tuol jalkovälis eikä mitn muuta=)Mies parkaa!!! :heart:
Cora Uskon kyl iha täysin et on tosi raivostuttavaa ravata siel sairaalas...Mä juoksin esikoisesta kans en siis läheskä noin paljoo ku sää mut muutaman kerran ihan turhaa sit olin ihan varma ku vedet meni kunnol et oon tyyli kussu housuuni vaa et ei tää mitää oo...Oli kummiski! Tsempit sinne! Koitahan jaksaa :hug:
Valkovuoto On mulla kans muuttunu sellaseks limasemmaks(yöx) ja sitä tulee ihan kiitettävästi!!!
aatumariaOn kyl ison kuulonen vauveli iha hyvä et alkaa käynnistelee...Esikko oli 37 viikol 3200g ja synty tasan 38 sillon painoo 3560g! Onks sul viikot sit laskettu jotenki vääri vai mistä mahtaa johtuu! Tsemppii kummiski tulevaan jakautumiseen :hug:
jouskarin massu on ihana törö=)
Omaa masuu vaan viel loppuu et supistelee edellee ja istuminen ei oo mun juttu, tuntuu et mul on joku melooni tuol jalkovälis mikä pitää asetella siihe tuolii ja si vihloo ja sattuu....Ei kiva! Ala selkä on kans aika kipee ollu nyt viime päivät mut kaippa se siitä. Mukana tulee selkä ja maha ku esikoisen kans touhuaa=)
Jatketaanpa taas!
elohiiri ja masukki 36+6 huomenna kuuluu pox:) :heart:

neuvolakuulumisia:
viikoilla 34+2
painoa nytten tullut 15kg :ashamed:
rr 122/80
hb 118 ihanaa vähän noussut!
sf 33

olen kummassakin aikasemmissa synnytyksissä saanut ebiduraalin ja en olisi voinut kuvitellakaan synnytystä ilman kivunlievitystä!ilokaasua en pysty ottaa,ekasta synnytyksessä oksensin heti kun hengitin sitä.mutta hitsi jos joka 500 sadas kärsii moisista pääkivuista tai jos voi halvaantua ni kyllä tällä kertaa voisin yrittää olla ilman ebiduraalia tai spinaalia.
saas nähdä ,veikkaan kyllä,et kunnon supstukset alkaa huudan heti et kaikki puudutukset heti tänne :LOL: :LOL:

tää oli tämmönen omaa napaa kirjoitus,illan jatkoja kaikille mammoille!

poika jo 10pvää kuumeessa :/ huomenna jos jatkuu niin meen taas vaihteeks lekuriin.

Neuvolakuulumisia:

Viikoilla: 37+1
painoa :12 kg
RR: 128/90 noussut!
hb: 121
sf: 37!
Vauva olisi edelleen pää alaspäin. Vaikka eihän terveydenhoitaja ollut missään vaiheessa huomannut, että hän oli väärinpäin
Olen niin äkäinen, että voisin hyppiä tasajalkaa ( jos vain kykenisin)

:headwall: :headwall: Olen nimittäin kyllästynyt hössöttäviin lähimmäisiin. Tarkoittavat kyllä hyvää, tiedän sen. Mutta kun MINÄ OLEN RASKAANA, EN SAIRAS! :attn: Jos en heti vastaa puhelimeen, on kauhea hössötys päällä. Jokapäivä soitellaan ja neuvotaan, kuinka pitää olla. Rasittavaa sanon minä. Taidan lakata vastaamasta puhelimeen..
Anteeksi purkautumiseni.

Vape ja Kerttu 37+1

Iltaa massukat!
Lomalta on palattu ja lämmin ilma sen kun jatkuu vaan....
Olisi jo ihanaa oikeasti nukkua peiton alla, vaan ei, kun sitä täytyy nyt sitten vaan halailla, kun on niiiiiiin kuuma!
Onko muilla hiki koko ajan vaikkei mitään tekisikään?

Isosti onnea nyytin saaneille!!!!! :flower: :flower: :heart: :heart: :heart:
Kyllä se meillä kaikilla alkaa piakkoin olemaan nyytinhakumatka edessä!
Joko monella on kaikki valmiina?
Meille saa pikkuinen tulla, kaik on valmiina!

Ultrassa kaikki oli kunnossa ja lääkäri ihmetteli, että miksi moinen ylimääräinen ultra ylipäätään oli minulle laitettu.
Kaikki sokeriarvot kun ovat olleet koko raskauden ajan erittäin hyvät ja sitä ne ovat olleet jo ennen raskauttakin...
Sanoin vaan, etten vastustanut moista autuutta, kun neuvolasta ultraan niin hanakasti laittoivat.
PCO:n taustoilla, kun en hoitosuunnitelmiaan tunne.
Mutta siis kaikki hyvin, napavirtaukset ja lapsivedet kunnossa ja lanteet kuulemma ihanteelliset synnyttää, kuten minulle sanottiin jo ensimmäistä hakiessani.
Hoitaja neuvoi liikkeitä pitämään silmällä, vaikka tämä otus liikkuu aivan mahdottomasti.
Koskaan ei kuulemma tiedä, josko ne loppuvatkin....
Ihanaa pelottelua!!!
Sukupuoli saatiin selville, mutta se jääköön salaisuudeksi!
En kerro edes isännälle!!!!

Ihanaa viikon jatkoa kaikille ja jaksamista liitoskipuihin sekä turvotuksiin ja närästyksiin ja .........

Mamitus2 ja Nappula 36+2

vuh
Iltaa taasen! Tuulille kiitos synnytyskertomuksesta! Toivottavasti kaikki ehtivät/ jaksavat/ haluavat tulla kertomaan synnytyksestä sitten jälkikäteen.

Cora Peesailen Katjuskaa tuossa ponnistusasiassa. Mua myös helpottaa tieto siitä, että sitten kun pääsee ponnistamaan, ollaan jo tosissaan voiton puolella ja SAA tehdä itse aktiivisesti jotain asian eteen. Ja ainakin ekassa synnytyksessä mulla kätilöt neuvoivat tosi hyvin, miten pitää ponnistaa. Ne esim. sanoivat, että nyt punnerrat vain naamalla - ja niinhän mä välillä ähkinkin vain posket pullollaan niin, ettei alapäähän mennyt mitään voimaa... :xmas:

Pienpapu Vähän sama olo on mulla: toisilla näyttää synnytys olevan ihan kulman takana mutta mulla ei. Kun toiset pohtivat jo toisessa ketjussa ristiäistarjoiluja, niin me täällä varmaan mietitään, että oliko tuo nyt se limatulppa vai ei...! :D

Mulla on toisetkin äitiyshousut jääneet pieneksi ja hienot pitsiset äitiyspikkuhousut kanssa. Sloggit kyllä mahtuu... Voi kun meillä ei ole kuin noita metallisia remonttimittoja, en pysty mittaamaan mahanympärystä. Iso se on! Ja nyt taas "kohottamaan verensokeria", ettei ala huipata päästä! Ihania öitä kaikille kohtalomahoille! t. vuh ja pikkunappulainen

Yhteistyössä